بازتاب لابیرنتی در نوزادان از چه زمانی ظاهر می‌شود؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بازتاب لابیرنتی یکی از انواع بازتاب‌های دوران نوزادی است و از اول اولین اشکال حرکت انسانی است. بازتاب‌ها حرکات غیر ارادی برای کمک به بقا و رشد سالم هستند. بازتاب‌ها در سن معینی آغاز و پس از مدتی ناپدید می‌شوند. وجود بازتاب لابیرنتی تا سنین بزرگسالی حاکی از وجود مشکلی در سیستم عصبی است.

معمولا با به دنیا آمدن نوزاد متخصصین آزمایشات لازم را انجام می‌دهند، اما خودتان هم می‌توانید با رفلاکس‌های نوزادتان آشنایی پیدا کرده و در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام دهید. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید از خدمات مشاوره کودک نیز استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بازتاب لابیرنتی می توانید از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو تماس حاصل نمایید.

بازتاب تونیک لابیرنتی چیست؟

این بازتاب به دو شکل رو به جلو و رو به عقب اتفاق می‌افتد و به طور کل تلاش نوزاد جهت جلوگیری از خم شدن بدن و حفظ تعادل در برابر جاذبه است.

بازتاب رو به جلو هنگامی اتفاق می‌افتد که نوزاد از روی زمین بلند شده و در تلاش برای حفظ تعادل سر، دست و پاهای خود را در داخل بدن جمع می‌کند و در این حالت برای مقابله با نیروی جاذبه سرش را به سمت بالا و به داخل شکم حرکت می‌دهد و پاهایش را شبیه به حالت جنینی جمع می‌کند.

دقیقا برعکس این حالت در بازتاب رو به عقب اتفاق می‌افتد که هنگامی که نوزاد در حال زمین گذاشته شدن است، سر و پایش را به سمت پایی برده و از خم شدن بدنش جلوگیری می‌کند. پس قبل از اینکه به زمین گذاشته شود دست‌هایش را به طرفین و عقب باز کرده و سر و پاهایش نیز رو به عقب می‌رود.

برای آشنایی با سایر انواع بازتاب نوزادان کلیک کنید.

تعریف بازتاب

به منظم‌ترین و سازمان یافته‌ترین رفتارهای نوزاد که  فطری است و به صورت خودکار اتفاق می‌افتد و برای رشد سیستم عصبی و عضلانی لازم است، بازتاب می‌گویند.

بازتاب‌ها برای ادامه زندگی نوزاد ارزش زیادی دارند و در صورت عدم وجود آن‌ها روند طبیعی رشد مختل خواهد شد و نوزاد قادر به رفع نیازهای اولیه خود نیست. نبودن بازتاب‌ها، ادامه یافتن پس از سن معین و بروز مجدد در سنین بزرگسالی می‌تواند از علایم آسیب مغزی باشد. برای آشنایی با نشانه های سلامت نوزاد کلیک کنید.

دلیل وجود بازتاب لابیرنیتی در نوزاد

شاید بتوان گفت مهم‌ترین کارکرد و وظیفه این بازتاب، ایجاد پاسخ‌های عضلانی برای حفظ تعادل سر در برابر جاذبه است. پاسخ‌های عضلانی اندام را یاری می‌دهد تا به تغییراتی که در وضعیت قرارگیری جسمانی رخ می‌دهد واکنش مناسب نشان بدهند.

ایجاد تعادل، پردازش شنوایی، تنش عضلانی و توسعه سیستم اتصال عصب به عضله از دیگر کارکردهای بازتاب لابیرنتی است. گفتنی است  سیستم اتصال عصب به عضله در بزرگسالی باعث می‌شود فرد از موقعیت بدنش آگاه شود. گفتنی است که به دلیل پیام‌های که از گوش میانی (که مسئول تعادل است) ارسال می‌شود، این بازتاب ظاهر می‌شود.

زمان ظهور و از بین رفتن بازتاب تونیک لابیرنتی در نوزاد

این بازتاب در ماه‌های سوم و چهارم دوران جنینی ظاهر شده و تا حدود 4 الی 6 ماهگی بعد از تولد باقی می‌ماند و بعد از 6 ماهگی به دلیل این که نوزاد توانیی کنترل ارادی عضلاتش را به دست می‌آورد، از بین خواهد رفت. در صورت عدم توانایی نوزاد در کنترل ارادی عضلات پس از 6  ماهگی، مراجعه به متخصص اطفال ضروری است.

اختلال در بازتاب لابیرنیتی نوزاد

در صورت عدم بروز این بازتاب و یا زود یا دیرتر ناپدید شدن، می‌تواند مشکلات ذیل بوجود آید:

-مشکل در ادراک دیداری

-اختلال تعقیب چشمی که از مهارت‌های لازم برای خواندن است.

-مشکلات جهت یابی و حافظه فضایی

-اختلال در یادآوری و هجی کردن کلمات

-مشکل در ریاضیات

– اختلال در یادگیری مفاهیم همچون جدول ضرب، ماه های سال و روزهای هفته و حروف الفبا

– مشکل در خواندن ساعت‌های عقربه‌ای

– عدم تمایل به فعالیت های بدنی

والدین باید توجه داشته باشند که در صورت تحریک این بازتاب چه هنگام بالا بردن و چه پایین آوردن و عدم مشاهده واکنش در اندام فوقانی و تحتانی نوزاد خود، حتما به متخصصین اطفال مراجعه کرده و ضمن پیگیری روند درمان، نسبت به انواع بازتاب‌ها و هم چنین روش‌های تربیتی مناسب اطلاعات لازم را بدست آورند.

برای دریافت مشاوره در زمینه بازتاب لابیرنتی می توانید از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره