شیر نخوردن نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

شیر نخوردن نوزاد اعتصاب شیرخوار و یا سندروم قهر از شیر مادر همگی نام‌های نگران‌کننده‌ای هستند. همان‌طور که از این اسم‌ها مشخص می‌شود در این شرایط فرزند شما ناگهان عادت‌های غذایی خود را تغییر می‌دهد. او دیگر از سینه شما شیر نمی‌خورد و یا ممکن است مقدار شیری که می‌خورد بسیار کمتر از قبل شده باشد. باتوجه‌به اینکه رشد فرزندتان به تغذیه او وابسته است، طبیعتا این شرایط برای مادر و پدر نگران‌کننده خواهد بود. پس باید دلایل شیر نخوردن نوزاد و راه‌های برطرف‌کردن آن را پیدا کنید. در ادامه علل، علائم و راه های درمان شیر نخوردن نوزاد را بررسی کرده‌ایم. در صورت هر گونه ابهام می‌توانید از خدمات مشاوره کودک استفاده نمایید.

شیر نخوردن نوزاد

شیر نخوردن نوزاد مشکلی است که ممکن است برای هر کودکی پیش بیاید. حتی بسیاری از مواقع مادرانی درگیر این موضوع شده‌اند که تا پیش از این شیردهی موفقی داشته‌اند. به‌طورکلی متخصصین معتقدند که نوزاد با نخوردن شیر می‌خواهد شما را از یک مشکل باخبر کند. به همین خاطر بسیار مهم است که کلیه شرایط محیطی و همین‌طور سلامت نوزاد را در این موقعیت ها بررسی کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

دلایل شیر نخوردن نوزاد

شیر نخوردن نوزاد

نوزادان ممکن است بنا به دلایل مختلفی در برابر خوردن شیر مقاومت کنند‌. شما به عنوان والد باید به این عوامل توجه کرده و آن ها را رفع کنید. چرا که سلامت نوزاد به تغذیه او ارتباط مستقیم دارد. از جمله دلایل شیر نخوردن نوزاد به شرح زیر است.

?بیماری‌ها

مشکلات ساده‌ای مثل سرماخوردگی نوزاد یا دندان درآوردن او، تا مشکلات جدی تری مثل برفک دهان و سایر عفونت‌ها می‌توانند دلیلی برای شیر نخوردن نوزاد باشند. پس اگر فرزندتان مانند گذشته به شیر خوردن علاقه‌ای نشان نمی‌دهد قبل از هر چیز وضعیت سلامتی او را بررسی کنید.

فروشگاه آرامیس

?شیر نخوردن نوزاد به دلیل تغییر شرایط

فرزند شما مادرش را بیشتر از هر چیزی با بوی او می‌شناسد. به همین خاطر استفاده از عطرها یا هر چیز دیگری که بوی همیشگی شما را تغییر بدهد، می‌تواند دلیلی برای شیر نخوردن نوزاد باشد. یکی دیگر از دلایلی که فرزند شما تمایلی به شیر خوردن نشان نمی‌دهد این است که مزه شیر به دلیل استفاده از داروها، مواد مخدر و یا غذاهایی که مصرف کرده‌اید تغییر کرده باشد.

برای آشنایی با مشکلات شیردهی کلیک کنید.

?محیط نامناسب

اینکه در چه شرایطی به فرزندتان شیر می‌دهید اهمیت بسیاری دارد. شیردادن در موقعیت‌های شلوغ یکی از دلایلی است که باعث بی‌میلی فرزندتان به شیر خوردن خواهد شد. سعی کنید برای تغذیه نوزاد زمان‌های مناسب و منظمی را در نظر بگیرید؛ و این کار را در یک محیط آرام که استرسی برای فرزندتان نداشته باشد انجام بدهید.

?شیر نخوردن نوزاد و رابطه عاطفی مادر و کودک

تقریباً همه متخصصین معتقدند که شیردادن مادر به نوزاد چیزی بیشتر از تغذیه کردن او است. این کار یک ارتباط عاطفی عمیق را بین مادر و فرزند به وجود خواهد آورد. در حقیقت شیردادن مادر به نوزاد نیاز او به دلبستگی ایمن و احساس امنیت در محیط را فراهم می‌کند. به همین خاطر اگر رابطه عاطفی مناسبی بین مادر و فرزند برقرار نشود احتمالاً نوزاد نیز از شیر خوردن امتناع خواهد کرد.

راهکارهایی برای شیر نخوردن نوزاد

راهکار برای شیر نخوردن نوزاد

شیر نخوردن نوزاد مشکلی است که برای بسیاری از والدین پیش می‌آید. پس بهتر است در این شرایط آرامش خودتان را حفظ کنید. این مشکل معمولاً بین 2 تا 5 روز طول می‌کشد؛ و سپس از بین خواهد رفت. در روزهایی که فرزندتان علاقه‌ای برای شیر خوردن نشان نمی‌دهد بسیار مهم است که شما نظم همیشه را در شیردادن به نوزاد و همین‌طور توجه کردن به او داشته باشید. بعضی از راهکارهای مناسب برای شیر نخوردن نوزاد به شرح زیر است. پیشنهاد می‌شود مقاله راهنمای شیر دادن به نوزاد را بخوانید.

?تغییر موقعیت شیردهی

برخی از نوزادان ممکن است در یک وضعیت راحت نباشند و نسبت به شیر خوردن مقاومت کنند. وضعیت شیردهی خود را تغییر دهی؛ و موقعیت‌های دیگر را امتحان کنید. اگر مشکل فرزند شما وضعیت شیردهی باشد با این روش حل خواهد شد. برای مثال بعضی از کودکان دوست دارند که شما آن‌ها را بغل کرده، کمی تکان بدهید و به آن‌ها شیر بدهید.

? در محیطی مناسب و آرام اقدام به شیردهی کنید

به‌خصوص زمانی که فرزند شما به 6 تا 9 ماهگی رسیده باشد، توجهش به محیط بیشتر خواهد بود. این موضوع باعث می‌شود که او توجه و تمرکزی روی شیر خوردن نداشته باشد. در نتیجه به‌راحتی حواس‌شان از این مسئله پرت می‌شود. به همین خاطر بهتر است شیردادن به نوزاد را در یک فضای آرام و بدون محرک‌های مزاحم انجام دهید.

?نزدیک کردن نوزاد به پوست بدن

هنگام شیردهی هرچقدر که بدن مادر با پوست نوزاد ارتباط داشته باشد، نوزاد احساس آرامش بیشتری می‌کند. بهتر است برای شیردادن به فرزندتان لباسی بپوشید که پوست بدنتان، پوست نوزاد را لمس کند. این حالت به نوزاد احساس امنیت و آرامش بیشتری می‌دهد.

?شیردادن به نوزاد در هنگام خواب‌آلودگی

تجربه نشان داده بیشتر نوزادان وقتی خسته و خواب‌آلوده هستند سینه مادر را راحت‌تر می‌پذیرند. به همین خاطر بهتر است این زمان را نیز برای تغذیه فرزندتان امتحان کنید.

?فرزندتان را به شیر خوردن مجبور نکنید

تحت هیچ شرایطی از زور و اجبار برای شیردادن به نوزاد استفاده نکنید. مادر برای نوزاد یک جایگاه ایمن محسوب می‌شود. زمانی که نوزاد به هر دلیلی شیر نمی‌خورد یا لجبازی می‌کند و پستان مادر را نمی‌پذیرد نسبت به او پرخاشگر نباشید. به‌جای این کار بهتر است تلاش کنید تا فرزندتان را در حالت آرامش قرار دهید.

?سینه‌های‌تان را خالی کنید

در همان زمانی که همیشه به فرزندتان شیر می‌دهید با دست یا با استفاده از شیردوش سینه‌هایتان را خالی کنید. این کار از جمع‌شدن شیر در سینه جلوگیری می‌کند؛ و همچنین باعث خواهد شد تا تولید شیر در سینه‌های شما طبق نظم و تعادل همیشگی ادامه داشته باشد.

? برای شیر نخوردن نوزاد از متخصص کمک بگیرید

اگر هیچ‌کدام از راهکارهای گفته شده نمی‌تواند فرزند شما را آرام کند و یا زمان طولانی است که او شیر نمی‌خورد بهتر است این موضوع را با یک متخصص در میان بگذارید. گاهی اوقات ممکن است علت شیر نخوردن نوزاد یک بیماری جدی باشد که باید به فکر برطرف‌کردن آن باشید. برای آشنایی با نشانه های نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

اهمیت روان‌شناختی شیر نخوردن نوزاد

اهمیت شیر خوردن و تأثیر آن بر رشد جسمانی نوزاد بر هیچ‌کس پوشیده نیست. اما علاوه بر این شیر خوردن برای سلامت روان کودک نیز بسیار مهم است. همان‌طور که گفتیم تغذیه باعث می‌شود نوزاد از نظر روانی به این باور برسد که افرادی هستند که به او و نیازهایش اهمیت می‌دهند. همین موضوع باعث خواهد شد تا او دنیا را جای امنی تصور کند و در نتیجه دلبستگی ایمن که اولین پله سلامت روان است در کودک شکل خواهد گرفت.

به همین خاطر متخصصین توصیه می‌کنند حتی زمانی که فرزندتان به شیر خوردن تمایلی نشان نمی‌دهد ارتباط و توجه خود نسبت به او را ادامه بدهید. اما اگر فکر می‌کنید که زمان شیر نخوردن فرزندتان طولانی شده یا نمی‌دانید که چطور در مقابل این موضوع رفتار کنید بهتر است از یک مشاور کودک کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شیر نخوردن نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

درصورتی‌که نوزاد نسبت به شیر مادر حساسیت دارد باز هم باید به او شیر داده شود؟

آن چیزی که برای نوزاد و والدین‌ بیشترین اهمیت را دارد سلامت نوزاد است. برخی مواقع نوزاد به شیر مادر حساسیت دارد و خوردن شیر از نخوردن آن بیشتر به نوزاد آسیب وارد می‌کند در نتیجه در چنین شرایطی بهتر است به یک پزشک برای تغذیه نوزاد و یک روان‌شناس کودک برای اهمیت روان‌شناختی شیر خوردن مراجعه کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره