قرص کاربامازپین چیست

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

قرص کاربامازپین در گروهی از داروها به نام ضد تشنج قرار دارد که با کاهش فعالیت الکتریکی غیرطبیعی در مغز کار می‌کند. این ماده با کاهش تکانه‌های عصبی که باعث تشنج و درد عصبی می‌شوند (مانند نورالژی عصب سه قلو) کار می‌کند. کاربامازپین همچنین برای درمان اختلال دو قطبی استفاده می‌شود. مصرف این دارو مانند سایر داروها دارای عوارضی است که متخصص به دلیل ارجحیت فواید آن توصیه به مصرف کرده است.

بنابراین در صورت بروز عوارض جانبی حتما به متخصص اطلاع داده تا در صورت لزوم داروی جایگزین تجویز کند. هنگام مصرف قرص کاربامازپین به تداخلات دارویی نیز توجه نمایید و هرگز خودسرانه شروع به مصرف و یا قطع مصرف ننمایید. در ادامه دوزهای مصرفی، عوارض و روش های جایگزین این قرص را آورده‌ایم. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص کاربامازپین می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از  طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

معرفی قرص کاربامازپین و مکانیسم اثر

مکانیسم اثر قرص کاربامازپین

قرص کاربامازپین در دسته داروهای ضدتشنج قرار دارد که برای درمان صرع، دردهای نوروپاتی و اختلال دوقطبی تجویز می‌شود. از این دارو به همراه سایر داروها برای کاهش نشانه‌های اختلال اسکیزوفرنی نیز استفاده می‌شود. به طور دقیق‌تر کاربامازپین در دوره‌های شیدایی و یا همزمانی افسردگی با مانیا، متوقف کردن تشنج جزئی، تشنج تونیک و مختلط به کار می‌رود.

فروشگاه آرامیس

کاربامازپین با مهار کانال سدیمی باعث افزایش سطح سدیم و آزاد شدن سروتونین می‌شود، همچنین هورمون تیروئید را کاهش می‌دهد. برای آشنایی با انواع اختلالات خلقی کلیک کنید.

داروهای ضدتشنج مانند قرص کاربامازپین می توانند باعث افزایش وزن و هم چنین افزایش اشتها شوند. تقریباً یک پنجم بیماران در حین درمان افزایش وزن به دست می آورند. این می تواند به دلیل احتباس مایعات یا کاهش میزان متابولیسم ناشی از کم کاری تیروئید باشد.

زیرا کاربامازپین به طور قابل توجهی سطح هورمون تیروئید محیطی را کاهش می دهد. هورمون تیروئید آستانه تشنج را در انسان کاهش می دهد و می تواند باعث تشنج در بیماران مبتلا به بیماری صرع شود. درمان تیروکسین برای کم کاری تیروئید نیز نشان داده است که در موارد خاص باعث تشنج می شود.

برای آشنایی بیشتر با انواع داروهای تثبیت کننده خلق کلیک کنید.

عوارض جانبی کاربامازپین

هر دارویی دارای عوارض جانبی است که قبل از مصرف نسبت به آن‌ها هشدار داده می‌شود، اما با شدید شدن این عوارض گاه نیاز به قطع و یا جایگزینی دارو وجود دارد، بنابراین حتما باید نسبت به عوارض قرص کاربامازپین آگاهی داشته باشید. شایع‌ترین عوارض جانبی قرص کاربامازپین عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • مشکلات در راه رفتن و هماهنگی
  • سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • سایر عوارض جانبی؛ خارش، اختلال گفتاری، آمبلیوپی و خشکی دهان

به طور خاص، استفاده از روش های درمانی که باعث اختلال در عملکرد شناختی می شوند با 20٪ خطر آلزایمر بیشتر و 60٪ خطر ابتلا به زوال عقل ارتباط دارد. یکی از بیشترین داروهای مورد استفاده با اثرات شناخته شده کاربامازپین است.

عوارض جانبی نیاز به مراقبت فوری پزشکی ندارند. پس از سازگاری بدن با دارو، این عوارض جانبی احتمالا از بین می‌روند. همچنین، متخصص مراقبت‌های بهداشتی و مشاور شما می‌تواند در مورد راه‌های پیشگیری یا کاهش برخی از این عوارض جانبی به شما کمک کند.

نحوه و طریقه مصرف قرص کاربامازپین

قبل از شروع استفاده از کاربامازپین و هر بار استفاده مجدد، راهنمای دارویی ارائه شده توسط داروساز خود را بخوانید. اگر سوالی داشتید، می توانید با متخصصان ذهن نو در ارتباط باشید و طریقه مصرف متناسب با اختلال فعلی خود را دریافت نمایید.

?مصرف نمونه های مختلف

طبق دستور پزشک قرص کاربامازپین را از طریق دهان و همراه غذا مصرف کنید تا اثرات ناخواسته (به عنوان مثال ، ناراحتی معده ، حالت تهوع ، استفراغ) کاهش یابد. اگر از قرص‌های جویدنی استفاده می کنید، قرص را قبل از بلعیدن کاملاً بجوید. اگر از فرم تعلیق کاربامازپین استفاده می کنید، بطری را قبل از هر دوز به خوبی تکان دهید. دوز را با استفاده از دستگاه مخصوص یا قاشق اندازه گیری کنید. از قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز مناسب دریافت نکنید.

?دوز مصرفی

دوز مصرفی بر اساس شرایط بالین و پاسخ به درمان است. در کودکان دوز بر اساس وزن آنها است. برای کاهش خطر عوارض جانبی قرص کاربامازپین، پزشک ممکن است بخواهد که این دارو را با دوز کم شروع کنید و به تدریج دوز خود را افزایش دهید. دستورالعمل‌های پزشک‌تان را به دقت دنبال کنید.

پیشنهاد می‌شود برای تاثیر مطلوب دارو در دوره مصرف حتما با متخصص روان درمانگر در ارتباط باشید و از مشاوره‌های او استفاده نمایید؛ زیرا متخصص با توجه به کاهش یا افزایش علائم بالینی ممکن است نسبت به تغییر دوز دارو و یا قطع و جایگزین کردن دارو اقدام نماید.

?احتیاط های لازم

در هنگام استفاده از قرص کاربامازپین از خوردن گریپ فروت یا نوشیدن آب گریپ فروت خودداری کنید، مگر اینکه پزشک یا داروساز گفته باشد که این کار را با خیال راحت انجام دهید. گریپ فروت با این دارو احتمال عوارض جانبی را افزایش می‌دهد. از درمانگر خود برای جزئیات بیشتر سوال کنید.

تکمیل دوره درمان

دوره درمان این دارو را کامل کنید تا بیشترین نتیجه را از آن بگیرید. برای کمک به نتیجه بهتر، هر روز آن را در ساعتی مشخص مصرف کنید. مصرف این دارو را تا زمانی که متخصص مشخص کرده ادامه دهید حتی اگر احساس بهبودی دارید.

بدون مشورت با پزشک مصرف قرص کاربامازپین را قطع نکنید. بعضی از شرایط (مانند تشنج) ممکن است با قطع ناگهانی دارو بدتر شود. شاید لازم باشد دوز مصرف‌تان به تدریج کاهش یابد، پس هرگز به یکباره قطع نکنید.

توجه: در صورت بهتر نشدن وضعیت یا بدتر شدن آن هنگام مصرف کاربامازپین، حتما با یک متخصص روانشناس مشاوره داشته باشید.

خطرات مصرف قرص کاربامازپین

واکنش‌های پوستی جدی و بعضا کشنده (از جمله سندرم استیونز-جانسون و نکرولیز اپیدرمی سمی) به خصوص در بیمارانی که نوع آللی ارثی آن ها HLA-B * 1502 دارد، گزارش شده است. قبل از دریافت کاربامازپین، از نظر ژنتیکی بیماران را در معرض آزمایش قرار می‌دهند.

بیمارانی که آلل مثبت دارند، کاربامازپین را تجویز نمی‌کنند مگر اینکه سود آن به وضوح بیشتر از خطر آن باشد. اگر مشکوک به این هستید که واکنش پوستی جدی دارید، مصرف را قطع کنید و سریع به متخصص اطلاع دهید. کم خونی آپلاستیک و آگرانولوسیتوز نیز در بین عوارض این دارو گزارش شده است. آزمایش هماتولوژیک قبل از آزمایش را انجام دهید و به طور دوره ای CBC را کنترل کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر حتما در کانال تلگرامی ذهن نو عضو بشوید.

روش قطع قرص کاربامازپین

همانطور که گفته شد، بدون نظر متخصص هرگز دوز دارو را تغییر ندهید. برای قطع مصرف گاه به صورت ناگهانی و گاه به صورت تدریجی باید اقدام شود. تشخیص طریقه قطع کاربامازپین بر عهده متخصص است. قطع ناگهانی می‌تواند منجر به تشنج و تشدید نشانه‌های مانیا شود، افت ناگهانی اثر دارو گاه خطر مرگ را هم در پی دارد، بنابران حتما از نظر متخصص در مورد قطع دارو استفاده نمایید.

تداخلات دارویی قرص کاربامازپین

تداخلات با کاربامازپین

مصرف همزمان قرص کاربامازپین با داروهای دیگر احتمال بروز برخی از عوارض و پیامدها را چند برابر می‌کند. در واقع در صورت مصرف داروهای مختلف، بهتر است در این مورد به پزشک خود اطلاع دهید. برخی از داروهایی که با این قرص تداخل دارویی دارند؛ شامل آنتی هیستامین ها، ضدقارچ های آزول، ریفامایسین ها، برخی از مسدودکننده های کانال کلسیم، مهارکننده های MAO، داروهای خواب آور و ضداضطراب ها، آنتی بیوتیک های ماکرولید و… می‌شوند.

شرایط نگهداری قرص کاربامازپین

همچنین بهتر است قرص کاربامازپین را به دلیل اینکه داروی خطرناکی محسوب می‌شود را دور از دسترس کودکان نگه داشته و هم نوع قرص، شربت و شیاف آن را در جای خشک و خنک نگه داری کنید. بهتر است این دارو را از گرما و تابش مستقیم نور، دور نگه داشته شود.

برای اطلاعات بیشتر درباره تداخلات دارویی با سایر داروهای اعصاب و روان کلیک کنید.

نشانه های اوردوز با قرص کاربامازپین

از آنجایی که قرص کاربامازپین، عوارض جانبی مختلفی ایجاد می‌کند؛ احتمال اوردوز با آن نیز وجود دارد. وقتی افراد مقدار زیادی از این دارو را در مدت زمان کوتاه مصرف می‌کنند و یا دوز مصرفی خود را به صورت ناگهانی افزایش می‌دهند؛ علائم زیر را بروز می‌دهند.

مشکلات تنفسی

دردهای عضلانی

کاهش هوشیاری

از دست دادن کنترل بر روی حرکات

بالارفتن ضربان قلب

درد در ناحیه معده

خواب آلودگی

احساس سرگیجه

کند شدن تنفس

سخن پایانی

به طور کلی در مورد مصرف قرص های اعصاب و روان باید بسیار با دقت عمل کرد. مصرف این دارو ها به صورت خودسرانه و همچنین قطع مصرف آنها عوارض زیادی را برای افراد ایجاد می‌کند. در واقع با اینکار نه تنها مشکل فرد برطرف نمی‌شود؛ بلکه دچار پیامدهای بدتری نیز می‌گردد. به همین دلیل بهتر است افراد قبل از هر چیز در مورد مصرف قرص کاربامازپین با متخصص مشورت کرده و همچنین از روش های درمانی دیگر نیز استفاده کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص کاربامازپین می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از  طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا کاربامازپین مسکن است؟

کاربامازپین به طور کلی تسکین درد بهتری نسبت به داروهای دیگر در مقایسه ای که شامل چندین مورد مختلف درد مزمن نوروپاتیک ( نورالژی سه قلو، نوروپاتی دیابتی دردناک، نورالژی پس از حاملگی و درد پس از سکته مغزی مرکزی) بود، ارائه می دهد.

آیا می توانید با کاربامازپین رانندگی کنید؟

در رانندگی، کار با ماشین آلات یا انجام سایر فعالیت های خطرناک احتیاط کنید. این دارو ممکن است باعث سرگیجه و خواب آلودگی شود. اگر هرکدام از این مشکلات را دارید یا دچار تشنج هستید، از این فعالیت ها خودداری کنید و با پزشک خود صحبت کنید.

آیا می توانید ویتامین D را با کاربامازپین مصرف کنید؟

مکمل های ویتامین D باید برای بیماران در معرض خطر در نظر گرفته شود، این مورد شامل کسانی است که تحت درمان طولانی مدت با داروهایی مانند کاربامازپین هستند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام مادر من از سال ۷۹ به دلیل پاره شدن یکی از رگهای مغز و عمل جراحی مغز قرص کاربامازپین مصرف میکنه ولی این قرص با تمام خوبیهاش یه مشکلی داره اونم اینه که باعث خواب الودگی مادرم در طی روز میشه طوریکه به هر شکل و پوزیشنی میخوابه و اکثر مواقع خواب الودس
    چند وقت پیش که برای عمل جراحی پولیپ بیمارستان خوابیده بود یه دکتر اقایی بعد از جراحی معاینشون کردن و به این موضوع خواب الودگی که در طی روز دارن پی بردن و گفتن یه قرصی هست که به جای کاربامازپین تجویز میشه ولی عوارض خواب الوده کردن که کاربامازپین داره این قرص نداره دیگه. ولی متاسفانه الان نه اسم اون دکتر رو یادمه و نه اون قرص امیدوارم شما بتونید راهنمایی کنید ممنون

    1. سلام مهدی عزیز، قرص های آرام بخش و خواب آور تنها باید توسط متخصص و با دوزهای مشخص تجویز بشن. به هیچ عنوان بدون نسخه از این داروها استفاده نکنید چرا که وابستگی ایجاد می کنن. متخصصین با تغییر دوز دارو و نوع دارو مانع از وابستگی به ضد اضطراب ها و آرام بخش ها میشن. در نهایت این رو هم باید بدونید که این دسته از داروها معمولا حداکثر برای 6 ماه باید مصرف بشه و برای درمان باید از روش های غیر دارویی استفاده کنند. برای اطلاعات بیشتر می تونید با شماره های درج شده تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره