چگونه ذهن خوانی کنیم؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

چگونه ذهن خوانی کنیم ؟ پاسخ این سؤال می‌تواند برای بسیاری از ما جذاب باشد. اینکه بدانیم در ذهن دیگران چه می‌گذرد تأثیر بسیاری روی روابط اجتماعی ما خواهد داشت. علاوه بر این بسیاری از کسانی که در شغل خود نیاز دارند تا با مردم ارتباط برقرار کنند با استفاده از این راهکار می‌توانند موفقیت‌های شغلی بسیاری به دست بیاورند. اگرچه تکنیک‌هایی برای ذهن خوانی مطرح شده و هستند کسانی که واقعاً می‌توانند آنچه در ذهن شما می‌گذرد را بفهمند بااین‌حال دقت داشته باشید که این کار هنوز از نظر علمی اثبات نشده است. به همین خاطر حتی اگر از روش‌های ذهن خوانی استفاده می‌کنید مطمئن نباشید که تمام آنچه در ذهن طرف مقابل می‌گذرد را فهمیده‌اید. با همه این‌ها اگر ذهن خوانی و کنترل فکر دیگران برای شما نیز جذاب است، بهتر است تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

ذهن خوانی چیست

شاید برایتان جالب باشد اگر بگوییم ذهن خوانی یا brain reading یک روش جدید در علوم اعصاب و روان‌شناسی است. در این روش سیگنال‌های مغزی فرد از طریق یک دستگاه، قابل‌مشاهده هستند. متخصصین با تعبیر و تفسیر این سیگنال‌ها متوجه می‌شوند که فرد می‌خواهد چه کاری انجام بدهد. اما نکته مهم این جاست که ذهن خوانی حداقل تا به امروز فقط توانسته افکاری را پیش‌بینی کند که قرار است بلافاصله به یک رفتار تبدیل بشوند. برای مثال متخصصی که سیگنال‌های مغزی را مشاهده می‌کند می‌تواند پیش‌بینی کند که فرد تا چند دقیقه دیگر از جای خود بلند شده و برای آب خوردن وارد آشپزخانه می‌شود. ذهن خوانی و پیشرفت بیشتر آن یکی از تکنولوژی‌هایی است که می‌تواند استفاده بسیاری به‌خصوص برای بیماران درگیر با مشکلات مغزی و کسانی که نمی‌توانند صحبت کنند داشته باشد.

بیشتر بخوانید : چهره خوانی 

ذهن خوانی و سوءتفاهم‌های همراه آن

اگرچه راه‌هایی برای ذهن خوانی وجود دارد بااین‌حال به‌خاطر داشته باشید که شما هرگز نمی‌توانید از دانسته‌های خودتان مطمئن باشید. می‌خواهیم بگوییم که شما حتی اگر در ذهن خوانی بسیار پیشرفت کرده باشید فقط می‌توانید احتمال بدهید که افکارتان راجع به طرف مقابل درست هستند. پس هرگز تصوراتتان را به‌عنوان یک واقعیت محض نپذیرید. متأسفانه این موضوع باعث بروز سوءتفاهم‌های بسیاری می‌شود. همیشه به دیگران اجازه بدهید که راجع به افکار و نظرات خودشان با شما صحبت کنند. و در مورد حرف‌های آنها فکر کنید.

حتما مقاله تعریف شخصیت از نظر روانشناسان را هم بخوانید.

چگونه ذهن خوانی کنیم

به حرکات چشم طرف مقابل دقت داشته باشید

یکی از جالب‌ترین راهکارها برای ذهن خوانی این است که به حرکات چشم طرف مقابل دقت داشته باشید. اینکه چشم‌های مخاطب شما چطور حرکت می‌کند می‌تواند مطالب بسیاری را راجع به آنچه در ذهن او می‌گذرد بیان کند. برای مثال تحقیقات نشان داده است که حرکات چشم به شکل‌هایی که در ادامه می‌گوییم می‌تواند معانی زیر را به همراه داشته باشد:

فروشگاه آرامیس

اگر چشم‌ها به سمت راست و بالا حرکت کردند: فرد در حال جست‌وجو در حافظه خود و بازسازی ذهنی یک تصویر است.

اگر چشم‌ها به سمت چپ و بالا حرکت کردند: فرد در حال ساختن یک تصویر یا داستان تازه است. پس می‌توان تا حدودی حدس زد که او دروغ می‌گوید.

حرکت مردمک چشم در جهت مستقیم و راست: یادآوری صدایی که فرد قبلاً آن را شنیده است.

حرکت مردمک چشم در جهت مستقیم و چپ: ساختن صدایی جدید

اگر چشم‌ها به سمت پایین و راست حرکت کردند: فرد در حال صحبت‌کردن با خود است

اگر چشم‌ها به سمت پایین و چپ حرکت کردند: فرد در حال به‌یادآوردن یک موضوع است.

برای انجام انواع تست شخصیت شناسی کلیک کنید.

روی فرد مورد نظرتان تمرکز داشته باشید

اولین قدم برای اینکه بتوانید ذهن یک نفر را بخوانید این است که روی او تمرکز داشته باشید. برای این کار ابتدا ذهنتان را از همه موضوعاتی که در اطرافتان وجود دارد خالی کنید. سعی کنید هیچ چیزی به جز لحظه حال و کسی که روبه‌روی شما است در ذهنتان باقی نماند. سپس با دقت فرد را بررسی کنید. همه ویژگی‌های ظاهری او را در نظر بگیرید. درعین‌حال تلاش کنید تا بین تصویر و پس‌زمینه آن تفاوت قائل شوید. یعنی شما فقط باید خود فرد را ببینید. هرچیز دیگری که در محیط است را از او جدا کنید؛ همه توجهتان را روی طرف مقابل بگذارید. برای مدتی در حدود 15 ثانیه به چشم‌های فرد نگاه کنید و بعد سرتان را به سمت دیگری حرکت دهید. سعی کنید تصویر فرد را در ذهنتان بازسازی کنید. ذهنتان را باز بگذارید تا انرژی‌ها از سمت طرف مقابل به سمت ذهن شما حرکت کنند.

شروع به صحبت کنید

پس از اینکه روی فرد مقابل به‌خوبی تمرکز کردید نوبت آن رسیده که با او صحبت کنید. در این زمان احتمالاً شما می‌توانید از صحبت‌های خود نتایج خوبی بگیرید. بعضی‌ها معتقدند در این شرایط همه آن چیزی که به ذهن شما می‌رسد همان‌هایی هستند که از ذهن طرف مقابل عبور می‌کنند. اگر این مراحل را با موفقیت گذرانده باشید حالا به‌خوبی می‌توانید از محتوای ذهن طرف مقابل باخبر شوید.

به زبان بدن توجه داشته باشید

یکی از نکاتی که در ذهن خوانی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد زبان بدن است. زبان بدن واقعیتی اثبات شده است که حتی روان‌شناسان نیز برای شناخت بیشتر مراجعان خود از آن استفاده می‌کنند. برای مثال کسانی که دست‌به‌سینه می‌نشینند، پاهایشان را روی‌هم می‌اندازند و یا دست‌وپای خود را تکان می‌دهند درگیر اضطراب هستند. اینکه یک نفر به‌جای نشستن در مقابل شما یا وسط یک جمع دلش بخواهد در گوشه‌ای بنشیند می‌تواند به معنای آن باشد که او احساس ناامنی و اضطراب می‌کند. شما با دقت‌کردن به این نشانه‌ها و بازخورد دادن آنها به طرف مقابل می‌توانید به‌خوبی از آنچه در ذهنش می‌گذرد آگاه شوید.

به رفتارهای گذشته فرد دقت کنید

شخصیت همه ما مجموعه‌ای از ویژگی‌های ثابت است. همین موضوع باعث می‌شود انسان‌ها تا حد زیادی قابل پیش‌بینی باشند. پس اگر می‌خواهید ذهن کسی را بخوانید یا رفتار او را در آینده پیش‌بینی کنید نگاه‌کردن به رفتارهای گذشته فرد و شخصیت او به‌طورکلی، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. برای مثال اگر طرف مقابل شما معمولاً در مخالفت کردن با دیگران دچار مشکل است احتمال اینکه به پیشنهاد شما نه بگوید نیز بسیار کم خواهد بود.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ذهن خوانی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا واقعاً توانایی ذهن‌خوانی واقعیت دارد؟

تکنیک‌هایی برای این کار مطرح شده است. بااین‌حال شما هرگز نمی‌توانید مطمئن باشید که صددرصد آنچه در ذهن دیگران می‌گذرد را متوجه شده‌اید. بهتر است به‌جای تأکید بیشتر روی توانایی ذهن‌خوانی خودتان از دیگران بخواهید که راجع به افکار و احساساتشان با شما صحبت کنند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره