رفتارهای عجیب و غریب کودک چطور شکل می گیرند

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

گاه رفتارهای عجیب و غریب کودک برای بعضی از پدر و مادرها تبدیل به یک موضوع نگران کننده می‌شود که نمی‌دانند چطور باید با آن برخورد کنند. گاهی وقت‌ها رفتار فرزندمان آن‌قدر عجیب است که نمی‌توانیم دلیلش را بفهمیم یا ممکن است از کارهای او در مقابل دیگران خجالت بکشیم. حتما وقتی بشنوید رفتارهای عجیب‌وغریب کودک دیر یا زود تمام می‌شوند، خوشحال می‌شوید و او رفتار اجتماعی مناسب را یاد خواهد گرفت. رفتارهای عجیب‌وغریب ممکن است به خاطر مشکلات روحی یا ذهنی نیز ایجاد شده باشند که راجع به آن‌ها در ادامه صحبت خواهیم کرد، توصیه می‌کنیم مقاله اصول مربوط به تربیت کودک را نیز مطالعه کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتارهای عجیب و غریب کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

رفتارهای عجیب و غریب کودک

علت-رفتارهای-عجیب-و-غریب-کودک

قبل از هر چیزی باید به این سؤال پاسخ دهیم که رفتار عجیب‌وغریب یعنی چه یا به چه رفتاری عجیب می‌گوییم؟ گاهی اوقات پدر و مادرها بیش‌ازحد روی فرزندشان حساس هستند و هر رفتاری به نظرشان زشت یا عجیب می‌آید. این والدین از کودک انتظار دارند که درست مثل یک بزرگ‌سال رفتار کند. بعضی وقت‌ها هم رفتار کودکان واقعاً عجیب است. شاید دیده باشید کودکانی که می‌دانند یک رفتار زشت است اما عمداً جلوی دیگران انجام می‌دهند. برای مثال ممکن است جلوی دیگران دست توی دماغ و دهانشان بکنند یا بچه‌های کوچک‌تر را اذیت کنند.

به‌طورکلی رفتار عجیب‌وغریب کودک یعنی فرزندتان دست به رفتارهایی می‌زند که با سن او مناسب نیستند یا می‌داند که نباید این کارها را در مقابل دیگران انجام دهد. مثلاً اگر یک کودک 4 ساله به اندام خصوصی خود دست می‌زند این موضوع خیلی هم عجیب نیست و بسیاری از بچه‌ها در این سن این کار را انجام می‌دهند، اما اگر یک بچه 7 یا 8 ساله چنین کاری می‌کند باید علت این رفتار را بیابید.

فروشگاه آرامیس

برای آشنایی بیشتر با اختلالات رفتاری کودکان کلیک کنید.

دلایل رفتارهای عجیب و غریب کودک

ناآشنایی با قوانین اجتماعی

بچه‌ها در دنیای خودشان زندگی می‌کنند و خیلی با قواعد زندگی اجتماعی آشنا نیستند. این باعث می‌شود گاهی رفتارهایی از آن‌ها ببینید که به نظر عجیب هستند. آن‌ها نمی‌دانند چه حرفی را باید در چه موقعیتی بزنند یا نزنند و شاید حرف‌هایشان شما را خجالت‌زده کند. در این موقعیت‌ها بهتر است به‌جای بدرفتاری با کودک با آرامش رفتار صحیح را به او توضیح دهید.

برای آشنایی با نحوه برخورد و نشانه های کودک بد قلق کلیک کنید.

مشاهده نتیجه رفتار

کودکان با رفتارهای مختلف در حال شناخت محیط اطراف هستند. آن‌ها می‌خواهند ببینند رفتارهایشان در شرایط مختلف چه پیامدی دارد و همین کار به آن‌ها کمک می‌کند تا به‌تدریج با رفتارهای درست و غلط آشنا شوند. برای همین گاهی اوقات رفتار آن‌ها ازنظر بزرگ‌ترها عجیب به نظر می‌رسد. آن‌ها بدون توجه به خوب یا بد بودن رفتارها آن‌ها را در موقعیت‌های مختلف انجام می‌دهند تا بفهمند بهترین موقع برای هر رفتار کدام است.

رفتارهای عجیب و غریب کودک برای جلب‌توجه

لجبازی یا تلاش برای جلب‌توجه اطرافیان یکی از مهم‌ترین دلایلی است که شاهد رفتارهای عجیب و غریب کودک خواهید شد. هنگامی‌که کودک احساس می‌کند شما صدای او را نمی‌شنوید مجبور است شدت رفتارهایش را بیشتر کند تا بالاخره توجه شما را به سمت خودش جلب کند. این نکته را به یاد داشته باشید که کودک همیشه به دنبال جلب محبت و توجه شما از راه‌های مثبت نیست! هدف آن‌ها این است که شما او را ببینید و برای این دیده شدن ممکن است حتی به رفتارهای منفی هم دست بزنند.

برای آشنایی با انواع روش های جلب توجه در کودکان کلیک کنید.

نشان دادن استقلال

یکی از کلافه کننده ترین رفتارهای عجیب و غریب کودک این است که سعی می‌کند با شما مخالفت کنند یا به شکل‌های مختلفی لجبازی و مخالفت خود را به شما نشان دهند. درواقع در سنین پایین‌تر کودک می‌خواهد به شما بگوید که دیگر مستقل شده و می‌خواهد بعضی کارها را خودش به‌تنهایی انجام دهد، در این شرایط بهتر است به‌جای تحریک لجبازی کودک به او اجازه دهید راجع به بعضی چیزها خودش تصمیم بگیرد.

راه های از بین بردن رفتارهای عجیب و غریب کودک

احساسات کودک را درک کنید

اولین کار برای متوقف کردن رفتارهای عجیب و غریب کودک درک احساسات اوست. پس درک کنید فرزندتان مثل شما به دنیا نگاه نمی‌کند. تجربه آن‌ها در مورد مسائل اجتماعی بسیار کمتر از شماست و ذهنشان نمی‌تواند مسائل را مثل یک بزرگ‌سال با منطق بررسی کند. برای همین بهتر است که ناتوانی‌های آن‌ها را درک کنید و از فرصت‌های مناسب برای آموزش دادن قواعد مختلف استفاده کنید.

از پرخاشگری خودداری کنید

بسیاری از پدر و مادرها وقتی رفتار نامناسبی از فرزندشان می‌بینند عصبانی می‌شوند و با او بدرفتاری می‌کنند. در اولین قدم باید این بدرفتاری‌ها را کنار بگذارید. بدرفتاری (توهین، بالا بردن صدا، تنبیه، مسخره کردن، تخریب شخصیت ….) با کودک تنها باعث می‌شود آن‌ها احساس شرم و خجالت کنند و حتی ممکن است این تصورها را راجع به خودشان تا بزرگ‌سالی هم نگه دارند.

برای آشنایی با راه های برخورد و علت بهانه گیری کودک کلیک کنید.

به رفتارهای عجیب و غریب کودک بی‌توجه باشید

بهترین راه برای ناپدید شدن رفتارهای عجیب و غریب کودک این است که به آن‌ها بی‌توجه باشید. خیلی وقت‎‌ها رفتارهای نامناسب کودک به این خاطر است که آن‌ها می‌خواهند توجه و تأیید شما را به دست بیاورند. اگر احساس کنند که با بعضی رفتارها به این خواسته نمی‌رسند دیر یا زود رفتارشان را تغییر خواهند داد.

چه زمانی از مشاور کمک بگیریم؟

اگر شما هم درگیر رفتارهای عجیب و غریب فرزندتان هستید، بهتر است راجع به این موضوع با مشاور صحبت کنید. روانشناس کودک به‌خوبی می‌تواند به شما کمک کند تا به فرزندتان آموزش بدهید و رفتارهای اشتباه او را با رفتاری صحیح‌تر عوض کنید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

گاهی اوقات رفتارهای عجیب و غریب کودک به دلیل مشکلات جدی ایجاد شده است. برای مثال کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است رفتارهایی مثل خودزنی داشته باشند و یا یک حرکت را بارها تکرار کنند. بچه‌های بیش‌فعال به شکل غیرقابل‌کنترلی پرجنب‌وجوش و جوش هستند و یک کودک عقب‌مانده ذهنی ممکن است کارهایی بکند که اصلاً از سن او انتظار نداریم. اگر شما از فرزند خود یا هرکدام از اطرافیان این رفتارها را می‌بینید بهتر است هرچه سریع‌تر راجع به این موضوع از یک متخصص کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتارهای عجیب و غریب کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

در مقابل رفتارهای عجیب فرزندم باید چه کار کنم؟

بهتر است برخورد تندی در مقابل این رفتارها نداشته باشید و سعی کنید با آرامش دلیل اشتباه بودن رفتار کودک را به او آموزش دهید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره