مادر خوب | ویژگی های بهترین مادر چیست؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مادر خوب ویژگی هایی را در تربیت خود ارائه می‌دهد که باعث پیشرفت کودکش می‌شود. آیا می‌دانید ویژگی های مادر خوب چیست؟ هدف هر مادری این است که برای فرزندش بهترین عملکرد خود را داشته باشد؛ اما نکته اینجاست که معنی مادرخوب بودن به تعداد افراد روی زمین متفاوت است.

عده‌ای مادرخوب بودن را در سخت‌گیری و تحمیل عقاید و تجارب خود به کودک و عده‌ای دیگر آن را در سهل گرفتن، آزاد گذاشتن و دادن حق انتخاب به فرزند خود می‌دانند. بااین‌حال هدف همه، کمک به فرزندان خود در رسیدن به خوشبختی و موفقیت است. لذا توصیه می‌شود ابتدا صفات و ویژگی‌های حقیقی مادر خوب را شناخته تا بتوانید در جهات آن‌ها گام بردارید. در صورتی که در این زمینه دچار تردید شده‌اید، می‌توانید از مشاوره کودک استفاده نمایید.

مادر خوب

از نظر روانشناسی، مادر خوب ویژگی هایی دارد. که این ویژگی ها باعث پیشرفت نوجوان در آینده خواهد شد. کودکی که توسط مادر خوب تربیت شود، از سلامت جسمانی و روانی خوبی نیز برخوردار است. مادران خوب نیز برای تربیت فرزندان خود سخت گیری می‌کنند.

اما به طور کل اصلی ترین نقش این مادران، صبر و نقش حمایتگری آنها است. مادر خوب از ویژگی هایی برخوردار است که شامل: صبر، حمایت، کشف استعداد، گوش شنوا و … می‌شود. اگر توانایی کنترل رفتار و کردار خود در مقابل تربیت فرزندان ندارید، بهتر است از روانشناس کودک کمک بگیرید. بچه مهم است، اما تربیت بچه از خودش مهم تر!

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

ویژگی های مادر خوب

ویژگی-های-مادر-خوب

فروشگاه آرامیس
ویژگی های مادر خوب باید به شیوه ای باشد که فرزند در زندگی آینده خود با مشکل روبرو نشود. مادر خوب در شیوه تربیتی خود از روانشناس کودک کمک می‌کند تا با خطا روبرو نشود. در ادامه راجع به ویژگی های مادر خوب توضیح داده ایم.

نقش حمایتگری مادر

حمایت‌گر بودن‌ مادر از مهم‌ترین ویژگی‌های او محسوب می‌گردد. یک مادر خوب و نمونه تلاش می‌کند تا از علایق و ویژگی‌ها شخصیتی فرزندش آگاه شود و وی را در راه رسیدن به اهداف و آرزوهایش حمایت کند. مادران نمونه به این درک رسیده‌اند که سبک و هدف زندگی فرزندانشان می‌تواند با سبک زندگی خودشان متفاوت باشد. مادرخوب هرگز از یاد نمی‌برد که کودکانش، هر یک شخصیت مستقل و منحصربه‌فردی دارند و بنا بر همین، هرکدام نیاز به حمایت‌های متفاوتی دارند.

استعدادهای فرزندش را کشف می‌کند

پی بردن به استعداد کودکان نیازمند گذراندن وقت و توجه به آن‌ها می‌باشد. مادر از همان ابتدای شکل گرفتن نطفه نزدیک‌ترین فرد به کودک محسوب می‌شود. کودک بیشتر وقت خود را با مادر می‌گذارند. و مادر بیش از هر کس دیگری به علایق و خصایص کودکش آگاهی دارد.

بنابراین در پی همین توجه مادرانه می‌توانید استعدادهای ذاتی کودک تان را شناسایی کنید. برای پی بردن دقیق تر بهتر است از همان سنین 3 سالگی برای ارزیابی و استعدادیابی فرزندتان اقدام کنید. تا بتوانید برای سبک تربیتی و کلاس های آموزشی برنامه ریزی داشته باشید. بنابراین یکی از ویژگی های مادر خوب، کشف استعدادهای فرزندش است.

مادر خوب صبوری می کند

صبر اصلی ترین ویژگی مادر خوب است. مادرشدن همواره با این موضوع همراه است که زن در طول شبانه‌روز با چالش‌های فراوانی روبرو می‌شود. بااین‌حال مادران‌خوب سعی می‌کنند در این شرایط خویشتن‌داری کرده و به اوضاع تا جایی که امکان دارد کنترل داشته باشند.

حفظ خونسردی و غلبه بر خشم و اضطراب همیشه برای مقابله با تنش‌های زندگی ضروری است و این موضوع برای مادران، که پایه‌ها و ستون خانواده به شمار می‌آیند، به‌مراتب مهم‌تر است. گاهی لازم است مادر مهارت‌هایی همچون کنترل خشم یا غلبه بر استرس را نیز برای کنترل اوضاع تنش‌زا فرابگیرد.

مادر باید گوش شنوا داشته باشد

مادر خوب همیشه به صحبت های فرزندش اهمیت می‌دهد. از آنجا که مادر اولین کسی است که هر کودک می‌شناسد، طبیعتاً بیش از هر شخص دیگری به او اعتماد می‌کند. یک‌مادر نمونه باید تلاش کند گوش شنوایی برای شنیدن دغدغه‌ها و نگرانی‌های کودک خود باشد. فرزند در هر سنی که باشد اگر حس کند که مادرش او را می‌شنود بسیار آرام خواهد گرفت.

در کنار فرزندان حضور داشته باشد

منظور از قابل‌دسترس بودن این است که فرزند بتواند در هرزمانی به حمایت و محبت مادرش دسترسی داشته باشد. لازم به ذکر است در دسترس بودن مادر منافاتی با مشاغل زنان ندارد. چه‌بسا کارمندان خانمی که بهتر از مادران خانه‌دار می‌توانند این ویژگی را در خود ایجاد کنند. امروزه، برای این منظور می‌توان از طریق تماس تلفنی و یا فضای مجازی، هرلحظه با فرزند خود در ارتباط بود. بنابراین وقت گذاشتن برای فرزندان در دسته ویژگی های مادر خوب است.

عاشق باشد و عشق بورزد

مادران برای رشد و پرورش مناسب کودکان مهم و حیاتی هستند. چرا که زنان قدرت عشق‌ورزی و ابراز احساسات مادرانه زیادی دارند. مادر خوب باید عشقی را که به فرزندان خود دارد در گفتار و رفتارش به‌صورت بی‌قیدوشرط نشان دهد. مادر باید دوست داشتن دیگران را به فرزندش بیاموزد و هرگز مانع علاقه او به دیگران مثلاً پدر، مادربزرگ و… نشود.

حتی اگر مادر تمام امکانات و نیازهای مادی فرزند خود را فراهم کند. ولی کودک را از نظر عاطفی با کمبود بار بیاورد، می‌توان تلاش‌های او را بی‌فایده در نظر گرفت. مادر خوب باید روش ابراز صادقانه علاقه و محبت خود به فرزندش را پیدا کند. نشان دادن عشق بین مادروفرزند در هر رابطه‌ای منحصربه‌فرد است. و به ویژگی‌های شخصیتی طرفین بستگی دارد.

سلامت جسمی و روحی خود را حفظ کند

عده‌ای از مادران از همان زمانی که خبر بارداری خود را می‌شوند، کودک خود را اولویت قرار داده. و دیگر به خودشان هیچ اهمیتی نمی‌دهند. با تولد و رشد فرزند نیز، این مادران هر نوع ایثاری را برای خود به جان می‌خرند. همین موضوع باعث می‌شود به‌تدریج از قوای جسمی و روانی آن‌ها کاسته شده. و مشکلات شدیدی بروز پیدا کند.

این در حالی است که صرف حضور مادر برای تربیت مناسب فرزند کافی نیست. مادران وظیفه دارند نحوه چگونه زیستن را به کودکان خود بیاموزند. اما با این وضعیت آن‌ها تنها یاد می‌گیرند که باید خود را فدای دیگران کنند و به خویشتن اهمیتی ندهند. یک مادر خوب باید به سلامت جسمانی و روحی خود اهمیت دهد.

تربیت گر خوبی باشد

مادر خوب کسی است که فرزندش را برای زندگی سازگارانه در جامعه تربیت می کند. این قبیل روش‌های تربیتی باید بدون توجه به جنسیت کودک آموزش داده شود. چرا که امروزه در بسیاری از مشاغل، دیگر تمایز جنسیتی وجود ندارد. با این که مراکز مختلف آموزشی و اجتماعی سعی می کنند به کودکان در سنین مختلف مهارت های لازم را یاد دهند.

اما مهم‌ترین مهارت‌ها باید در محیط خانه و توسط والدین، به‌ویژه مادر آموزش داده شود. این موضوع برای داشتن عملکرد مناسب فرزندان در آینده شغلی و اجتماعی‌شان بسیار پراهمیت است.

به سلامت جسمی و روحی خود اهمیت دهید

لازمه تربیت فرزند سالم، وجود مربی آموزش دهنده سالم است. از آنجا که مادران یکی از مهم‌ترین منابع تاثیرگذار بر کودک، در بخش‌های متنوع زندگی هستند. لازم است برای سلامت جسمی و روانی آن‌ها نیز اهمیت قائل شد. سختی‌های مختلف زندگی، هر یک به نوعی می‌تواند باعث بروز مشکلات متنوع در افراد گردد.

لذا توصیه می‌شود در صورتی که مسائلی در زندگی برای مادران رخ داده. و سایه آسیب زای آن هنوز هم وجود دارد. مادر خوب باید حتما به متخصصین حوزه سلامت جسم و روان مراجعه کنند.

آگاه و مطلع باشد

یکی از ویژگی های مادر خوب، آگاه بودن است. از آنجا که جامعه همه روزه در حال تغییر است، مهم است که فرزندان بر طبق این تحولات پرورش یابند. بنابراین مهم است که والدین، به خصوص مادران به شرایط زمانه و جامعه آگاه بوده و همواره اطلاعات خود را تازه نگه دارند. برای دریافت آموزش پدر و مادر کلیک کنید.

یک دلی با فرزندان

یکی از ویژگی های مادر خوب، همدردی و یکدلی کردن است. مادران باید فرزندان خود را درک کنند و برای رابطه پایدار با فرزندان تلاش داشته باشند. در واقع این ویژگی به آن معنی است که می‌توانید در شرایط سخت و حساس، رفتار آرام داشته باشید و برای حل مشکل فرزندتان را آسوده خاطر کنید.

قدرت بخشیدن به فرزندان

قدرت بخشیدن به فرزندان یکی از ویژگی های مادر خوب است. مادران باید به شیوه ای با فرزندان خود رفتار کنند که کودک در مقابل ترس ها، نگرانی ها، اضطراب ها و شرایط خاص زندگی هراس نداشته باشد. در واقع باید قدرتمند تمام کارهای خودش را پیش ببرد.

ابراز احساسات

از نظر من نویسنده، ابراز احساسات مادر به فرزند باید به صورت واضح رخ دهد. کودک باید این حس مادر را کاملا متوجه شود. نسبت به علاقه مادر به خود شکی نداشته باشد. در این شرایط هر اتفاقی که برای او رخ دهد، به مادر رجوع می‌کند. زیرا اعتقاد دارد که مورد علاقه مادر است، و بهترین ها را برای او در نظر می‌گیرد. یک مادر خوب ابراز محبت را از کودک دریغ نمی‌کند.

بهترین مادر دنیا کیست؟

مادر-خوب-کیست

در باور اغلب مردم، بهترین مادر کسی توصیف می‌شود که همه جور فداکاری را برای فرزندانش انجام دهد. بر اساس این دیدگاه، انتظار می‌رود که مادر تمام خواسته‌های کودک را برآورده سازد. این در حالی است که از نظر علمی، مادر خوب کسی است که «به اندازه کافی‌خوب» باشد. این موضوع اشاره به آن دارد که قرار نیست تمام نیازهای کودک توسط مادر یا والدین ارضا شود. باید به فرزند خود یاد داد که توقع شکست خوردن و تحمل رنج را در خود پرورش دهد. زیرا در زندگی اجتماعی همیشه موفقیت رخ نمی‌دهد.

مادر بد کیست؟

همانطور که از ویژگی های مادر خوب گفته شد. این بخش از مقاله در رابطه با مادر بد است. بر طبق نکات مادرانی که ویژگی‌های مذکور را نداشته باشند. طبق دیدگاه‌های علمی مادر بد محسوب شده و کفایت لازم را ندارند. برای مثال، ممکن است مادری برای فرزندانش از سلامت جسمی خود گذشته باشد و تمام زمان خود را به کار مشغول باشد. با این حال، از آنجا که به سایر نیازهای کودکانش، از جمله نیاز به صمیمت مادر-فرزند، بی توجه است، باز هم نمی‌توان او را مادر نمونه به شمار آورد.

برخی از ویژگی‌های مادر نمونه نیاز به تلاش و تمرین زیادی دارند. تعدادی از آن‌ها نیز باید تحت نظارت مشاورین و روانشناسان پرورش یابند تا از حد خود خارج نشوند. بنابراین پیشنهاد می‌شود برای آن که در مسیر بهترین مادرشدن برای کودک خود قدم بردارید، ابتدا از راهنمایی‌های متخصصین استفاده کنید. برای آشنایی با نقش مادر در تربیت فرزند کلیک کنید.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله ذکر شد، مادر خوب ویژگی هایی دارد. اما برخی از والدین به اشتباه برای تربیت فرزندان خود از شیوه هایی استفاده می‌کنند که باعث آسیب روانی به کودک می‌شود. تربیت فرزند بسیار حساس است و هر اشتباه در تربیت، آسیب بالایی به او وارد می‌کند. بنابراین اگر در تربیت و رفتار با فرزندتان کوشا هستید، باید از روانشناس کودک کمک بگیرید. مرکز مشاوره نینی مایند به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مادر خوب می‌توانید در هر ساعت از روز از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره