ضربه به شکم در بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ضربه به شکم در بارداری در اثر یک اتفاق می‌تواند سلامت مادر و جنین را به خطر بیاندازد. خیلی از مادران به خاطر زمین خوردن و یا یک تصادف فرزندشان را قبل از اینکه به دنیا بیاید از دست داده‌اند. بنابراین ترس و نگرانی مادران برای محافظت از فرزندشان در دوران حاملگی قابل درک است. هر چه به ماه‌های آخر بارداری نزدیک می‌شوید، برآمدگی شکم بیشتر شده و احتمال آسیب نیز بیشتر می‌شود. جهت جلوگیری از این موضوع باید نکاتی را که در ادامه گفته‌ایم رعایت نمایید. برای آشنایی بیشتر با مراقبت های ضروری مشاوره بارداری دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ضربه به شکم در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

ضربه به شکم در بارداری

ریسک ضربه به شکم در بارداری

ضربه به شکم در بارداری یکی از نگرانی های مادر ها است. هرچقدر سن بارداری بیشتر باشد و شکم برجسته تری داشته باشید، صدمات وارده به شکم مادر خطرناک تر خواهد بود. اغلب مادران نگران ضربات شکم خود هستند که در بارداری برای آنها رخ می‌دهد. متاسفانه چنین حوادثی صدماتی به جنین وارد می‌کند و بارداری را حساس خواهد کرد. البته در اوایل بارداری ضربه به شکم در بارداری خطر شدیدی را برای جنین ایجاد نمی‌کند. اما از ماه هشتم تا ماه نهم خطرات ضربه به شکم مادر باردار بسیار زیاد است.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

آیا ضربه به‌شکم در بارداری با خطر همراه است؟

حوادث و مشکلاتی از قبیل ضربه به شکم در بارداری، پرت شدن از بلندی، سقوط و افتادن روی شکم می‌تواند خطراتی برای جنین و ادامه بارداری به همراه داشته باشد. جنین به طور طبیعی توسط کیسه آمنیوتیک، عضلات شکم و رحم محافظت می‌شود. هر چقدر ضربه وارد شده به شکم در بارداری شدیدتر باشد، احتمال آسیب به جنین بالاتر رفته و می‌تواند خطرات بیشتری را به همراه داشته باشد.

فروشگاه آرامیس

ضربه به جنین در چه زمانی از بارداری خطرناک‌تر است؟

این موضوع که ضربه به شکم در بارداری در چندمین هفته از بارداری وارد شده باشد، اهمیت بسیار بالایی دارد. رحم مادر باردار در سه ماهه اول و شروع سه ماهه دوم در استخوان لگن قرار دارد. استخوان لگن از رحم و جنین در سه ماهه اول و شروع سه ماهه دوم محافظت می‌کند.

رحم باردار با شروع سه ماهه دوم و با ادامه بارداری شروع به بیرون آمدن از استخوان لگن می‌کند. از این رو وارد شدن ضربه به شکم در بارداری با بیرون آمدن رحم از استخوان لگن با نگرانی و اضطراب بیشتری همراه است.

مهم‌ترین خطری که ضربه به شکم در بارداری به دنبال دارد

شاید تصور کنید مشکل اصلی وارد شدن ضربه مستقیم به جنین است، در حالی که، واقعا این طور نیست. مهم‌ترین خطری که ضربه به شکم در بارداری به دنبال دارد، آسیب به جفت است. جفت اندامی است که مواد غذایی و اکسیژن را از بدن مادر به بدن جنین می‌رساند.

جدا شدن جفت از جنین خطری است که ضربه به شکم در بارداری به همراه دارد. البته جدا شدن جفت از جنین با حوادثی مانند افتادن ساده و یا تصادفات جزئی رخ نمی‌دهد.

عوارض ضربه به‌شکم در بارداری

توصیه ما به شما این است پس از هر ضربه به شکم در بارداری، به پزشک متخصص یا نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید. هر چند در بسیاری از موارد عارضه جدی و تهدید‌کننده‌ای وجود ندارد. اما بهتر است برای اطمینان و آرامش خاطر خودتان به پزشک مراجعه کنید. خطر سقط جنین، احتمال زایمان زودرس، جدا شدن جفت و … ممکن است خاتمه زایمان را به دنبال داشته باشد.

چه اقداماتی پس از ضربه به‌ شکم باید انجام داد؟

بعد از ضربه به شکم در بارداری اقداماتی لازم است که همه مادران باید از آن آگاه باشند. در این بخش مقاله این اقدامات را توضیح داده‌ایم.

? حتی اگر احساس می‌کنید ضربه چندان جدی نیست، لازم است به پزشک مراجعه کنید. پزشک متخصص جهت بررسی سلامت جنین و عملکرد جفت چندین آزمایش را انجام خواهد داد‌.

? توجه داشته باشید اگر پس از ضربه به شکم در بارداری، خونریزی یا گرفتگی و انقباض شدید در قسمت شکم دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید. در این شرایط و به ویژه اگر گروه خونی منفی دارید، برای جلوگیری از مخلوط شدن خون مادر و جنین به دنبال خونریزی، آمپول روگام را تزریق کنید.

?با تزریق آمپول روگام یا ایمونوگلوبولین آنتی D احتمال بروز ناسازگاری خونی به حداقل خواهد رسید.

? آزمایشاتی ‌که پزشک جهت بررسی سلامت جنین و عملکرد جفت انجام خواهد داد به شرح زیر است:

◼ تست بدون استرس (NST): اگر در هفته ۲۴ بارداری به سر می‌برید و ضربه شدیدی به شکم وارد شده، تست بدون استرس انجام خواهد شد.

◼ تست بدون استرس در واقع شمارش حرکات جنین توسط مادر و متخصص است. این تست حداقل چهار ساعت پس از ضربه شدید انجام شده و معمولا جزو اولین آزمایشاتی است که انجام خواهد شد.

◼سونوگرافی: اوایل بارداری با کمک سونوگرافی می‌توان ضربان قلب جنین را شنید. تشخیص آسیب به جفت با سونوگرافی مشکل خواهد بود.

◼ “بیوفیزیکال پروفایل” یک سونوگرافی پیشرفته‌تری است که جهت بررسی دقیق‌تر انجام می‌شود.

چه کسانی بیشتر در معرض خطرند؟

خشونت خانگی و زوجینی که بین خودشان درگیری و دعوا دارند ممکن است بیشتر در معرض ضربه به شکم در بارداری باشند. مادرانی که اختلال فشار خون دارند نیز در معرض جدا شدن جفت قرار دارند و اگر ضربه به شکم وارد شود احتمال بروز خطر بیشتر خواهد شد.

زنانی که اختلالات پلاکتی و انعقادی دارند، گروه دیگری هستند که در صورت ضربه به شکم در بارداری احتمال جدا شدن جفت در آن‌ها وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با راه‌های جلوگیری از سقط جنین کلیک کنید.

راهکارهای مراقبت از شکم در بارداری

برای جلوگیری از ضربه به شکم در بارداری رعایت برخی نکات الزامی است. که در این بخش مقاله راجع به آنها توضیح داده‌ایم.

? از کفش مناسب استفاده کنید.

? مراقب زمین‌ها یخ‌زده و پوشیده از برگ باشید. و با احتیاط از این محل‌ها بگذرید.

?مراقب باشید حین حمام کردن سر نخورید.

? هم‌چنین هنگام نشستن در ماشین و بستن کمربند ایمنی، کمربند را از زیر شکم و بین سینه‌ها عبور داده و کنار شکم ببندید.

ضربه به‌شکم در بارداری چه خطراتی می‌تواند داشته باشد؟

پیامدهای ضربه به شکم در بارداری

ضربه به شکم در بارداری گاهی خطرات بسیار جدی به همراه دارد. که در این بخش مقاله راجع به این خطرات توضیح داده‌ایم.

? زایمان زودرس

? پارگی رحم

? جدا شدن جفت از جنین

? آسیب به جنین

? سقط جنین

? در موارد بسیار شدید، مرگ مادر

کلام آخر

ضربه به شکم در بارداری بسیار وحشتناک است. اول اینکه بدانید شکم محلی امن برای رشد جنین است. و با ضربات کوچک هیچ جنینی آسیب نمی‌بیند. اما اگر ضربات شدید باشد این آسیب ها بیشتر می‌شود. و بروز هر نوع آسیب امکان پذیر است. در هر صورت اگر با ضربه به شکم در صورت بارداری مواجهه شدید؛ فورا به پزشک مراجعه کنید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ضربه به شکم در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره