تاثیر محیط و محله بر کودک | نقش محیط در تربیت

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تاثیر محیط و محله بر کودک در شخصیت، رفتار، خلاقیت و یادگیری قابل ردیابی است. محیط و وراث در کودکان به مقدار یکسانی اثرگذار است. عوامل محیطی در رفتار، یادگیری، شخصیت، آموزش و خلاقیت کودک نقش دارد. خطر بروز اختلالات رفتاری در محیط های نامناسب بسیار بیشتر از محیط های مناسب است. محیط های سالم به کودک در پرورش خلاقیت، یادگیری، آموزش و رفتار کمک بسزایی خواهد کرد. محققان دریافته اند که در مناطق فقیر نشین و ناسالم مشکلات رفتاری پر رنگ تر از مناطق مرفه نشین است. اگر مشکلات رفتاری در کودکان با خانواده مرفه مشاهده کرده اید، احتمال زیاد به دلیل اختلافات والدین و مشکلات خانوادگی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تاثیر محیط و محله بر کودک تا آخر مقاله همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر محیط و محله بر کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

تاثیر محیط و محله بر کودک

تاثیر محیط و محله بر کودک

همیشه محیط و وراثت به طور یکسانی بر رشد کودکان تاثیر گذار است. در روانشناسی اجتماعی اینگونه اشاره شده است که اگر کودکی در خانواده فرهنگی به دنیا آمده باشد، اما در محله ای رشد کند که افراد بزهکار و خلافکار زندگی می‌کنند، به احتمال 50 درصد به سمت بزهکاری و خلافکاری گرایش پیدا می‌کند. تاثیر محیط و محله بر کودک در رفتار، آموزش، خلاقیت و رشد او تاثیر گذار است.

به طور کل محیط نقش پر رنگی در شخصیت و ویژگی های رفتاری افراد می‌گذارد. کودکان در حال رشد هستند و علاقه شدیدی به کسب تجربیات جدید دارند. به همین دلیل در انتخاب محله رشد کودک دقت کنید. و برای رشد کودک خود محیط و محله مناسبی را انتخاب کنید. محیط مناسب برای رشد کودک باید آرام و به دور از تنش، خلاف و رفتارهای ضد اجتماعی باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات رفتاری کودکان کلیک کنید.

تاثیر محیط و محله بر رفتار کودک

تاثیر محیط و محله بر کودک در سال های اولیه زندگی، بلوغ و نوجوانی خود را بیشتر نشان می‌دهد. به طور کلی محیط به 3 دسته تقسیم می‌شود. قشر مرفه، قشر متوسط و قشر ضعیف. کودکانی که در محیطی با قشر مرفه زندگی می‌کنند، نسبت به افرادی که در محیط متوسط و ضعیف هستند کمتر دچار مشکلات رفتاری می‌شوند. کودکانی که در قشر متوسط هستند نسب به قشر ضعیف کمتر مشکلات رفتاری دارند و نسبت به قشر مرفه بیشتر از مشکلات رفتاری برخوردارند. اما کودکانی که در محیط ضعیف رشد می‌کنند، نسبت به دو قشر مرفه و متوسط بیشترین مشکلات رفتاری را خواهند داشت. برخی از مشکلات رفتاری را در ادامه نام برده ایم.

والدین برای اینکه تاثیر محیط و محله بر کودک را کنترل کنند باید با کمک متخصص کودک رفتار مناسب را پیاده کنند. اگر در محله ای با قشر ضعیف و پایین جامعه زندگی می‌کنید، برای پیشگیری از پیامدهای بد رفتاری باید تمام عوامل خطر ساز را به کودک خود آموزش دهید. و به کمک روانشناس رفتار کودک حود را بررسی کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

تاثیر محیط و محله بر آموزش و یادگیری کودک

یادگیری کودکان در سن 6 تا 12 سالگی اتفاق می‌افتد. تاثیر محیط و محله بر کودک در زمینه آموزش و یادگیری بسیار حائز اهمیت است. محیط فرآیند یادگیری و آموزش کودک را تضعیف یا تقویت می‌کند. فضای خوب محیطی در محله های مرفه و قوی کودکان را به سمت یادگیری سوق می‌دهد.

در محیط های مختلف، نیازهای کودکان مشخص و تقویت می‌شود. زمانی که کودک در محیط ضعیفی رشد کند با مسائل آموزشی و یادگیری کمتری آشنا خواهد بود. و همینطور کودکان در محیط های آرام، زیبا، بزرگ، روشن، دارای طبیعت و … بیشتر در زمینه یادگیری مشتاق می‌شوند. اما زمانی که محیط آموزشی هیچ جذابیتی برای کودک نداشته باشد، مسلما اشتیاقی برای یادگیری در او جوانه نخواهد زد.

تاثیر محیط و محله بر خلاقیت کودک

در دوران کودکی، خلاقیت پایه گذاری می‌شود و در نهایت محیط و محله در تضعیف و تقویت این خلاقیت نقش خود را ایفا می‌کنند. بر اساس تحقیقات و بررسی ها، محققان به این نتیجه رسیده اند که تاثیر محیط و محله بر کودک در زمینه خلاقیت نقش بسزایی دارد. فضای داخل محله و محیط رشد کودک بسیار در پرورش خلاقیت کودک نقش دارد. مکان های عمومی که کودک در آن رشد می‌کند تا حد زیادی روابط اجتماعی کودک را تقویت می‌کند.

بر اساس تحقیقات روانشناسان، فضای باز مانند پارک که شرایط روحی و فیزیکی تحت تاثیر قرار می‌دهد، رابطه مستقیمی با پرورش خلاقیت کودکان دارد. کودکانی که در محیط و محله با کیفیت رشد کرده باشند خلاقیت خود را تقویت می‌کنند و کودکانی که در محیط و محله بی کیفیتی رشد کرده باشند، خلاقیتشان سرکوب خواهد شد.

مکان های مناسب برای رشد کودک

تاثیر محیط و محله بر کودک در شکل گیری، خلاقیت و رشد نقش بسزایی دارد. کودکان در محیط های عمومی مانند پارک، فضای سبز و بازی با همسالان خلاقیت خود را پرورش می‌دهد و تعاملات اجتماعی آنها شکل خواهد گرفت. در محیط های عمومی کودکان به لحاظ هیجانی و اجتماعی پیشرفت می‌کنند .و شخصیت آنها شکل خواهد گرفت. محیط برای رشد کودکان باید شرایط آرام و جوی مناسب داشته باشد.

مکان های آموزشی مناسب و کسب تجربه های جدید با نظارت خانواده ها در شکل گیری رفتار، یادگیری و خلاقیت کودکان نقش پر رنگی را ایفا می‌کند. مهم ترین مکان برای رشد و سلامت جسمانی و روانی کودکان پارک ها برای تخلیه انرژی کودک است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت کودک کلیک کنید.

راهکار برای رشد مناسب کودک

همانطور که متوجه شدید تاثیر محیط و محله بر کودک در تمام جنبه های زندگی مهم است. اما اگر به دلایل خاص و شرایط بخصوصی در محله مناسب زندگی نمی‌کنید. بر رفتارهای خود کنترل داشته باشید. در ادامه راهکارهایی برای رشد سالم کودک ارائه داده ایم.

  • کودک را از محیط های پر تنش دور کنید.
  • در حضور کودک دعوا نکنید.
  • کودک را در مکان های آموزشی مناسب ثبت نام کنید.
  •  در ابطه با رفتارهای غلط جامعه با او صحبت کنید.
  • به رشد خلاقیت کودک کمک کنید.
  • برای یادگیری کودک هرچه در توان دارید استفاده کنید.
  • مشکلات خانوادگی را در حضور کودک بیان نکنید.
  • برای رشد بهتر کودک خود از روانشناس کمک بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله مطالعه کرده اید، تاثیر محیط و محله بر کودک نقش پر رنگی دارد. کودکان زمانی که در محله های پر خطر و نامناسبی رشد کنند احتمال بسیار زیادی با اختلالات رفتاری بزرگ خواهند شد. خلاقیت و سطح یادگیری او پایین می‌آید و به تدریج به سمت رفتارهای پر خطر تر گرایش پیدا می‌کند. خانواده ها برای رشد مناسب و سالم کودک خود در انواع محیط ها باید از روانشناس کمک بگیرند. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر محیط و محله بر کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره