جنون آنی یا سایکوز گذرا

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

جنون آنی یا سایکوز گذرا یکی از جدی‌ترین بیماری‌های روانی است که باعث می‌شود بیمار به‌طور ناگهانی کنترل رفتارش را از دست بدهد. هنگامی‌که شخصی دچار جنون‌آنی می‌شود ممکن است رفتارهای نامناسب بسیاری مانند بدرفتاری با دیگران یا حتی قتل از او سر بزند. به همین خاطر تشخیص این بیماری و اهمیت دادن به درمان آن از بسیار مهم است. اختلالات روانی، بحران‌های شدید زندگی و آسیب‌های مغزی از مهم‌ترین دلایل این بیماری هستند.

همان‌طور که گفتیم جنون آنی بیماری خطرناکی است که می‌تواند مشکلات بسیاری را برای بیمار و اطرافیان او ایجاد کند اما این بیماری به‌خوبی با استفاده از دارو و درمان‌های روان‌شناختی قابل کنترل است؛ به همین خاطر اگر نشانه‌های جنون آنی را در خود یا هر یک از اطرافیان احساس می‌کنید بهتر است راجع به این موضوع با یک مشاور صحبت کنید. برای اطلاع از سایر بیماری های روانی شایع کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جنون آنی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با بر ترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

تعریف اختلال جنون آنی

اختلال جنون آنی

 

جنون آنی یک حمله عصبی ناگهانی است که باعث می‌شود ارتباط بیمار با واقعیت کاملا قطع شود و او هیچ کنترلی روی رفتار خود نخواهد داشت. این بیماری بیشتر در حدود 20 تا 40 سالگی اتفاق می‌افتد و اتفاقات سخت زندگی در شروع آن نقش بسیاری دارند. شروع جنون انی و رفتارهایی که از بیمار سر می‌زند می‌تواند با توجه به شخصیت و محیط اجتماعی اطراف وی متفاوت باشد.

برای مثال در بعضی از بیماران اتفاقات ساده و روزمره باعث شروع یک دوره جدید از بیماری می‌شوند اما در برخی دیگر می‌بایست اتفاقات بسیار سختی پیش بیاید تا بیماری شروع شود. برای آشنایی با سایر انواع جنون کلیک کنید.

علائم و نشانه‌های جنون آنی

جنون آنی نشانه ها و علائمی را به همراه دارد. که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم.

? هذیان: بیمار باورها و افکار غیرعادی دارد که به‌شدت به آن‌ها معتقد است و صحبت‌های دیگران نظر او را عوض نمی‌کند.

? توهم: گاهی اوقات بیمار چیزهایی می‌بیند یا صداهایی می‌شنود که فقط خودش متوجه آن‌ها می‌شود و یا ممکن است بعضی از صداها و پدیده‌های محیط اطراف را اصلاً نبیند.

?قضاوت دشوار: بیماران مبتلا به جنون آنی توانایی خود را برای قضاوت صحیح و تصمیم‌گیری در موقعیت‌های مختلف زندگی از دست می‌دهند.

? اختلال در جریان زندگی: به دلیل پیامدهای جنون آنی جریان عادی زندگی کاری، تحصیلی یا روابط اجتماعی فرد دچار مشکل می‌شود.

? واکنش عاطفی نامناسب: این بیماران معمولاً احساسات خود را از دست می‌دهند یا در مواقع مختلف احساسی را نشان می‌دهند که ربطی به محیط اطراف ندارد. مثلاً ممکن است در یک فضای شاد گریه کنند.

دلایل بروز جنون آنی

دلایل بروز جنون آنی

 

اختلال جنون آنی به دلایل مختلفی پدید می‌آید که اصلی ترین دلیل؛ ژنتیک است. در این بخش مقاله به دلایل جنون آنی اشاره کرده ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

? ژنتیک

از مهمترین دلایل جنون آنی، ژنتیک است. روانشناسان معتقدند افرادی که در اقوام و به‌خصوص خانواده درجه‌یک خود این بیماری را دارند با احتمال بیشتری درگیر آن می‌شوند. این موضوع نشان می‌دهد که ژنتیک می‌تواند یکی از دلایل بروز جنون‌آنی باشد. درنتیجه اگر در اطراف‌تان کسی به این بیماری مبتلاست بهتر است سایر اعضای خانواده و به‌خصوص فرزندان برای پیشگیری از بروز آن با یک مشاور صحبت کنند.

? آسیب‌های مغزی

بسیاری از بیماری‌های مغزی مانند تومورها، سکته یا حتی آلزایمر می‌توانند باعث شوند که فرد رفتارهایی خارج از کنترل نشان دهد. بنابراین آسیب های مغزی را از دیگر دلایل جنون آنی می‌شماریم.

? بیماری‌های روانی

تحقیقات نشان می‌دهد که جنون آنی بیشتر در کسانی رخ می‌دهد که سابقه بیماری‌های روانی و به‌خصوص اختلالات شخصیت را دارند. بیمارانی که برای مدت طولانی درگیر اختلالات روانی هستند و یا بیماری آن‌ها بسیار شدید است بیشتر احتمال ابتلا به جنون آنی را دارند. در میان بیماری‌های روانی که با جنون آنی در ارتباط هستند اختلالات شخصیت و همین‌طور اختلالات کنترل تکانه دو نمونه از مهم‌ترین بیماری‌هایی هستند که می‌تواند با جنون آنی رابطه داشته باشد.

? استفاده از مواد مخدر

استفاده از مواد مخدر به‌ خصوص مخدرهای توهم‌ زا مانند شیشه باعث می‌شود که کنترل فرد روی رفتار کاهش پیدا کند. این موضوع در آن‌هایی که زمینه ابتلا به جنون‌ آنی را داشته باشند باعث بروز این بیماری می‌شود.

⚪ کودکی‌های نامناسب

فشارهای دوران کودکی مثل طلاق، مرگ یکی از اعضای خانواده یا والدین بد رفتار می‌توانند باعث شوند که کودک در بزرگ‌ سالی به جنون‌ آنی مبتلا شود. برای جلوگیری از این موضوع بهتر است در تربیت کودکانی که در زندگی با مشکل مواجه هستند از یک روانشناس کمک بگیرید.

? فشارهای زندگی

بحران‌هایی که در زندگی هرکدام از ما اتفاق می‌افتد می‌تواند تبدیل به دلیلی برای شروع جنون‌آنی بشود. با توجه به ظرفیت هرکس گاهی ممکن است یک اتفاق بسیار ساده مثل نمره کم از یک امتحان باعث بروز جنون آنی بشود؛ گاهی اوقات نیز اتفاقات بسیار سخت‌تری هستند که بیمار را درگیر جنون‌آنی می‌کنند.

درمان جنون آنی

جنون‌ آنی بیماری نیست که بدون کمک گرفتن از متخصص سلامت روان بتوانید آن را برطرف کنید. این بیماری به‌صورت مزمن و ادامه‌دار باقی مانده و می‌تواند پیامدهای منفی خطرناکی را به دنبال داشته باشد. به همین خاطر اگر با نشانه‌های این بیماری در خود یا هر یک از اطرافیان مواجه شده‌اید بهتر است برای درمان از یک متخصص روانشناسی کمک بگیرید.

جنون‌آنی اگرچه پیامدهای منفی بسیاری را ایجاد می‌کند اما درعین‌حال به درمان نیز بسیار خوب جواب می‌دهد. برای درمان این بیماری دو روش وجود دارد که استفاده هم‌زمان از آن‌ها می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. در این بخش مقاله راجع به درمان جنون آنی صحبت کرده ایم.

✨ دارو درمانی

جنون آنی بیماری است که به‌طور ناگهانی شخص را درگیر خود می‌کند و او هیچ کنترلی روی شروع آن ندارد. به همین خاطر یکی از مهم‌ترین درمان‌هایی که برای این بیماری استفاده می‌شود داروهای روان‌پزشکی هستند. با توجه به‌شدت بیماری متخصص ممکن است از داروهای مختلفی استفاده کند، اما نکته مهم این است که مصرف دارو و همین‌طور قطع مصرف آن باید زیر نظر متخصص صورت بگیرد.

✨ روان‌ درمانی

داروها به‌تنهایی نمی‌توانند جنون‌ آنی را درمان کنند؛ در بهترین حالت تا زمانی که داروها را می‌خورید از شروع یک حمله جدید جلوگیری می‌کنند. به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند که در کنار استفاده از داروها بهتر است درمان‌های روان‌شناختی را هم جدی بگیرید. این درمان‌ها کمک می‌کنند تا شما کنترل بیشتری روی رفتار و احساسات خود پیدا کنید و با شناسایی نشانه‌هایی که قبل از حمله عصبی با آن‌ها مواجه می‌شوید از بروز یک حمله تمام‌عیار جلوگیری کنید.

راه های پیشگیری از جنون آنی

همان‌طور که گفتیم مشکلاتی مثل زمینه ژنتیکی یا تربیت‌های اشتباه در دوران کودکی باعث جنون آنی می‌شوند. به همین خاطر اگر در خانواده این بیماری وجود دارد و یا در کودکی با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم کرده‌اید، بهتر است برای پیشگیری از جنون آنی یا هر بیماری روانی دیگری از یک مشاور کمک بگیرید. می‌توانید از مشاور درخواست کنید تا مهارت‌های زندگی مثل کنترل خشم یا تسلط بر هیجان‌ها را به شما آموزش دهد و از این راه تا حد زیادی از بروز جنون‌آنی پیشگیری می‌کنید.

کلام آخر

جنون آنی یکی از اختلالات بسیار جدی است. که بروز آن همزمان با هذیان، توهم، رفتار نامنظم و گفتار نامنظم است. این اختلال فورا باید تحت درمان قرار بگیرد. این اختلال را جدی بگیرید. حتما در رابطه با این موضوع از روانشناس و متخصص راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جنون آنی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با بر ترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

جنون آنی چیست؟

جنون آنی یک بیماری روانی است که به‌صورت حمله‌های عصبی ناگهانی رخ می‌دهد. در این شرایط بیمار کنترل خود را از دست داده و احتمال بروز پیامدهای ناگوار بسیاری وجود دارد.

آیا درمانی برای جنون آنی وجود دارد؟

بله؛ استفاده از داروهای مناسب در کنار روان‌درمانی می‌تواند تا حد زیادی به درمان این بیماری کمک کند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره