رشته نقاشی | 2 رشته تخصصی در دوران کارشناسی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رشته نقاشی از اولین رشته های هنری بود که در ایران تأسیس و تدریس شد. افرادی سراغ این رشته جذاب و دوست داشتنی می‌روند که علاقه زیادی به هنر، رنگ، سبک های مختلف هنری، تاریخ هنر و … دارند. با یادگیری نقاشی، شما می‌توانید تمامی احساسات و آن چیزی که در ذهنتان می‌گذرد را به تصویر بکشید. رشته نقاشی به صورت نیمه متمرکز است و افراد باید پس از گذراندن آزمون تئوری(کنکور سراسری)، باید در آزمون عملی نیز رتبه قابل قبولی کسب کنند.

برای انتخاب رشته نقاشی احتمالا بسیاری از خانواده ها مخالفت کنند. اما برای اینکه آنها را متوجه علاقه خود کنید لازم است که حتما از روانشناس در این زمینه راهنمایی بگیرید. در این مقاله قصد داریم بیشتر با این رشته جذاب آشنا شویم و بازار کار و آینده شغلی آن را نیز بررسی خواهیم کرد. برای دریافت مشاوره تحصیلی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته نقاشی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

رشته نقاشی چیست؟

رشته نقاشی چیست؟

برای اینکه بتوانید وارد این رشته شوید، باید کنکور سراسری شرکت کنید. پس از آن نیز آزمون عملی را پشت سر می‌گذارید. اگر دوران دبیرستان خود را در هنرستان سپری کرده باشید، بسیار راحت تر می‌توانید آزمون تئوری و عملی را بگذرانید. اما بسیاری از متقاضیان نیز هستند که از رشته های نظری می‌باشند و قصد این را دارند در کنکور هنر شرکت کنند. توصیه ما به این افراد این است اگر هیچ پیش زمینه ای از هنر و نقاشی ندارید قبل از آزمون عملی از کلاس هایی که در این زمینه برگذار می شود استفاده کنید.

رشته نقاشی در دوران کارشناسی

رشته نقاشی در دوران کارشناسی از دو گرایش تشکیل می‌شود. که علاقه مندان بر اساس علاقه ای که دارند این رشته را انتخاب می‌کنند. در ادامه دو رشته نقاشی در دوران کارشناسی را توضیح داده ایم.

? نقاشی عمومی

رشته نقاشی عمومی همان نقاشی در سطوح کوچک را شامل می‌شود. در این گرایش شما تمامی سبک ها، تکنیک ها، روش ها و ابزار برای نقاشی در ابعاد و سطوع کوچک را آموزش می‌بینید. شما می‌توانید روی انواع زمینه ها مثل کاغذ، مقوا، بوم و… نقاشی کنید و در نهایت آن را به تابلو تبدیل کنید.

? نقاشی دیواری

اگر علاقه مند به نقاشی هایی در سطوح بزرگ تر و گسترده تر می‌باشید، رشته نقاشی دیواری برای شما مناسب است. شما در این گرایش تمامی تکنیک ها و روش های نقاشی روی دیوار و سطوح بزرگ را خواهید آموخت. اگر دقت کرده باشید، در شهرهای زیادی روی دیوار ها نقاشی هایی از طبیعت بی جان، افراد معروف و … می‌بینید. این ها جزو همان نقاشی دیواری می باشند.

توانایی و استعداد لازم برای ورود به رشته نقاشی

از آن جایی که رشته های هنری متفاوت هستند، بنابراین متقاضیان می‌بایست از هوش هنری بالایی برخوردار باشند. باید بتوانند خلاقیت و ایده های جدید را به بهترین نحو در آثار خود استفاده کنند. به طور کلی افراد باید روحیه متناسب با هنر و نقاشی داشته باشند. کسانی که علاقه زیادی به رشته نقاشی ندارند، نمی‌توانند از پس چالش ها و سختی های این رشته چه در دوران تحصیل و چه در آینده کسب کار خود بر بیایند.

برخلاف تصور بسیاری  از افراد که می گویند رشته نقاشی بسیار آسان است، باید بگوییم که این رشته ها دارای واحد های عملی زیادی هستند که ساعت ها وقت لازم دارند. بنابراین اگر فکر می‌کنید علاقه مند به هنر و رشته نقاشی هستید، باید توانایی های خود را در نظر بگیرید و بدانید این رشته پر از چالش است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بهترین رشته تحصیلی در دانشگاه کلیک کنید.

دروس دانشگاهی رشته نقاشی

دروس دانشگاهی رشته نقاشی

در دوران دانشگاه، تعداد کل واحد های رشته نقاشی 160 واحد می‌باشد. که به شرح زیر است.

? دروس عمومی: 39 واحد

?دروس پایه: 32 واحد

? دروس اصلی: 32 واحد

?دروس تخصصی: 49 واحد

? دروس اختیاری: 8 واحد

دروس عمومی دروس پایه دروس اصلی دروس تخصصی (گرایش نقاشی عمومی) دروس تخصصی (گرایش نقاشی دیواری)
فارسی1و 2  مبانی هنرهای تجسمی 1و 2  کارگاه طراحی سطح دو (1)  کارگاه طراحی سطح سه (1)  کارگاه نقاشی دیواری سطح دو (1)
عربی 1و 2  کارگاه طراحی  پایه سطح یک (1)  کارگاه طراحی سطح دو (2)  کارگاه طراحی سطح سه (2)  کارگاه نقاشی دیواری سطح دو (2)
زبان خارجه 1 و 2  کارگاه طراحی پایه سطح یک (2)  کارگاه طراحی سطح دو (3)  کارگاه طراحی سطح سه (3)  کارگاه نقاشی دیواری سطح دو (3)
معارف اسلامی 1 و 2  هندسه مناظر و مرایا  کارگاه نقاشی دیواری سطح یک (1)  کارگاه نقاشی سطح دو (1)  کارگاه نقاشی دیواری سطح سه
تاریخ اسلام  کارگاه چاپ های دستی 1  کارگاه نقاشی دیواری سطح یک (2)  کارگاه نقاشی سطح دو (2)  مرمت نقاشی دیواری
ریاضیات پایه و مقدمات آمار  کارگاه حجم سازی  کارگاه نقاشی سطح یک (1)  کارگاه نقاشی سطح دو (3) طرح عملی جامع نقاشی دیواری
تربیت بدنی  هنر و تمدن اسلامی 1و 2  کارگاه نقاشی سطح یک (2) کارگاه نقاشی سطح سه  طرح و رسالت نهایی
تعلیم و تربیت اسلامی  آشنایی با هنر در تاریخ 1و 2  تاریخ عمومی نقاشی 1،2،3،4 مرمت آثار نقاشی  مکان یابی
منطق و متدلوژی  تجزیه و تحلیل و نقد آثار هنرهای تجسمی  تجزیه و تحلیل و نقد آثار نقاشی طرح عملی جامع (نقاشی عمومی) طرح داربست و فنون نصب
زیست شناسی یا نجوم کارگاه عکاسی پایه 1 و 2 طرح و رساله نهایی  طرح پرسپکتیو روی سطوح بزرگ مستوی و غیر مستوی
جامعه کنونی ایران و انقلاب اسلامی

بازار کار و آینده شغلی رشته نقاشی

شما می‌توانید پس از دوران تحصیل، اگر از سرمایه کافی برخوردار بودید، یک موسسه یا گالری نقاشی به صورت مستقل راه اندازی کنید. می‌توانید در این گالری به افراد مشتاق هنر و نقاشی آموزش بدهید. همچنین می‌توانید در مراکز آموزش عالی یا آموزشگاه های آزاد به تدریس بپردازید. همچنین برخی افراد می‌توانند در مطبوعات، نشریات، صدا و سیما، سازمان میراث فرهنگی و سایر موسسات دولتی به عنوان نقاش و تصویر ساز شروع به فعالیت کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه هوش بدنی و جنبشی کلیک کنید.

کلام آخر

رشته نقاشی یکی از پر متقاضی ترین رشته های هنری است. اگر قصد دارید وارد دنیای نقاشی شوید، باید بدانید که در دوران تحصیل علاوه بر لذت و جذابیتی که دارد، از چالش ها، سختی ها و هزینه های زیادی نیز برخوردار می‌باشد. اگر علاقه مند به نقاشی هستید، می‌توانید به صورت حرفه ای کار کنید و پس از اتمام دوران تحصیل، صاحب کسب و کار شخصی خود بشوید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته نقاشی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره