تنوع طلبی جنسی مردان در روانشناسی چه تفاوتی با زنان دارد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

امروزه تنوع طلبی جنسی یه یک مشکل جدی برای جوانان و افراد متاهل تبدیل شده است. میل به برقراری رابطه با جنس مخالف و تامین نیازهای جنسی یکی از اصلی‌ترین نیازهای ذاتی یک انسان به شمار می‌رود. اما در طی چند سال اخیر و با پیشرفت و شکوفایی رسانه‌های تصویری، بسیاری از افراد و به خصوص قشر جوان جامعه برای تامین نیاز خود به تنوع طلبی جنسی روی آورده‎اند. برخی از پزشکان تنوع طلبی جنسی را یک نوع اختلال می‌دانند که در ادامه ارضای جنسی نامطلوب و کم رنگ شدن روابط عاطفی شروع به شکل گیری می‌کند.  البته تمایل افراد به تنوع طلبی جنسی علاوه بر موارد ذکر شده، می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تماشای پورنوگرافی، صحنه‌های مستهجن و هیجان انگیز، سایت‌های مبلغ جنسی و… اشاره نمود. 

 

تنوع طلبی جنسی چیست؟

تنوع جنسی به عنوان یک اختلال است که در همه افراد دیده می‌شود اما درجه بندی متفاوتی دارد. میزان شیوع این پدیده در مردان بسیار بیشتر از زنان می‌باشد. با توجه به نظر روانشناسان، اگر زن و مرد رابطه جنسی خوب و رضایتمندی داشته باشند، به هیچ عنوان سراغ تنوع طلبی نمی‌روند. یک فرد تنوع طلب علاقه مند به برقراری رابطه با زنان متعدد چه از لحاظ عاطفی و چه از لحاظ جنسی است و همواره سعی می‌کند به دنبال ایجاد تنوع در رابطه جنسی خود با دیگران باشد.

در واقع فرد تنوع طلب به کسی اتلاق می‌شود که از رابطه فعلی با همسر خود رضایت کافی ندارد و می‌خواهد روابط جنسی متفاوت را تجربه کند. بسیاری از روانشناسان و صاحب نظران، شخصی را که در زندگی شخصی خود نمی‌تواند لذت جنسی و ارضا شدن را تجربه کند، به فردی گرسنه تشبیه می‌کنند که فقط به دنبال غذاست و می‌خواهد طعم انواع و اقسام مختلف غذاها را بچشد.

دلایل ایجاد حس تنوع طلبی در افراد

ریشه اصلی شکل گیری این پدیده جنسی را می‌توان عدم رضایتمندی از رابطه جنسی فعلی و ارضای نامناسب جنسی برشمرد. همچنین تماشای صحنه‌ها و فیلم‌های نامتعارف جنسی و سایت‌های غیر مجاز، در بروز هیجانات کاذب افراد نقش بسیار پررنگی ایفا می‌کنند و از محرک‌های اصلی و عوامل تکمیل کننده این پدیده جنسی محسوب می‌شوند. نرسیدن به ارضای کامل جنسی و کم رنگ شدن عشق و محبت در رابطه زناشویی و همچنین عدم رضایتمندی کافی از شریک جنسی، فرد را وادار می‌کند جهت تامین نیاز جنسی و عاطفی خود روابط متعدد با اشخاص مختلف را تجربه نماید. پیشنهاد می‌شود مقاله رابطه جنسی پر خطر را نیز بخوانید.

 

فروشگاه آرامیس

آیا تنوع طلبی جنسی در زنان نیز وجود دارد؟

در واقع امروزه پدیده تنوع طلبی با وجود محرک‌های ذکر شده، در زنان نیز مشاهده می‌شود اما میزان شیوع بسیار پایینی دارد. در بسیاری از موارد مشاهده شده که زنان با پسران مجرد یا متاهل وارد رابطه شده‌اند. تنوع طلبی در زنان بر خلاف مردان با هدف تامین کمبودهای جنسی صورت نمی‌گیرد و دلیل متفاوتی دارد. معمولا زنان به دلیل کمبود محبت و خلاء عاطفی، به برقراری رابطه با جنس مخالف گرایش پیدا کرده که به دنبال آن، رابطه نامشروع جنسی شکل می‌گیرد.

 

عوارض منفی تنوع طلبی در زندگی افراد

عوارض منفی و آسیب‌های ناشی از تنوع طلبی در همه افراد یکسان است اما در واقع افرادی که تعهد خانوادگی دارند و متاهل هستند آسیب‌های شدیدتری را متحمل می‌شوند. به طور مثال امکان دارد فردی که دچار تنوع طلبی جنسی است، وارد رابطه جدیدی شده و به شریک زندگی خود خیانت کند که این امر می‌تواند مشکلات متعددی را رقم بزند. آسیب‌های ناشی از تنوع طلبی، در وهله اول دامن‌گیر زندگی فرد شده و مشکلاتی نظیر طلاق و از هم پاشیدن یک زندگی خانوادگی را به دنبال دارد. در چنین شرایطی مسلما فرزندان نمی‌توانند از این مهلکه جان سالم به در ببرند و به طور حتم مشکلاتی همچون طلاق و کشمش بین پدر و مادر، آینده آن‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

زنی که با یک مرد تنوع طلب ازدواج می‌کند، ممکن است آزارهای روحی و عاطفی شدیدی را تجربه کند و در نتیجه آن به بیماری‌های مختلفی دچار شود. بنابراین نباید عوارض و آسیب‌های تنوع طلبی را نادیده گرفت. در این بین علاوه بر از هم پاشیدن خانواده، خود فرد تنوع طلب نیز بسیار آسیب می‌بیند. چنین افرادی به طور معمول در ذهن خود میان انتخاب لذت و وفاداری در جدال هستند و در نهایت با خاموش کردن ندای وجدان خود، لذت را انتخاب می‌کنند. شاید برایتان جالب باشد که بسیاری از مردان تنوع طلب همیشه سعی در توجیه کردن رفتارهایشان دارند و در این مورد از موضوعاتی همچون شرعی بودن چند همسری و ذاتی بودن حس تنوع طلبی بهره می‌برند. برای تنوع بخشی به رابطه جنسی خود کلیک کنید.

 

راهکارهای مناسب جهت بهبود تنوع طلبی‌جنسی

اگر در شریک زندگی‌تان علائم تنوع طلبی را مشاهده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم راهکارهای زیر را جهت رفع این مشکل به کار ببرید:

1. در وهله اول سعی کنید با آرامش و متانت با او گفتگو کرده و به هیچ عنوان او را چشم چران یا خیانت کار خطاب نکنید. به او بفهمانید که دوستش دارید و نمی‌توانید حضور افراد دیگر را در زندگی‌تان تحمل کنید.

2. ریشه تنوع طلبی در بسیاری از مردان جامعه، ناامنی‌های روحی و خلاهای روانی عنوان شده است. بنابراین شما باید کاری کنید که او خودش را باور داشته باشد و سعی کنید تا حد امکان کنارش باشید تا تنها نماند.

3. اگر شریک زندگیتان به تنوع طلبی جنسی عادت کرده، تغییر دادن آن بسیار سخت و دشوار است. اما سعی کنید به هیچ عنوان بهانه‌ها و انکارهای او را باور نکنید. شما باید بدانید که هیچ تقصیری در نوع شخصیت و رفتار همسرتان ندارید.

4. اگر با به کارگیری راهکارهای ذکر شده، احساس کردید هیچ تغییری در همسرتان مشاهده نشده، بهتر است برای ادامه درمان از یک مشاور روانشناس کمک بگیرید. اغلب روانشناسان بر این باورند که تنوع طلبی یک نوع اختلال روانی و اعتیاد رفتاری محسوب می‌شود که باید درمان شود. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه ارتباط صحیح با همسر می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

 

سوالات متداول

آیا تنوع طلبی قابل درمان است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت در واقع تنوع طلبی جنسی یک اختلال روانی است که به واسطه عوامل متعددی که در زندگی فرد رخ داده به وجود می‌آید و مانند دیگر اختلالات روانی قابل درمان بوده و نیاز به مراجعه به یک مشاور یا روانشناس دارد.

دلیل تنوع طلبی جنسی چیست؟

تنوع طلبی جنسی دلایل متعددی داشته دارد مانند مشاهده بیش از حد فیلم‌های مستهجن و یا کمبودهای عاطفی و جنسی از جانب همسر که باید توسط روانشناس ریشه یابی شده و دلیل اصلی آن مشخص شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره