وابستگی به دوست صمیمی در نوجوانی | 5 روش درمان وابستگی به دوست صمیمی در نوجوانی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

وابستگی به دوست صمیمی در نوجوانی خطر بروز مشکلات عاطفی را ایجاد می‌کند. زیرا در این شرایط معمولا نیازهای عاطفی فرد تامین نمی‌شود. معمولا این افراد هرچقدر زمان بیشتری برای رابطه بگذراند، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. اما با وجود تمام بی توجهی ها، در حال فداکاری و رفع نیازهای دوست صمیمی خود می‌شود. کسی که وابستگی به دوست صمیمی در نوجوانی دارد، خود متوجه این موضوع نمی‌شود. والدین باید فرزند خود را تحت درمان قرار دهند تا وضعیت از آنچه هست بدتر نشود. در این مقاله راجع به تمامی جوانب وابستگی به دوست صمیمی در نوجوانی توضیح داده‌ایم.

وابستگی به دوست صمیمی در نوجوانی

وابستگی به دوست صمیمی در نوجوانی چیست

در دوره نوجوانی معمولا دختران و پسران در مدرسه با افراد زیادی دوست می‌شوند. اما همیشه با یکی از بچه ها به صورت خیلی صمیمی دوست می‌شوند. تا حدی که شب و روز را با یکدیگر صحبت می‌کنند. همیشه باید به نوجوانان آموزش داده شود که علاوه بر برقراری رابطه عاطفی، زندگی شخصی نیز باید حفظ شود. گاهی این وابستگی ها به قدری فراتر می‌شود که باعث عدم استقلال فرد خواهد شد. در اکثر موارد این وابستگی به دوست صمیمی در نوجوانی برای دختران اتفاق می‌افتد.

نکاتی وجود دارد که برای تشخیص وابستگی به دوست صمیمی در نوجوانی باید استفاده کرد. اگر والدین با این نکات مواجهه شدند، باید برای ارتباط سالم فرزند خود برنامه اصولی در نظر بگیرند. این برنامه ریزی ها توسط روانشناس و مشاورین نوجوان ارائه می‌شود. جهت دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

دلایل وابستگی به دوست صمیمی در نوجوانی

دلایل زیادی در وابستگی به دوست صمیمی در نوجوانی نقش دارند. اما این وابستگی ها در بیشتر موارد نشان از ریشه های روانی می‌باشد. در این بخش مقاله دلایل وابستگی به دوست صمیمی در نوجوانی را توضیح داده‌ایم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انتخاب دوست در نوجوانی کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

? کمبود محبت و توجه

کمبود محبت و توجه از دلایل وابستگی به دوست صمیمی در نوجوانی است. زمانی که در زمان نیازهای کودک در دسترس او نبوده اید، یا زمانی که کودک نیازمند آغوش و محبت والدین است، خود را سرگرم نشان دهید. قطعا کودک با کمبود توجه و محبت روبرو می‌شود. در نهایت هنگام نوجوانی برای توجه به دوست خود وابسته می‌شود.

? زندگی آشفته خانوادگی | وابستگی به دوست صمیمی در نوجوانی

یکی از دلایل وابستگی به دوست صمیمی در نوجوانی، زندگی آشفته خانودگی است. در خانواده های نابسامان، به کودک اهمیتی داده نمی‌شود. در خانواده های نابسامان، عدم محبت به یکدیگر ریشه اصلی آسیب به فرزند است. زمانی که فردی در اعضای خانواده به صحبت ها و خواسته های او گوش نمی‌دهد، فرد نیاز به دوستی پیدا خواهد کرد که به تمام خواسته ها و نیازهای او توجه کند.

? برخورد منتقدانه والدین

زمانی که والدین کودک خود را مورد برخوردهای متقدانه قرار می‌دهند، وابستگی به دوست صمیمی در نوجوانی ایجاد می‌شود. با بی توجهی های والدین و سرزنش بابت کوچکترین اشتباهات او باعث ایجاد حس ناتوانی در کودک می‌شود. کودک در هر کاری که لازم باشد از دوست صمیمی کمک می‌گیرد. در نتیجه در بزرگسالی به دلیل اینکه احساس ناتوانی دارد، به دوست صمیمی خود بسیار وابسته می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دوران نوجوانی کلیک کنید.

تشخیص وابستگی به دوست صمیمی در نوجوانی

وابستگی به دوست صمیمی در نوجوانی علائمی دارد که باعث تشحیص می‌شود. این افراد به شدت به فرد مقابل وابسته اند و با هر حرفی به دوست صمیمی، از خود واکنش نشان می‌دهند. در این بخش مقاله راجع به تشخیص وابستگی به دوست صمیمی در نوجوانی توضیح داده‌ایم.

✅ امنیت عاطفی و روانی کودک وابسته به حضور دوست است.

✅ ترس از تنهایی و طرد شدن دارند.

✅اعتماد به نفس فرد به حضور دوست وابسته است.

✅ از حسی که دوستش به او دارد، مطمئن نیست.

✅ در تنهایی و عدم حضور دوست احساس اضطراب دارد.

✅تصویر بی نقص از رابطه با دوست خود دارد.

✅ به صورت افراطی نیازمند تائید شدن از سمت دوست است.

✅ برای رفع نیازهای عاطفی به دوست پناه می‌برد.

✅احساس بی ارزشی در صورت عدم حضور دوست دارد.

✅ باور به این دارد که بدون دوست زندگی غیر ممکن است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تاثیر دوست در نوجوانی کلیک کنید.

آسیب های وابستگی به دوست صمیمی در نوجوانی

آسیب های وابستگی به دوست صمیمی در نوجوانی

وابستگی به دوست صمیمی در نوجوانی با آسیب هایی همراه است. این آسیب ها و عوارض وابستگی شامل مواردی است که در ادامه توضیح داده‌ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

❌ کمبود عزت نفس

یکی از آسیب های وابستگی به دوست صمیمی در نوجوانی، کاهش عزت نفس است. فردی که به دوست خود وابسته می‌شود، برای اینکه دوستش را راضی و خوشحال نگه دارد. دست به هرکاری می‌زند و از علایق خود چشم پوشی می‌کنند. به مرور زمان به دلیل این رفتار، عزت نفس آنها کاهش پیدا می‌کند. در نهایت بدون دریافت محبت و عدم رابطه احساسی توانایی انجام امور روزانه خود را ندارند.

❌ برقراری روابط پی در پی و ناسالم | وابستگی به دوست صمیمی در نوجوانی

افرادی که وابستگی به دوست صمیمی در نوجوانی دارند. حتی توانایی برقرای رابطه سالم ندارند. این افراد اگر از رابطه بیرون بیایند، به دلیل ترس از تنهایی فورا وارد رابطه دیگر می‌شوند. معمولا به دلیل اینکه نیازمند تائید دیگران هستند، کارهایی که حتی علاقه ای به آن ندارند انجام می‌دهند. حتی خودشان متوجه این موضوع نیستند که فدای دیگران می‌شوند.

❌ عدم توانایی نه گفتن و تعلل در تصمیم گیری

وابستگی به دوست صمیمی در نوجوانی باعث ایجاد عدم توانایی نه گفتن و تعلل در تصمیم گیری می‌شود. این افراد معمولا در موقعیت هایی که دوست آنها حضور نداشته باشد دچار تعلل در تصمیم گیری می‌شوند. حتی در انتخاب لباس، تفریح، انجام امور ساده و روزمره با مشکل روبرو می‌شوند.

حتی وابستگی به دوست صمیمی در نوجوانی توانایی “نه گفتن” را در موقعیت های مختلفی از فرد می‌گیرد. در این شرایط افراد در خیلی از موقعیت ها بدون حضور دوست، توانایی مقاوت ندارند.

روش های درمان وابستگی به دوست صمیمی در نوجوانی

وابستگی به دوست صمیمی در نوجوانی راهکارهایی نیز دارد. این راهکارها شامل مواردی است که در ادامه توضیح داده ایم.

? شناخت هویت واقعی خود

فرد وابسته از تنهایی هراس دارد، بنابراین برای درمان بهترین کار تجربه تنهایی است. در تنهایی به عواملی که باعث وابستگی افراطی شما است فکر خواهید کرد. در نهایت برای درمان اقدام می‌کنید. زمانی که به خود بی توجه باشید اما برای کمک به دیگران هر کاری انجام دهید، زندگی بی معنایی خواهید داشت. جهت درمان وابستگی به دوست صمیمی در نوجوانی برای فرد برنامه ریزی زندگی خواهند کرد که باعث پیشرفت و توجه به خود شود.

? شناسایی ترس ها

یکی از روش های درمانی وابستگی به دوست صمیمی در نوجوانی، شناسایی ترس ها می‌باشد. به طور کلی وابستگی ریشه در مشکلات روانی دارد. در بیشتر موارد ترس باعث ایجاد وابستگی و هدات شما می‌شود. با کمک روانشناس باید ترس های شما شناسایی شود. در نهایت با بررسی این ترس ها، ریشه وابستگی پیدا خواهد شد. زمانی که دلیل وابستگی های خود را شناسایی کنید، بهتر در جهت درمان پیش خواهید رفت. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ویژگی های نوجوان کلیک کنید.

? پذیرش عواطف و احساسات

یکی از روش های درمانی برای وابستگی به دوست صمیمی در نوجوانی، پذیرش عواطف و احساسات است. افراد وابسته حق ندارند دیگران را مجبور به درک شرایط خود کنند. زمانی که احساسات مختلفی را در موقعیت های گوناگون تجربه می‌کنید، تنها خودتان باید مسئولیت این کار را بپذیرید. در نهایت باید برای رفع مشکلات خود کاری انجام دهید. برای راهکار پذیرش عواطف حتما از روانشناس کمک بگیرید.

? تقویت اعتماد به نفس

به دلیل اینکه وابستگی به دوست صمیمی در نوجوانی باعث کاهش اعتماد به نفس می‌شود. فرد مبتلا به این وابستگی باید اعتماد به نفس خود را تقویت کند. مهارت های ارتباطی را آموزش ببینید تا به دیگران وابسته نباشید. با تقویت اعتماد به نفس، حتی بدون کمک دوست توانایی حل مسائل را خواهید داشت.

? گسترش روابط اجتماعی

وابستگی به دوست صمیمی در نوجوانی باعث محدودیت روابط اجتماعی می‌شود. همه افراد درگیر مسائل زندگی خود هستند. هیچ فردی نیز موظف نیست که تمامی کارهای شما را انجام دهد. یا تمام توجهش به شما باشد. درک کنید که هر فردی نیازمند رسیدگی به امور روزانه خود است. این افراد باید دایره ارتباطات خود را گسترش دهند. و تنها نسبت به یک فرد واکنش نشان ندهند.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله با وابستگی به دوست صمیمی در نوجوانی آشنا شده اید. باید حواس خود را به این موضوع جمع کنید که اگر نوجوان شما با نشانه های این موضوع هم تراز بود، حتما از روانشناس کمک بگیرید. روانشناس نوجوان به بهبود شرایط نوجوان و ساخت زندگی با برنامه کمک می‌کند. عدم درمان به موقع موجب بدتر شدن شرایط نوجوان خواهد شد. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه وابستگی به دوست صمیمی در نوجوانی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره