شغل برای بازنشستگی | بهترین راه های کسب درآمد در دوران بازنشستگی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مردم در گذشته بازنشستگی را به معنای پایان زندگی کاری می‌دانستند و بیشتر افراد فعالیت شغلی خود را بعد از بازنشستگی خیلی محدود می‌کردند. ولی در شرایط زندگی امروزی، بسیاری از افراد در سرتاسر دنیا بعد از بازنشستگی هم به دنبال کار و شغل هستند. شاید به این دلیل که زندگی در دنیای مدرن و شهرنشینی سخت است و انسان با بیکاری هم از لحاظ روحی آسیب می‌بیند و هم از نظر مالی نیاز به کار در بازنشستگی دارد. دلایل مالی یا شخصی آنها را به یافتن شغل سوق می‌هد، ولی از طرفی هم شرایط اشتغال برای آنها مانند جوانی‌شان نیست و محدودیت‌هایی دارند. بسیاری از مردم هم برای استفاده از حقوق و مزایای بیشتر، بازنشستگی‌شان را تا حد امکان به تعویق می‌اندازند. بعد از بازنشستگی زمینه‌های کاری زیادی وجود دارد که مناسب افراد بازنشسته است، و آنها می‌توانند به انتخاب شغل فکر کنند. برای دریافت مشاوره شغلی کلیک کنید.

چرا شغل بعد از بازنشستگی مهم است

احساس نیاز به کار کردن معمولا بعد از بازنشستگی در بسیاری از افراد وجود دارد. حتی برخی در آخرین ماه‌های شاغلی به فکر کار بعد از بازنشستگی و برنامه‌ریزی برای آن هستند. دلایل زیادی هم دارند: از قبیل فرار از بیکاری و بی‌انگیزگی بعد از بازنشستگی، افزایش درآمد یا لااقل حفظ درآمد قبلی و سرانجام دنبال نمودن علایقی که در دوران شاغلی فرصت آن را نداشتند. بنابراین هر کسی با توجه به شرایط زندگی‌اش، شغل دوم را برای خود اجبار می‌کند و یا دوست دارد به شکل تفریحی کار کند. مشغولیت به کار علاوه بر اینکه به انسان حس استقلال و خودساختگی می‌‌دهد، او را با انگیزه و شاداب می‌کند. زیرا بیکاری، انواع فکرهای منفی و افسردگی بعد از بازنشستگی را به سراغ انسان می‌آورد، به ویژه در افرادی که پا به سن گذاشته‌اند. بسیاری از ارگان‌های دولتی و سازمان‌های کاریابی به بازنشستگان، کارهایی پیشنهاد می‌دهند تا برایشان کسب درآمد و سرگرمی باشد.

محدودیت‌های کار کردن برای بازنشستگان

میدانید که هر چه سن انسان بالاتر می‌رود، از توانایی‌های جسمی‌اش برای کار کاسته می‌شود. برای مثال اگر شما 50 ساله هستید و در حرفه‌ای مشغول به کار می‌باشید، مسلما توان جسمیتان از یک جوان 20 ساله کمتر است و زودتر خسته می‌شوید. این یک محدویت برای کار شماست. ولی در مقابل این محدودیت، شما گنجینه‌ای از تجارب کاری دارید که کمبود قوا را می‌توان با آن جبران کرد.  انسان‌های موفقی را میبینیم که در سنین میانسالی بزرگترین موفقیت زندگی خود را ثبت کردند. شما حتما لازم نیست در بازنشستگی، تمام وقت کار کنید. کارهای پاره‌وقت زیادی هستند که مناسب شماست. هیچ موقع سن را محدودیت در نظر نگیرید و برای رسیدن به اهداف در هر سنی تلاش کنید. محدودیت فقط در ذهن شماست، آن را با کمک تکنیک‌های مختلف تجسم خلاق، از بین ببرید. هیچ لذتی بزرگتر از عبور از سختی‌ها و ساختن آرزوهای جدید نیست.

شغل‌های مناسب برای دوران بازنشستگی

وقتی دوران کار رسمی‌تان تمام شد، نباید فکر کنید که حتما گوشه خانه بنشینید و وقت‌تان را به بطالت بگذرانید. شما بعد از این همه سال کار، حتما یک سرمایه‌ای جمع کردید که با آن کسب‌وکار جدیدی، هرچند کوچک، شروع کنید. در ادامه ایده‌هایی برای شغل مناسب بازنشستگی بیان می‌کنیم. توصیه می کنیم مقاله روانشناسی سالمندی را مطالعه نمایید.

باغبانی | شغل برای بازنشستگی

باغبانی یک کار خوب و نشاط‌بخش و بسیار مناسب بازنشستگی است. حتی تحقیقات هم نشان می‌دهد باغبانی طول عمر انسان را زیاد می‌کند. وقتی در بین باغ و گل و دشت قدم بزنید، واقعا حس خواهید کرد که زندگی هنوز ارزش زندگی‌کردن دارد. انواع و اشکال گوناگونی از باغبانی وجود دارد: کاشت سبزیجات، تهیه گلدان‌های گل و گیاه، ایجاد باغچه یا گلخانه، یکی را انتخاب کنید و ببینید به کدام علاقه بیشتری دارید و راجب آن اطلاعات کسب کنید و شروع به کار نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد از بین بردن نا امیدی در سالمندی کلیک کنید.

نوشتن کتاب

لازمه نوشتن کتاب این نیست که حتما دانشمندی فرهیخته باشید. تجربه‌های زندگی افراد همیشه برای دیگران جالب و جذاب است. برای مثال خالد حسینی را به ببینید که از خرابه‌های افغانستان به بهترین نقاط جهان مهاجرت کرد، فقط با چاپ چند کتاب که از تجربیاتش نوشت. اگر ایده و علاقه دارید، نوشتن کتاب سرگرمی خوبی برای دوران بازنشستگی است.

تدریس | شغل برای بازنشستگی

تدریس ایده خوبی برای بازنشستگان فرهنگی است. با تدریس سرتان گرم می‌شود و از بیکاری کلافه نمی‌شوید. شما سال‌ها کار کردید؛ اکنون هم حوصله به خرج دهید، و تجربه‌هایتان را به نسل‌های بعدی انتقال دهید. می‌توانید در دانشگاه، مراکز آموزشی یا مدارس تدریس کنید، حتی می‌توانید کلاس‌های آموزشی ویدئویی تهیه کنید و بفروشید. یا اینکه شاگرد خصوصی بپذیرید. با این راهکارها هم دایره ارتباطتان با نسل جوان حفظ می‌شود و هم اندوخته بیشتری برایتان جمع می‌شود.

بازسازی یا فروش خانه | شغل برای بازنشستگی

اگر قصد داشتید خانه خود را بازسازی کنید یا بفروشید، دوران بازنشستگی بهترین فرصت برای این کار است. اگر نقل‌مکان به جای دیگر را دوست ندارید، دستی به سر و روی خانه‌تان بکشید، تغییراتی در دکوراسیون داخلی آن ایجاد کنید تا هم ظاهر خانه زیباتر شود و هم ارزش ملک بالاتر ‌رود.

ارائه مشاوره کاری به تازه‌کاران

وقتی افراد تازه وارد محیط کاری می‌شوند، معمولا دست‌پاچه و سردرگم‌ هستند. مدتی زمان می‌برد تا بدانند دقیقا چه کاری باید انجام دهند و وظایفشان چیست. اگر به این افراد تازه وارد در حرفه کاری خود کمک کنید، آنها با استفاده از تجربیات شما بهتر با کار کنار خواهند آمد.

ادامه کار کردن در محل کار قبلی

افراد زیادی به کار خودشان علاقه دارند و دوست ندارند آن را ترک کنند. اگر حقوقتان مناسب است، می‌توانید یک کار پاره‌وقت در محل کارتان برای دوران بازنشستگی درخواست کنید. بسیاری از سازمان‌ها تمایل دارند که از کارمندان خوب خود بعد از بازنشستگی هم استفاده کنند. حتی می‌توانید با شرکت و یا سازمان خودتان از راه دور هم همکاری کنید.

ارائه خدمات مشاوره

هر فردی علاوه بر شغل خود، توانایی‌ها و قابلیت‌های خاصی در در حیطه‌های مختلف دارد. برای نمونه اگر در امور حقوقی، کامپیوتری و یا مالی استعداد بالایی دارید می‌توانید در امور مشاوره‌ای کار کنید. می‌توانید کاری مشابه کار فعلی‌تان ولی با ساعت کاری کمتر و انعطاف‌پذیرتر هم پیدا کنید. برخی شرکت‌ها استخدام مشاوران پاره‌وقت را به کارکنان تمام وقت، ترجیح می‌دهند. در این موارد می‌توانید با دستی باز، میزان فعالیت و ساعات کاری مشخصی برای خود انتخاب کنید.

کارهای دولتی | شغل برای بازنشستگی

در مشاغل دولتی هم گزینه‌های مختلفی برای کارهای پاره‌وقت پیدا می‌شود. در بسیاری موارد کارهای دولتی فصلی و موقتی وجود دارند که انتخاب‌های زیادی با توجه به شغل فعلی و قابلیت‌ها و استعدادهای‌تان می‌توانید به سراغشان بروید.

تبدیل سرگرمی خود به شغل جدید

بعد از بازنشستگی وقت آزاد افراد نسبت به زمانی که تمام وقت کار می‌کردند بیشتر می‌شود. ممکن است فعالیتی را به عنوان سرگرمی دنبال می‌کردید و علاقه داشتید، ولی هیچ وقت فرصت پیگیری جدی آن و تبدیلش به یک شغل را نداشتید. مثلا اگر به ورزش و فوتبال علاقه‌مندید، فعالیت‌های متنوعی در این زمینه می‌توان انجام داد. می‌توان یک تیم کوچک فوتبال (یا هر ورزش دیگری) تشکیل داد و در مسابقات شرکت کرد. حتی می‌توانید از هنر دستی خود استفاده نمایید؛ اگر استعداد ساخت لوازم تزئینی را دارید می‌توانید بسازید و با فروش آنها کسب و کاری را‌ه‌اندازی کنید.

شغل آزاد | شغل برای بازنشستگی

اگر در فعالیت شغلی‌تان ساعات استرس‌زا و طولانی را تجربه کردید، وقت آن رسیده که به فکر تغییر روند کاری خود باشید. دوران بازنشستگی فرصت خوبی است که از بین فعالیت‌های مختلف در شغل‌های آزاد یکی را انتخاب کنید. بهتر است با تحقیق کافی در حوزه‌ای مشغول شوید که با سلایق، روحیه و توانایی‌های شما سازگار باشد. فروشندگی (باز کردن بقالی در محل، مغازه پوشاک یا هر چیزی که علاقه دارید) هم ایده خوبی است.

کلام آخر در مورد شعل در دوران بازنشستگی

در پایان باید بگوییم که طبق تحقیقاتی که انجام شده است، بیشترین دغدغه مردم برای دوران بازنشستگی تامین مالی و از پس هزینه‌های این دوران برآمدن است. مسلما هزینه‌های درمان، بیماری، خانواده و… پا برجا هستند و توانایی اداره این موارد فقط با یک برنامه‌ریزی درست و انتخاب شغل مناسب و سرمایه‌گذاریهای مطمئن ممکن است. داشتن فعالیت و شغل بعد از بازنشستگی می‌تواند بسیاری از این نگرانی‌ها را رفع کند. امیدوارم که با مطالعه این مطالب، دغدغه و مشکلی برای شغل دوران بازنشستگی در ذهنتان نماند.

برای دریافت مشاوره در زمینه شغل در دوران بازنشستگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. باسلام وتشکرازشما.
    بدنبال راه اندازی یک شغل مناسب (مشاور اداری، مالی،بودجه ای،مدیریت،حمل ونقل و… )هستم.چنانچه راهنمایی بفرمایید،بسیارخرسندخواهم شد

    1. سلام با توجه به شرایط و امکانات شما نحوه راه اندازی و شغل مناسب شما متفاوت هست. لطفا با شماره های درج شده تماس گرفته تا راهنمایی های لازم ارائه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره