محدود کردن زنان توسط شوهر و خانواده

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

محدود کردن زنان توسط شوهر و خانواده یکی از موضوعاتی است که زندگی زنان را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. بسیاری از زنان به این دلیل نمی‌توانند زندگی کرده و یا از توانایی های خود بهره ببرند. البته قانون نیز تا حدی این اجازه را به مردان می‌دهد. اما گاهی آنان در این زمینه بسیار افراطی عمل کرده به طور کلی زنان را از برخورداری از حقوق طبیعی نیز محروم می‌کنند. برخورد با این موضوع بسیار دشوار و گاها غیر ممکن است. از این رو زنان می‌توانند با کمک گرفتن از یک روانشناس و همچنین بالابردن اطلاعات خود در این زمینه با این موضوع برخورد کنند. برای دریافت مشاوره تلفنی زنان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه محدود کردن زنان توسط خانواده و شوهر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

محدود کردن زنان توسط شوهر و خانواده

محدود کردن زنان توسط خانواده و شوهر در موضوعات مختلفی بروز می‌کند. این محدودیت‌ها گاهی تنها مختص به لباس پوشیدن رفت و آمد با دوستان و خانواده است اما گاهی خانواده ها و یا همسر حق تحصیل و یا حتی سفر کردن را از دختران می‌گیرند. این محدودیت ها پیامدهای زیادی برای افراد و یا حتی جامعه دارد. این موضوع امنیت روانی را از زنان گرفته و منجر به بروز واکنش های عجیب و ناگهانی  از طرف آنان می‌گردد.

بیش از نیمی از هر جامعه ای را زنان تشکیل می‌دهند. از این رو محدود کردن آنان مانع از پیشرفت جامعه نیز می‌گردد. به همین دلیلی بهتر است هم زنان و هم خانواده ها آگاهی خود را در این زمینه بالا برده و  نگرش خود را در این مورد تغییر دهند. برای آشنایی بیشتر با مفهوم مردسالاری کلیک کنید.

علت محدود کردن زنان توسط شوهر و خانواده

علت محدود کردن زنان توسط شوهر و خانواده

پیدا کردن علت محدود کردن زنان توسط خانواده و شوهر می‌تواند تا حد زیادی در حل این مشکل و یا حتی پیشگیری از آن قبل از وقوع بسیار موثر باشد. در این بخش به بررسی برخی از آنها  می‌پردازیم.

باورهای غلط: یکی از اصلی ترین دلایل محدود شدن زنان توسط خانواده هایشان باورهای غلط در مورد آزادی زنان است. چرا که برخی از افراد هنوز هم تصور می‌کنند که جای زنان در خانه بوده و آنان توانایی های محدودی دارند.

شیطنت های دختران: گاهی این خود زنان هستند که منجر به ایجاد این محدودیت ها برای خود می‌شوند. در واقع خانواده ها و یا همسر در چنین حالتی قصد تنبیه زنان را دارند.

اضطراب آنان در مورد وضعیت جامعه: خانواده و یا همسر به دلیل وضعیت جامعه و اتفاقاتی که شاهد آن هستند چنین محدودیت هایی را اعمال می‌کنند.

تجربیات گذشته: از طرفی تجربیات افراد در گذشته نیز در این مورد بی تاثیر نیست. در واقع خانواده و یا همسر به دلیل مسائلی که خود در گذشته تجربه کرده اند فشارهایی را بر دختران اعمال می‌کنند.

نشانه های خانواده و یا شوهر محدود کننده

معمولا محدود کردن زنان توسط خانواده و شوهر با نشانه هایی همراه است. با شناسایی چنین نشانه هایی می‌توان از این افراد دوری کرد و یا از خود محافظت نمود. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شود. برای اطلاع از نشانه های غیرت در مردان کلیک کنید.

  • دخالت بیش از اندازه
  • تهدید کردن
  • فرصت ندادن به فرزندان
  • احساس ناکافی بودن
  • مراقبت افراطی از والدین
  • مقصر دانستن فرزندان و نقش قربانی بازی کردن
  • حبس کردن شما در خانه
  • زورگویی
  • تعقیب کردن

پیامدهای محدود کردن زنان توسط شوهر و خانواده

در مورد محدود کردن زنان توسط خانواده و شوهر دیدگاه های مختلفی وجود دارد. با اینکه برخی از افراد با آن موافقند اما برخی دیگر این موضوع را اشتباه ترین و ناکارآمدترین اقدام در مقابل زنان می‌دانند. این موضوع مخصوصا در مورد فرزندان دختر به شدت اضطراب و خشم آنان را افزایش داده و از طرف دیگر  اعتماد به نفس آنان را کاهش می‌دهد. در چنین شرایطی احتمال اعتیاد به مواد مخدر و الکل و یا حتی فرار از خانه نیز به شدت افزایش پیدا می‌کند. برای آشنایی بیشتر با نشانه های خانواده موفق کلیک کنید.

واکنش در مقابل محدود کردن زنان توسط شوهر و خانواده

مقابله با محدود کردن زنان توسط شوهر و خانواده

راه های مختلفی برای واکنش در مقابل محدود کردن زنان توسط شوهر و خانواده وجود دارد. در واقع بهتر است زنان از این روش استفاده کنند تا از خود در مقابل مشکلات ناشی از محدودیت محافظت کنند. برای اطلاع از ویژگی های یک خانواده سالم کلیک کنید.

📌به دنبال جلب رضایت آنان نباشید

در مقابل محدود کردن زنان توسط شوهر و خانواده نباید به دنبال جلب رضایت آنان باشید. در واقع زنان در چنین شرایطی باید خواسته های خود را در اولویت قرار داده و دیگران را راضی نکنند. این به معنی بی احترامی و اهمیت ندادن به خانواده نیست. بلکه بهتر است زنان به خود بیشتر از دیگران اهمیت دهند.

📌مشخص کردن حد و مرز در ارتباط با آنان

به طور کلی برای محافظت از خود در مقابل محدود کردن زنان توسط شوهر و خانواده باید حد و حدود خود را با آنان رعایت کنید. حفظ فاصله با افراد سمی حتی اگر در فضای خانواده هم باشد؛ ضروری است. با اینکه در این شرایط احتمالا آزادی عمل زیادی ندارید؛ اما باید حد و مرزهای مشخصی داشته باشید.

📌نیازی به تغییر دادن آنها نیست

فراموش نکنید که در رابطه با محدود کردن زنان توسط شوهر و خانواده، نیازی به تغییر دادن اطرافیان نیست. تنها باید این وضعیت را پذیرفته و برای خارج شدن از آن تلاش کنید. این ذهنیت را نمی‌توان به راحتی تغییر داد. پس باید تنها از خود محافظت کرد.

📌ترک کردن محیط

یکی دیگر از راهکارها در مورد محدود کردن زنان توسط شوهر و خانواده ، ترک کردن محیط است. از آنجایی که این محیط می‌تواند بسیار مخرب و آسیب زننده باشد؛ بهتر است حدالامکان از آن دور شد. با اینکه فرار از خانه اصلا راه حل درستی نیست. باید از لحاظ روانی از چنین فضایی فاصله گرفت. برای آشنایی با پیامدهای فرار  دختران از خانه کلیک کنید.

📌دلیل را جویا نشوید

صحبت کردن در مورد محدود شدن زنان توسط شوهر و خانواده و پرسیدن دلیل این موضوع، فایده چندانی ندارد. حتی گاهی می‌تواند همه چیز را بدتر کرده و منجر به محدودیت های بیشتری شود. از این رو بر پیدا کردن دلیل پافشاری نکنید.

📌مراقبت کردن از خود

بهتر است به هر روشی در مقابل محدود کردن زنان توسط شوهر و خانواده از خود محافظت کنید. این موضوع راهکار مشخصی نداشته و حتی شایدتر شدیدتر شود. از این رو گاهی باید به جای مقابله و جنگیدن تنها تحت تاثیر این موضوع قرار نگرفت و آن را قبول نکرد. چرا که در صورت پذیرش، نسل بعدی نیز گرفتار چنین موضوعی می‌گردد.

📌کمک گرفتن از روانشناس

در مورد محدود کردن زنان توسط خانواده و شوهر حتما از یک روانشناس کمک بگیرید. مشاور حتی اگر نتواند شما را از چنین محیطی خارج کند؛ راهکارهایی برای بالا بردن سلامت روان به شما خواهد داد. در واقع به شما می‌آموزد که چگونه از خود محافظت کرده و بتوانید زندگی شخصی خود را داشته باشید.

برای آشنایی با راه های حل اختلاف با پدر و مادر کلیک کنید.

سخن پایانی

از آنجایی محدود کردن زنان توسط خانواده و شوهر یک مشکل اجتماعی و حتی فرهنگی محسوب می‌شود؛ باید آن را هم در غالب فردی و هم اجتماعی بررسی نمود. در بیشتر موارد کار زیادی از دست زنان در این مورد برنمی‌آید. اما حتی اگر در این زمینه موفق نشوند؛ می‌توانند ذهنیت اطرافیان را در این مورد تغییر داده و برای نسل های بعدی موثر واقع شوند. از این رو باید در این زمینه حتما از یک روانشناس کمک گرفته و تلاش زیادی کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه محدود کردن زنان توسط خانواده و شوهر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره