هفته چهاردهم بارداری | تغذیه در هفته 14 بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

هفته چهاردهم بارداری با شروع تحولات جدید برای مادر و جنین همراه است. از این دوران معمولاً با عنوان دوران طلایی بارداری یاد می‌شود. چراکه بدن مادر با تغییرات سازگار شده و می‌تواند لذت بیشتری از بارداری خود ببرد. رشد موهای جنین نیز در این دوران شروع می‌شود و او می‌تواند به صورت مستقیم بایستد و سرش را نگه دارد.

علاوه بر این ممکن است برخی عوارض و حالات ناخوشایند هم در هفته چهاردهم بارداری‌وجود داشته باشد. آشنایی با تغییرات ایجاد شده در بدن مادر و جنین و راهکارهای خودمراقبتی در سه ماه دوم بارداری‌می‌تواند باعث کاهش نگرانی و اضطراب مادر شود که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد. در صورت بروز هر گونه سوال مشاوره کودک دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته چهاردهم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

هفته چهاردهم بارداری

هفته چهاردهم بارداری یعنی ورود به سه ماه دوم بارداری. جنین در این هفته با وزن 42 گرم و قد 9 سانتی متر به اندازه لیمو شیرین است. از هفته چهاردهم بارداری‌تا پایان بارداری 26 هفته باقی می‌ماند. در این هفته حرکت اجزای صورت جنین شروع می‌شود و جنین به مکیدن و جویدن انگشت شست شروع می‌کند.

در این هفته رشد بدن از رشد سر سریع تر است. دست وپای جنین در این دوران منعطف تر خواهد شد و لگد زدن های آرام او را احساس خواهید کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره بارداری کلیک کنید.

هفته چهاردهم بارداری | تغذیه در هفته 14 بارداری

فروشگاه آرامیس

وضعیت جنین در هفته چهاردهم بارداری

جنین در هفته چهاردهم بارداری می‌تواند به صورت مستقیم بایستد و سرش را نگه دارد. مهمترین اتفاقی که در این هفته رخ می‌دهد این است که والدین می‌توانند برای اولین بار صدای قلب فرزندشان را بشنوند. علاوه بر این برخی از دستگاه‌های بدن برای اولین بار شروع به فعالیت می‌کنند، به عنوان مثال از این هفته به بعد جنین می‌تواند از طریق مایع آمنیوتیک موجود در رحم تغذیه کند. به عبارتی مایع آمنیوتیک وارد معده جنین می‌شود و سپس از طریق سیستم کلیوی وارد مجاری ادرار و دفع می‌‌گردد.

همچنین رشد موها در هفته چهاردهم بارداری آغاز می‌شود و موهای نرم و پشم مانندی روی سر، صورت و پیشانی جنین کم کم شروع به رشد می‌کند. وجود و رشد این مو باعث گرم شدن جنین می‌شود با این حال زمانیکه مقدار چربی در بدن جنین افزایش پیدا می‌کند این موهای ظریف هم از بین می‌روند. یکی دیگر از تغییراتی که در این هفته رخ می‌دهد این است که جنین کم کم شروع به تمرین تنفس می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مراحل رشد جنین کلیک کنید.

وضعیت مادر در هفته چهاردهم بارداری

در اکثر زنان باردار‌علائم و مشکلات ناخوشایندی که در سه ماه اول بارداری‌وجود داشت به مرور زمان و تدریجی از بین می‌رود. با این حال علاوه بر از بین رفتن و کمرنگ شدن علائم گذشته برخی علائم جدید در هفته چهاردهم بارداری‌ایجاد می‌شود. که شامل موارد زیر است.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

احساس درد‌های شکمی

هرچه که جنین بزرگ‌تر می‌شود عضلات و بافت‌های شکم هم بزرگ‌تر می‌شوند و دچار تغییر خواهند شد. این تغییرات می‌تواند منجر به ایجاد درد‌هایی در بدن مادر شود. به طور کلی اکثر دردهای شکمی که مادر تجربه می‌کند مربوط به سه ماهه اول بارداری است، با این حال برخی افراد در هفته چهاردهم بارداری هم درد شکمی را تجربه می‌کنند. اگر شدت دردهای شکمی زیاد و آزاردهنده بود بهتر است با یک پزشک مشورت کنید.

افزایش انرژی

به طور کلی در هفته چهاردهم بارداری خبری از علائم ناخوشایند مربوط به سه ماه اول بارداری نیست و  به تدریج همه چیز بهتر می‌شود. این مسئله باعث می‌شود تا مادر انرژی و حالت خوشایند بیشتری داشته باشد چراکه مادر می‌تواند به بسیاری از فعالیت‌های لذت بخش خود برسد.

افزایش اشتها

در هفته چهاردهم بارداری، مادر با افزایش اشتها روبرو خواهد شد. با بزرگ‌تر شدن جنین و کاهش تدریجی حالت تهوع، مادر میل بیشتری به غذا خوردن پیدا می‌کند. با این حال مادر باید مراقب تغذیه خود باشد و از پرخوری پرهیز کند. به طور کلی در این دوران مادران، روزانه به 300 کالری بیشتر از قبل احتیاج دارند. به یاد داشته باشید اگر دو قلو یا چند قلو حامله باشید باید به مقدار بیشتری کالری بدست بیاورید. بهتر است این کالری از خوردن غذاهای سالم بدست بیاید نه از خوردن چربی‌ها و غذاهای فست فودی.

تغییرات هورمونی

در هفته چهاردهم بارداری حجم خون در عروق افزایش پیدا می‌کند و ترشح هورمون‌های بارداری منجر به تولید چربی بیشتری توسط غدد پوست می‌شوند. این مسئله می‌تواند منجر به شفاف‌تر و درخشان‌‌تر شدن پوست مادر شود. در برخی موارد ممکن است به دنبال این تغییرات هورمونی، پوست مادر حساس‌تر شده و دچار التهاب و خارش شود.

عوارض شایع مادر در هفته چهاردهم بارداری

عوارض شایع مادر در هفته چهاردهم بارداری

از جمله عوارض شایع مادر در هفته چهاردهم بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تورم پا
  • خارش پوست شکم
  • تهوع
  • یبوست
  • تکرر ادرار
  • نفخ شکم
  • حساس شدن پستان‌ها
  • کمردرد

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سه ماه دوم بارداری کلیک کنید.

خودمراقبتی‌های لازم در هفته چهاردهم بارداری

با توجه به اینکه اکنون در سه ماهه دوم بارداری هستید بهتر است برای انجام معاینات بیشتر با پزشک خود ملاقات داشته باشید. در این دوران به احتمال زیاد دیگر دچار تهوع صبحگاهی نمی‌شوید. در نتیجه میلتان به خوردن غذا افزایش پیدا می‌کند. سعی کنید مایعات و میان وعد‌ه‌های سالم و تنقلات را به اندازه کافی مصرف کنید.

تحت هیچ شرایطی در هفته چهاردهم بارداری‌به دنبال کاهش وزن و رژیم گرفتن نباشید. نوشیدن مایعات به اندازه کافی و مصرف میوه و سبزیجات می‌تواند برای رفع یبوست موثر واقع شود. همچنین بهتر است از مواد غذایی که نفخ کمتری دارند استفاده کنید.

در طی هفته چهاردهم بارداری ممکن است میل بیشتری برای برقراری رابطه جنسی داشته باشید، بهتر است اطلاعات خود را درباره شیوه صحیح آمیزش جنسی بالا ببرید. به یاد داشته باشید که اگر رابطه جنسی را در دوران بارداری‌به شکل صحیح انجام دهید خطری برای شما و جنین وجود ندارد. با این حال گاهی به دلیل شرایط جسمانی، ممکن است پزشکتان این کار را ممنوع کرده باشد. برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با شیوه صحیح رابطه جنسی از یک مشاور کمک بگیرید.

در هفته چهاردهم بارداری اگر تاکنون لباس بارداری و مناسب تهیه نکردید بهتر است هرچه سریع‌تر اینکار را انجام دهید. زیرا پوشیدن لباس تنگ و نامناسب می‌تواند تاثیر منفی بر سلامت جنین و مادر داشته باشد. ورزش منظم و سبک و پیاده روی را فراموش نکنید چراکه ورزش کردن علاوه بر افزایش سلامت بدن می‌تواند منجر به تقویت عضلات و بافت‌های بدن شود و بارداری‌را برای مادر راحت‌تر کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دوران بارداری کلیک کنید.

تغذیه مادر در هفته چهاردهم بارداری

تغذیه سالم در هفته چهاردهم بارداری بسیارحاز اهمیت است. در ادامه مواد غذایی ضروری که مادر باید مصرف کند اشاره کرده ایم.

  • آهن: باعث اکسیژن رسانی به جنین می‌شود.
  • پروتئین: برای رشد رحم و پستان مادر باردار لازم است.
  • کلسیم: به رشد استخوان ها و دندان های جنین کمک می‌کند.
  • فولات: ویتامین B است که خطر زایمان زودرس و نقص قلبی را کاهش می‌دهد.
  • ویتامین D: به ساخت استخوان و دندان های جنین کمک می‌کند.
  • امگا3: برای قلب، مغز، چشم و سیستم ایمنی بدن مفید است.
  • مایعات: حداقل 8 تا 12 لیوان آب در روز نقص لوله عصبی و بی کیفیتی شیر مادر را کاهش می‌دهد.

تغذیه مادر در هفته چهاردهم بارداری

کلام آخر

هفته چهاردهم بارداری یعنی آغاز 3 ماه دوم بارداری مادر. در این هفته مادران باردار در سراشیبی قرار می‌گیرند و بارداری راحت تری را می‌گذرانند. و ناراحتی ها و حس هایی که در هفته های اول رخ می‌داده است، کمتر می‌شود. جنین در این دوران به سرعت رشد خواهد کرد. و سقط جنین کمتر اتفاق خواهد افتاد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این هفته از بارداری، از مشاورین کمک بگیرید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته چهاردهم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

به طور کلی در دوران بارداری بهتر است همیشه تحت نظارت پزشک باشید. با این حال اگر درد شکمی زیاد و آزاردهنده، احساس ضعف شدید، خستگی مفرط، تنگی نفس، تپش قلب و زرد شدن پوست را تجربه کردید آرامش خود را حفظ کنید و برای ارزیابی و بررسی بیشتر به پزشک و یا بیمارستان مراجعه کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره