تنفر از مکیدن سینه توسط نوزاد | علل و راهکارها

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تنفر از مکیدن سینه توسط نوزاد بسیار نادر است. اما برخی مادران هنگام شیردادن احساس انزجار دارند. شیر مادر مهم ترین غذایی است که کودک باید در دو سال اول زندگی خود دریافت کند. شیر مادر از نوزاد در مقابل بیماری ها، عفونت، چاقی و مشکلات روحی محافظت می کند به همین دلیل همواره مورد توصیه متخصصان است. البته تمام نوزادان به راحتی سینه مادر را نمی گیرند برخی از خوردن شیر مادر امتناع می کنند یا به بیان دیگر از مکیدن سینه مادر تنفر دارند. این موضوع می تواند تاثیرات منفی زیادی بر روحیه مادر داشته باشد و حتی او را افسرده کند.

برخی مادران در چنین شرایطی اقدام به حذف کامل شیر مادر می کنند در حالی که این کار می تواند آسیب رسان باشد. اگر کودک شما هم به تنفر از مکیدن سینه مادر مبتلاست باید علل این عارضه را بشناسید و راهکارهای مربوط به درمان آن را یاد بگیرید. در بسیاری از موارد تنفر از مکیدن سینه مادر زنگ خطر یک بیماری ست. مادران باید از این موضوع آگاه باشند و در صورت لزوم برای درمان کودک خود اقدام نمایند. برای دریافت راهنمای شیر دادن به نوزاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تنفر از مکیدن سینه توسط نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

علل تنفر از مکیدن سینه توسط نوزاد

برخی از علل تنفر از مکیدن سینه مربوط مشکلات جسمی یا رفتارهای واکنشی مادر است، برخی مربوط به خود نوزاد است و در نهایت برخی دیگر هم به محیط ربط دارد. شناخت دلیل مشکل نوزاد از آن جهت اهمیت دارد که می تواند شما را به سمت راهکار درست حل این مشکل راهنمایی کند.

برای آشایی با تغذیه نوزاد تا شش ماهگی کلیک کنید.

1- عوض شدن بو و طعم شیر سینه

اگر نوزاد شما قبلا خوب شیر می خورده اما حالا به طور ناگهانی از خوردن شیر مادر امتناع می کند، ممکن است بوی مادر یا طعم شیر او تغییر کرده باشد. مصرف سیگار، استفاده از عطر، مواد آرایشی و بهراشتی معطر و بوی کلر مانده روی بدن مادر می تواند سبب تغییر بوی سینه شود و نوزاد را از خوردن شیر منصرف کند. مصرف داروهای شیمیایی، قهوه و یا چای بیش از حد، غذاهای پر ادویه و حتی ورزش کردن بیش از حد مادر نیز می تواند سبب تغییر ناگهانی مزه شیر شود.

2- تنفر از مکیدن سینه توسط نوزاد | مشکلات مربوط به نوزاد

نوزادی که گرفتگی بینی داشته باشد به احتمال زیاد از خوردن شیر امتناع می کند. چرا که تنها راه تنفسی مانده برای او دهانش است. علاوه بر این مشکلات رشدی مانند دندان در آوردن و التهاب لثه نیز می تواند سبب تنفر از مکیدن سینه شود. بیماری های دیگری که سبب تنفر از مکیدن سینه توسط نوزاد می شوند: ضعف در شیر خوردن، مشکلات مادرزادی، کولیک، رفلاکس، آسیب مغزی، برفک، عفونت گلو و گوش، مشکلات تنفسی، حساسیت به ماده موجود در شیر و … است.

3- خوردن شیشه شیر

اگر کودک به خوردن شیشه شیر عادت کند دیگر سینه مادر را نمی گیرد. چرا که مکیدن سر شیشه زحمت کمتری برایش دارد. علاوه بر این هرگونه تغییری برای نوزاد ناخوشایند است، تغییر شیر خوردن از سرشیشه به پستان مادر نیز فرزند شما را آزرده می کند و برای او یک نوع سردرگمی به وجود می آورد. اگر می خواهید از این مشکل جلوگیری کند حداقل تا 1 ماهگی به کودک خود شیشه شیر ندهید. برای آشنایی با نحوه انتخاب بهترین شیر خشک کلیک کنید.

4- تنفر از مکیدن سینه توسط نوزاد | مشکلات روحی و واکنش های غلط مادر

آیا تا به حال وقتی فرزندتان  سینه شما را گاز گرفته سر او داد زده اید؟ یا او را ترسانده اید؟ اگر این طور باشد تا مدتی نوزاد بر اثر ترس سینه شما را قبول نمی کند. علاوه بر این اگر مادر به دلیل قرار گرفتن در معرض فشار های روانی، اضطراب داشته باشد کیفیت شیر و شیردهی او به هم می ریزد و استرس خود را به وسیله شیردهی به کودک منتقل می کند. کودکی که به جای آرامش از فرایند شیر خوردن اضطراب دریافت کند دیگر تمایلی به گرفتن سینه مادر پیدا نمی کند.

5- قهر نوزاد

شاید فکر کنید نوزادان قهر کردن بلد نیستند. اما این گونه نیست. نوزادان بیشتر از من و شما حساسیت روحی دارند و زود قهر می کنند. اگر مادر به کودک دیگری شیر بدهد، برای مدت طولانی از فرزندش دور بماند، به گریه طولانی مدت کودک توجه نکند و با خشونت نوزاد را بغل بگیرد نوزاد قهر می کند و دیگر سینه مادر را به دهان نمی گیرد. علاوه بر این هرگونه تغییر در زندگی روزمره می تواند نوزاد را ناراحت کند و به قهر او بیانجامد!

6- تنفر از مکیدن سینه توسط نوزاد | شیر دادن در محیط نامناسب

اگر در هوای خیلی سرد یا خیلی گرم اقدام به شیردهی کنید نوزاد از گرفتن سینه شما امتناع می کند. چرا که دمای بدنی او به هم خورده. یا حتی اگر در فضایی به نوزادتان شیر بدهید که پرنور یا پر سر و صداست نوزاد دچار حواس پرتی می شود و از شیر خوردن امتناع می کند. البته این نوع امتناع ظاهری است و با امتناع واقعی تفاوت دارد.

7- مشکلات مربوط به شیر دهی

گاهی اوقات مشکلات مربوط به سینه، شیردهی یا شیر خوردن می تواند سبب تنفر نوزاد از مکیدن سینه شود. مثلا اگر نوک سینه شما تو رفته باشد، عفونت و زخم داشته باشد، شیر شما کم باشد، سوراخ نوک سینه به شکلی باشد که شیر را یک باره وارد دهان نوزاد کند و وضعیت شیردهی غلط باشد کودک دچار تنفر از مکیدن می شود.

8- تنفر از مکیدن سینه توسط نوزاد | تغییرات هورمونی مادر

برخی تغییرات در بدن مادر می تواند هورمون های زنانه را بهم ریخته و سبب مشکل در شیر دهی شود. مثلا استفاده از قرص های ضد بارداری، قاعدگی، تخمک گذاری و بارداری مجدد در زمان شیر دهی سبب امتناع کودک از شیر خوردن می شود. برای رفع این مشکل لازم است با یک متخصص مشورت نمایید.  

دلیل تنفر از مکیدن سینه مادر با توجه به سن

به تناسب رشد کودک مشکلات او در غذا خوردن تغییر می کند. بهتر است با این تغییرات آشنا شوید تا مشکل کودک خود را بهتر درک کنید.

_در روز اول پس از تولد کودک بیش از حد حساس است و اگر او را بی ملاحاظه جا به جا کنید در شیر خوردنش اختلال به وجود می آید.

اتفاق دیگری که در روز اول می افتد این است که مادر ضعیف شده و تحت تاثیر داروهای بیهوشی است به همین دلیل نمی تواند به خوبی به کودک تازه متولد شده اش شیر بدهد و در فرایند شیر دهی اختلال ایجاد می شود.

_در روز دوم تا چهارم نیز هنوز نوک سینه مادر کامل بیرون نیامده و جمع شدن شیر در سینه او باعث می شود رفلاکس قوی یا ضعیف شیر از سینه به وجود بیاید.

_در هفته اول تا یک ماهگی نیز ممکن است مشکلاتی نظیر عفونت و برفک برای کودک پیش بیاید و برای مادر نیز زخم و عفونت در نوک سینه ایجاد شود به همین دلیل فرایند شیردهی با مشکل مواجه شود.

_از سه ماهگی به بعد اگر تنفر به مکیدن سینه پیش بیاید مربوط به یکی از این دلایل است: شروع پیش از موعد غذای جامد، حساسیت روحی و قهر نوزاد، عوض شدن مراقب، شفتگی یا همان آشفتگی نوزاد و …

برای دریافت اطلاعات درباره شیر نخوردن نوزاد کلیک کنید.

راهکارهایی برای رفع مشکل تنفر از مکیدن سینه توسط نوزاد

1_ علت بروز تنفر از مکیدن سینه را پیدا کنید و با رفع این علت به نوزاد خود در جهت شیر خوردن کمک نمایید.

2_ شرایط روحی خود را بهبود ببخشید. یعنی از ترس، اضطراب و نگرانی  دور بمانید.

3_ نحوه درست شیر دهی را بیاموزید.

4_ راه های جدید شیر دهی را امتحان کنید یعنی اگر پیش از این نشسته با نوزاد شیر می دادید،این بار راه رفتن را امتحان کنید.

5_ مکانی آرام، با نور و دمای مناسب برای شیردهی انتخاب کنید.

6_ قبل از شیر خوردن نوزاد را نوازش کنید یا ماساژ بدهید. اگر می توانید برایش شعر  بخوانید.

7_ به هنگام شیر دادن لباس های خود را در بیاورید تا نوزاد با شما تماس پوستی پیدا کند. توجه کنید که قبل از شیر دادن نباید از عطر و ادکلن استفاده کرد چرا که سبب بیزاری و آلرژی نوزاد می شود.

8_ اگر نوزاد شما به خوردن شیشه شیر عادت کرده قبل از شیردهی کمی از شیر خود را بدوشید تا موقع مکیدن نوزاد شیر راحت تر بیرون بیاید.

9_ می توانید قبل از شیر دادن چند قطره از شیر خود را در دهانش بچکانید تا به خوردن سینه ترغیب شود.

10_ شیر دادن قبل خواب و بعد خواب را امتحان کنید. نوزادان در این شرایط بهتر شیر می خورند.

11_ در تمام این مراحل لازم است صبور باشید و انتظار نتیجه سریع نداشته باشید. اگر هیچ کدام از راهکار ها هم جواب نداد امید خود را از دست ندهید و از یک متخصص مشاوره دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تنفر از مکیدن سینه توسط نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

امتناع واقعی از گرفتن سینه مادر با امتناع ظاهری چه تفاوتی دارد؟

در امتناع واقعی کودک به دلیل وجود یک مشکل سینه مادر را نمی گیرد و شیر نمی خورد اما در امتناع ظاهری کودک به دلیل حواسپرتی یا گم کردن سینه مادر پستان را به دهان نمی گیرد. برای فهم تفاوت این دو بهتر است پوشک نوزادتان را بررسی کنید. اگر به اندازه کافی ادرار می کند پس این یعنی شیر کافی دیافت کرده و امتناع واقعی  از شیر خوردن نشان نداده.

آیا می توان برای گرفتن سینه مادر نوزاد را گرسنه نگه داشت؟

خیر این کار از اساس غلط است چرا که انرژی نوزاد برای خوردن شیر از دست می رود.

اگر نوزاد فقط از شیر خوردن از یک سینه امتناع می ورزد چه مشکلی وجود دارد؟

احتمالا در سینه ای که از آن شیر می خورد شیر بیشتری وجود دارد و نوک آن سینه نیز بیرون آمدت تر و بزرگ تر است به همین دلیل فقط یک طرف از سینه را مک می زند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره