هفته سی و نهم بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

هفته سی و نهم بارداری رشد جنین کامل شده است. و مادر باید پس از این هفته، هر روز انتظار زایمان را داشته باشد. در هفته‌های آخر بهتر است بانوان باردار استراحت کافی داشته باشند. و به تغدیه خود اهمیت بیشتری بدهند؛ تا آمادگی لازم برای زایمان کردن را داشته باشند و پس از آن نیز بتوانند به فرزند خود شیر بدهند.

از موضوعات مهمی که در هفته سی و‌نهم‌بارداری مطرح است، این موضوع می‌باشد که مادر باردار باید از علائم و تغییرات بدن خود و همینطور فعالیت‌های فرزندش اطلاعات کافی داشته باشد تا بتواند زایمان خوبی را تجربه کند. در ادامه اطلاعاتی مفید جهت کمک به مادران باردار برای گذراندن هفته‌های آخر بارداری ارائه کرده‌ایم. در صورت نیاز می‌توانید از خدمات مشاوره بارداری استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته سی و نهم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

هفته سی و نهم بارداری

جنین-در-هفته-سی-و-نهم-بارداری

در هفته سی و نهم بارداری جنین با قد 60 سانتی متر و وزن 3 کیلو و 150 گرم داخل شکم مادر قرار دارد. وزن جنین بر اساس جنسیتش در این هفته متغیر می‌باشد و جنین پیر وزن سنگین تری دارد. در این هفته جنین به طور کامل رشد کرده است و لایه ای تازه از پوست در حال شکل گیری است.

فروشگاه آرامیس

صورت بدن در هفته سی و نهم بارداری کامل است و چشمان بازی دارد. گوش ها از سر جنین با فاصله است و حالت طبیعی را دارد و اندازه سر جنین یک چهارم بدن اوست. حالا مغز جنین به بدن او دستور می‌دهد و دور سر و شکم جنین به یک اندازه است. این هفته سیستم ایمنی بدن جنین تکمیل شده است و بدن مادر آنتی بادی را به بدن جنین منتقل می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مراحل رشد جنین کلیک کنید.

وضعیت مادر در هفته سی و نهم بارداری

در هفته سی و نهم بارداری ضمن اینکه جنین به گونه‌ای قرار می‌گیرد که بتواند وارد کانال زایمان شود، بدن مادر نیز برای زایمان آماده می‌شود. طی این هفته با فشاری که سر نوزاد به قسمت پایین رحم مادر وارد می‌کند، گردن رحم شروع به باز شدن می‌کند و همین موضوع می‌تواند با انقباضات و دردهایی برای مادر همراه باشد.

پیش از هفته سی و نهم بارداری احتمالا مادر دردهایی کوتاه را با فاصله‌های زمانی بیشتر تجربه می‌کرد، اما پس از این هفته فاصله زمانی میان دردها کمتر می‌‌‌شود و مدت زمان درد نیز طولانی‌تر می‌گردد که همگی نشان دهنده فرارسیدن زمان زایمان است.

در هفته سی و نهم بارداری نیز همانند هفته‌های گذشته بارداری، مادر علائمی را تجربه می‌کند که اغلب آن‌ها نشان دهنده به دنیا آمدن جنین است. البته برخی علائم نیز طی این هفته می‌تواند خطرناک بوده و ناشی از یک مشکل باشد. به همین دلیل شناخت این علائم و دلیل بروز آن‌ها در هفته‌های آخر بارداری بسیار مهم است. در ادامه به شایع‌ترین علائم بارداری در هفته سی‌ونهم اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی بیشتر با علائم زایمان کلیک کنید.

1.انقباض‌های شدید با فاصله زمانی کوتاه‌تر

انقباض های شدید جز علائم مادر در هفته سی و نهم بارداری است. مادران باردار ممکن است از چندین هفته گذشته انقباض‌های شدید رحمی را تجربه کرده باشند، اما انقباضاتی که به زایمان منتهی می‌شود، دردهای مداوم و طولانی هستند که در فاصله‌های زمانی کوتاهی از یکدیگر ایجاد می‌شوند.

دلیل این موضوع نیز این است که گردن و دهانه رحم در حال باز شدن برای زایمان جنین می‌باشد که با درد و انقباض در این ناحیه همراه است. در صورتی که انقباضات رحمی با تغییر وضعیت بهبود پیدا نکرد؛ برای زایمان به بیمارستان مراجعه کنید چراکه در صورت ادامه‌دار بودن این انقباضات، ممکن است کیسه آب مادر پاره شود.

2.سوزش سر دل

سوزش معده و یا سوزش سر دل جزو علائم شایع بارداری در هفته سی و نهم بارداری است. که در هفته‌های آخر بارداری تشدید پیدا می‌کند. بهتر است بانوان باردار برای بهبود این شرایط از خوردن غذاهای سنگین و چرب، نوشیدنی‌های گازدار و … بپرهیزند. برخی از زنان باردار در این هفته احساس نفخ نیز می‌کنند که برای کنترل آن بهتر است از خوردن غذاهای کافئین دار، شکلات، چای و قهوه و … بپرهیزند و به جای آن از لبنیات پروبیوتیک یا بدون لاکتوز استفاده کنند.

2.کمر درد در هفته سی و نهم بارداری

کمر درد از دیگر علائم شایع در هفته سی و نهم بارداری می‌باشد. ضمن اینکه در این سن از بارداری، جنین به بزرگ‌ترین حالت خود رسیده است، با تغییر وضعیت نیز فشار بیشتری را به قسمت لگن وارد می‌کند که همین موضوع باعث ایجاد درد در ناحیه کمر می‌شود. بانوان باردار می‌توانند با صلاح دید پزشک از کمربندهای مخصوص دوران حاملگی استفاده کنند.

3.احساس خستگی و بی‌حالی

احساس خستگی و بی‌حالی طی هفته سی و نهم بارداری به بیشترین حد خود می‌رسد. سعی کنید ساعات خواب خود را بیشتر کنید و خود را با ورزش و یا بیرون رفتن خسته نکنید. با مطالعه و فیلم دیدن خود را مشغول کنید. البته برای کاهش میزان خستگی می‌توانید زیرنظر پزشک خود برخی تمرینات کششی را انجام دهید.

4.تکرر ادرار در هفته سی و نهم بارداری

تکرر ادرار در هفته سی و نهم بارداری از زمانی که جنین به قسمت پایین رحم حرکت می‌کند موضوعی طبیعی ناشی از تحت فشار قرار گرفتن مثانه است. بهتر است بانوان باردار مرتب مثانه خود را تخلیه کنند تا دچار عفونت نشوند.

5.ترشحات پستان

پستان‌های مادر باردار برای شیردهی به نوزاد در هفته سی و نهم بارداری آماده می‌شوند و اولین شیر را با نام آغوز نیز تولید کرده‌اند. به همین دلیل ممکن است بانوان باردار طی این هفته ترشحات پستان داشته باشند که می‌توانند برای اینکه اذیت نشوند پدهای مخصوصی را داخل سوتین خود قرار دهند و یا از سوتین‌های شیردهی استفاده کنند.

6.تغییرات خلق وخوی

تغییرات هورمون‌ها در دوران بارداری و هفته سی و نهم بارداری می‌تواند منجر به تغییرات خلق و خو شود. به طوری که بانوان باردار طی این هفته زودرنج‌تر و آسیب‌پذیرتر از هفته‌های قبل می‌باشند و ممکن است با هر موضوع کوچکی شروع به گریه کردن کنند. پیاده روی کردن، ورزش‌های ریلکسیشن، گذراندن وقت در محیط‌های شاد، دیدن فیلم‌های طنز و کمدی و فکر کردن به نوزادی که قرار است تا چند روز دیگر در آغوش بگیرید؛ می‌تواند در بهبود خلق و خوی شما موثر باشد.

7.اختلالات خواب

بزرگ شدن جنین و دردهای هفته سی و نهم بارداری، می‌تواند منجر به بی‌خوابی مادر شود. اجتناب از مصرف خوراکی‌های کافئین‌دار، خوابیدن در اتاق تاریک، استفاده از تکنیک‌های آرام سازی و … می‌تواند اختلالات خواب را در این هفته‌ها کاهش دهد.

8.یبوست، بواسیر و یا هموروئید

یبوست و بواسیر از علائم رایج در هفته سی و نهم بارداری است که اکثر زنان آن را تجربه می‌کنند. بهتر است بانوان باردار به تغذیه خود اهمیت بیشتری بدهند تا این مشکلات پس از زایمان همراه آن‌ها نباشد.

9. ورم پا

در هفته سی و نهم بارداری یکی از علائم مادران ورم پا است. با سنگینی و فشارهایی که به مادران در هفته های آخر وارد می‌شود، سنگینی وزن باعث بروز ورم در پاها می‌شود. با پیاده روی و استراحت به کاهش این تورم کمک کنید.

وضعیت جنین در هفته سی و نهم بارداری

وضعیت-جنین-در-هفته-سی-و-نهم-بارداری

در هفته سی و نهم بارداری جنین به طور کامل رشد کرده است و حالا دارای وزن سه کیلو و صد گرم تا سه کیلو سیصد گرم می‌باشد و قد او نیز وابسته به ژنتیک و دیگر عوامل بین 50 تا 60 سانتی‌متر رشد کرده است. طی این هفته اجزای صورت جنین نیز به طور کامل شکل گرفته است و او قادر است چشمان خود را باز کند. ارتباط میان مغز و بدن جنین نیز بهتر شده است و حالا بدنش از مغز فرمان می‌گیرد.

مادران باردار طی هفته سی و نهم بارداری باید به میزان فعالیت و تکان خوردن‌های جنین در داخل شکم‌شان توجه بیشتری داشته باشند و اگر حرکات او کم شده و یا نسبت به گذشته بسیار افزایش پیدا کرده است؛ سریعا به یک متخصص مراجعه نمایند. برای آشنایی بیشتر با بایدها و نبایدهای سه ماه سوم بارداری کلیک کنید.

تغذیه در هفته سی و نهم بارداری

مادر در هفته سی و نهم بارداری باید بدن خود را برای تجربه یک زایمان خوب و راحت و همین‌طور شیردهی به فرزند پس از تولد آماده کند. به همین دلیل تغذیه طی این هفته‌های پایانی بسیار مهم است. توصیه می‌شود بانوان باردار در روزهای پایانی حاملگی از میوه‌ها، سبزیجات، انواع نان، غذاهای راحت الهضم همچون سوپ و … مصرف کنند. همینطور نوشیدن مایعات و آب در طول روز نیز برای سلامتی مادر و جنین حیاتی است.

علائم خطرناک در هفته سی و نهم

شروع درد زایمان از هفته سی و نهم بارداری طبیعی می‌باشد و طی این هفته‌ها نوزاد کامل به دنیا می‌آید؛ بنابراین لزومی در تکمیل سن بارداری تا چهل هفتگی نیست و مادر با دیدن هر یک از علائم زایمان شامل موارد زیر باید سریعا به پزشک مراجعه کند.

  • ترشحات آبکی و رقیق واژن ناشی از پاره شدن کیسه آب
  • دردها و انقباض‌های طولانی و شدید با فاصله‌های زمانی کوتاه
  • ترشح خون از واژن و یا هر گونه ترشحات حاوی خون

برخی دیگر از علائم طی هفته سی و نهم بارداری می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل همچون پره اکلامپسی و یا فشار خون بارداری باشد. به همین دلیل بهتر است بانوان باردار با دیدن آن‌ها سریعا به پزشک مراجعه کنند.

  • تهوع و استفراغ
  • بالا رفتن فــشار خون
  • سردردهای مداوم و شدید
  • تغییر در بینایی
  • تاری دید
  • حساسیت به لمس
  • تورم ناگهانی بدن
  • احساس درد در بالای شکم

خود مراقبتی هفته سی و نهم بارداری

در صورتی که در هفته سی و نهم بارداری توده های مخاطی به رنگ قهوه ای بود احتمال درد کاذب زایمان وجود دارد. اگر شدت انقباضات منظم و رو به افزایش نیست پس درد زایمان واقعی نیست. تغییر وصعیت و نوشیدن آب به کاهش درد انقباضات کمک می‌کند. به نکات زیر توجه کنید.

  • مایعات مصرف کنید
  • ادرار را به دفعات انجام دهید
  • حمام کنید
  • استراحت کنید
  • ورزش کنید
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید

باید ها در هفته سی و نهم بارداری

اگر در هفته سی و نهم بارداری خونریزی مشاهده کردید نشان از زمان زایمان شما است. در این صورت باید فورا به پزشک مراجعه کنید و مامای خود را از وضعیتتان مطلع کنید.

برای کمک به روند زایمان در هفته سی و نهم بارداری پیاده روی سبک انجام دهید تا روم پا نیز کاهش یابد.

نباید ها در هفته سی و نهم بارداری

در هفته سی و نهم بارداری از فعالیت های سنگین اجتناب کنید. در این هفته سفر نروید زیرا موقع زایمان فرا رسیده است. و غذاهای خیلی سنگین و چرب استفاده نکنید.

مراقبت های پزشکی هفته سی و نهم بارداری

حداقل یک جلسه با پزشک ملاقات داشته باشید. در این هفته پزشک تمام وضعیت جنین را مورد بررسی قرار می‌دهد. دهانه رحم اندازه گیری می‌شود. در این هفته به خواست پزشک گاهی آزمایش پروفایل بیوفیزیکال انجام می‌شود. در این آزمایش وضعیت جنین و حجم مایع آمینوتیک بررسی می‌شود. در‌این هفته پزشک در رابطه با زمان زایمان و علائم با شما صحبت خواهد کرد.

سخن آخر

ترس از زایمان در هفته سی و نهم بارداری به سراغ تمامی بانوان باردار می‌آید و تنش روانی ناشی از آن با نزدیک شدن زمان زایمان بیشتر نیز می‌شود. در چنین شرایطی دریافت مشاوره روانشناسی و استفاده از تکنیک‌های آرام‌ساری می‌تواند در کاهش ترس از زایمان و استرس‌های ناشی از آن موثر باشد. به همین منظور شما بانوان باردار عزیز می‌توانید از مشاوره تخصصی مرکز نی نی مایند بهره ببرید تا شرایط روانی خود را برای تولد فرزندتان مساعد کنید. برای آشنایی با مراقبت های لازم در دوران بارداری کلیک کنید.

لازم است اشاره کنیم که برای یادگیری مهارت فرزندپروری نیز می‌توانید از طریق تماس با مشاوران مرکز نی نی مایند اقدام کنید و اطلاعات کاربردی را دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته سی و نهم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

دردهای زایمان در هفته سی و نهم بارداری چگونه هستند؟

دردهای زایمان شامل انقباض‌های شدید رحمی هستند که به صورت طولانی و با فاصله‌های زمانی کوتاه ادامه پیدا می‌کنند که ممکن است با ترشحات آبکی و رقیق واژن ناشی از پاره شدن کیسه‌ی آب نیز همراه باشند.

برقراری رابطه جنسی در هفته سی ونهم‌بارداری مشکلی ایجاد نمی‌کند؟

در مایع منی پروستوگلاندین وجود دارد که ممکن است سبب شروع و یا تشدید انقباض‌های رحمی شود. 

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره