عزت نفس پایین

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

عزت نفس پایین نه تنها بر دنیای درونی فرد، بلکه بر اعمال بیرونی او نیز تاثیرگذار است و جاه طلبی‌ها و انتخاب‌های او را در زندگی محدود می‌کند. داشتن عزت نفس، به اندازه داشتن یک تغذیه سالم، محیط امن و حتی عشق ضروری است. به هر حال، عزت‌نفس بالا می‌تواند به اندازه عزت نفس پایین‌مضر باشد. و می‌تواند نشان دهنده وجود اختلالات روانی مانند اختلال شخصیت خودشیفته باشد. برخی از بیماران در نتیجه عزت نفس پایین، دچار بیماری‌های روانی ازجمله افسردگی و اضطراب اجتماعی می‌شوند. علاوه براین، کسانی که دارای اختلالات خوردن هستند، تصورات ناهنجاری از خود دارند. بیماران می‌توانند ریشه‌های عزت نفس خود را در یک محیط درمانی با یک متخصص سلامت روان کشف کنند. شناسایی این ریشه‌ها بهترین راه برای حرکت به سمت خودانگاره و عزت نفس سالم است. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

عزت نفس چیست؟

عزت نفس یعنی چگونه خودتان، ظاهرو رفتارهای‌تان را ارزیابی می‌کنید. این مسئله، اساسا به نحوه تفکر و احساس شما در مورد خود، در سطوح خودآگاه و ناخودآگاه می‌پردازد. از دیدگاه روانشناسی، عزت نفس پایین معمولا منعکس کننده آن افکار و باورهای پنهانی می‌باشد که ممکن است در مورد خود داشته باشید. هنگامی که شما نسبت به آنچه که هستید احساس خوبی دارید، می‌توان گفت که از عزت نفس خوبی برخوردار می‌باشید.

داشتن عزت نفس سالم برای خوب زیستن و عضوی سازنده در جامعه ضروری است. افکار و احساسات بیشتر مردم در مورد خودشان تا حدودی براساس تجربیات روزانه‌شان در نوسان است. با این حال، عزت نفس شما چیزی اساسی‌تر از فراز و نشیب‌های مرتبط با تغییرات موقعیتی است. و در طول زندگی‌تان تکامل می‌یابد. به طور خلاصه، عزت نفس یعنی چگونه فردی خود را تفسیر یا درک می‌کند.

عواملی که باعث کاهش عزت نفس می شوند

عزت نفس کم اغلب از دوران کودکی شروع می‌شود. معلمان، دوستان، خواهر و برادر، والدین و حتی رسانه‌ها، پیام های مثبت و منفی درباره خودمان برای ما ارسال می‌کنند. بنا به دلایلی، این پیام ها که به اندازه کافی اثرات منفی می‌گذارند تا بزرگسالی در ذهن ما می‌مانند. همینطور استرس و رویدادهای دشوار زندگی، مانند بیماری جدی یا سوگ می‌تواند تاثیر منفی برعزت نفس داشته باشد.

شخصیت هم می‌تواند در این پروسه نقش مهمی داشته باشد. برخی ازافراد بیشتر مستعد تفکر منفی هستند. در حالی که برخی دیگر استانداردهای غیرممکن بالایی را برای خود تعیین می‌کنند.

برای رسیدن به خودشناسی کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

نشانه های عزت نفس پایین

داشتن عزت نفس پایین یک وضعیت طبیعی نیست. اگر احساسات منفی برای مدت طولانی ادامه داشته باشند، ممکن است لازم باشد روی افزایش اعتماد به نفس خود کار کنید. در اینجا چند مثال در مورد نشانه های عزت نفس پایین آورده شده است.

_  با تصور منفی از خود، در مورد ظاهر و شخصیت‌تان ضعیف فکر می‌کنید.

_ به دلیل ترس، خجالت یا … از ابراز وجود خود اجتناب می‌کنید. با این کار، شما اساسا خود را پنهان می‎کنید.

_ سعی می‌کنید به جای آن‌که خود واقعی‌تان باشید و به دنبال چیزهایی باشید که برای شما شادی و لذت می‌آورد، مردم را خشنود کنید.

_ احساس نیاز یا بی لیاقتی می‌کنید. فکر می‌کنید که لایق عشق، تمجید یا سایر رفتارهای محبت آمیز نیستید.

_ خود را با دیگران مقایسه می‌کنید. این کار باعث می‌شود تا به خودتان شک کنید.

پیامدهای منفی عزت نفس پایین

اگر عزت نفس پایینی دارید، ممکن است خود را به دور از موقعیت‌های اجتماعی پنهان کنید و دست از تلاش برای چیزهای جدید بردارید. همینطور باعث می‌شود از چیزهایی که برایتان چالش برانگیز است اجتناب کنید. این کار در کوتاه مدت ممکن است به شما احساس امنیت بدهد اما در دراز مدت، نتیجه معکوس دارد. زیرا ترس های اساسی شما را در بر می‌گیرد. و این قانون بی فایده را به شما می آموزد که تنها راه مقابله، اجتناب است.

زندگی با عزت نفس پایین می‌تواند به سلامت روان شما آسیب برساند و منجر به مشکلاتی مانند افسردگی شود. همچنین ممکن است عادات غیر مفیدی مانند سیگار کشیدن و نوشیدن الکل را به عنوان راهی برای مقابله ایجاد کنید. عزت‌نفس پایین، به طور جدی عملکرد تحصیلی و شغلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. و منجر به افزایش آسیب پذیری در مقابل دیگران خواهد شد. برای آشنایی با علائم افسردگی کلیک کنید.

راه هایی برای بهبود عزت نفس پایین

در اینجا چند تکنیک ساده وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید:

1_ تشخیص دهید در چه چیزی مهارت دارید. همه ما توانایی هایی داریم. همچنین تمایل به لذت بردن از انجام کارهایی که جزئی از مهارت های‌مان است داریم. این کار به تقویت روحیه کمک زیادی می‌کند.

2_ روابط مثبت ایجاد کنید. اگر متوجه شدید که اطرافیان شما تمایل به کوچک شمردن شما دارند، سعی کنید زمان کمتری با آن ها بگذرانید. در عوض با افرادی که مثبت هستند رابطه برقرار کنید.

3_ قاطع بودن را بیاموزید. قاطعیت به معنای احترام گذاشتن به نظرات و نیازهای دیگران و داشتن همین انتظارها از آن‌ها است.

4_ «نه» گفتن را شروع کنید. کسانی که عزت نفس پایین دارند اغلب احساس می کنند که باید همیشه به دیگران بله بگویند. حتی زمانی که واقعا نمی خواهند.

برای آشنایی با راه های افزایش عزت نفس کلیک کنید.

سخن آخر

کمتر کسی معنای عزت نفس را جستجو کرده و برای بالا بردن آن تلاش دارد. اما عزت‌نفس همان خصوصیتی است که زندگی شما را می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد. شما دیر یا زود دچار پیامدهای فقدان عزت‌نفس خواهید شد، اما از آن جا که مرکز مشخصی برای ارتقای انواع مهارت های مورد نیاز و وابسته به عزت‌نفس وجود ندارد شما رفته رفته با عواقب آن مواجه خواهید شد. آن زمان است که برای بهبود اوضاع و شرایط خودتان ممکن است به دنبال راهی برای تغییر باشید. مطالعه، خودشناسی، تمرینات روانشناسی و… کمک می‌کنند تا بتوانید در این مسیر به موفقیت برسید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عزت نفس پایین می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره