ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال کدام ورزش‌ها می‌باشند؟ ورزش کردن از اقدامات موثر برای درمان کودکان بیش فعال است و در واقع یک امر ضروری برای آن‌ها می‌باشد. کودکان بیش فعال با ورزش کردن، می‌توانند انرژی خود را تخلیه کنند و بر روی حرکات‌شان کنترل بیشتری داشته باشند. همینطور ورزش کردن سبب کاهش استرس و افزایش انگیزه در آن‌ها می‌شود. برای کودکان بیش فعال در جهت تعدیل انتقال دهنده‌های عصبی، استفاده از داروهای محرک همچون ریتالین تجویز می‌شود اما لازم است بدانید که ورزش کردن به راحتی می‌تواند جایگزین درمان دارویی باشد. در ادامه قصد داریم به ورزش‌های مناسب برای کودکان بیش فعال بپردازیم. برای آشنایی بهرت با علائم بیش فعالی در کودکان کلیک کنید.

فواید ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال

فواید ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال

 

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، ورزش کردن در کودکان بیش فعال اثراتی مشابه با درمان دارویی دارد که در ادامه آن‌ها را آورده‌ایم. قبل از آگاهی از ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال حتما درباره فواید آن بخوانید.

  • ورزش کردن سبب افزایش جریان خون در مغز می‌شود و در نتیجه استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد. 
  • ورزش منظم در کودکان بیش فعال سبب رشد مغز می‌گردد.
  • ترشح انتقال دهنده‌های عصبی در مغز، سبب افزایش تمرکز در کودکان می‌شود؛ ورزش کردن باعث ترشح یکی از این انتقال دهنده‌های عصبی با نام دوپامین می‌گردد. 
  • کودکان بیش فعال دارای انرژی زیادی هستند که می‌توانند بخشی از آن را از طریق ورزش کردن تخلیه کنند. 
  • ورزش کردن سبب تقویت عروق خونی در کودکان بیش فعال می‌شود و آن‌ها راحت‌تر می‌توانند فرآیند تمرکز و تقکر را انجام دهند. 
  • کودکان بیش فعال می‌توانند به واسطه ورزش کردن شادی و نشاط بیشتری را تجربه کنند و همینطور در جهت سلامتی جسمانی خود قدم بردارند. 

همینطور لازم است اشاره کنیم که ورزش کردن سبب افزایش اثربخشی داروهای بیش فعالی نیز می‌گردد. با آگاهی از ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال روند بهبودی آن ها را سرعت ببخشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال

ورزش‌های متنوعی وجود دارد که کودکان بیش فعال می‌توانند به آن بپردازند؛ اما برخی از ورزش‌ها برای کودکان بیش فعال مناسب‌تر است. در ادامه به رایج ترین ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی بیشتر با روش های درمان بیش فعالی کودکان کلیک کنید.

1️⃣ فوتبال

اغلب کودکان به ورزش فوتبال علاقه‌مند هستند که بازی کردن آن می‌تواند سبب تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف، تقویت کارکرد قلب و عروق و … شود. خوشبختانه فوتبال از جمله ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال است.

جالب است بدانید افرادی که روزانه فوتبال بازی می‌کنند، افرادی شاد و پرانرژی هستند. این ورزش از بالا رفتن فشار و قند خون نیز جلوگیری می‌کند و سبب حفظ سلامت جسمانی بدن می‌گردد. 

2️⃣ شنا از ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال

شنا کردن از دیگر ورزش‌های مناسب برای کودکان بیش فعال است. شنا کردن سبب تقویت اندام‌ها و همینطور عضلات بدن می‌شود و در جهت حفظ استخوان بندی کودکان موثر است. 

همینطور شنا کردن سبب بهبود تنفس، افزایش حجم ریه‌ها، منظم کردن الگوی خواب، افزایش اعتماد به نفس، تقویت حس استقلال و …  نیز می‌شود.

لازم است اشاره کنیم محققان بر این عقیده هستند که ورزش شنا علائم بیش فعالی را نیز در کودکان مبتلا به این اختلال کاهش می‌دهد. اگر فرزند شما از شنا کردن و آب می‌ترسد، سعی کنید با دریافت مشاوره روانشناسی و استفاده از راهکارهای موثر همچون غلبه بر ترس با آب تنی در زیر دوش به او کمک کنید تا بر ترس خود غلبه کند.

3️⃣ جودو

جودو سبب افزایش آمادگی جسمانی فرد می‌گردد و افزایش انعطاف پذیری و قدرت بدنی را به دنبال دارد. همینطور مقاومت دستگاه قلبی و عروقی در کودکانی که ورزش جودو انجام می‌دهند، افزایش پیدا می‌کند. بنابراین جودو جزو ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال است.

انجام ورزش جودو به صورت منظم و روزانه، سبب افزایش قدرت تمرکز و حافطه در کودکان بیش فعال می‌گردد و در واقع آن‌ها می‌توانند راحت‌تر از گذشته فعالیت‌های روازنه خود را انجام دهند. از دیگر مزیت‌های ورزش جودو این است که به ورزشکاران آموزش داده می‌شود تا به واسطه تمرین ذهنی بر فشارها و مشکلات زندگی غلبه کنند. بنابراین کودکان بیش فعال می‌توانند با انجام ورزش جودو در کودکی به درمان بیش فعالی خود کمک کنند و یاد بگیرند در بزرگسالی بهتر زندگی کنند. 

4️⃣ کاراته از ورزش های مناسب کودکان برای بیش فعال

از دیگر ورزش‌های مناسب برای کودکان بیش فعال که کمک می‌کنند کنترل بیشتری بر روی کارها و انرژی خود داشته باشند، کاراته است. کودکان بیش فعال با ورزش کاراته خودکنترلی و خود تنظیمی را می‌آموزند؛ به این معنی که آن‌ها باید در ابتدای حرکت‌ها، به استاد خود تعظیم کنند و سپس برای مدتی بی‌حرکت بمانند و با تمرکز به حرکات خود ادامه دهند. همین موضوع به معنای افزایش خودتنظیمی در کودکان بیش فعال است.

در صورتی که کودکان بیش فعال به ورزش کاراته علاقه‌مند باشند و آن را ادامه دهند، شما به وضوح می‌توانید اثرات آن را بر روی کودک خود مشاهده کنید؛ چراکه کاراته ضمن اینکه به کودکان اعتماد به نفس می‌دهد، تمرکز کردن را نیز به آن‎‌ها می‌آموزد. 

از سویی دیگر در ورزش کاراته فرد باید با نفر دوم به تمرین بپردازد و یاد بگیرد بدون آسیب زدن به طرف مقابل حرکات خود را اجرا کند. همین موضوع به مرور سبب می‌شود که کودکان بیش فعال پرخاشگری کمتری نسبت به گذشته داشته باشد. 

5️⃣  ژیمناسیک

ورزش ژیمناستیک از جمله ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال است که با افزایش انعطاف‌پذیری و سرعت عمل در کودکان همراه می‌باشد. و آن‌ها را به انسان های چابک‌تری تبدیل می‌کند. تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که ژیمناستیک در سنین کم‌تر از 9 سال سبب کوتاه ماندن قد می‌شود، چراکه به محل‌های رشد استخوانی فشار وارد کند. جالب است بدانید این ورزش در کودکان با سنین 9 سال به بعد نتیجه عکس دارد و سبب افزایش قد می‌گردد. 

6️⃣ ایروبیک از ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال

ایروبیک برای کودکان بیش فعال

 

تمامی ورزش‌های هوازی همچون ایروبیک، می‌تواند سبب سوزاندن انرژی‌های اضافی در کودکان بیش فعال شود و اثرات مثبتی را بر روی آن‌ها بگذارد.  ایروبیک از جمله ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال است که سبب کارکرد بهتر مغز و بهبود تمرکز ذهنی در کودکان مبتلا به بیش فعالی می‌گردد.

برای انجام استعدادیابی کودکان خود کلیک کنید.

آیا ورزش های تیمی برای کودکان بیش فعال مناسب هستند؟

از مزیت‌های ورزش‌های تیمی این است که روحیه همکاری و همدلی را در کودکان تقویت می‌کند و به تدریج سبب اجتماعی‌تر شدن آن‌ها می‌شود، اما برای کودکان بیش فعال چندان مناسب نیست.

بهترین ورزش‌ها برای کودکان بیش فعال ورزش‌هایی است که آن‌ها بتوانند طی آن تمرکز کنند. در ورزش‌های تیمی مربی نمی‌تواند بر روی یک شخص تمرکز داشته باشد، به همین دلیل برای کودکان بیش فعال چندان توصیه نمی‌شود. 

لازم است پیرامون ورزش فوتبال که پیش‌تر اشاره کردیم برای کودکان بیش فعال مناسب است به این نکته اشاره کنیم که این ورزش به دلیل داشتن زمان استراحت کم و حرکت دائم بازیکنان، ضمن تیمی بودن ورزش، برای کودکان بیش فعال مناسب است. پیشنهاد می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله اختلالات عصبی رشدی را نیز بخوانید.

کدام ورزش‌ها در بهبود بیش فعالی تاثیر کمی دارد؟

ورزش-های-نا-مناسب-برای-کودکان-بیش-فعال

 

برخی ورزش‌ها همچون وزنه برداری، بولینگ، بیسبال و … به دلیل اینکه از ورزش‌های کم‌تحرک می‌باشند، برای کودکان بیش فعال چندان مناسب نیستند. پس ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال شامل ورزش هایی است که دارای تحرک هستند.

شما عزیزان می‌توانید برای اینکه به مسیر کودکتان جهت دهید و با انتخاب ورزش مناسب به او کمک کند تا در درمان بیش فعالی خود قدم بردارد، از مشاوره کودک نی نی مایند استفاده کنید. 

ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال | چقدر باید فعالیت داشته باشند؟

برای این کودکان توصیه می‌شود که هر روز هفته به مدت حداقل یک ساعت به صورت مرتب ورزش نمایند. حتی اگر به پیاده روی علاقه دارد او را به پارک نزدیک محل تان ببرید. این گونه انرژی او تا حد زیادی تخلیه می‌شود.

سخن آخر

ما در این مقاله انواع ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال را نام بردیم. و گفتیم که بهتر است در ورزش های گروهی و یا آن هایی که تحرک کمی دارند فعالیت نورزد. ورزش های هوازی بسیار موثر هستند. اما شما باید به علاقه فرزندتان نیز توجه کنید. وادار کردن او به انجام ورزشی او را سرکش تر خواهد کرد. اگر در این باره با مشکلی مواجه شده اید حتما با شماره های درج شده جهت دریافت خدمات مشاوره کودک تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ورزش های مناسب برای کودکان بیش فعال می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی یا حضوری از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول 

آیا ورزش کردن به تنهایی می‌تواند سبب بهبودی کودکان بیش فعال شود؟

ورزش و یا بازی کردن می‌تواند به عنوان بخشی از روند درمان کودکان بیش فعال باشد؛ در کنار این موضوع نحوه برخورد والدین بسیار اهمیت دارد. بنابراین در صورتی که احساس می‌کنید در این زمینه نیازمند راهنمایی‌های بیشتری می‌باشید، می‌توانید از مشاوره تخصصی مرکز ذهن نو بهره ببرید.

کودکان بیش فعال باید روزانه چقدر ورزش کند؟

توصیه می‌شود کودکان بیش فعال روزانه و به طور منظم روزی یک ساعت ورزش کنند. 

ورزش های مناسب کودکان بیش فعال کدامند؟

فوتبال ، شنا، جودو، ژیمناستیک، کاراته و…

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره