پرخاشگری کودکان زیر دو سال چه نشانه هایی دارد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

پرخاشگری کودکان زیر دو سال موضوعی است که والدین باید متوجه آن باشند. ما از کودکان به‌خصوص در این سن انتظار نداریم که رفتار پرخاشگرانه داشته باشند. اما شرایط زمانی بدتر می‌شود که این کودک توانایی کمی در صحبت‌کردن و بیان احساساتشان دارد. به همین خاطر پیداکردن علت عصبانیت و پرخاشگری آن‌ها نیز دشوارتر است. دلایلی مثل الگوهای نامناسب و پرخاشگر در محیط خانه یا تلاش برای جلب‌توجه می‌توانند از دلایل پرخاشگری کودکان زیر دو سال باشند. بهترین کار در این شرایط این است که خونسردی خودتان را حفظ کنید و از رفتار پرخاشگرانه خودداری کنید. به‌علاوه کمک‌گرفتن از مشاورین نیز می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

انواع پرخاشگری کودکان زیر دو سال

پرخاشگری در کودکان انواع مختلفی دارد. وقتی شما با این انواع آشنا باشید بهتر می‌توانید پرخاشگری را در کودک خود تشخیص بدهید و در نتیجه سریع‌تر نیز برای درمان آن اقدام خواهید کرد. انواع پرخاشگری که می‌بایست به آن‌ها توجه داشته باشید عبارتند از:

پرخاشگری جسمی: رفتارهایی مثل گازگرفتن، لگدزدن، پرت‌کردن اشیا و یا کتک زدن دیگران

پرخاشگری کلامی: جیغ و فریاد کردن یا استفاده از کلمات نامناسب

پرخاشگری رفتاری: رفتارهایی مانند لجبازی کردن یا مرتباً نه گفتن

برای آشنایی بیشتر با علل پرخاشگری کودک در سنین مختلف کلیک کنید.

دلایل پرخاشگری کودکان زیر دو سال

الگوهای نامناسب

یکی از اولین و شایع‌ترین دلایل پرخاشگری کودکان در سنین پایین داشتن الگوهای نامناسب است. پدر و مادر مهم‌ترین الگوهای دوران کودکی هستند. به همین خاطر قبل از هر چیز می‌بایست به رفتار خود توجه داشته باشید. داد زدن پدر و مادر، بدرفتاری آن‌ها و همین‌طور وجود تنش در محیط خانه از جمله دلایلی هستند که باعث پرخاشگری کودک می‌شوند.

پرخاشگری کودکان زیر دو سال برای اثبات شخصیت مستقل

کودکان در حدود سه‌سالگی دست به رفتارهایی مانند لجبازی می‌زنند. در این سنین شما عبارت‌هایی مثل (نه) یا (نمی‌خواهم) را زیاد از آنها می‌شنوید. این رفتار بیشتر به این خاطر است که آن‌ها تلاش می‌کنند تا برای اولین‌بار خودشان را به‌عنوان موجودی مستقل به دنیای اطراف معرفی کنند.

ناتوانی در صحبت‌کردن

کودکان توانایی کمی برای صحبت‌کردن دارند. آن‌ها احساساتشان را به‌خوبی نمی‌شناسند. به‌علاوه همین احساسات ناشناخته را نمی‌توانند به‌خوبی بیان کنند. همین مسئله باعث می‌شود که گاهی والدین متوجه منظور کودک نشوند. اینکه دیگران خواسته کودک را نمی‌فهمند باعث عصبانیت آن‌ها خواهد شد.

پرخاشگری کودکان زیر دو سال برای جلب‌توجه والدین

کودکان به‌خصوص در سنین پایین به محبت و توجه شما نیاز دارند. آن‌ها از این طریق است که متوجه می‌شوند جهان جای امن و مناسبی برای زندگی هست یا خیر؟ اما بعضی از والدین به هر دلیلی ممکن است توجه کافی به فرزندشان نداشته باشند. در این موقعیت‌ها کودک به هر رفتاری برای جلب‌توجه والدین دست می‌زند و یکی از این رفتارها پرخاشگری است.

بیشتر بخوانید: اختلالات رفتاری کودکان

راهکارهایی برای پرخاشگری کودکان زیر دو سال

1- آرامش خودتان را حفظ کنید

اینکه ببینید فرزند شما دائماً پرخاش می‌کند بسیار ناراحت‌کننده خواهد بود. بعضی از والدین در این شرایط آرامش خود را از دست می‌دهند و برخورد بدی با کودک می‌کنند. اما یادتان باشد همین رفتار شما تبدیل به درس جدیدی برای کودک می‌شود. به این معنا که او یاد خواهد گرفت در برابر رفتار ناخوشایند دیگران اجازه دارد پرخاش کند. به همین خاطر بهترین و اولین راهکار این است که در این شرایط آرامش خودتان را حفظ کنید.

2- به پرخاشگری کودکان زیر دو سال تذکر بدهید

وقتی رفتار نامناسبی از کودک می‌بینید بهتر است اشتباهش را به او تذکر بدهید. اما برای این کار باید از یک لحن آرام استفاده کنید. خیلی دوستانه کودک را به آرامش دعوت کنید و به او بگویید که رفتارش اشتباه است. یادتان باشد در صحبت با کودکان سن پایین بهتر است از جمله‌های کوتاهی که برای آن‌ها قابل‌درک است استفاده کنید.

3- رفتار ثابتی داشته باشید

یکی از مهم‌ترین اصول برای برخورد با پرخاشگری کودکان این است که همیشه رفتار ثابتی با آن‌ها داشته باشید. اینکه گاهی اوقات پرخاشگری را تنبیه کنید و بعضی مواقع از کنار آن بگذرید چیزی را به فرزند شما یاد نخواهد داد. بلکه شما بیشتر باعث سردرگمی او می‌شوید.

4- پرخاشگری کودکان زیر دو سال دقت به الگوها

پدر و مادر، اطرافیان نزدیک و همین‌طور شخصیت‌های کتاب قصه یا کارتون مهم‌ترین الگوهای هر کودکی هستند. رفتار این شخصیت‌ها تأثیر بسیاری در رفتار کودک خواهد گذاشت. در حقیقت کودکان برای اینکه راه و رسم رفتار در اجتماع را یاد بگیرند به رفتار دیگران توجه بسیاری می‌کنند. حتی در مواقع مشابه این رفتارها را تقلید می‌کنند. به همین خاطر اگر می‌خواهید پرخاشگری فرزندتان را کنترل کنید بهتر است به این مسئله دقت کافی داشته باشید.

5- استفاده از تشویق

روان‌شناسان رفتارگرا معتقدند که تشویق رفتار درست و همین‌طور تنبیه رفتار اشتباه تأثیر بسیاری در یادگیری رفتار صحیح دارد. شما هم می‌توانید برای کنترل پرخاشگری در فرزندتان از این قانون استفاده کنید. زمان‌هایی که کودک پرخاشگری نشان نمی‌دهد او را به‌خاطر رفتار صحیح‌اش تشویق کنید. اما در موقعیت‌هایی که او پرخاشگر می‌شود بهتر است برای چند دقیقه او را از محیط دور کنید و یا می‌توانید یکی از کارهایی که کودک دوست دارد مثل استفاده از اسباب‌بازی‌ها را محدود کنید.

بیشتر بخوانید: کودکان استثنایی

اهمیت کمک‌گرفتن از مشاور درباره پرخاشگری کودکان زیر دو سال

پرخاشگری در کودکان بسیاری از مواقع مرحله‌ای طبیعی از رشد آنها است. بااین‌حال ممکن است که این موضوع نشانه مشکلات جدی‌تری مانند اختلال نافرمانی مقابله‌ای (ODD) و یا اختلال نامنظمی خلق اخلال‌گرایانه باشد. علاوه بر این پرخاشگری کودک رابطه بین او و والدین را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؛ و همین موضوع می‌تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد.

به همین خاطر توصیه می‌شود وقتی کودک دچار پرخاشگری است حتماً راجع به این موضوع از یک مشاور کودک کمک بگیرید. مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا دلیل عصبانیت کودک و همین‌طور راه‌های صحیح برخورد با آن را پیدا کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پرخاشگری کودکان زیر دو سال می توانید از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در کلبنیک تخصصی کودک ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

وقتی فرزندم پرخاشگری می‌کند باید چه رفتاری داشته باشم؟

بهتر است خونسردی خودتان را حفظ کنید. وقتی فرزندتان آرام‌تر شد متناسب با رفتاری که داشته و برای چند دقیقه تا نهایتاً یک ساعت او را از یکی از چیزهایی که دوست دارد محروم کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره