خواب سریع با تکنیک های سربازی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

داشتن یک خواب سریع و بدون تقلا دغدغه بسیاری از کسانی است که حتی در طول روز فعالیت زیادی داشته و با وجود خستگی نمی‌توانند به راحتی به خواب روند. خوردن داروهای آرامبخش و خواب‌آور رایج‌ترین اقدامی است که در چنین مواردی ممکن است به ذهن‌تان برسد، اما برای جلوگیری از وابستگی و تحمل عوارض دارو، بهتر است به دنبال روش‌های بلند مدت و سالم باشید. از آنجا که خواب و استراحت برای سلامت جسم و روان ضروری است، توصیه می‌شود آن در صورت وجود هر نوع مشکل در خواب رفتن، آن را جدی بگیرید. برای آشنایی با انواع اختلالات خواب کلیک کنید و برای داشتن خواب سریع با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواب سریع می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

خواب سریع

یکی از لذت بخش ترین قسمت‌های زندگی در پایان یک روز پرمشغله داشتن خواب سریع است؛ یعنی خوابی که در آرامش و بدون غلت زدن در رختخواب اتفاق بیافتد.

امروزه عوامل بسیاری در برهم ریختن نظم بدن انسان، افزایش استرس، بی خوابی و … تاثیرگذار هستند. با چند تکنیکی که در ادامه گفته‌ایم هر کسی می‌تواند خواب سریع را تجربه کند. در صورتی که مدت‌هاست نمی‌توانید را سریع به خواب روید، حتما مقاله علت بی خوابی را بخوانید.

تکنیک 4-7-8 برای خواب راحت

تکنیک خواب سریع

این تکنیک یادآور نقش و اهمیت تنفس در سلامت بدن است. به طور کلی یادگیری تکنیک تنفس علاوه بر اینکه باعث داشتن خواب سریعی در طول شب می‌شود، باعث رفع خستگی، درمان استرس و افسردگی، کاهش درد، تقویت عضلات بدن، تنظیم ساعت زیستی بدن، بهبود عملکرد سیستم عصبی و افزایش کیفیت خواب نیز خواهد بود، چراکه تنفس عمیق با ارسال سیگنال‌هایی به مغز باعث تنظیم ضربان قلب و کاهش فشار خون می‌شود.

فروشگاه آرامیس

برای انجام این تکنیک کافی است حداقل دو مرتبه در روز و هر بار چهار بار به آرامی انجام دهید، به طوری که یک نفس عمیق در چهار ثانیه بکشید بعد آن را به مدت هفت ثانیه در سینه نگه دارید و در نهایت آن را به مدت هشت ثانیه به آرامی بیرون دهید.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

?تصویرسازی ذهنی

دلیل بیخوابی شبانه بسیاری از افراد این است که تا می‌خواهند بخوابند با افکار منفی و نگرانی‌هایی که دارند مواجه می‌شوند که نتیجه این افکار در نهایت باعث ایجاد استرس و اضطراب و بی خوابی می‌شود.

بهتر است برای دور کردن این افکار مزاحم و داشتن خواب سریع، افکار مثبت را جایگزین آن‌ها کنید و هر زمان که حس کردید این افکار به سراغ‌‌تان می‌آید به سرعت آن را با افکار مثبتی که در ذهن دارید، جایگزین کنید و با این خیال خوش به خواب بروید. سعی کنید در این تصویر سازی ذهنی به جزئیات نیز توجه داشته باشید تا خواب عمیق‌تری را تجربه کنید.

?تمرین ریلکسیشن و شل کردن عضلات

از دیگر تکنیک‌های موثر برای داشتن خواب سریع و راحت، ریلکسیشن می‌باشد که باعث کاهش اضطراب و در نتیجه داشتن یک خواب سریع می‌شود.

به طور کلی ریلکسیشن در روش‌های گوناگونی انجام می‌شود که رایج‌ترین آن انقباض و شل کردن پیشرونده عضلانی است.

برای انجام ریلکسیشن با این روش می‌توانید در تختخواب خود دراز بکشید و سپس در حالی که بدنتان در وضعیت راحتی قرار دارد، شروع به دم و بازدم عمیق نمایید. سپس به ترتیب از دستان خود شروع نمایید و پس از چند ثانیه منقبض کردن دوباره آن را رها کنید. انجام مداوم این عمل باعث آرامش شما خواهد شد.

سعی کنید پس از دست‌های خود، این کار را برای دیگر عضلات مثل شانه، گردن، سینه و پاها نیز انجام دهید.

دیگر اقدامات برای داشتن یک خواب سریع

اقدامات دیگر برای خواب سریع

علاوه بر تکنیک‌هایی که بدان اشاره شد، می‌توانید برای داشتن یک خواب سریع و راحت از برخی ترفندها نیز استفاده کنید تا خواب بهتری را تجربه نمایید.

البته لازم است اشاره کنیم که به طور کلی انجام برخی از کارها نیز باعث بیخوابی می‌شود که دوری کردن از آن‌ها کمک خواهد کرد تا یک خواب سریع را تجربه کنید. در صورتی که شرایط بهتر نشد، حتما برای درمان بی خوابی اقدام کنید.

✨تنظیم یک زمان خواب مشخص

از نظر روانی و فیزیکی اگر هر شب در یک ساعت مشخص به رختخواب بروید، در داشتن یک خواب سریع و راحت به شما کمک می‌کند. چراکه در یک ساعت مشخص به رختخواب رفتن باعث تنظیم سطوح سروتونین و ملاتونین می‌شود و باعث رعایت این تعادل در روز می‌گردد.

✨داشتن اتاق خواب خنک

داشتن اتاق خواب خنک و نه خیلی سرد باعث کاهش دمای بدن شده و در نهایت احساس خواب آلودگی خواهید داشت و خواب سریع را تجربه خواهید کرد.

✨استفاده از رختخواب برای خواب

توصیه مشاوران و متخصصان این است که فقط برای خواب سریع و رابطه جنسی به سراغ رختخواب خود بروید و از انجام کارهای شغلی یا تحصیلی خود را در رخت خواب بپرهیزید.

چراکه بردن دیگر کارها به رختخواب باعث می‌شود مدت طولانی را در رختخواب خود سپری کنید و به آن محیط عادت کنید که در این صورت داشتن خواب سریع شاید کمی سخت شود. برای اطلاع از انواع عوارض بی خوابی کلیک کنید.

✨خواندن کتاب قبل از خواب

از موثرترین روش‌ها برای خسته کردن ذهن قبل از خواب و داشتن خواب سریع، مطالعه کتاب می‌باشد. برای اینکار حتی لازم نیست یک مطالعه با کیفیت داشته باشید و می‌توانید به آرامی و روزنامه وار مطالب آن را بخوانید که باعث ایجاد خواب آلودگی خواهد شد.

✨خواب سریع در نبود ساعت در میدان دید

بودن ساعت در میدان دید افراد وقتی که در رختخواب هستند، باعث می‌شود که با نگاه کردن مداوم به ساعت و اینکه چرا تا به این ساعت بیخواب بوده است، نگران شود و اضطراب در او به وجود آید که خود عامل بیخوابی است.

بنابراین برای داشتن خواب سریع نیازمند فضای بدون استرسی هستید که لازم است در این فضا ساعت در میدان دید شما نباشد.

✨از ابزارهای الکترونیکی قبل از خواب استفاده نکنید

بهتر است نیم ساعت قبل از خواب گوشی و هر گونه وسایل الکترونیکی را کنار بگذارید. نگاه کردن به وسایل الکترونیکی همچون گوشی موبایل، تبلت، لپ تاپ و …  در رختخواب باعث می‌شود که به دلیل داشتن محتواهای گوناگون دچار بیخوابی شوید.

✨خوراکی برای خواب سریع | خواب سریع با داشتن یک رژیم غذایی سالم

داشتن رژیم غذایی سالم بسیار در تنظیم خواب و داشتن یک خواب سریع تاثیر‌گذار است. مصرف میوه‌ها و سبزیجات به دلیل داشتن منیزیم و پتاسیم و دیگر مواد معدنی می‌تواند در بهبود کیفیت خواب تاثیر بسزایی داشته باشد.

مصرف غذاهای سنگین، چرب و شور یا نوشیدنی‌های کافئین دار باعث ایجاد بی‌خوابی می‌شود، بنابراین سعی کنید برای شام یک غذای سبک میل کنید و از خوردن قهوه و چای در آخر شب خودداری کنید.

✨قانون بیست دقیقه

در قانون بیست دقیقه در مورد خواب سریع، اگر نتوانستید بعد از 20 دقیقه که در رختخواب و بودید و برای خوابیدن تلاش کردید؛ بهتر است این مکان را ترک کرده و بعد از مدتی دوباره به آن برگردید. در واقع وقتی افراد برای مدت زمان طولانی در رختخواب هستند؛ کلافه شده و یا حتی خواب آنان نیز می‌پرد. از همین رو بهتر است بعد از بیست دقیقه این مکان را ترک کنند. برای اطلاع از راهکارهای داشتن خواب راحت کلیک نمایید.

✨استفاده از نقاط فشاری

یکی دیگر از راه های موثر برای داشتن خواب سریع، استفاده از نقاط فشاری است. در بدن نقاطی وجود دارند که با فشار دادن و ماساژ دادن آنها به شکل درست، فرد احساس خواب آلودگی پیدا می‌کند. یکی از این نقاط نزدیک رگ مچ دست و دیگری در پشت گردن وجود دارد.

✨مراقبه

برخی از افراد برای تنظیم خواب خود و به طور کلی داشتن خوابی با کیفیت، از مراقبه و مدیتیشن استفاده می‌کنند. در این شرایط باید قبل از خواب، مدت زمان کوتاهی را به اینکار اختصاص داده و سعی کنید متمرکز بمانید. در مراقبه به وسیله تمرین های تنفسی و همچنین آرام سازی عضلانی، فرد می‌تواند سریع تر به خواب رفته و خواب راحت تری را تجربه کنند.

اهمیت و مزایای داشتن خواب سریع

از آنجایی که کیفیت خواب افراد یکی از عوامل تعیین کننده خلق و خوی آنان در طول روز است؛ افراد باید به این موضوع توجه ویژه داشته و کیفیت آن را بالا ببرند. همچنین در صورت داشتن خواب سریع در هنگام شب، افراد کمتر نشخوار فکری داشته و و سلامت روان آنها بالاتر می‌برد. از طرفی این موضوع رابطه مستقیم با سلامت جسمانی داشته که این موضوع اهمیت آن را نیز بالاتر می‌برد.

سخن آخر

توجه داشته باشید تکنیک‌ها و ترفندهایی که در متن مقاله فوق در جهت رفع بیخوابی و داشتن یک خواب سریع ارائه کردیم، برای رفع بیخوابی‌های ناشی از استرس و اضطراب و تنش‌هایی است که فرد در زندگی خود دارد و آن‌ها را با خود به رختخواب می برد و نمی‌تواند یک خواب سریع را تجربه کند.

برخی آدم‌ها هستند که دچار اختلال خواب هستند و انجام این تکنیک‌ها و ترفندها به آن‌ها کمکی نمی‌کند. وضعیت این دسته از افراد بایستی توسط مشاور و متخصص این امر از نظر روحی و روانی بیشتر بررسی شود و حتی شاید نیازمند مصرف دارو و یا قرص خاصی باشند تا به بهبودی برسند. اگر می‌خواهید در کمترین زمان با یک مشاور با تجربه در ارتباط باشید و مشکل خود را مطرح کنید، می‌توانید با مشاوران ذهن نو در ارتباط باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواب سریع می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره