نقش مادر در تربیت فرزند | زن چه تاثیری بر فرزندان دارد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

نقش مادر در تربیت فرزند بیش از هر کس دیگری نمایان است. مادران به دلیل اینکه اکثر وقت خود را در کنار فرزندان‌شان سپری می‌کنند نقش مهمی در تربیت آن‌ها دارند. مادران تمام تلاش خود را بکار می‌برند تا بتوانند از پس نقش خود برآیند و به نحو موثرتری عمل کنند. در این راستا ضمن استفاده از تجارب و آموخته‌های بزرگ‌تران استفاده از راهنمایی‌های مشاوران کودک منجر به حل بسیاری از مسائل قبل از پیچیده شدن‌شان می‌شود. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نقش مادر در تربیت فرزند می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

نقش مادر به عنوان تربیت کننده اصلی فرزند

اگر چه پدر و مادر هر دو نقش اصلی را در تربیت فرزندان بر عهده دارند. اما پدر به دلیل اینکه در بیرون از منزل مشغول به کار است کمتر می‌تواند بر تربیت کودک خود نظارت داشته باشد. پس نقش مادر در تربیت فرزند حائز اهمیت است. و در صورتی هم که در خانه و کنار همسر و فرزند خود باشد، ممکن است در مورد روش‌های مادر مخالفت‌هایی داشته باشد.

همه این دلایل به روشنی بر نقش بسزای مادر به عنوان تربیت کننده اصلی اشاره دارد. مادر در زمینه‌های تحصیلی، رفتاری، گفتاری تاثیر آموخته‌های کودک بر نوع عملکرد او تاثیر مستقیم دارد. در نتیجه تربیت صحیح زمینه پیشرفت و رشد صحیح کودک را فراهم می‌آورد. برای آشنایی بیشتر با روش‌های تربیت کودک کلیک کنید.

گرایش عاطفی بیشتر فرزندان به پدر

در مقایسه با پدران که ساعات کمتری را در منزل حضور دارند و وقت کمتری را به ارتباط برقرار کردن با فرزندان اختصاص می‎دهند. شاهد این موضوع هستیم که فرزندان اکثرا به پدر گرایش عاطفی بیشتری دارند و از بودن در کنار او لذت می‌برند. روانشناسان معتقدند دلیل این امر به زمان‌هایی بر می‌گردد که مادر بیشتر اوقات روز در ارتباط فرزندان آن‌ها را امر ونهی می‌کنند و سعی در تربیت درست آن‌ها دارند. برای کسب اطلاع درباره مادران شاغل کلیک کنید.

نقش مادر و تفاوت های جنسیتی در تربیت فرزندان

نقش مادر در تربیت و تفاوت های جنسی

 

نقش مادر در تربیت فرزند فرقی نمی‌کند که دختر یا پسر باشد. آموزش‌های صحیح و نحوه عملکرد درست آن‌ها تاثیر مستقیمی با آموخته‌هایی دارد که از بزرگ‌ترهای خود به ویژه مادر به دست می‌آورند. اینکه مادر چگونه عمل می‌کند برای کودک به عنوان الگو قرار می گیرد و او نیز رفتار مادر را تقلید می‌کند. و عینا آن را در محیط‌های متفاوت انعکاس می‌دهد. برای بهبود رابطه مادر و دختر کلیک کنید.

با اینهمه باید گفت به دلیل اینکه دختر و پسر فطرتا تفاوت‌های جنسیتی دارند (معمولا دختران حساس و زود رنج و پسران جسور و شجاع هستند). به همین دلیل در برخورد با آن‌ها باید به خصوصیات شخصیتی شان توجه نمود و به گونه‌ای عمل کرد که زمینه رشد و بالندگی آن‌ها فراهم شود. پیشنهاد می‌شود مقاله رفتار مادر با پسر را بخوانید.

نقش مادر در تربیت فرزند چطور موثرتر خواهد بود؟

راهکارهای زیر نقش مادر در تربیت فرزند رابه عنوان  یک تربیت کننده مفید کمک می‌کند. شکی نیست که مادران به دنبال شادی و مراقبت از فرزندشان هستند. اما برای ایفای این نقش به نحو احسنت باید آموزش‌هایی دریافت کنند، چرا که با پیشرفت تکنولوژی دانش خانواده و روانشناسی انسان نیز گسترش یافته و برای حضور در اجتماع و ارتباط با سایرین سلامت روان اهمیت به سزایی پیدا کرده است. برای آشنایی با مبانی آموزش پدر و مادر کلیک کنید.

1. تقسیم وظایف برای فرزندان

یکی از راهکارای نقش مادر در تربیت فرزند، تقسیم وظایف فرزندان است. کودکان نو پا متناسب با سن و سال خود باید یاد بگیرند که کارهای ساده و معمولی خود را انجام دهند. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که فرزندان وقتی بتوانند وظایف محوله خویش را انجام بدهند. احساس غرور و شادی می‌کنند و عزت نفس آنان تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. اگر مادران بر خود الزام بدانند که تمام کارهای فرزند خویش را انجام دهند، کودکانی بدون اعتماد به نفس و ضعیف خواهند داشت. که خود را بی کفایت و ناکارآمد می‌دانند.

2. نقش مادر در تربیت فرزند به عنوان معلم

نقش مادر در تربیت فرزند به عنوان معلم یکی از راهکارها است. کودکان بالطبع تقلیدگر هستند و با مشاهده رفتار دیگران سریعا، اطلاعات را دریافت می‌کنند و مورد پردازش قرار می‌دهند و مجدد آن را منعکس می‌کنند. اینکه مادر چگونه و چطور عمل می‌کند مستقیما بر شناخت ذهنی فرزند تاثیر می‌گذارد و او را به سبک رفتاری خاصی سوق می‌دهد. مادران به منظور اینکه بتوانند نقش خود را بهتر ایفا کنند می‌توانند از فرزندان بزرگتر خود نیز کمک بگیرند. به این ترتیب ضمن هماهنگی بین مادر و فرزند بزرگ، کودک خردسال با مشاهده رفتار آن‌ها، چگونگی عملکرد صحیح را فرا می‌گیرد.

3. الگوی مناسبی باشید

الگوی مناسب بودن یکی از راهکارهای نقش مادر در تربیت فرزند است. مادرها هم مثل تمامی انسان‌های دنیا رفتارهای صحیح و غلطی دارند به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم تا قبل از حاملگی حتما به متخصصین روانشناس جهت خودشناسی مراجعه کنید تا رفتارهای صحیح و غلط خود را بشناسید. به طور کلی اگر مادری رفتار پرخاشگری یا غیبت یا دروغگوی و… داشته باشد. فرزندان نیز از او یاد می‌گیرند، پس چه بهتر است که مادر  نسبت به اصلاح رفتارهایش اقدام کند. چرا که هرچه رفتارهای مثبت از مادر ارائه شود کودک نیز بهتر تربیت شده و این رفتارها در شکل گیری شخصیت فرزندان تاثیرگذار است.

برای آنکه بدانید چطور مادر خوب باشید کلیک کنید.

4. نقش مادر در تربیت فرزند و برقراری ارتباط نزدیک با فرزند

نقش مادر در تربیت فرزندان بسیار حیاتی است و باید به تمامی امور کودکان رسیدگی کند. یعنی باید از مشکلات فرزند خود باخبر باشد اینکه با فرزند خود به عنوان یک مادر چطور رفتار کنید تا فرزند شما تمامی مشکلات خود را با شما در میان بگذارد بسیار ارزشمند خواهد بود.

هنگامی که کودک یاد بگیرد مشکلاتش را با خانواده یا پدر و مادر درمیان بگذارد آسیب‌های اجتماعی او به شدت پایین می‌آید و خانواده مامن امنی برای رشد و تعالی فرزندان خواهد شد. یادگیری روش‌های ارتباط با فرزندان برای جلب اعتماد بیشتر آن‌ها در گرو ارتباط موثر و پیوسته با مشاوران خانواده می‌باشد.

زینب برجی‌نژاد از جمله پژوهشگرانی است که به موضوع نقش مادر در تربیت فرزند پرداخته است. وی معتقد است که نقش مادری، مهارتی است همراه با مبانی دقیق که در وجود زن نهاده شده. که غفلت و اشتباه در آن موجب فساد و تباهی جامعه و مراقبت از آن، جامعه‌ای خیرخواه و متکامل پدید می‌آورد. مادری، فضیلتی ملکوتی است ناشی از عالم قدس که در وجود انسان خاکی تجلی می‌کند و در آن صداقت، مهر و صفا به عالی‌ترین درجه خود می‌رسد و در راه خیر و سعادت فرزند صرف می‌شود.

5. مادر حیات زندگی است

مادر حیات زندگی است و پدر ستون خانه است. زمانی که والدین در خانه به یکدیگر عشق می‌ورزند و با محبت با یکدیگر رفتار می‌کنند در تربیت فرزندان اثر می‌گذارند. مادرها با توجه به احساس مسئولیتی که به فرزندان و همسر خود دارند، آگاهی هایی به فرزندان خود می‌دهند. نقش مادران در تربیت فرزند بسیار پر رنگ است و فرزندان با مشاهده رفتار والدین خود بسیاری از رفتارها را آموزش می‌بینند.

6. نقش مادر در تربیت جسمانی فرزندان

یکی از مهمترین نقش های مادر در تربیت فرزند، تربیت جسمانی است. مادران از هرکسی حتی پدران، از وضعیت جسمانی فرزند خود آگاه هستند. کودکان از بدو تولد تحت نظارت مادران رشد می‌کنند و زمانی که  فرزندان دچار آسیب می‌شوند این مادران هستند که از خودشان برای فرزندان مایه می‌گذارند.

7. تربیت اخلاقی

مادران مهمترین نقش در تربیت اخلاقی فرزندان را دارند. کودکان بیشتر زمان خود را با مادر خود می‌گذرانند و این ساعات طولانی سبب الگو گیری از مادر می‌شود. مادران آموزش های اخلاقی مانند: حسادت، کینه توزی، بداخلاقی و بدخلقی را به فرزندان خود آموزش می‌دهند.

8. نقش مادر در تربیت عاطفی فرزندان

مادران نقش پر رنگی در شکل گیری عاطفه و روحیه فرزندان دارند. عشق، محبت، احساسات و عواطف از طریق مادران به فرزندان انتقال پیدا می‌کند. نقش مادر در تربیت فرزندان مخصوصا در تربیت عاطفی و ابراز علاقه بسیار حائز اهمیت است.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو و صفحه اینستاگرام ذهن نو کلیک کنید.

کلام آخر

فرزندان از ابتدای تولد تا شکل گیری شخصیت در کنار مادران رشد و تربیت می‌شوند. کودکان از مادران خود الگو برداری می‌کنند و همین دلیلی بر پر رنگ بودن نقش مادر در تربیت فرزند است. مادرانی که به دنبال آگاهی برای تربیت فرزندان خود هستند باید از روانشناس کودک کمک بگیرند. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نقش مادر در تربیت فرزند می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

چگونه مورد اعتماد فرزندم باشم تا مشکلاتش را با من درمیان بگذارد؟

مادر در زندگی فرزندان نقش بسیار حیاتی دارد و باید به تمامی موارد در کودکان رسیدگی کند یعنی باید از مشکلات فرزند خود باخبر باشد اینکه با فرزند خود به عنوان یک مادر چطور رفتار کنید تا فرزند شما تمامی مشکلات خود را با شما در میان بگذارد بسیار ارزشمند است هنگامی که کودک یاد بگیرد مشکلاتش را با خانواده یا پدر و مادر درمیان بگذارد آسیب‌های اجتماعی او به شدت پایین می‌آید و خانواده مامن امنی برای رشد و تعالی فرزندان خواهد شد. یادگیری روش‌های ارتباط با فرزندان برای جلب اعتماد بیشتر آنها در گرو ارتباط موثر و پیوسته با مشاوران خانواده می باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره