روانشناسی ورزشی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

روانشناسی ورزشی علمی تخصصی و میان‌رشته‌ای به‌حساب می‌آید. این حوزه به بررسی ابعاد وجود انسان از بعد روان‌شناختی پرداخته؛ همچنین چگونگی تأثیر فعالیت‌های ورزشی بر ذهنیت و ابعاد شخصیتی افراد را بررسی می‌کند. متخصصان این رشته معمولاً درزمینهٔ مدیریت انرژی، کنترل اضطراب درونی، محدود کردن استرس ناشی از رقابت‌های بین فردی، تنظیم اهداف، افزایش اعتمادبه‌نفس و انگیزه مشاوره می‌دهند. به‌علاوه آن‌ها سعی می‌کنند با استفاده از این توصیه‌ها، باعث بالا رفتن موفقیت‌های ورزشی و بهبود عملکرد جسمانی گردند. این علم به‌خصوص برای ورزشکارانی که به‌طور دائم برای رقابت و مسابقات متنوع در حال انجام تمرینات فشرده هستند، بسیار ضروری است. لذا آشنایی با این رشته تخصصی یکی از ملزومات ورزشکاران حرفه‌ای به شمار می‌رود. برای دریافت خدمات مشاوره فردی کلیک کنید.

روانشناسی ورزشی

یکی از گرایش‌های کاربردی روان‌شناسی و مشاوره، رشته روانشناسی ورزشی است. این حوزه سعی دارد تا مهارت‌هایی از جمله: آمادگی‌های ذهنی، هدف‌گذاری، سرسختی روان‌شناختی برای رسیدن به هدف و … را در بین ورزشکاران گسترش دهد. متخصصین این رشته برای رسیدن به این منظور، معمولاً از روش‌هایی به شرح زیر استفاده می‌کنند:

  • ارزیابی استعدادهای ورزشی
  • آموزش خودتنظیمی هیجانی
  • آموزش مهارت مدیریت عملکرد
  • کنترل استرس
  • افزایش خودباوری

علاوه بر این موارد، روان شناسان در این رشته تخصصی، درصدد یافتن افراد مستعد و نخبه ورزشی و هدایت آن‌ها به سمت بهره‌وری اصولی از توانایی‌های ذاتی‌شان هستند. آن‌ها همچنین برای کمک کردن به ورزشکاران با نیازهای خاص (مانند معلولین جسمی و روانی، جانبازان ورزشکار، کودکان بااستعداد ولی آسیب‌دیده و…) نیز تمرین‌هایی ذهنی و روانی طراحی می‌کنند.

لازم به ذکر است که درصورتی‌که افراد در رشته‌های ورزشی خود دچار ضربه یا ناراحتی‌های روحی یا جسمی گردند، بیشترین وظیفه به عهده روانشناسان ورزشی است تا این عده را برای بازگشتن هر چه زودتر به عرصه‌های ورزشی، آماده کنند.

اهمیت روانشناسی ورزشی

امروزه در میدان مسابقات ورزشی، تنها آمادگی جسمانی و تمرین‌های فشرده نیست که موفقیت افراد را تضمین می‌کند؛ بلکه داشتن آمادگی‌ها روانی و قدرت بالای ذهنی نیز مسئله بسیار تأثیرگذار به‌حساب می‌آید. روانشناسی ورزشی برای کمک کردن به ورزشکاران در این مسائل فعالیت می‌کند. این رشته سعی دارد تا با آموزش مهارت‌هایی که می‌تواند باعث بهزیستی روانی افراد گردد، افراد را برای رویارویی با فشارها و استرس‌های مسابقات مجهز کند. به این صورت ورزشکاران می‌توانند با عملکرد هر چه بیشتر در میادین ورزشی فعالیت کنند.

به‌علاوه، روانشناسان این شاخه از روانشناسی سعی می‌کنند تا احتمال بروز ناراحتی‌هایی از جمله افسردگی را در بین افراد فعال در حوزه‌های ورزشی کاهش دهند. اهمیت این موضوع آنجا روشن می‌شود که همه‌روزه، شاهد ترک میادین مسابقه توسط قهرمانان مختلف ورزشی هستیم. روانشناسی با تلاش برای بهبود وضعیت روانی این افراد، به آن‌ها در بازگشت هر چه سریع‌ترشان به حوزه رقابتی کمک می‌کند.

برای آشنایی با نحوه تاثیر این رشته بر ترس از مسابقه کلیک کنید.

انواع مهارت‌های روانی لازم برای ورزشکاران

به‌طورکلی می‌توان سه دسته مهارت که مناسب برای بهبود عملکرد ورزشی است را نام برد:

الف) مهارت‌های پایه‌ای

آن دسته از توانایی‌هایی که پایه‌ای برای سلامت روان همه افراد به‌خصوص ورزشکاران می‌گردد. شامل: یادگیری هدف‌گذاری اصولی، حفظ یا افزایش اعتمادبه‌نفس، مسئولیت‌پذیری نسبت به اهداف، ایجاد تعهد نسبت به خود.

در حقیقت این مهارت‌ها، محور و زیربنای مهارت‌های روانی بعدی به‌حساب می‌آیند. تقویت این موارد راه را برای بهبود آمادگی‌های ذهنی تخصصی‌تر هموار می‌کند.

ب) مهارت‌های روان‌تنی

این گروه شامل آموزش مسائل استرس‌زا برای هر فرد، کنترل کردن استرس، نشان دادن واکنش متناسب با هر اتفاق اضطراب زا، فنون آرام‌سازی و غلبه بر خشم و… است. متخصصین در این حیطه سعی می‌کنند تا با توجه به ویژگی‌های شخصیتی هر فرد و توان روانی و فیزیولوژیکی او، توانمندی‌های هر ورزشکار را به‌صورت منحصر به خود او آموزش دهند.

ج) مهارت‌های شناختی پیچیده‌تر

این موارد عبارت‌اند از توانایی تمرکز ذهنی، مدیریت اضطراب‌های رقابتی، مهارت تصویرسازی انتزاعی و تمرین‌های ذهنی متناسب با نیاز شخصیتی و روانی هر فرد بهبود می‌گردد. لازم به ذکر است برای حرفه‌ای شدن در رشته‌های ورزشی، بهبود فرایندهای شناختی از جمله ادراک، حافظه، حل مسئله و تفکر به کمک روانشناسی ورزشی بسیار حائز اهمیت است.

برای آشنایی با راه های کاهش اضطراب و استرس رقابتی کلیک کنید.

وظایف روانشناس در حوزه ورزشی

اغلب، باور عمومی بر این است که مشاوران و روانشناسان گرایش ورزشی تنها با ورزشکاران حرفه‌ای کار می‌کنند و حوزه فعالیت محدودی دارند. در حالی که حقیقت کاملاً خلاف این موضوع است.

به‌طورکلی حوزه علمی روانشناسی ورزشی نیز شامل بخش‌های مختلف علمی، پژوهشی و کلینیکی در حوزه ورزش و تمرینات بدنی می‌شود. این گرایش فرصتی را فراهم می‌کند تا برحسب نیازهای جسمی و روانی، همچنین بر اساس ویژگی‌های روان‌شناختی منحصربه‌فرد هر کس، بتواند به بالاترین توان ورزشی رقابتی خود در حوزه موردعلاقه‌شان برسند.

علاوه بر این، متخصصان حوزه سلامت روانشناسی ورزشی ، به ورزشکاران کمک می‌کنند تا با افزایش روحیه و تاب‌آوری خود، بتوانند از پس استرس‌های روانی دائمی رقابت‌ها بربیایند و دچار مشکلات روحی و جسمی نشوند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ورزش و روانشناسی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره