رفتار با شخصیت اسکیزوئید

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رفتار با شخصیت اسکیزوئید چطور باید باشد؟ با توجه به اینکه افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوئید از برقراری روابط صمیمانه و نزدیک با سایرین اجتناب می‌کنند و غالباً به‌عنوان افرادی منزوی شناخته می‌شوند برای اطرافیان و بستگان آن‌ها معمولاً این سؤال پیش خواهد آمد که با شخصیت اسکیزوئید چطور باید برخورد کنند؟ اصلی‌ترین و مهم‌ترین کاری که به‌عنوان نزدیکان این افراد می‌توانید انجام دهید این است که از آن‌ها بخواهید برای درمان از یک روانشناس کمک بگیرند.

البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که مطرح کردن این مسئله و دریافت موافقت شخصیت اسکیزوئید موضوع بسیار دشواری خواهد بود. شما می‌توانید با کمک گرفتن از روانشناس، علاوه بر بالا بردن اطلاعات خود راجع به شخصیت اسکیزوئید و نحوه برخورد با آن‌ها، برای سلامت روان خود در این رابطه نیز قدمی بردارید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با شخصیت اسکیزوئید می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

راه‌های ارتباطی و رفتار با شخصیت اسکیزوئید

برخورد با شخصیت اسکزوئید

شخصیت‌های اسکیزوئید معمولاً افرادی تنها و درون‌گرا هستند که تنها بودن را به حضور در جمع ترجیح می‌دهند. همچنین با توجه به نوع خاص برقراری روابط اجتماعی در شخصیت اسکیزوئید آن‌ها معمولاً دوستان و نزدیکان چندانی نیز ندارند و بسیاری از افراد از اطراف آن‌ها پراکنده می‌شوند. بااین‌حال اگر شما به هر دلیلی می‌خواهید نحوه برقراری ارتباط و رفتار با شخصیت اسکیزوئید را یاد بگیرید؛ بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید.

بیشتر بخوانید : شخصیت اسکیزوئید  

1️⃣ تشویق وی برای مراجعه به مراکز درمانی

درصورتی‌که یکی از اطرافیان شما دچار شخصیت اسکیزوئید است بهترین کمک شما به او این است که از وی بخواهید برای درمان وضعیت موجود اقدام کند. اگرچه افراد اسکیزوئید معمولاً خود را دچار مشکل خاصی نمی‌دانند و احساس می‌کنند در شرایط موجود وضعیت آن‌ها بسیار مطلوب است بااین‌حال شما می‌توانید برخی نقاط ضعف و مشکلات را به آن‌ها گوشزد کنید. توجه داشته باشید که برای مطرح کردن چنین پیشنهادی در درجه اول باید میزانی از ارتباط و صمیمیت میان شما ایجاد شده باشد و همچنین باید این درخواست را بسیار محتاطانه مطرح نمایید.

برای مثال در برخورد و رفتار با شخصیت اسکیزوئید بهتر است وقتی از مشکلات و درگیری‌هایی که در محل کار یا تحصیل پیدا کرده و یا هرگونه مشکل دیگری که به دلیل ویژگی‌های اسکیزوئیدی برای وی پیش‌آمده صحبت می‌کند، از او بخواهید از مشاور کمک بگیرد. شاید بهتر باشد که شما مستقیماً از الفاظی مانند اسکیزوئید، بیماری و سایر عبارات منفی استفاده نکنید.

سعی کنید تمرکز خود و موضوع را بر روی مشکلات پیش‌آمده نگه دارید و دلیل مراجعه به مشاور را نیز حل این مشکلات و نه درمان بیماری شخصیتی بیان نمایید. برای آشنایی با روش های درمان شخصیت اسکیزوئید کلیک کنید.

2️⃣ رفتار با شخصیت اسکیزوئید | اطلاعات خود را افزایش دهید

به میزانی که شما اطلاعات خود را راجع به شخصیت اسکیزوئید و نشانه‌ها و دلایل ایجاد آن افزایش دهید بهتر خواهید توانست ارتباط خود را مدیریت کنید. شما می‌توانید از طریق مطالعه و یا دریافت مشاوره از متخصصین روانشناسی اطلاعات خود را راجع به این بیماری افزایش دهید. این مسئله به شما کمک خواهد کرد که کنترل بیشتری بر اوضاع داشته باشید و معنای هر رفتار از جانب شخصیت اسکیزوئید را نیز بهتر بفهمید.

3️⃣ پذیرش داشته باشید

بالا بردن پذیرش یکی از اصلی‌ترین پاسخ‌ها به این سؤال است که رفتار با شخصیت اسکیزوئید چطور باید باشد؟ توجه داشته باشید که بیماران مبتلا به شخصیت اسکیزوئید هرگز به‌طور کامل درمان نخواهند شد و به همین خاطر این شمایید که باید هرچه سریع‌تر با این واقعیت کنار بیایید.

هنگامی‌که شما بتوانید این پذیرش را در خود ایجاد کنید، درگیری‌های شما با شخصیت اسکیزوئید به میزان بسیاری کاهش پیدا کرده و همچنین سلامت روانتان نیز بالاتر خواهد رفت. اگر احساس می‌کنید این واقعیت که یکی از نزدیکان شما با شخصیت اسکیزوئید درگیر شده برایتان بسیار ناراحت‌کننده بوده و شرایط روحی شما را تحت تأثیر قرار داده است، می‌توانید در این زمینه از یک مشاور کمک بگیرید.

4️⃣ آن‌ها را در شرایط ناراحت‌کننده قرار ندهید

به‌عنوان یک دوست و همراه در رفتار با شخصیت اسکیزوئید بهتر است سعی کنید شرایط آن‌ها را درک کرده و آنان را در موقعیت‌هایی که احساس معذب بودن می‌کنند، قرار ندهید. برای مثال ترتیب دادن مهمانی‌های بزرگ، اصرار به شرکت در شب‌نشینی و یا هر موضوع دیگری که باعث آزار آن‌ها می‌شود را کنار بگذارید. سعی کنید همواره در هم‌نشینی‌ها نظر و راحتی این افراد را نیز در نظر داشته باشید.

یکی دیگر از شرایطی که می‌تواند باعث ناراحتی و رنجش شخصیت اسکیزوئید باشد اصرار بیش‌ازحد شما برای تغییر اخلاقیات آن‌هاست. در ارتباط با افراد اسکیزوئید همواره به این موضوع توجه داشته باشید که آن‌ها به دلیل مشکلات شخصیتی با سایرین تفاوت دارند و تحت‌فشار گذاشتن‌شان برای تغییر نه‌تنها باعث بهبود وضعیت آن‌ها نخواهد شد بلکه صرفاً باعث آزردگی و همین‌طور آسیب دیدن ارتباط شما می‌گردد.

5️⃣ رفتار با شخصیت اسکیزوئید | انتظار ابراز هیجان زیاد نداشته باشید

شخصیت‌های اسکیزوئید معمولاً به سردی هیجانی معروف هستند. شخصیت اسکیزوئید نمی‌توانند هیجانات مثبت یا منفی خود را به‌اندازه دیگران ابراز کنند و به همین خاطر ممکن است شما در برخورد و رفتار با شخصیت اسکیزوئید احساس کنید که آن‌ها احساسی ندارند.

این موضوع تا حد زیادی باعث ناراحتی و فرسایش روحی شما می‌شود؛ زیرا آن‌ها معمولاً در مقابل ابراز محبت و هیجان دیگران واکنش چندانی نشان نمی‌دهند. به همین خاطر بهتر است برای ارتباط با مبتلایان به شخصیت اسکیزوئید به این نکته توجه داشته باشید که آن‌ها ابراز هیجانی ندارند و شما بایئ خود را با این مسئله سازگار نمایید.

6️⃣ معانی رفتار و حالت‌های او را بشناسید

با توجه به اینکه افراد درگیر با شخصیت اسکیزوئید معمولاً کمتر صحبت می‌کنند و همان‌طور که گفته شد ابراز هیجانی چندانی نیز ندارند آشنایی شما با حالات و زبان بدن شخصیت اسکیزوئید می‌تواند تا حد زیادی به شما در فهم احساسات و آنچه در سر دارند کمک کند. برای پیدا کردن شناخت دراین‌باره سعی کنید به‌خوبی حالات آن‌ها را در موقعیت‌های مختلف موردبررسی قرار دهید.

7️⃣ تلاش برای ارتباط‌های غیر هیجانی

همان‌طور که گفته شد یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های شخصیت اسکیزوئید این است که آن‌ها از ارتباط هیجانی، جسمی و کلامی اجتناب می‌کنند به همین خاطر بهتر است در حین ارتباط و رفتار با شخصیت اسکیزوئید برنامه‌هایی به‌غیر از ارتباطات عمیق هیجانی و تماس‌های جسمی را برنامه‌ریزی نمایید.

با توجه به علایق هردوی شما و همین‌طور شرایط موجود می‌توانید ارتباط خود با شخصیت اسکیزوئید را به‌صورت قدم زدن و صحبت راجع به مسائل مختلف، آشپزی، مطالعه و یا تماشای فیلم شکل دهید. این موضوع باعث خواهد شد تا طرف مقابل نیز از ارتباط با شما لذت ببرد و بخواهد که آن را ادامه دهد.

8️⃣ رفتار با شخصیت اسکیزوئید | از یک مشاور کمک بگیرید

همواره به این موضوع توجه داشته باشید که اطرافیان افراد اسکیزوئید بیش از خود فرد دچار بحران‌های روحی خواهند شد به همین خاطر شاید بهتر باشد در حین ارتباط و رفتار با شخصیت اسکیزوئید، از یک مشاور نیز کمک بگیرید. مشاورین در کنار کمک برای بالا بردن پذیرش و توانایی‌های خود، می‌توانند در یافتن راهکارهایی برای برخورد با شخصیت اسکیزوئید نیز شما را یاری کنند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

آیا نوع رفتار با شخصیت اسکیزوئید تاثیری بر او دارد؟

هر چند شخصیت اسکیزوئید علاقه ای به حضور در جمع ندارد و به نوعی خوی او منزوی است؛ اما باز هم تلاش و رفتار اطرافیان میتواند روی آن ها تاثیر داشته باشد. از آن جا که بقای ما در کنار هم نوعانمان تضمین می‌شود پس انزوا چندان برای شخصیت اسکیزوئید مناسب نیست. پس تلاش خود را کوچک نشمارید و بدانید که نوع رفتار شما بر وضعیت او تاثیر خواهد داشت.

سخن آخر

شاید در نگاه اول ویژگی های شحصیت اسکیزوئید برای دیگران آسیب زا نباشد، اما در صورت زندگی و هم خانگی با شخصیت اسکیزوئید متوجه مشکلاتی خواهید شد. در این زمان اطرافیان به دردسر افتاده و به دنبال راهکاری هستند. انزوا و بی احساسی شخصیت اسکیزوئید واکنش اطرافیان را نسبت به خودشان سردتر خواهد کرد. حال در برخورد و رفتار با شخصیت اسکیزوئید تلاش شماست که نتیجه را تغییر خواهد داد. در این مقاله راهکارهایی در ارتباط و رفتار با شخصیت اسکیزوئید ارائه دادیم. در صورت میسر نبودنشان حتما با متخصصین روانشناسی در این باره صحبت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با شخصیت اسکیزوئید می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آیا می‌توان با شخصیت‌های اسکیزوئید ارتباط برقرار کرد؟

بله؛ اگرچه در ارتباط با شخصیت اسکیزوئید باید اصول و نکات خاصی را مدنظر قرار دهید اما بااین‌حال امکان برقراری ارتباط با آن‌ها وجود دارد.

در ارتباط با شخصیت اسکیزوئید باید به چه مسائلی توجه داشته باشیم؟

مهم‌ترین نکته این است که سعی کنید نسبت به این موضوع پذیرش داشته باشید و همچنین اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید. یکی از نکات مهم دیگر این است که سعی کنید برای دیدارهای خود برنامه‌ریزی داشته باشید و از ملاقات‌هایی که در آن‌ها هیجان و احساس بسیاری وجود دارد، خودداری کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره