کلاس آموزش بچه داری و ترفندهایی ساده برای بچه داری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

کلاس آموزش بچه داری می تواند به مادرانی که منتظر تولد فرزند اول‌شان هستند و به عبارتی از بچه بزرگ کردن اطلاع کافی ندارند، کمک کند تا از کودک خود به بهترین شکل ممکن مراقبت کنند. توجه به سلامت جسمی و روانی کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است و هر مادری بایستی تمام تلاش خود را برای داشتن یک فرزند سالم بکند. اینکه مادری از نحوه و چگونگی مراقبت از کودک و مسائل بهداشتی مربوط به او مطلع نباشند، مشکلاتی برای او و فرزندش به همراه خواهد داشت.

کلاس های آموزش بچه داری با هدف آشنایی مادران با نحوه و فنون مراقبت از کودک در سنین شیرخوارگی از نظر تغذیه، بهداشت و پیشگیری از صدمات جسمانی و روحی و جلوگیری از معلولیت انجام می‌شود. در ادامه پیرامون کلاس آموزش بچه داری اطلاعات بیشتری ارائه کرده‌ایم. برای شرکت در این دوره ها ابتدا مشاوره کودک دریافت نمایید.

کلاس آموزش بچه داری

با گسترش سطح اطلاعات عموم مردم، این روزها توسط کلینک‌ها و پزشکان مختلف، کلاس‌هایی در جهت نگهداری از نوزاد و آموزش بچه داری برگزار می‌گردد.

خانم‌های باردار می‌توانند قبل از تولد فرزندشان، چند روزی را وقت بگذارند و در این کلاس‌ها شرکت کنند. البته کلاس هایی که ضمن آموزش نکات بچه داری، شاد و مفرح نیز باشد و اطلاعات پیچیده و گسترده‌ای را ارائه ندهد، موثر خواهد بود.

وقتی در کلاس های بچه داری شرکت می‌کنید که برگزار کننده آن یک متخصصان کودک است، در واقع تمامی مسائل از نظر یک متخصص کودک توضیح داده می‌شود و مراقبت‌های آموزش داده شده کاملا صحیح و علمی است که شما می‌توانید با این روش‌های تخصصی فرزندتان را بزرگ کنید.

از طرفی دیگر وقتی در کلاس های آموزش بچه داری شرکت می‌کنید، در واقع قبل از تولد فرزندتان می‌دانید که پس از تولد، اگر او گریه کند یا شیر نخورد چه باید بکنید و یا چگونه او را به حمام ببرید. بنابراین شرکت در کلاس های نگهداری نوزاد و آموزش بچه داری می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

فروشگاه آرامیس

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

سرفصل مطالب کلاس آموزش بچه داری

برای بسیاری از مادران سوال است که در کلاس های نگهداری از نوزاد چه مواردی را آموزش می‌دهند. به طور کلی در تمامی کلاس هایی که با عنوان کلاس های نگهداری از نوزاد و آموزش بچه داری برگزار می‌گردد، حتما سرفصل های زیر ارائه خواهد شد. برای آشنایی با تمامی آنچه که باید تحت عنوان آموزش پدر و مادر باید بدانید کلیک کنید.

  • آموزش شیر دهی
  • نکات مربوط به خواب کودک
  • آموزش حمام پیش و پس از افتادن بند ناف
  • آموزش علل گریه نوزاد
  • روش درمان شکم درد نوزاد 
  • آموزش بغل کردن صحیح نوزاد
  • انواع روش های بغل کردن
  • روش صحیح تعویض پوشک
  • تشخیص و درمان زردی نوزادی
  • نکات طبیعی در نوزاد
  • تجویز داروهای لازم
  • آموزش خواب برای کودکان بالای دو ماه
  • آموزش علل بروز سندروم مرگ ناگهانی شیرخوار
  • نکات مربوط به تربیت کودک

کلاس آموزش بچه داری برای چه سنینی برگزار می‌گردد؟

کلاس های آموزش نگهداری از نوزاد و آموزش بچه داری معمولا از دوران نوزادی که تازه به دنیا آمده است، تا کودکان بالای هجده ماه برگزار می‌گردد. در هر کدام سرفصل های خاصی ارائه می‌شود که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم :

  • نگهداری از نوزاد : خانم‌های باردار و مادرانی که دارای نوزاد زیر شش ماه هستند، می‌توانند در این کلاس شرکت کنند که سرفصل‌ها در تیتر قبلی ارائه شد.
  • کودکان شش ماه تا یکسال : سرفصل‌های مربوط به تغذیه، خواب، دندان‌ها، ایمنی کودک، کمک‌های اولیه
  • کودکان یکسال تا هجده ماه : سرفصل‌های مربوط به تغذیه، خواب، تکلم، بازی، ایمنی
  • کودکان بالای هجده ماه : سرفصل‌های مربوط به تربیت، تغذیه، ایمنی     

توجه کنید که در پایان کلاس های بچه داری معمولا جزوه و یا عکس و فیلم‌هایی نیز در اختیار شما قرار داده خواهد شد، تا اگر مطلبی را فراموش کردید، با مراجعه به آن‌ها به یاد بیاوردید.

پبشنهاد می شود حتما مقاله آموزش حرف زدن به کودک را بخوانید.

آموزش بچه داری | اصول نگهداری و مراقبت از کودکان

بدیهی است که کودکان از زمان تولد به مراقبت‌های مداومی نیاز دارند که مادران بایستی از اصول نگهداری از آن‌ها مطلع باشند. در ادامه این مطلب سعی کرده‌ایم به برخی مراقبت های لازم در زمان نوزادی اشاره کنیم. برای دریافت آموزه‌های کامل‌تر با موسسه نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

تغذیه نوزاد

از مهم‌ترین مواردی که در نگهداری یک کودک اهمیت بسیار زیادی دارد، تغذیه اوست. نوزادی که تازه متولد شده، بایستی تا شش ماهگی در طول 24 ساعت حداقل 8 تا 12 نوبت از شیر مادر خود تغذیه کند.

از آنجایی که شیر مادر سرشار از مواد مغذی و آنتی بادی‌های حیاتی جهت رشد کودک است، تا شش ماهگی نیازهای تغذیه‌ای نوزاد را برطرف می‌کند. بهتر است در هر نوبت ده دقیقه به نوزاد خود شیر بدهید. احساس راحتی در پستان‌ها پس از شیر خوردن کودک‌تان می‌تواند به شما بگوید که او سیر شده است.

اگر برای تغذیه نوزاد، شیر مادر کافی نیست، باید به کودک، شیر خشک نیز بدهید. بهتر است در هر بار 60 تا 90 میلی لیتر شیر خشک برای تغذیه نوزاد آماده کنید.

آموزش بچه داری | آروغ زدن

نوزادان در زمان شیر خوردن و مکیدن، هوا را نیز می‌بلعند که بایستی پس از شیر خوردن آروغ بزنند، تا از ایجاد گاز و قولنج در شکم‌شان جلوگیری شود.

وقتی نوزاد پس از شیر خوردن، آروغ میزند در واقع هوای اضافی را از معده خود خارج می‌کند، تا بتواند غذایی را که خورده، بهتر هضم کند و دچار درد شکم و کولیک نشود.

برای آروغ زدن نوزاد، او را با یک دست به طوری بغل بگیرد که کودک روی سینه شما قرار گیرد و چانه‌اش بر روی شانه‌تان باشد، سپس با دست دیگر و بسیار آرام به پشت او ضربه بزنید تا کودک آروغ بزند.

مراقب سر و گردن نوزاد باشید

عضلات گردن نوزادان معمولا تا سه ماهگی قوی نیست و در واقع نمی‌تواند وزن سر را تحمل کند. برای جلوگیری از آسیب دیدن سر و گردن نوزاد، باید در زمان‌هایی که او را بغل می‌کنید، سر و گردن او را در دست‌تان نگه دارید.

آموزش بچه داری | مراقبت از بند ناف

از مهم‌ترین مراقبت‌های نوزاد می‌توان به مراقبت از بند ناف اشاره کرد. باید تا زمانی که بند ناف خشک نشده، به آن فشار نیاورید تا کنده نشود. در زمان شستشوی نوزاد بهتر است ناف او را با آب ولرم شستشو دهید و سپس خشک کنید.

اگر می‌خواهید برای خشک کردن بند ناف به آن دست بزنید، حتما از قبل دست خود را ضد عفونی کنید. در صورتی که هر کدام از علائم قرمزی، تورم، ترشحات بد بو یا چرک و خونریزی را مشاهده کردید، بایستی به پزشک اطفال مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید : خرید رفتن با کودک

پوشک کردن

در نگهداری نوزاد تعویض پوشک بسیار مهم است. در صورتی که کودک شما دارای تغذیه درست باشد و به اندازه کافی شیر مادر و یا شیر خشک بخورد، روزانه حداقل هشت بار پوشک خود را خیس می‌کند، که نیاز است هر بار پوشک او را عوض کنید.

در زمانی که می‌خواهید پوشک نوزاد خود را عوض کنید، بهتر است او را بر روی یک تشک نرم قرار دهید و از کرم سوختگی یا پودر بچه نیز استفاده کنید. بهتر است زمان‌هایی کودک خود را بدون پوشک بگذارید.

آموزش بچه دار | حمام کردن نوزاد

نوزادی که تازه به دنیا آمده، پس از دو تا شش ساعت پس از تولد نیاز به حمام دارد. البته حمام کردن نوزادان به دلیل بستری شدن در بیمارستان و یا سرد بودن هوا ممکن است دیرتر انجام شود. پس از اینکه بند ناف خشک شد، می توانید نوزاد خود را دو تا سه بار در هفته به حمام ببرید.

برای حمام کردن نوزاد ابتدا حمام را گرم کنید و از صابون ملایم کودک، حوله نرم، لوسیون یا کرم کودک استفاده کنید.

ماساژ دادن نوزاد

بهتر است قبل از حمام کردن نوزاد، با کمی روغن یا لوسیون بدن نوزاد خود را به آرامی ماساژ دهید. ماساژ دادن می‌تواند به آرامش خواب کودک و هضم غذا کمک کند.

آموزش بچه داری | خوابیدن

نوزاد تازه متولد شده، تا دو ماهگی به 16 ساعت خواب نیاز دارد که معمولا تا چهار ساعت در روز نیز چرت می‌زنند. توجه داشته باشید که برای داشتن الگوی خواب منظم، پوشک کودک خود را مرتب عوض کنید و به او شیر بدهید، تا بر اثر این دو مورد از خواب بیدار نشود.

در زمان خوابیدن نوزاد نیز بایستی به این نکته توجه داشته باشید، که نوزاد دائما به یک طرف نخوابد و او را جابه جا کنید تا سر او به شکل صاف شکل نگیرد.

کوتاه کردن ناخن ها

رشد ناخن‌ها در نوزادان بسیار سریع اتفاق می‌افتد که اگر کوتاه نشود، ممکن است به خودشان آسیب برسانند. پس به طور منظم با ناخن گیر مخصوص ناخن های کودک خود را به آرامی کوتاه کنید.

برای شرکت در کلاس آموزش بچه داری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره