شکستن اسباب بازی توسط کودک | 6 راه جلوگیری از شکستن وسایل خانه توسط کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

شکستن اسباب بازی توسط کودک در بازه سنی مشخص، طبیعی است و جای نگرانی ندارد. به طور کلی کودکان برای کنجکاوی و بازی کردن دست به انجام چنین کارهایی می‌زنند. با افزایش سن و آموختن مهارت های جدید به تدریج این عادت را ترک می‌کنند. معمولا دلیلی برای نگرانی وجود ندارد اما خرابکاری توام با پرخاشگری، نشانه ای است که با والدین باید جدی بگیرند. زمانی که چنین رفتاری از کودک مشاهده کردید فورا از روانشناس کودک راهنمایی بگیرید. در غیر اینصورت احتمالا باید مشابه این رفتار کودک را تا بزرگسالی تحمل کنید. جهت دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شکستن اسباب بازی توسط کودک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

شکستن اسباب بازی توسط کودک

دلیل شکستن اسباب بازی توسط کودک

بعضی از کودکان پا را فراتر می‌گذراند و دست به تخریب وسایل خانه می‌زنند. شکستن اسباب بازی توسط کودک در سنین مختلف، معانی متفاوتی دارند. اما همیشه آسیب به وسایل منزل یا اسباب‌ بازی ها نشانه پرخاشگری یا وجود اختلال در کودک نیست؛ کاوشگری در مورد وسایل و حتی شکستن وسایل خانه توسط کودک به یادگیری مهارت های ظریف به کودکان کمک می‌کند.

در تمامی ابعاد زندگی کودک، اسباب بازی ها در اولویت هستند و نقش بالایی را ایفا می‌کنند. به همین دلیل شکستن اسباب بازی توسط کودک یا وسایل خانه اغلب به صورت عمدی نیست و کودک شادی در حال بازی چنین عملی را انجام داده باشد. در این مقاله در رابطه با دلایل و راهکارهای این موضوع صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهاب مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

چرا کودکان وسایل خود را تخریب می‌کنند؟

کودکان ذاتا کنجکاو هستند و به اشکال مختلف سعی در اکتشاف اطراف خود دارند. این فرایند گاهی با شکست، تخریب وسایل خانه یا اسباب بازی ها همراه می‌شود. اگر کودک شما با این رفتار دچار پرخاشگری شد؛ برای درمان اقدام کنید. در ادامه راجع به دلایل شکستن اسباب بازی توسط کودک صحبت کرده ایم.

? جلب توجه

یکی از دلایل شکستن اسباب بازی توسط کودک، جلب توجه است. کودکان درک درستی از مسائل و قدرت تحلیل مشکلات را ندارند. بی توجهی به آنها باعث می‌شود به روش های دیگری برای جلب توجه، متوسل شوند. همین عامل باعث بروز پرخاشگری نیز می‌شود. مقایسه با خواهر، برادران دیگر یا اطرافیان باعث ایجاد حس پرخاشگری در کودکان می‌شود.

برای جلوگیری از بروز اختلالات رفتاری کودکان ، کلیک کنید.

? ارضای کنجکاوی | شکستن اسباب‌ بازی توسط کودک

ارضای کنجکاوی از دیگر دلایل شکستن اسباب بازی توسط کودک است. گاهی کودکان به دلیل اینکه کارایی اسباب بازی های خودشان را نمی‌دانند؛ با تخریب کردنشان، آنها را می‌شناسند. کنجاوی در کودک، یکی از اصلی ترین حواس محسوب می‌شود. کودکان نسبت به هر محرک محیطی حساس هستند و به دنبال علت آن می‌گردند. در سنین پایین تر برای کشف محیط خود دست به این کار می‌زنند. برای مثال برای تخمین فاصله بین اشیا یا شناخت جنس آنها چنین رفتاری انجام می‌دهند.

? عدم تطابق وسیله با سن کودک

اگر اسباب بازی با سن کودک همخوانی نداشته باشد یا از آن بترسد؛ امکان تخریب وسایل نیز بیشتر می‌شود. این موضوع در مورد وسایل منزل نیز صدق می‌کند. چرا که آنان اطلاعاتی در مورد وسایل خانه ندارند و از نظر ظاهری و رنگ ممکن است برای آن ها جذابیتی نداشته باشد. به همین دلیل عدم تطابق وسیله با سن کودک دلیل برای شکستن اسباب بازی توسط کودک است.

? ویژگی های شخصیتی | شکستن اسباب بازی توسط کودک

یکی از دلایل شکستن اسباب بازی توسط کودک، ویژگی های شخصیتی است. برخی از کودکان بیشتر از دیگران فعال هستند؛ و نیاز آن ها برای سرگرمی بیشتر است. ویژگی های شخصیتی کودکان در بروز این رفتار موثر هستند. همچنین تخریب گری یکی از علائم اختلال بیش فعالی-کم توجهی است. برای شناخت بیشتر علائم بیش فعالی-کم توجهی کلیک کنید.

شکستن وسایل خانه توسط کودک به دلیل پرخاشگری

اگر کودک شما مدتی است که علی رغم شیطنت های سن خود، علائم پرخاشگری نشان می‌دهد؛ بهتر است بعد از شناسایی دلیل آن به دنبال راهی برای درمان یا کنترل آن باشید. ادامه دار بودن خشم در کودک اثرات جبران ناپذیری در آینده او دارد. تغییرات ناگهانی در محیط کودک، والدین خشمگین، یا وجود چندین مراقب برای کودک در میزان خشم او موثر خواهد بود. اگر علت شکستن اسباب بازی توسط کودک، خشم اوست؛ با کمک درمانگر و حمایت از کودک، به او برای حل این مشکل کمک کنید. برای اطلاعات بیشتر از نشانه های پرخاشگری کودکان در سنین مختلف به این لینک مراجعه کنید.

راهکارهایی برای جلوگیری از شکستن اسباب بازی ها یا وسایل خانه

راهکارهایی برای جلوگیری از شکستن اسباب بازی ها

برای جلوگیری از شکستن اسباب بازی توسط کودک بهتر است که برخی از راهکار ها را انجام دهید. راهکارهایی که در ادامه توضیح داده ایم می‌تواند از بروز چنین رفتارهایی جلوگیری کند.

✨ سرزنش نکنید | شکستن اسباب بازی توسط کودک

برای جلوگیری از شکستن اسباب بازی توسط کودک، هرگز او را سرزنش نکنید. دست از سرزنش کردن بردارید. گاهی کودکان فقط برای لجبازی با والدین خود دست به انجام این کار می‌زنند. اسباب بازی ها متعلق به کودکان هستند. اجازه بدهید حس کنجکاوی خود را بدون احساس گناه ارضا کنند..

✨ فضای خانه را ایمن سازی کنید

ایمن سازی فضای خانه راهی برای جلوگیری از شکستن اسباب بازی توسط کودک است. فضای خانه را پاکسازی کنید. وسایل پر خطر را از دسترس آن ها دور نگه دارید. از محافظ های مخصوص کودک استفاده کنید. و در مورد کاربرد هر وسیله برای او توضیح یا در صورت نیاز، هشدار دهید.

✨ اسباب بازی هایی متناسب با سن کودکان تهیه کنید

برای جلوگیری از بروز رفتار های خطرناک با شکستن اسباب بازی توسط کودک، وسایلی برای او تهیه کنید که شکستی نیستند. مانند جنس پارچه ای و متناسب با سن آن.

برای آشنایی با انواع بازی برای کنترل خشم کودکان کلیک کنید.

✨ عواقب رفتار را به کودکان گوشزد کنید | شکستن اسباب بازی توسط کودک

قبل از آنکه شکستن اسباب بازی توسط کودک آغاز شود؛ به آنها در مورد عواقب کارشان با ملایمت هشدار دهید. اگر کودک تان بالای 5 سال است؛ برای او جریمه تعیین کنید. اما تذکر شما در حدی نباشد که در کودک ترس ایجاد شود.

✨ به آنها در تعمیر وسایل شان کمک کنید

بعد از شکستن اسباب بازی توسط کودک آنها را دور نریزید. بلکه آنها را تعمیر کنید؛ در اختیار کودک بگذارید تا دوباره با همان ها بازی کند. همچنین دسترسی کودکان را به اسباب بازی ها محدود کنید تا تنوع طلب بار نیایند.

✨ به آنها اجازه جبران بدهید

به جای عصبانی شدن و روش های غلط تربیتی بعد از شکستن اسباب بازی توسط کودک، از او بخواهید اشتباه خود را جبران کند. این رفتار آنها را خلاق می‌کند و مهارت حل مسئله را به آنها می‌آموزد.

سخن پایانی

شکستن اسباب بازی توسط کودک دلایل مختلفی دارد. فراموش نکنید که کودکان مانند آینه ای هستند که رفتار های والدین را عینا تکرار می‌کنند. پس به آنان خشونت را نیاموزید. گیج شدن یا نگرانی والدین از این رفتار ها طبیعی است. مخصوصا در مورد فرزندان اول خانواده این نگرانی بیشتر است. با فرزندان خود وقت بگذرانید و با آنان همدل باشید. و در این زمینه از یک درمانگر کودک کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شکستن اسباب بازی توسط کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

پرتاپ کردن وسایل توسط کودکان طبیعی است؟

پرتاب وسایل به سنی که کودکان در آن قرار دارند بستگی دارد. اما با توجه به ویژگی های فطری و روانشناسی کودکان، بروز چنین رفتار هایی طبیعی است.

چگونه می‌توان کودکان را از پرتاب اشیا، منع کرد؟

با روش های ساده ای مثل آموزش استفاده از وسایل، محدودیت دسترسی او به اسباب بازی ها، تعمییر دوباره اسباب بازی ها و مواردی که در مقاله به آنها اشاره کردیم، می‌توان کودک را از تکرار این رفتار منصرف کرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره