کاهش وزن کودک | علت کم شدن ناگهای وزن کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

کاهش وزن کودک می‌تواند یک مسئله نگران‌کننده برای بعضی از والدین باشد. این نگرانی به‌خصوص زمانی اتفاق می‌افتد که کودک وضعیت خوردوخوراک مناسبی داشته باشد. اما بهتر است خودتان را خیلی هم نگران این ماجرا نکنید. شاید بهتر باشد بدانید نوسانات وزن در بسیاری از کودکان اتفاق می‌افتد؛ و این تنها فرزند شما نیست که در بخشی از سن خود دچار کاهش وزن شده است.

بااین‌حال این اصلاً به معنای آن نیست که کاهش وزن فرزندتان را نادیده بگیرید. کاهش وزن بسیاری از مواقع نیز می‌تواند نشانه یک مشکل جدی‌تر باشد. پس اگر درگیر این مشکل شده‌اید بهترین راه این است که آرامش خود را حفظ کرده و راجع به آن از یک متخصص کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کاهش وزن کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

کاهش وزن کودک در دوره‌های مختلف زندگی

کاهش وزن کودک همیشه به معنای وجود مشکل نیست. بالارفتن میزان فعالیت در کودک و همین‌طور افزایش قد از جمله موضوعاتی هستند که باعث می‌شوند فرزند شما به‌تدریج لاغرتر از قبل شود. به‌طورکلی شما نمی‌توانید براین‌اساس و با مقایسه فرزندتان نسبت به سال‌های قبل خود بگویید که او اکنون لاغرتر شده است.

برای یک نتیجه‌گیری صحیح شما می‌بایست از یک متخصص بخواهید وزن کودک و همین‌طور شاخص توده بدنی (BMI) او را محاسبه کند. سپس این اندازه‌ها در فرزند شما با منحنی رشد نرمال در تمامی کودکان همسن فرزندتان مقایسه می‌شود؛ و متخصص به شما می‌گوید که آیا این کاهش وزن در فرزند شما طبیعی بوده و یا می‌بایست به دنبال دلیل جدی‌تری بگردید.

فروشگاه آرامیس

برای آشنایی با راه های از بین بردن بدغذایی کودک کلیک کنید.

کاهش وزن کودک در هنگام تولد

وزن کودک تحت‌تأثیر عوامل ژنتیکی و محیطی مختلفی قرار دارد. ازاین‌جهت بسیاری از کودکان از همان دوران تولد با وزن کم‌تری به دنیا می‌ِآیند و به‌اصطلاح استعداد چاقی ندارند. علا‌وه بر این عامل دیگری که می‌تواند بر کاهش وزن کودک در هنگام تولد تأثیر بگذارد وضعیت تغذیه و ویتامین‌های مادر در زمان بارداری است. زایمان زودرس و به‌دنیاآمدن کودک چندقلو هم از عوامل دیگر کاهش وزن در هنگام تولد هستند.

 کاهش وزن کودک پس از تولد

نوزادان به طور طبیعی پس از به‌دنیاآمدن ممکن است در چند روز اول کمی کاهش وزن داشته باشند. به طور میانگین ۱۰ درصد از وزن کودکان بلافاصله پس از تولد کاهش پیدا می‌کند؛ و این یک مسئله طبیعی محسوب می‌شود.

کاهش وزن کودک در هنگام شیرخوارگی

در هنگام شیرخوارگی علل متعدی بر کاهش وزن کودک اثر می‌گذارد. طبیعتاً اولین عامل، وضعیت تغذیه کودک است. هر مقدار که کودک تغذیه بیشتری دریافت کند افزایش وزن بیشتری خواهد داشت. نکته‌ای که باید به آن‌ توجه شود ظرفیت بیولوژی کودک است، به صورتی که برخی کودکان علی‌رغم دریافت تغذیه کامل به طور ژنتیکی نسبت به همسالانشان لاغر‌تر هستند. ابتلا به بیماری، تعداد دفعات شیردهی، اختلالات ژنتیکی و برنامه غذایی نامناسب از جمله علل دیگر کاهش وزن کودک در دوران شیرخوارگی هستند.

کاهش وزن کودک در سال‌های اولیه

هر چه کودک در سال‌های اولیه رشدش قرار داشته باشد روند رشد سریع‌تر انجام می‌گیرد. در نتیجه کودک از دوسالگی به بعد به دلیل رشد اندام‌های جسمانی و قد لاغرتر به نظر می‌رسد؛ و کاهش وزن در این دوران طبیعی می‌باشد. در این دوران اولویت رشد با قد کودک است. بااین‌حال علل لاغر شدن کودک در این دوران می‌تواند به دلیل عدم مصرف مواد مغذی، خوردن مایعات و نوشیدنی‌های بیش از حد و فعالیت بدنی زیاد می‌باشد. در واقع در ارتباط با بی‌اشتهایی کودکان و کاهش وزن کودک باید مجموع عوامل زیستی‌ – روانی- اجتماعی را در نظر گرفت.

کاهش وزن کودک و بیماری‌های جسمانی

در برخی موارد کاهش وزن کودک باتوجه‌به مرحله رشدی که در آن قرار دارد طبیعی است. اما مواردی وجود دارد که لاغر شدن کودک نشانه یک مشکل پزشکی است. به همین خاطر همان‌طور که گفتیم بهتر است خیلی هم نسبت به کاهش وزن بی‌توجه نباشید. به‌خصوص وقتی این کاهش وزن ناگهانی اتفاق می‌افتد بهتر است راجع به این مسئله از یک متخصص کمک بگیرید. از جمله علل جسمانی کاهش وزن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم مصرف مایعات
  • اسهال
  • تب
  • سرماخوردگی
  • عفونت گوش
  • درآمدن دندان
  • اختلالات خوردوخوراک
  • مشکلات گوارشی
  • سرطان
  • مشکلات خواب

اگر هیچ کدام از این مسائل نبود حتما به دنبال علل غذا نخوردن کودک باشید.

کاهش وزن کودک و بیماری‌های روحی

بیماری‌های روحی نیز تأثیر بسیاری در سلامت جسمانی فرزند شما خواهند داشت. برای مثال مشکلاتی مانند افسردگی و اضطراب به طور طبیعی روی اشتها و تغذیه فرزند شما تأثیر می‌گذارند. همین موضوع باعث خواهد شد که فرزندتان تا حدودی سلامت خود را از دست بدهد و همچنین شما نشانه‌های کاهش وزن را در او خواهید دید.

به همین خاطر اگر می‌بینید که این روزها فرزند شما کم غذا شده و وزن خود را از دست می‌دهد در کنار مسائل جسمی شرایط روحی او را نیز مورد بررسی قرار دهید. آزار و اذیت در محیط مدرسه، ترس و اضطراب و بسیاری از مشکلات دیگر که شاید از نظر شما ساده بیایند می‌تواند باعث ناراحتی فرزند شما شده باشد.

جلوگیری از لاغر شدن کودک

برای اینکه بتوان از کاهش وزن کودک جلوگیری کرد راهکارهای مختلفی وجود دارد‌. در ابتدا باید توجه داشت لاغر بودن کودک به معنی ناسالم بودن او نیست، در نتیجه اولین گام محاسبه شاخص توده بدنی کودک است. بااین‌حال می‌توان با روش‌های مختلفی وزن کودک را بیشتر کرد که ساده‌ترین آنها دست‌کاری‌کردن رژیم غذایی کودک است. با قراردادن چربی‌های سالم، فیبر، مایعات فراوان، میوه و سبزیجات، و مواد مغذی در برنامه غذایی کودک می‌توان وزن او را به ایده‌آل نزدیک کرد.

مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات مانند برنج، ماکارونی و نان هم می‌توانند به افزایش وزن کوک کمک کنند. بااین‌حال ممکن است شما از این طریق به شکل دیگری به فرزندتان آسیب بزنید. برای مثال همان‌طور که می‌دانید اولین ضرر تغذیه غیراصولی چاق شدن کودک است. به همین خاطر بهترین راه برای این که وزن فرزندتان را به حالت ایده‌آل برگردانید این است که از یک مشاور تغذیه در این زمینه کمک بگیرید.

برای آشنایی با یک برنامه مناسب و تغذیه سالم برای کودک کلیک کنید.

خدمات مشاوره کودک و روان‌شناسی کودک ذهن نو

عادت‌های غذایی ناصحیح و همان‌طور که گفتیم مشکلات روحی از مهم‌ترین دلایل کاهش وزن کودک هستند. در چنین شرایطی کمک‌گرفتن از مشاورین روان‌شناسی نیز می‌تواند مفید باشد. روان‌شناس کودک باتوجه‌به تخصص و تجربه‌ای که دارد و از طریق روش‌هایی مثل بازی‌درمانی به فرزند شما کمک می‌کند تا اضطراب‌ها و نگرانی‌هایش را پیدا کرده و سپس برای برطرف‌کردن آنها راهکارهایی را به شما آموزش خواهد داد. به‌علاوه شما می‌توانید راجع به تغییر عادت‌های غذایی فرزندتان نیز با این مشاورین صحبت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کاهش وزن کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

از کجا بدانم وزن مناسب برای فرزند من چقدر است؟

برای آگاهی از وزن ایده‌آل کودک باید شاخص توده بدنی او را محاسبه کنید و این مقدار باتوجه‌به وضعیت رشد و سن کودک متفاوت است.  بهتر است این کار را زیر نظر یک متخصص انجام دهید تا او ویژگی‌های فرزند شما را با منحنی طبیعی مربوط به سن کودک مقایسه کند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره