دخالت والدین در دعوای بچه ها

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دخالت والدین در دعوای بچه ها یکی از دوراهی‌های جدی برای بسیاری از والدین است. خیلی از پدر و مادرها می‌خواهند بدانند که بالاخره باید در دعوای بچه‌ها دخالت کنند یا نه؟ بعضی از آن‌ها نگران این هستند که اگر دخالت نکنند دعوا شدت بگیرد؛ و مشکل جدی برای یکی از بچه‌ها پیش بیاید. درعین‌حال دخالت کردن هم مشکلات خودش را به همراه دارد. به همین خاطر می‌توان گفت دعوای بچه‌ها برای والدین تبدیل به کابوسی می‌شود که راهی برای رهایی از آن پیدا نمی‌کنند. مشکل زمانی پیچیده‌تر می‌شود که دعوا بین فرزند شما و دختر یا پسر یکی از اقوام و دوستان اتفاق افتاده باشد. در این شرایط رودربایستی و تعارفات معمول هم به همه آن چالش‌هایی که راجع به دعوای بچه‌ها داشتیم اضافه می‌شود.

واقعیت این است که شما هرگز نباید در دعوای بین بچه‌ها دخالت کنید. دخالت شما می‌تواند مشکلات بسیاری ایجاد کند که در ادامه راجع به آن‌ها صحبت خواهیم کرد. بهترین راهکار این است که به‌صورت غیرمستقیم دعوای میان کودکان را مدیریت کنید. بااین‌حال اگر احساس می‌کنید خشم در فرزند شما بیش‌ازحد عادی آن است یا اگر احساس می‌کنید فرزندتان حتی در حد معمول توانایی دفاع کردن از خودش را ندارد شاید بهتر باشد راجع به این شرایط مشاوره کودک بگیرید.

چرا نباید در دعوای بچه ها دخالت کنیم؟

روانشناسان معتقدند که والدین هرگز نباید به‌صورت مستقیم وارد دعوای بین بچه ها بشوند. ورود مستقیم شما به دعوای کودکان می‌تواند پیامدهای منفی بسیاری به همراه داشته باشد. ازجمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

احساس جانب‌داری به خاطر دخالت والدین در دعوای بچه ها

اولین پیامد منفی دخالت شما در دعوای بچه ها این است که یکی از آن‌ها احساس می‌کند شما طرف کودک دیگر را می‌گیرید. همین موضوع ساده می‌تواند در ذهن یک کودک معناهای بسیاری پیدا کند. برای مثال ممکن است او احساس کند شما فرزند دیگرتان را بیشتر دوست دارید. یا احساس کند شما او را دوست ندارید؛ احساسات و خواسته‌هایش برایتان اهمیتی ندارد و … .

اوضاع زمانی بدتر می‌شود که یکی از کودکان چون از دیگری بزرگ‌تر/کوچک‌تر است یا به هر دلیل دیگری همیشه مجبور باشد کوتاه بیاید و همیشه ببیند که شما طرف فرزند دیگر را می‌گیرید. این کار شما علاوه بر اینکه به رابطه بین کودکان آسیب می‌زند ارتباط آن‌ها را با شما هم خراب می‌کند و باعث می‌شود افکار منفی بسیاری راجع به جایگاه‌شان در خانواده در ذهن آن‌ها شکل بگیرد.

بیشتر بخوانید:  خستگی های بچه داری

فروشگاه آرامیس

دخالت والدین در دعوای بچه ها و ناتوانی در حل مسئله

دعوا و اختلاف با دیگر کودکان مسئله‌ای است که برای فرزند شما پیش آمده است، پس لطفاً سعی نکنید این مسئله را به‌جای فرزندتان حل کنید. درواقع یکی از نکاتی که او باید در محیط اجتماع یاد بگیرد همین است. کودکان در بازی‌ها و ارتباطی که با دیگر بچه‌ها دارند یاد می‌گیرند که چطور خواسته‌های‌شان را بیان کنند یا چطور از خود و نظرات‌شان دفاع کنند. اگر شما هر بار در بحث‌های آن‌ها دخالت کنید فرصت این یادگیری و حل مسئله را از آن‌ها دریغ کرده‌اید. این موضوع باعث می‌شود فرزندتان در جامعه و در موقعیت‌های بزرگ‌تر هم نتواند از حقوق خود دفاع کند.

مشکلات روحی ناشی از دخالت والدین در دعوای بچه ها

وقتی شما فرزندان‌تان را به خاطر بحث و اختلافی که بین‌شان وجود داشته تنبیه می‌کنید یعنی تمام پیامدهای منفی تنبیه کردن را هم برای فرزندتان می‌خرید. تنبیه کردن علاوه بر اینکه باعث مشکلات روحی بسیاری می‌شود چیزی هم به فرزندتان یاد نمی‌دهد. درواقع آن‌ها با تنبیه متوجه نمی‌شوند که کجای کارشان ایراد داشته است و به‌جای آن باید چه کار کنند. به همین خاطر است که روانشناسان معتقدند تنبیه هرگز نمی‌تواند راهکار تربیتی خوبی برای کودک شما باشد.

با حذف دخالت والدین در دعوای بچه ها پس چه باید کرد؟

اگر قرار باشد در دعوای بین بچه‌ها دخالت نکنیم پس چطور باید این دعواها تمام شوند؟ سؤال اصلی هنوز هم سرجای خودش وجود دارد؛ بالاخره با دعوای بچه‌ها چه کنیم؟ اگر می‌خواهید فرزند شما از هر بحث چیزی یاد بگیرد و دیگر درگیر دعواهای بین بچه‌ها نباشید به این نکات دقت داشته باشید. برای آشنایی با راه های جلوگیری از دعوای بین بچه ها کلیک کنید.

1- الگوی خوبی برای آن‌ها باشید

بچه‌ها بیش‌تر از اینکه از حرف‌های شما یاد بگیرند به رفتارتان نگاه می‌کنند. پس اگر می‌خواهید چیزی را به آن‌ها یاد بدهید اول آن را در رفتار خودتان ایجاد کنید. برای مثال سعی کنید هرگز با دیگران دعوا نکنید. زمانی که احساس می‌کنید عصبانی هستید از طرف مقابل بخواهید که زمان دیگری راجع به این موضوع صحبت کنید. یا همیشه حرف زدن منطقی و حل کردن مسائل را جایگزین دعوا و اختلاف کنید. وقتی فرزندتان این رفتارها را در شما می‌بیند یاد خواهد گرفت که او هم با دیگران به همین شکل برخورد کند.

2- احساس همدلی را به فرزندتان آموزش دهید

یکی از دلایل اختلاف و دعوا این است که هرکسی می‌خواهد حرف خودش را بزند و ما کمتر به حرف و خواسته طرف مقابل اهمیت می‌دهیم. اگر می‌خواهید اختلاف و دعوای فرزندتان با دیگران را کم کنید یکی از راهکارها این است که همدلی را به او آموزش دهید. بهترین راه برای این کار استفاده از بازی و قصه است. از این راه فرزند شما یاد می‌گیرد که خود را در موقعیت‌های مختلف و به‌جای شخصیت‌ها قرار بدهد. وقتی این کار را یاد گرفت طبیعتاً در موقعیت‌های مختلف نیز می‌تواند احساسات طرف مقابلش را درک کند؛ و کمتر وارد بحث و مشاجره خواهد شد.

3- مذاکره و صحبت کردن را به آن‌ها آموزش دهید

در یک فرصت مناسب روش‌های صحبت کردن صحیح را به فرزندتان آموزش دهید. به او یاد بدهید که می‌تواند خواسته‌های خود را از این راه و بدون ناراحت کردن دیگران به دست بیاورد. در واقع طی یک مذاکره به حرف‌های طرف مقابل هم گوش دهد و منافع هر دو حفظ شود. برای مقابله با سایر سختی های بچه داری کلیک کنید.

چه زمانی از یک مشاور کمک بگیریم؟

الف: خشونت بیش‌ازحد کودک

اگر احساس می‌کنید به‌طورکلی خشونت بخشی از شخصیت فرزند شما است؛ تقریباً همیشه به دیگران پرخاش می‌کند و نشانه‌های دیگری از تمایل به خشونت مثل فیلم‌ها و بازی‌های خشن را هم در او می‌بینید بهتر است برای کنترل این شرایط از مشاور کمک بگیرید.

ب: بلد نبودن روابط اجتماعی

گاهی اوقات خشونت کودکان به این خاطر است که آن‌ها توانایی‌های برقراری رابطه اجتماعی را ندارند. برای مثال فرزند شما توانایی صبر کردن برای رسیدن به نوبتش را ندارد؛ نمی‌تواند خواسته‌های خود را به دوستانش بگوید؛ و یا می‌خواهد همه به حرف‌های او گوش کنند؛ و به همین خاطر است که با دوستانش درگیر می‌شود. در این شرایط هم بهتر است با یک روانشناس کودک مشورت کنید. آن‌ها می‌توانند با آموزش مهارت‌های صحیح به فرزند شما از این مشکلات جلوگیری کنند.

ج: سبک فرزند پروری

اگر احساس می‌کنید در تربیت فرزند خود دچار مشکل هستید و نمی‌دانید در هر شرایط باید چطور واکنش نشان بدهید هم بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین با بررسی سبک شخصیتی شما و فرزندتان و همین‌طور با استفاده از تخصص و تجربه‌ای که دارند به شما کمک می‌کنند بهترین راه را برای تربیت فرزندتان انتخاب کنید. برای آشنایی با تمامی آنچه که مربوط به آموزش پدر و مادر است، کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه دخالت والدین در دعوای بچه ها می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

چرا نباید در دعوای بین فرزندانم دخالت کنم؟

این کار شما توانایی حل مسئله را در آن‌ها از بین می‌برد. به‌علاوه ممکن است یکی از فرزندان‌تان احساس کند شما در حال جانب‌داری از دیگری هستید.

چه زمانی برای دعوای بین فرزندانم به مشاور مراجعه کنم؟

اگر این دعواها زیاد تکرار می‌شود؛ و یا شدت بسیاری دارد تا جایی که فرزندان شما به هم آسیب می‌زنند؛ یا درصورتی‌که می‌خواهید نکاتی راجع به فرزندپروری در این شرایط را یاد بگیرید می‌توانید از مشاور کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره