پرت کردن اشیا توسط کودک | کودکم همه چیز را پرتاب می کند

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

پرت کردن اشیا توسط کودک یک امر طبیعی است. اما بسیاری از والدین این رفتار کودک را ایراد و مشکل می‌بینند. بسیاری از کودکان برای تقویت عضلات دست و پیشرفت در رشد مهارت های فردی اشیا را پرتاب می‌کنند. مادر و پدر عزیز دستپاچه نشید! خیلی طبیعیه که کودک شما از سر کنجکاوی و بر اساس سیکل رشدی وسایل را پرتاب کنند. برای اینکه نترسید کودک به خودش و شما آسیب وارد کنه، وسایل خطرناک و اسیب زا را از او دور کنید. در ادامه علل، راهکار و توصیه هایی به والدین محترم توضیح داده ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه پرتاب اشیا توسط کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی کودک ذهن نو تماس حاصل نمایید.

پرت کردن اشیا توسط کودک

پرت کردن اشیا توسط کودک و نوزاد یک امری طبیعی است. کودکان از سن 14 ماهگی تا 3 سالگی از پرتاب کردن اشیا لذت می‌برند. گاهی کودکان با پرتاب اشیایی که دوست ندارند، به شما نارضایتی اعلام می‌کنند. اما برخی از کودکان برای بازی با والدین اشیا را به سمت آنها پرتاب می‌کنند.

باز کردن انگشتان هنگامی که شی در دست کودک است حس تجربه جدید و پیشرف به او می‌دهد. و همین احساس باعث تکرار دوباره این رفتار است. پرت کردن غذا داخل ظرف، پرتاب عروسک و پستونک اشیایی هستند که والدین با آن مواجعه می‌شوند. تا زمانی که پرتاب کردن اشیا توسط کودک خطری برای خود و اطرافیان نداشته باشد، نیازی به تنبیه و دعوا نیست.

تلاش برای متوقف کردن این رفتار بیهوده است. پس به جای تنبیه و دعوا با کودک، به او اموزش دهید که پرتاب چه چیزایی پرخطر و پرتاب چه چیزهایی بی خطر است. والدین عزیزی که فرزندشان در دوره سنی ذکر شده رفتار پرتاب دارند نگران نباشند. کودک شما با هربار پرتاب اشیا انتظار دارد که شی را به او برگردانید. اما با صبوری و برنگرداندن اشیا حس کنجکاوی و انجام حرکات جدید را در کودک خود شکوفا کنید. توصیه می کنیم مقاله آموزش والدین را مطالعه نمایید.

علت پرت کردن اشیا توسط کودک چیست؟

علل متفاوتی در پرت کردن اشیا توسط کودک وجود دارد که به آنها اشاره کرده ایم.

فروشگاه آرامیس
  • پرت کردن اشیا توسط کودک یک نیروی غریزی است که در همه کودکان وجود دارد.
  • پرت کردن اشیا توسط نوزاد به گونه ای نشان از رشد خلاقیت اوست.
  • کودکان با پرت کردن اشیا به دنبال بازی و درحال رشد و یادگیری هستند.
  • پرت کردن اشیا توسط کودک یک امر طبیعی است و به رشد مهارت های او وابسته است.
  • پرتاب کردن باعث ایجاد هماهنگی بین چشم و دست در کودک می‌شود.
  • کودکان در 18 ماهگی باید قدرت مچ، دست، ساعد، کف دست و انگشتان را افزایش دهند. پرتاب کردن کمک به افزایش ماهیچه های دست می‌شود.

نحوه برخورد با پرت کردن اشیا توسط کودک

نحوه برخورد درست با پرت کردن اشیا توسط کودک به والدین کمک بزرگی می‌کند. با روش های زیر کودک شما یاد می‌گیرد که مکان و زمان مناسب پرتاب هر اشیا چه موقعی است.

1. تعداد وسایل بی خطر زیادی را برای پرتاب کردن به دست کودک خود بدهید

برای آموزش رفتار پرتاب کردن بهتر است که وسایل زیادی در دسترس کودک قرار دهید. با پرتاب کردن وسایل انتخابی شما به سراغ وسایل پر خطر نمی‌رود و باعث آموزش سریعتر می‌شود. مثلا: توپ های پلاستیکی و نرم، عروسک های پارچه ای و خمیر بازی

2. مسئولیت پرتاب وسایل داخل چرخ خرید را به کودک بدهید

زمانی که به مرکز خرید می‌روید، یک چرخ خرید بردارید و از کودک بخواهید وسایل خریداری شده را داخل چرخ پرت کند. با این کار کودک شما لذت می‌برد.

3. پرتاب اشیا در خیابان را به کودک بسپارید

کودکان از پرتاب اشیا با پا لذت می‌برند. از کودک بخواهید خرده سنگ های داخل خیابان را با پا به سمت جوب پرتاب کند. یا توپ کوچکی در خیابان به او بدهید تا با پا به او ضربه وارد کند.

4. از او بخواهید آشغال ها را داخل سطل زباله بی‌اندازد

مسئولیت بیرون انداختن زباله، پرتاب ظرف چیپس، کیک و خوراکی ها را به کودکتان بسپارید. کودکانی که با پرتاب کردن اشیا لذت می‌برند با این حرکات ارضا می‌شوند.

5. پرستار استخدام کنید

می‌توانید از یک پرستار تحصیل کرده در رشته کودکان کمک بگیرید. با این کار هم به حودتان کمک می‌کنید و هم کودک شما آموزش صحیح می‌بیند.

6. وسایل خطرناک را جمع آوری کنید

وسایل پرخطری که زور کودک به پرتاب آن می‌رسد، جمع آوری کنید. مجسمه های کوچک، گوشی موبایل، چاقو، چنگال، لیوان شیشه ای و…

7. او را تشویق کنید

به او آموزش دهید که چه وسایلی در کجا باید پرتاب شود. زمانی که یک کارخوب انجام می‌دهد و وسایل درست را برای پرتاب انتخاب می‌کند او را تشویق کنید. توصیه می کنیم مقاله تشویق کودکان را مطالعه نمایید.

9. هنگام جمع آوری وسایل از خود کودک کمک بگیرید

هنگام جمع آوری وسایلی که کودکتان پرتاب کرده به صورت رقابت و بازی از او بخواهید به شما کمک کند. از جمله “هرکی زودتر شروع کنه به جمع کردن برنده میشه” حس رقابت و هیجان باعث کمک کودک به شما می‌شود.

10. هنگام غذا خوردن کنار کودکتان باشید

هنگام غذا خوردن کنار کودکتان بمانید و از قاشق و لیوان پلاستیکی استفاده کنید. در صورت پرتاب وسایل جلوی او را بگیرید و بگویید که فقط مخصوص غذا خوردن است، نه پرت کردن.

11. حواستان به مشکلات کودکتان باشد

برخی از کودکان با بیماری ها و دردی که دارند، شروع به پرتاب اشیا می‌کنند. بیماری های عفونی، کهیر و گرفتگی بینی باعث ایجاد درد می‌شود. نسبت به بیماری های کودکتان آگاه باشید و سریع اقدام کنید.

12. به پوشک و غذای کودکتان توجه کنید

برخی کودکان با پر شدن پوشک و گرسنه شدن گریه می‌کنند و همزمان با گریه وسایل را پرتاب می‌کنند. هر 4 ساعت یکبار پوشک کودک خود را تعویض کنید و وعده های غذایی او را به موقع تامین کنید.

راهکار کنترل برای پرتاب اشیا توسط کودک

راهکارهای زیر کمک به ارامش خود و کودک می‌شود. و در روند رشد مهارتی کودک خلل ایجاد نمی‌کند.

  • عصبی نشوید،زیرا پرتاب نشان از رشد کودک شماست.
  • صبور باشید، زیرا کودک با پرتاب اشیا مخالف می‌خواهد فرق آنها را متوجه شود.
  • از کلمه “نکن” استفاده نکنید، زیرا این کار ناخودآگاه و برای تقویت عضلات است.
  • خشم خود را کنترل کنید، به جای خشمگین شدن به او آموزش دهید که لیوان را پرتاب نکند و از عروسک برای پرتاب استفاده کند.
  • از نه استفاده کنید، هنگام پرتاب اشیا نامناسب با خونسردی و فریاد نزدن از کلمه “نه” استفاده کنید.
  • وسایل مناسب برای پرتاب کردن به کودک بدهید. 
  • داد نزنید.

توصیه برای والدین در برابر پرتاب اشیا توسط کودک

  • پرتاب کردن هایی که از روی خشم و ناراحتی است را نادیده بگیرید.
  • اگر کودک شما با پرتاب اشیا به کودک دیگری آسیب می‌زند با آرامش و حفظ خونسردی به او اشتباهش را توضیح دهید.
  • اسباب بازی هایی که برای پرتاب خطرناک هستند اما کودک شما آنها را دوست دارد با یک نخ به پایه مبل یا صندلی ببندید.
  • قاطع باشید و با صدایی آرام و محکم با او برخورد کنید.
  • برای کودکان با سن بالاتر از هشدار و محرومیت استفاده کنید.از جمله “اگر برای بار دوم پرتاب کنی تا یک هفته عروسکت مال من میشه” استفاده کنید.
  • اگر پرتاب اشیا از روی عصبانیت بود، از کودکتان بخواهید که عصبانیتش را کلامی توضیح دهد.

کلام آخر

نحوه چگونگی رفتار با کودکانی که اشیا پرتاب می‌کنند به کمک یک روانشناس و متخصص در زمینه کودک امکان پذیر است. مرکز مشاوره نی نی مایند به والیدن عزیز در زمینه پرتاب اشیا توسط کودک، خدمات حضوری و تلفنی ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی شماره درج شده کلیک کنید. شما در هر جایی که هستید می توانید از خدمات مشاوره کودک مرکز مشاوره نی نی مایند بهرمند شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پرتاب اشیا توسط کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی کودک ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره