تشویق کودک به غذا خوردن | علاقه مند کردن کودک به غذا

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تشویق کودک به غذا خوردن با ترفندهای بسیار ساده امکان پذیر است. خیلی اوقات والدین از این شکایت دارند که فرزندشان بد غذا است. و یا میل به خوردن غذا ندارد، در اغلب موارد پدر و مادر به بازیگوشی و شیطنت، ذائقه متفاوت یا ساعات میل به غذا خوردن فرزندشان توجهی نمی‌کنند. عادات غذایی بزرگسالان با کودکان متفاوت است، از این جهت شاید برخی کودکان نسبت به خوردن برخی از طعم‌ها و مواد غذایی مقاومت نشان دهند. درست است که دلتان می‌خواهد کودک تان طعم های مختلف را بچشد و دوست داشته باشد، اما تنبیه و یا اجبار روش مناسبی نیست. در ادامه به روش های مناسب جهت تشویق و علاقه مند کردن کودک به غذاخوردن اشاره کرده‌ایم. در صورتی که مدت‌هاست با این مشکل مواجه‌اید، حتما از خدمات مشاوره کودک استفاه نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تشویق کودک به غذا خوردن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

تشویق کودک به غذا خوردن

وجود کودکانی که بد غذا هستند و نداوم برای خوردن غذا غر می‌زنند سخت، دشوار و البته یکی از مشکلات اغلب والدین است. اما از آنجایی که برخی از مواد غذایی سالم، سلامت فرزند را تضمین و تامین می‌کند، باعث می‌شود والدین بسیار به غذا خوردن اهمیت دهند. با بسیاری از تکنیک های ارائه شده در این مقاله تشویق کودک به غذا خوردن را آموزش ببینید. کمک از روانشناس بسیار کمک کننده و حائز اهمیت در این شرایط است. بهتر است برای تشویق کودکان از روانشناس و مشاورین کودک کمک بگیرید.

کدام کودکان نیاز به تشویق برای غذا خوردن دارند؟

علت بدغذایی هر کودک می‌تواند نسبت به کودک دیگر متفاوت باشد. برخی از کودکان به طور زیستی کم غذا یا بد غذا هستند. اما برخی دیگر ممکن است خوش اشتها و خوش غذا باشند. و میل به خوردن غذاها و طعم‌ها مختلف داشته باشند. بدغذایی کودک اگر در یک دوره رشدی خاص و برای مدت کوتاهی رخ دهد یک مسئله عادی است و نیاز به بررسی ندارد. اما اگر عادت بدغذایی کودک برای مدت طولانی ادامه داشت نیاز است تا علت آن به درستی توسط یک متخصص بررسی شود. با بررسی های متخصص با روش های متفاوتی می‌توان تشویق کودک به غذا خوردن را آموخت. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با علت غذا نخوردن کودک کلیک کنید.

از جمله عواملی تربیتی و محیطی که می‌تواند با بد غذایی کودک ارتباط داشته باشد. می‌توان به وعده‌های غذایی زیاد، شیوه فرزندپروری غلط، پریشانی‌های روانشناختی مانند استرس و اضطراب، خوردن تنقلات و مواد غذایی بیهوده، غذا نخوردن به عنوان روشی برای جلب توجه والدین، شیطنت و بازی گوشی و… اشاره کرد.در برخی از مواقع علل بدغذایی کودک می‌تواند به دلیل شرایط نامناسب مانند خوردن غذا در اتاق نامناسب، میز و صندلی نامناسب، ظرف غذای نامتناسب با سن کودک و… باشد. که با رفتار اصولی و تشویق کودک به غذا خوردن مشکلات را می‌توان برطرف کرد. در نتیجه برای بررسی علل بدغذایی کودک باید عوامل زیستی، روانی، اجتماعی را در نظر گرفت.

راه‌های تشویق کودک به غذا خوردن

تشویق-کودکان-به-غذا-خوردن

فروشگاه آرامیس

در مواردی که یک مشکل پزشکی یا زیستی مانند مشکل گوارشی وجود داشته باشد. والدین باید کودک را برای ارزیابی و درمان نزد یک پزشک متخصص ببرند. در این شرایط تا مشکل زیستی و پزشکی کودک برطرف نشود، همچنان او علاقه‌ای به خوردن غذا نخواهد داشت. برای آشنایی با علل بی اشتهایی کودکان کلیک کنید. در ادامه روش های علاقه مند کردن و تشویق کودک به غذا خوردن را آورده‌ایم.

1. الگوبرداری اصلی ترین روش برای تشویق کودک به غذا خوردن

یکی از روش های تشویق کودک به غذا خوردن،الگو برداری است. کودکان بسیاری از اعمال، رفتارها و عقاید را از طریق مشاهده و الگوبرداری از والدین و یا اطرافیان خود یاد می‌گیرند. اگر والدین بد غذا نباشند و میل به خوردن غذاهای مختلف داشته باشند کودک هم معمولاً چنین رفتاری را مشاهده می‌کند و تکرار می‌کند. همچنین اگر در اطراف کودک، کسی وجود داشته باشد که میلی به خوردن غذا نداشته باشد ممکن است کودک رفتار او را تقلید کند. در نتیجه الگوبرداری می‌تواند یک راه برای علاقه‌مند کردن کودک به غذا محسوب شود.

2. امتحان کردن طعم‌های جدید را فراموش نکنید

دومین راه تشویق کودک به غذا خوردن، تجربه طعم های جدید است. اگر هنوز کودک‌تان سن پایینی دارد بهتر است از همان ابتدا او را با طعم‌های جدید آشنا کنید تا در سنین بالاتر مقاومت کمتری نسبت به طعم‌های ناآشنا داشته باشد. برای آشنایی تغذیه سالم کودکان کلیک کنید.

3. خلاقیت در ارائه غذا نوعی تشویق کودک است

یکی از بهترین راه های تشویق کودک به غذا خوردن،خلاقیت در طراحی غذا است. جذاب کردن و متنوع کردن شیوه ارائه غذا می‌تواند راهی برای علاقه مند کردن کودک به غذا باشد. به عنوان مثال طراحی غذا مانند شکلک‌ها و یا اشیای مختلف، شخصیت‌های کارتونی می‌تواند باعث شود تا کودک میل به خوردن غذایی با طعم جدید را داشته باشد. همچنین طرح ظروف غذایی متناسب با علاقه کودک راهی اثربخش برای افزایش میل کودک به غذا است.

4. تعیین پاداش را برای کودک مشخص کنید

کودک ممکن است فقط از خوردن بعضی غذاها مانند میوه و سبزیجات اجتناب و مقاومت کند، در چنین شرایطی می‌توانید با تعیین کردن جایزه و پاداش، او را به خوردن این مواد غذایی تشویق کنید. پاداش دادن و تشویق کردن کودک روش‌های مختلفی دارد که بهتر است برای یادگیری شیوه اصولی آن  و تشویق کودک به غذاخوردن از یک روانشناس کودک کمک بخواهید.

5. تنظیم عادات غذایی را انجام دهید

تنظیم عادات غذایی یکی از روش های تشویق کودک به غذا خوردن است. همچنین همانند بزرگسالان مواردی وجود دارد که فرد در یک دوره یا یک شبانه روز ممکن است میلی به خوردن غذا نداشته باشد، در این شرایط بهتر است به کودک خود فشار نیاورید و به او زمان دهید تا دوباره به عادت قبلی‌اش بازگردد. به طور کلی بهتر است میزان میان وعده‌ها را طوری تنظیم کنید که ویتامین‌ها و مواد مغذی به حد کافی به بدن کودک برسد.

6. از غذاهای مورد علاقه کودک بیشتر استفاده کنید

یکی از راه های تشویق کودک به غذا خوردن، استفاده از مواد مورد علاقه است. بسیاری از والدین اصرار به غذا خوردن کودک خود بدون ذره ای علاقه دارند. خود را جای فرزندان بگذارید، آیا اگر طعم غذایی برای شما خوشایند نباشد بارها و بارها آن را امتحان می‌کنید؟ خیر. بنابراین از مواد غذایی مورد علاقه کودک استفاده کنید تا برای غذا خوردن رغبت داشته باشد.

7. هنگام صرف غذا با کودک بازی کنید

بازی هنگام صرف غذا، یکی از روش های تشویق کودک به غذا خوردن است. همه افراد با بازی هواپیما آشناییت دارند. زمانی که به کودک غذا می‌دهید با بازی و تفریح  او را به غذاخوردن تشویق کنید. سعی کنید اصرار نکنید زیرا با لجباز بچه ها روبرو خواهید شد.

8. هنگام آشپزی از کودک کمک بگیرید

آشپزی با کودک یکی از زیبا ترین روش های تشویق کودک به غذا خوردن است. بسیاری از کودکان زمانی که وقت خود را صرف آشپزی می‌کنند در انتظار غذایی که خود تهیه کرده اند می‌مانند. با تشویق کودک به این کار احتمالا با پاسخ مناسب تری از سمت کودک مواجهه خواهید شد.

9. هر هفته غذای جدید را طبق خواسته کودک طبخ کنید

یکی از روش های تشویق کودک به غذا خوردن، امتحان غذاهای جدید به خواست کودک است. هر هفته روز مشخصی را در نظر بگیرید و از کودک بخواهید تا در جستجوی غذای جدید باشد. با این روش علاوه بر کنجکاوی کودک در رابطه با طعم غذا، مسلما غذای انتخاب شده خود را امتحان خواهد کرد.

10. طبق خواسته کودک غذا را بپزید

آخرین روش تشویق کودک به غذا خوردن، طبخ غذا به روش دلخواه کودک است. برای مثال برخی از کودکان تخم مرغ را سفت و ته دیگی دوست دارند. اینکه به کودک اصرار کنید تخم مرغ عسلی بخورد اصلا جالب نیست. با این روش برخورد کودک از خوردن هر نوع تخم مرغ متنفر خواهد شد.

تشویق کودک به غذا خوردن با توجه به سن او

تشویق کودک به غذا خوردن در سنین مختلف متفاوت از یکدیگر است. کودکان در دوره‌های رشدی مختلف عادات غذایی مختلفی دارند در نتیجه نمی‌توان به همان شیوه‌ای که مثلا در یک سالگی به کودک غذا می‌دادید در 5 سالگی هم غذا دهید. رفتارهای ناصحیح والدین و شیوه‌های فرزندپروری غلط، عادات غذایی نامناسب می‌تواند از جمله عواملی باشد که بر بدغذایی کودکان و یا کم غذایی آن‌ها دامن زند.

والدین در این سنین نباید نگران برهم زدن سفره توسط کودک و یا ریخت و پاش غذا باشند، آنچه که اهمیت دارد توجه به نیازها و ویژگی‌های کودک است. در برخی از سنین کودکان ممکن است لجباز‌تر و یا پرخاشگر‌تر شوند، در چنین شرایطی نقش عوامل تربیتی و تقویت رفتارهای مطلوب اهمیت زیادی دارد.

کودکان در سنین یک سالگی معمولاً دوست دارند تا خودشان غذا بخورند، توجه والدین به این نیاز و ویژگی کودک می‌تواند در علاقه مند کردن کودک به غذا خوردن نقش داشته باشد. برای آشنایی با نیازهای اساسی کودک کلیک کنید. برخی کودکان ممکن است از خوردن میوه‌ها و سبزیجات اجتناب کنند، در این شرایط می‌توانید برای تشویق کودک به غذا خوردن، این مواد غذایی را رنده کنید یا آب بگیرید، بعد در اختیار کودک قرار دهید.

کلام آخر

تشویق کودک به غذا خوردن روش های اصولی دارد که در این مقاله شرح داده امی. اما همانطور که گفته شد، با کودکان سنین مختلف باید با روش های متفاوتی برخورد کرد. این روش ها توسط روانشناس و مشاورین کودک انتخاب و ارائه داده می‌شود. کمک از روانشناس شما را به ارائه راهکارهای بهتری هدایت می‌کند. خانواده ها برای رشد مناسب و سالم کودک خود با توجه به رفتارهای گوناگون باید از روانشناس کمک بگیرند. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تشویق کودک به غذا خوردن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا بد غذایی یک اختلال در دوره کودکی محسوب می‌شود؟

بدغذایی به تنهایی نشان‌دهنده یک اختلال در کودکی نیست، چرا که کودکان ممکن است به علت مختلفی در دوره‌ای از زندگی دچار بدغذایی یا کم‌غذایی شوند. با این حال اگر بدغذایی همراه علائم دیگری باشد می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل باشد، در چنین شرایطی برای ارزیابی بیشتر بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره