مسواک زدن کودک | آموزش مسواک زدن به کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آموزش مسواک زدن کودک بهتر است از زمان در آوردن دندان های شیری آغاز شود. رعایت بهداشت دهان و دندان در هر سنی لازم و ضروری است. آموزش درست مسواک زدن به کودک علاوه بر رعایت بهداشت دهان و مراقبت از دندان‌ها، قدم مهمی در تقویت حس استقلال کودک نیز می‌باشد. بهترین زمان شروع مراقبت‌های دندان از همان کودکی و رویش نخستین دندان‌هاست. روش‌های متفاوتی برای آموزش مسواک به کودک وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. برای آشنایی با مباحث لازم برای آموزش به کودکان کلیک کنید.

مسواک زدن کودک

مشکلات و پوسیدگی‌های دندان که در دوران کودکی ایجاد می‌شوند، ممکن است در دوران بزرگسالی با عوارض و بیماری‌های دندانی روبرو شوند.

احتمال عفونت و مشکلات و اختلالات گفتاری به دلیل مشکلات دهان و دندان افزایش می‌یابد. معمولا مسواک زدن کودک با مقاومت از سمت کودکان همراه است. اغلب کودکان از مسواک زدن بیزارند و از انجام آن طفره می‌روند.

از طرف دیگر صحبت کردن درباره اهمیت مسواک تاثیر چندانی بر تغییر رفتار کودکان ندارد. اما با استفاده از راهکارهایی که در ادامه شرح داده ایم می‌توانید این رفتار را در آن ها تقویت نمایید. برای آشنایی با سایر نکات آموزش نظم به کودکان کلیک کنید.

آموزش مسواک زدن به کودکان

آموزش مسواک زدن به کودک

با رعایت اصول و کمک گرفتن از روش‌ها زیر می‌توانید کودک خود را به مسواک زدن علاقه‌مند کنید. البته برای این آموزش ها باید صبور بوده و با چاشنی مهربانی اثر آن ها را بیشتر کنید. در هر مرحله ای می‌توانید از خدمات مشاوره کودک استفاده نمایید.

فروشگاه آرامیس

آموزش از سن پایین

آموزش از سن پایین باعث نهادینه شدن هر رفتار و تبدیل آن به یک عادت برای کودک می‌شود. رشد اولین دندان‌ها نیاز به مراقبت دارد. می‌توانید دندان‌های تازه رشد کرده را با آب شستشو دهید.

هرچه کودک بزرگ‌تر شد، بهتر است وظیفه مسواک زدن را به خود او محول کنید. برای این کار می‌توانید مسواک شخصی با سلیقه او تهیه کرده و در اختیار کودک قرار دهید.

به یاد داشته باشید مراقبت و سلامت دندان‌های شیری، تاثیر بسیاری در سلامت دندان‌های دائمی خواهد داشت.

انتخاب مسواک توسط کودک

مسواک‌های کودکان معمولا شکل و طرح‌ها متنوعی مثل طرح شخصیت‌های کارتونی دارند.

پس به همراه کودک خود به داروخانه مراجعه کنید و اجازه دهید که خود کودک مسواک مورد علاقه‌اش را انتخاب کند. حتی می‌توانید چندین مسواک برای کودک تهیه کنید، این گونه می‌توانید با داستان یا بازی متناسب با طرح هر مسواک او را ترغیب به انجام آن بکنید.

مسواک و بازی

همان‌طور که اشاره شد مسواک زدن برای کودکان، امری خسته‌کننده بوده که از آن فراری‌اند. می‌توانید از طریق بازی روند مسواک زدن کودک را جذاب کنید. بین خود و کودک‌تان مسابقه برگزار کنید و به برنده مسابقه مسواک هدیه داده و او را تشویق کنید.

موسیقی کوتاهی با زمان ۲ دقیقه‌ پخش کنید و بازی مسواک زدن را برگزار کنید. به کودک بگویید پس از اتمام موسیقی، بازی نیز به پایان می‌رسد و نوبت به آب کشیدن دندان‌ها می‌رسد.

مرحله آب کشیدن دندان‌ها نیز بهتر است مرحله‌ای جذاب و با صرفه‌جویی در مصرف آب همراه باشد.

لیوانی فانتزی با طرح‌های کودکانه برای او تهیه کرده و سپس به کمک یک لیوان پر از آب، دندان‌ها را آبکشی نمایید. با این کارها در نهایت کودک مسواک زده و از انجام آن لذت می‌برد.

تشویق کردن کودک در لذت‌بخش کردن این عادت نقش مهمی ایفا می‌کند. جایزه دادن به کودک، پختن غذای مورد علاقه وی، به تفریح بردن کودک از موارد تشویقی به شمار می‌رود.

انتخاب خمیر دندان

خمیر دندان کودکان با شکل و طرح‌های کارتونی و رنگ‌های جذاب در بازار به فروش می‌رسد.

این اجازه را به کودک دلبندتان بدهید تا خمیر دندان مورد علاقه‌اش را خودش انتخاب کند. کودکان معمولا به شکل و ظاهر خمیر دندان توجه بیشتری نشان می‌دهند.

هنگام استفاده از خمیر دندان مراقب باشید کودک مقدار کمی از آن را استفاده کند. هم‌چنین خمیر دندان را دور از دسترس اطفال قرار دهید.

برای آشنایی کامل با راه های مراقبت از دندان شیری کلیک کنید.

تماشای مسواک زدن دیگران

تقلید رفتار والدین و سایر افراد برای کودکان لذت‌بخش بوده و به انجام آن علاقه‌مند هستند.

اجازه دهید که کودک به تماشا مسواک زدن شما بنشیند و نکات لازم در خصوص چگونگی وارد کردن مسواک به دهان و نحوه صحیح مسواک زدن را به کودک آموزش دهید.

سایر روش‌های آموزش مسواک زدن

پس از اینکه کودک مسواک را به دهان خود وارد کرد، از او بخواهید به شما اجازه دهد تا دندان‌های او را مسواک بزنید. در مقابل، شما نیز به کودک اجازه دهید تا با مسواک خودتان، این کار را برای شما تکرار کند.

خانوادگی مسواک بزنید. تبدیل کردن مسواک زدن به یک بازی و تفریح خانوادگی در علاقه‌مند کردن کودک نقش مهمی دارد.

اگر کودک تان دچار مشکلات لثه و دندان شد، حتما به متخصص مراجعه نمایید. پیشنهاد میشود مقاله بوی بد دهان کودک را هم بخوانید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش های مسواک زدن کودک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در مرکز مشاوره ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره