افزایش عزت نفس | راه های حفظ و افزایش عزت نفس

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

حفظ و افزایش عزت نفس در موقعیت های مختلف نیاز به تمرین دارد. عزت نفس مبتنی بر توانایی ما در ارزیابی دقیق خود و پذیرش آن چیزی است که هستیم. این یعنی نقاط قوت و ضعف خود می‌شناسیم و در عین حال بپذیریم که شایسته و ارزشمند هستیم. کسانی که عزت نفس و اعتمادبه‌نفس کافی در زندگی دارند، نسبت به کسانی که این خصوصیات را ندارند، انسان‌های موفق‌تری در تمام عرصه‌های زندگی هستند. عزت نفس نشان دهنده این است که چه اندازه به خود و توانایی‎‌های‌تان باور دارید و تا چه اندازه برای ارزش‌های خود احترام قائلید. از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی هر انسانی عزت نفس است که باید در حفظ آن بکوشید، تا بتوانید اهداف خود را به درستی دنبال کنید.

حفظ عزت نفس

افزایش عزت نفس فرآیندی مستمر و پیچیده است. اما باید در حفظ آن نیز بکوشید. هر چقدر باور به ارزشمندی‌تان بالاتر باشد، عزت نفس بیشتری خواهید داشت. ذهنیت بد به خود، تاثیرات منفی روی رفتار، شخصیت و حرکات‌تان می‌گذارد. همین امر منجر به خود انتقادی بیشتر و جدال با خود واقعی‌تان می‌شود. اما مگر کسی کامل است؟

پس بدانیدکه هیچ کس کامل نیست. و کمالگرایی تنها موجب نارضایتی خواهد شد.

برای آشنایی با نشانه‌های عزت نفس پایین کلیک کنید.

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس

عزت نفس و اعتمادبه نفس باهم هم پوشانی دارند، اما متفاوت هستند. عزت نفس در نتیجه تجربیات زندگی و تعاملات شما با افراد دیگر شکل می‌گیرد. اعتمادبه نفس اعتقاد شما به خود و توانایی‌های‌تان است. هر دو قابل تغییر هستند. شما در کنار اعتمادبه نفس برای مقابله با چالش‌های زندگی، به میزانی عزت نفس نیاز دارید. برای مثال کسی که اعتماد به نفس ندارد، اگر در انجام کاری اشتباهی کند، او خود را احمق و ناتوان فرض می‌کند. اما اگر همین فرد از عزت نفس بالایی برخوردار باشد، از اشتباهش ناراحت می‌شود. اما با عبرت از آن دفعه بعد عملکرد بهتری خواهد داشت.

چرا بعضی ها عزت نفس ندارند؟

هر کس به طور متفاوتی در برابر حوادث زندگی دچار کمبود عزت نفس می‌شود. ژن، تجربیات کودکی، پیشینه فرهنگی و سایر شرایط زندگی شما در این امر نقش دارند. طبق تحقیقات بین 25 تا 50 درصد از ویژگی های شخصیتی مرتبط با عزت نفس ارثی هستند. کمال‌گرایی نیز فرد را از انجام و اتمام کارهای ارزشمند دور نگه می‌دارد. در نتیجه روزبروز عزت نفس فرد کم می‌شود.

تجارب دوران کودکی مثل مسخره شدن، ایرادگیری های والدین، مورد آزار جسمی یا عاطفی قرار گرفتن، کمبود محبت، انتقاد بیش از حد، وابستگی ناایمن و… موجب عزت نفس پایین‌می‌شود.

افزایش عزت نفس

1- علت اصلی را شناسایی کنید

ما آدم‌ها بزرگ ترین دروغ‌ها را به خودمان می‌گوییم. پس یافتن علت کمبودعزت نفس چالش بزرگی محسوب می‌شود. برای این کار باید با خودتان روراست باشید. وقتی ریشه باورهای‌تان را بیابید، راحت‌تر آن‌ها را تغییر خواهید داد. روانشناس با کاوش در رویدادها و افکارتان به شما در جاگذاری خانه های پاذل روانی‌تان کمک می کند.

برای رسیدن به خودشناسی کلیک کنید.

2- افزایش عزت نفس | اهداف کوچک تعیین کنید

هر موفقی در افزایش عزت نفس تان تاثیر مثبت می‌گذارند. پس در انتخاب اهداف دقت داشته باشید. با موفقیت های هر چند کوچک شایستگی تان را اثبات کنید. دیر یا زود می‌بینید که دستیابی به اهداف بزرگ تان کار دشواری نیست. در ادبیات ضرب امثل های زیبایی هم در این زمینه نقل شده اند.

“قطره قطه جمع شود وانگهی دریا شود”

3- با خود مهربان باشید

هر روز مهربان‌بدون با خودتان را تمرین کنید. خیلی اوقات ناعادلانه خودمان را قضاوت یا تنبیه می‌کنیم. بخشش و محبت به خود را یاد بگیرید. از اشتباه خود بگذرید. برای آسایش تان هزینه کنید. به جای سرکوب در جهت رفع نیازهای تان حرکت کنید

4- افزایش عزت نفس | خودتان را تحقیر نکنید

طبق یک فرهنگ اشتباه، عادت به پنهان و کم نشان دادن خودمان داریم. برای مثال وقتی کار ارزشمند انجام داده‌اید، در مقابل تمجید دیگران می‌گویید. “نه من کاری نکرده ام”. یا “شرمنده ام اگر خیلی خوب نبود”.

در عوض با یک تشکر می‌توانید عزت نفس تان را افزایش دهید. پس دفعه بعد در مقابل تعریف دیگران فقط بگویید ممنونم.

5- نقاط قوت و ضعف تان را مشخص کنید

هیچ کس بی نقص نیست. شما نیز نقاط ضعفی دارید. آن‌ها را در لیستی یادداشت کنید. در مقابل نقاط قوت تان را هم بنویسید. کسی این لیست را قرارنیست ببیند. شما با کمک این لیست در موقعیت های مختلف شرایط بهتری برای خودتان خواهید ساخت. متخصصان روانشناسی به شما برای افزایش لیست نقاط قوت تان کمک خواهند کرد. افزایش عزت نفس به کمک روانشناسی، با سرعت و کیفیت بالاتری امکان پذیر است.

6-  افزایش عزت نفس | در زمینه مورد علاقه تان فعالیت کنید

فعالیت در زمینه مورد علاقه تان حال روحی و جسمی شما بهتر خواهد کرد. انرژی که وارد این فعالیت‌ها می‌کنید شما را به موفقیت بیشتر و در نتیجه افزایش عزت نفس خواهد رساند.

حفظ عزت نفس با چند راهکار ساده

در کنار تلاش برای افزایش عزت نفس باید راهی برای حفظ آن نیز به کار بگیرید. با انجام تمرینات زیر بعد از مدتی متوجه بهبود عزت نفس تان خواهید شد.

منتظر تایید دیگران نباشید

افراد همیشه با تصمیمات و نظرات شما موافقت نخواهند کرد و مطمعنا گاهی مجبور شده‌اید که به خاطر دیگران دست از نیازهای خود و خواسته هایتان بردارید. شما نباید برای رضایت دیگران برخلاف میل‌تان تلاش کنید. اگر عقاید متفاوتی دارید بگذارید دیگران هم بدانند. به دنبال تایید دیگران بودن باعث می‌شود از علایق و خواسته های خود دست بکشید. حفظ و افزایش عزت نفس در جنین شرایطی امکان پذیر نیست.

اشتباهات خود را بپذیرید

نپذیرفتن اشتباهات تان، همیشه شما را به عقب می کشاند. نپذیرفتن اشتباهات عواقبی جز عصبانیت، پرخاش، احساس درماندگی و نپذیرفتن خود به دنبال دارد.

زمانی که شما اشتباه خود را می‌پذیرید و سعی می کنید از آن درس بگیرید، برای مقابله با چالش های سخت آماده می شوید. اینگونه احساس خوبی به شما دست می‌دهد. به این فکر کنید که چرا اشتباه کرده اید؟ علت انجام آن اشتباه چه بوده؟ چه چیزی باعث شده شما از مسیر اصلی خود منحرف شوید؟

با پاسخ به این سوالات مسئولیت اشتباهات خود را به عهده می گیرید و تلاش می کنید تا مشکل را حل کنید.

همیشه به خودتان عشق بورزید

عشق به خود، پایه و اساس حفظ عزت نفس است. بنابراین وقتی خودتان را دوست ندارید، عزت نفس هم ندارید. به جای تمرکز روی عیوب و ویژگی های نامطلوبی که دارید، تمام ویژگی های شخصیتی عالی خود و پیشرفت های زندگیتان را در نظر بگیرید. جملات تاکیدی مثبت مانند «من لایق خوشبختی هستم»، « من عاشق خودم هستم»، « من عزت نفس و اعتماد به نفس دارم» برای حفظ عزت نفس پیشنهاد می‌شود.

سخن آخر

عزت نفس ریشه‌ای از شخصیت ما است که اگر از آن برخوردار نباشیم مشکلات زیادی را تجربه خواهیم کرد. بدون عزت نفس مقابله با مسائل ریز و درشت زندگی سخت‌تر می شود. بسیاری از افراد عزت نفس و اعتمادبه نفس را باهم یکی می‌دانند. اما این دو مفاهیم جدایی دارند که در ابتدای مقاله به تفاوت آن ها و همینطور راه های افزایش و حفظ عزت نفس پرداخته ایم. امیدواریم از این مطالب جهت افزایش و حفظ عزت نفس خود استفاده کرده و نتایج چشمگیر آن را در زندگی ببینید. برای دریافت نتیجه دلخواه حتما از خدمات مشاوره روانشناسی ذهن نو استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه حفظ و افزایش عزت نفس در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره