عوارض سیگار | عوارض سیگار بر ریه ها ، مغز و قلب

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

همه افراد تا به حال در مورد عوارض سیگار کشیدن چیزهایی شنیده‌اند. اما بسیاری از افراد هستند که همچنان در مورد اینکه واقعا سیگار می‌تواند به سلامت بدن آسیب برساند شک و تردید دارند. از جمله عللی که در این شک و تردید نقش دارد، می‌توان به تبلیغ گسترده سیگار در صنعت سینما و نمایش الگوهای جهانی که با وجود استعمال سیگار از سلامت برخوردارند اشاره کرد. با این حال مطالعه روی عموم مردم و بررسی بیمارانی که سالانه جان خود را در پی استفاده از سیگار از دست می‌دهند چیز دیگری را نشان می‌دهد. در ادامه این مقاله تلاش کرده‌ایم از دید محققان و با استناد به پژوهش‌های علمی عوارض سیگار کشیدن را بررسی کنیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطلب همراه ما باشید. برای آشنایی با علل گرایش به سیگار کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سیگار کشیدن و عوارض سیگار کشیدن می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

عوارض سیگار کشیدن | سیگار و انواع مشکلات مرتبط با سلامتی

عوارض سیگار کشیدن در طول زمان

نتایج مطالعات تحقیقاتی نشان می‌دهد افراد سیگاری بیش از دیگران در معرض انواع بیماری‌ها قرار دارند. از جمله شایع‌ترین آن‌ها می‌توان به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و سرطان ریه اشاره کرد. به طور دقیق‌تر باید گفت افراد سیگاری 2 تا 4 برابر بیشتر از سایر افراد به بیماری قلبی و سکته مغزی مبتلا می‌شوند. همچنین مردان سیگاری 25 برابر و زنان 7 برابر بیشتر در معرض سرطان ریه قرار دارند. در ادامه به توضیح بیشتری در مورد ارتباط هرکدام از این مشکلات با سیگار کشیدن پرداخته‌ایم.

حتما درباره جایگزین سیگار کلیک کنید.

?ارتباط سیگار کشیدن با بیماری های قلبی عروقی

برخی افراد فکر می‌کنند تنها کسانی که در طول روز تعداد نخ زیادی سیگار مصرف می‌کنند به مشکلات قلبی مبتلا می‌شوند اما بررسی‌ها نشان می‌دهند بروز علائمی از بیماری‌های قلبی حتی در کسانی که روزانه کمتر از 5 نخ سیگار می‌کشند نیز دیده می‌شود. چرا که سیگار به عروق خونی آسیب رسانده، دیواره آن را ضخیم کرده و باعث نازک شدن رگ‌های خونی می‌شود.

همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا فشار خون بالا رفته و تعداد ضربان قلب شما نیز افزایش یابد. در این شرایط احتمال تشکیل لخته‌های خونی تا حد زیادی وجود دارد. اگر لخته خونی در مغز تشکیل شود و جریان خون در مغز را مسدود کند در نهایت در اثر عوارض سیگار کشیدن، سکته مغزی اتفاق می‌افتد.

حتما برای کسب اطلاعات بیشتر عضو صفحه اینستاگرام ذهن نو بشوید.

?عوارض سیگار کشیدن | ارتباط سیگار کشیدن با بیماری های تنفسی

سیگار کشیدن با آسیب رساندن به مجاری تنفسی و کیسه‌های هوایی موجود در ریه می‌تواند باعث بیماری‌های تنفسی شود. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به آمفیزم و برونشیت مزمن اشاره کرد. همچنین سیگار کشیدن تا حد زیادی احتمال بروز سرطان ریه را افزایش می‌دهد. علاوه بر این‌ها اگر شما به مشکلاتی نظیر آسم مبتلا باشید سیگار کشیدن می‌تواند تعداد دفعات بروز حمله تنفسی را افزایش دهد.

?ارتباط سیگار با بروز انواع سرطان

عوارض سیگار کشیدن تنها با سرطان ریه ارتباط ندارد بلکه می‌تواند در هر نقطه‌ای از بدن منجر به گسترش سلول‌های سرطانی شود. مطالعات آماری در کشورهایی نظیر آمریکا نشان می‌دهد که از هر 3 نفر که از سرطان فوت می‌کنند یکی از آن‌ها سیگاری است. از جمله سرطان‌هایی که ارتباط زیادی با سیگار کشیدن دارند می‌توان به سرطان دهان، حنجره، ریه، نای، کلیه، معده، دهانه رحم، روده و پانکراس اشاره کرد.

?ارتباط سیگار کشیدن با باروری

مطالعات بیانگر این هستند که عوارض سیگار کشیدن بر اسپرم مردان تاثیر گذاشته و در نتیجه قدرت باروری را کاهش می‌دهد. همچنین بروز مشکلاتی نظیر سقط جنین و نقایص مادرزادی نیز تحت تاثیر این عامل قرار دارند. بسیار اهمیت دارد که مادران در طول بارداری مصرف سیگار را کنار بگذارند یا تا حد امکان آن را محدود کنند. چراکه استعمال دخانیات سلامت کودک را نیز تهدید کرده و خطر زایمان زودرس، مرده زایی، حاملگی خارج از رحم و سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش می‌دهد. برای اطلاع از تاثیر سیگار بر جنین در دوران بارداری کلیک کنید.

?عدم بهبودی زخم های بدن

بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه، یکی از عوارض سیگار کشیدن، عدم بهبودی یا تعویق در بهبودی، زخم های بدن است. برای مثال افراد سیگاری که تحت عمل های جراحی یا آسیب های پوستی قرار می‌گیرند؛ دیرتر خوب می‌شوند.

?ابتلا به زگیل تناسلی

همچنین یکی دیگر از عوارض سیگار کشیدن بالا رفتن احتمال ابتلا به زگیل های تناسلی است. با اینکه این ویروس از طریق تماس جنسی یا پوست به پوست منتقل می‌گردد؛ اما له دلیل اینکه سیگار کشیدن، سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند، احتمال ابتلا به آن بالاتر می‌رود.

?زرد شدن انگشتان

نیکوتین موجود در سیگار رنگ دندان ها، لب ها، انگشتان و ناخن را تغییر می‌دهد. حتی تغییر رنگ دیوار های خانه نیز ناشی از حضور یک فرد سیگاری در آن است. به همین دلیل بهتر است برای جلوگیری از بروز این عوارض سیگار کشیدن، مصرف آن را ترک نمایید.

?شل شدن شکم و افتادگی

با اینکه سیگار کشیدن منجر به کم اشتهایی و لاغر شدن افراد می‌گردد؛ اما بازهم چربی درونی بدن افراد سیگاری بیشتر از غیرسیگاری هاست. این موضوع منجر به جمع شدن چربی در شکم شده و آن را شل می‌کند. در واقع حالت شکم افتاده می‌شود و خطر ابتلا به بیماری های مختلف نیز افزایش می‌یابد.

?بیماری واریس

از آنجایی که عوارض سیگار کشیدن در بروز بیماری های قلبی عروقی هم موثر است؛ به همین دلیل ابتلا به واریس نیز دور از انتظار نیست. در این حالت جدار رگ های خونی آسیب دیده و فرد حتی با اینکه در بیشتر ساعات روز نیز نشسته است؛ اما مبتلا به واریس می‌گردد.

?پوکی استخوان

پوکی استخوان از شایع ترین عوارض سیگار کشیدن است. نیکوتین موجود در سیگار بر بافت استخوانی تاثیر گذاشته و همچنین مانع از جذب کلسیم می‌گردد. از طرفی میزان هورمون ها را نیز تغییر داده، از همین رو افراد مبتلا به پوکی استخوان می‌شوند.

?بروز مشکلات بینایی و شنوایی

عوارض سیگار کشیدن اعصاب بینایی و شنوایی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند. افراد سیگاری علاوه بر رنج کشیدن از مشکلات شنوایی، بیشتر احتمال دارد که به آب مروارید، گلوکوم، تباهی لکه زرد و… مبتلا شوند.

عوارض سیگار کشیدن در کودکان و نوجوانان

نباید از عوارض سیگار کشیدن بر کودکان و نوجوانان نیز غافل شد. اگر آنها خود به سیگار کشیدن اعتیاد پیدا نکنند؛ قرار گرفتن در معرض دود دست دوم نیز دقیقا همین عوارض را برای آنان ایجاد می‌کند. این موضوع مخصوصا بر تکامل ریه های آنان تاثیر داشته و آنها را دچار مشکلات زیادی می‌کند. برای اطلاع از تاثیرات سیگار کشیدن فرزندان نوجوان کلیک کنید.

سایر عوارض سیگار کشیدن

سیگار کشیدن به طور کلی تهدیدی برای سلامت عمومی بدن محسوب می‌شود و می‌تواند عملکرد هر ناحیه‌ای را با اختلال مواجه کند.از جمله دیگر عوارض سیگار کشیدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– بروز تغییراتی در ظاهر نظیر زرد شدن دندان‌ها و تیره شدن پوست

– ضعیف شدن استخوان‌ها در زنان و بالا رفتن احتمال پوکی استخوان

– افزایش خطر ابتلا به آب مروارید

– افزایش 30 تا 40 درصدی احتمال بروز دیابت نوع 2

– کاهش عملکرد سیستم ایمنی

– بروز آرتریت روماتوئید

برای کسب اطلاعات مراکز تخصصی برای شروع ترک اعتیاد کلیک کنید.

عوارض سیگار کشیدن | رابطه سیگار و مرگ

عوارض سیگار کشیدن و مرگ

مطالعات انجام شده در ایالات متحده امریکا نشان می‌دهد در این کشور سالیانه بیش از 48 هزار نفر جان خود را در اثر استفاده از سیگار از دست می‌دهند. این آمار بیانگر این نکته است که از هر 5 نفری که جان خود را از دست می‌دهند یکی از آن‌ها به خاطر عوارض ناشی از سیگار کشیدن فوت کرده است. جالب است بدانید آمار مرگ و میر ناشی از سیگار از آمار مرگ در اثر ابتلا به ویروس HIV، مصرف الکل وتصادفات بیشتر است. همچنین داده‌های پژوهشی نشان می‌دهند که تلفات ناشی از مصرف سیگار 10 برابر از کشته‌های کل جنگ‌های آمریکا بیشتر است!

مطالعات تخصصی‌تر حاکی از این هستند که 90 درصد افرادی که سالانه در اثر سرطان ریه فوت می‌کنند سیگاری بوده‌اند. این بدان معناست که از هر 10 نفر که در اثر سرطان ریه جان خود را از دست می‌دهند 9 نفر آن‌ها تجربه سیگار کشیدن دارند. همچنین 80 درصد افرادی که سالیانه در اثر انسداد ریوی مزمن فوت می‌کنند نیز کسانی هستند که سیگار می‌کشند.

برای آشنایی با بهترین راه های ترک سیگار کلیک کنید.

دانستنی‌های جالب در مورد مزایای ترک سیگار

به محض اینکه شما سیگار را کنار می‌گذارید اثرات مثبت بر سلامت کلی بدنتان آغاز می‌شود. از جمله این اثرات باید به موارد زیر اشاره کرد:

– تنها با گذشت 1 سال از ترک سیگار خطر حمله قلبی و بروز عوارض سیگار کشیدن به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

– در بازه زمانی 2 تا 5 سال بعد از ترک سیگار احتمال بروز سکته مغزی همانند افراد غیر سیگاری خواهد شد.

– پس از ترک سیگار خطر ابتلا به سرطان دهان، گلو، مری و مثانه در عرض 5 سال نصف خواهد شد.

– 10 سال پس از ترک سیگار خطر مرگ ناشی از سرطان ریه به نصف می‌رسد.

برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

سخن پایانی

برخی تصور می‌کنند که عوارض سیگار کشیدن تنها ریه ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما اینطور نیست و همه بدن با سیگار کشیدن دچار مشکلاتی می‌گردد. ترک آن نیز آسان نیست و معمولا افراد در آن شکست می‌خورند. به همین دلیل برای پیشگیری از عوارض جانبی سیگار کشیدن و همچنین ترک سیگار، افراد بهتر است از متخصص کمک گرفته و با او مشورت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه سیگار کشیدن و عوارض سیگار کشیدن می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

برای ترک سیگار باید از کجا شروع کنیم؟

شما می‌توانید در قدم اول از یک روانشناس متخصص در حیطه اعتیاد مشاوره گرفته و بر اساس نیازها و شرایط جسمانی خود یک برنامه ترک مناسب دریافت نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

یک دیدگاه

  1. دوستان من ده سال سیگاری بودم اگر میخوایید بزارید کنار فقط باید یهویی این کارو بکنید. سیگتار با بقیه فرق داره یهو بزارید کنار یه ماه عذاب میکشید ولی یه عمر راحت میشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره