ترس از مسابقه

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس از مسابقه مشکلی است که بسیاری از ورزشکاران با آن روبه‌رو می‌شوند. این ترس به معنای اضطرابی است که فرد قبل از شروع مسابقه تجربه می‌کند. طبیعتاً هرچقدر اهمیت مسابقه یا تعداد تماشاچیان بیشتر باشد اضطراب شما نیز بیشتر خواهد بود. اما یکی از نکاتی که باید به خاطر داشته باشید این است که ترس‌ازمسابقه می‌تواند تمام زحمت‌های شما را از بین ببرد! تحقیقات نشان داده که اضطراب تأثیر منفی روی توانایی تمرکز و فعالیت ما می‌گذارد. به همین خاطر بهتر است برای درمان یا حداقل کنترل ترسی که از مسابقه دارید راهی پیدا کنید. در ادامه به علل و راه های درمان ترس‌از مسابقه پرداخته‌ایم، اما برای رسیدن به نتیجه حتما از خدمات مشاوره استرس استفاده نمایید.

ترس از مسابقه

ترس از مسابقه چیست؟ شاید این عبارت برای بسیاری از ما ناشناخته باشد. خیلی از ما استرس قبل از شروع یک مسابقه را تجربه کرده‌ایم؛ اما نمی‌دانیم که اسم آن چیست. روان‌شناسان ورزشی به استرس و نگرانی که فرد قبل از شروع یک مسابقه درگیر آن می‌شود ترس از مسابقه می‌گویند.

این ترس در تمامی ما آدم‌ها وجود دارد؛ و همان‌طور که گفتیم اهمیت بیشتر مسابقه به معنای ترس بیشتر شماست. تا اینجا ترس و استرس یک موضوع طبیعی است. اما بعضی مواقع اضطراب به حدی زیاد می‌شود که جلوی تمرکز و فعالیت مناسب ورزشکار را می‌گیرد. به همین خاطر بهتر است برای ازبین‌بردن آن فکری بکنید. در ادامه این مطلب سعی می‌کنیم تا راهکارهایی را برای ازبین‌بردن ترس از مسابقه ارائه کنیم. برای آشنایی با انواع فوبیا کلیک کنید.

نشانه های ترس از مسابقه

قبل از هر چیز باید نشانه‌های ترس‌ازمسابقه را با هم بررسی کنیم. همان‌طور که گفتیم خیلی از ما این نشانه‌ها را تجربه می‌کنیم اما نمی‌دانیم که دلیل آن یا نامی که این شرایط دارد چیست. پس اگر نشانه‌های زیر را در خود یا هر یک از اطرافیان می‌بینید بهتر است کمی جدی تر به این موضوع فکر کنید. برای آشنایی با روش های درمان ترس کلیک کنید.

افکار منفی

یکی از اولین و همیشگی‌ترین نشانه‌های اضطراب افکار منفی هستند. اگر شما درگیر ترس‌ازمسابقه باشید درست قبل از شروع مسابقه افکاری مثل اینکه به اندازه کافی قوی نیستید یا حتماً شکست خواهید خورد در ذهن شما روشن می‌شوند.

ترس از قضاوت دیگران

ترس از اینکه دیگران راجع به شما چه فکری می‌کنند یکی دیگر از نشانه‌های ترس ازمسابقه است. در این شرایط شما احساس می‌کنید توجه همه به شماست؛ دیگران شما را ضعیف می‌دانند یا قرار است مسخره‌تان کنند.

فروشگاه آرامیس

تلاش برای کاهش انتظارات

همان‌طور که گفتیم نگرانی راجع به قضاوت دیگران یکی از نشانه‌های ترس از مسابقه است. به همین خاطر ممکن است فرد تلاش کند تا انتظار دیگران از خودش را پایین بیاورد. برای مثال او به دیگران می‌گوید که اهمیتی به بردن نمی‌دهد. یا شاید بگوید خیلی برای این مسابقه آماده نیست. در حقیقت این افراد تلاش می‌کنند تا ذهن دیگران را برای باختشان آماده کنند.

مشکلات جسمانی ترس از مسابقه

یکی از نشانه‌های اصلی استرس مشکلات جسمانی هستند. ممکن است قبل از شروع مسابقه احساس کنید دچار سردرد، دل‌درد یا هر مشکل دیگری شده‌اید. راه‌حل برخورد با این شرایط این است که با استفاده از روش‌های آرام‌سازی یا خودگویی مثبت به خودتان آرامش بدهید.

ضعیف شدن عملکرد

اگر احساس می‌کنید توانایی شما نسبت به آنچه در تمرینات بوده‌اید پایین‌تر آمده باید بدانید که دچار ترس از مسابقه هستید. اضطراب تأثیر منفی بسیاری روی آمادگی ذهنی و جسمی می‌گذارد. به همین خاطر است که بسیاری از ورزشکاران بزرگ هم گاهی در صحنه‌های حساس اشتباه می‌کنند.

علت ترس از مسابقه

اعتمادبه‌نفس پایین

یکی از اصلی‌ترین دلایل ترس از مسابقه نداشتن اعتمادبه‌نفس است. کسانی که دچار این ترس می‌شوند معمولاً به قدرت خودشان باور ندارند. آنها دیگران را از خود بهتر می‌دانند؛ و تصور می‌کنند که حتماً شکست خواهند خورد. برای آشنایی با راه های افزایش اعتماد به نفس کلیک کنید.

فشار بیش از حد بدلیل ترس از مسابقه

همان‌طور که گفتیم اهمیت مسابقه و تماشاگرانی که شما را زیر نظر دارند از جمله عواملی هستند که می‌توانند ترس از مسابقه را بیشتر کنند. در این شرایط شما فشار اجتماعی و روحی بسیاری را تجربه می‌کنید. به همین خاطر بدن تلاش می‌کند  تا با ترشح هورمون‌های استرس شما را آماده فعالیت نگه دارد؛ اما این شرایط می‌تواند دلیلی برای افزایش ترس نیز باشد.

بیشتر بخوانید : اختلالات اضطرابی 

راهکارهایی برای مبارزه با ترس از مسابقه

تمرینات آرام‌سازی

یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که در مسابقات به کار شما می‌آید تکنیک‌های آرام‌سازی و به‌خصوص تنفس عمیق است. استفاده از این تمرینات علاوه بر اینکه شما را در شرایط روحی بهتری قرار  می‌دهد استرس را از جسم و عضلات بدن نیز دور می‌کند. و این می‌تواند آمادگی شما برای مسابقه را بیشتر کند.

استرس ساخته ذهن شماست

وقتی دچار ترس می‌شوید این نکته را به خاطر بیاورید (همه چیز ساخته ذهن شماست!). به عبارت دیگر شما باید باور کنید که استرس در محیط بیرون جایی ندارد. این شما هستید که در ذهنتان به افکار منفی پر و بال داده‌اید و باعث به‌وجودآمدن استرس شده‌اید. به همین خاطر سعی کنید با همین قدرت ذهنی نیز آن را از بین ببرید. برای مثال سعی کنید به احتمالات خوب فکر کنید. یا از خودگویی‌های مثبت استفاده کنید. به خودتان یادآوری کنید که همه چیز برای شما و طرف مقابل برابر است و دلیلی برای ناامیدی وجود ندارد. برای آشنایی با روش های کنترل استرس کلیک کنید.

تصویرسازی ذهنی

تصویرسازی‌های ذهنی یکی از روش‌های آرام‌سازی است. برای این کار یک محیط خلوت و مناسب پیدا کنید. برای چند دقیقه در این محیط بنشینید و به منظره‌ای که بیش‌تر از همه آن را دوست دارید فکر کنید. سعی کنید خودتان را در آن صحنه تصور کنید. هرچقدر بتوانید این تمرین را با جزئیات بیشتری در ذهنتان انجام بدهید تأثیر بیشتری نیز خواهید گرفت.

ارتباط با دیگران

حمایت اطرافیان و به‌خصوص خانواده یکی از موضوعاتی است که می‌تواند استرس را از شما دور کند. پس سعی کنید روزهای قبل از مسابقه زمان بیشتری را با اعضای خانواده یا دوستانتان بگذرانید.

شکست پایان زندگی نیست

اگر واقعاً از شکست می‌ترسید بهتر است از خودتان یک سؤال بپرسید: با شکست شما چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا زندگی برای شما تمام خواهد شد؟ آیا پس از شکست هیچ راهی برای ادامه زندگی نخواهید داشت؟ این تکنیک باعث می‌شود متوجه شوید که برای مسابقه‌تان اهمیتی بیشتر از یک مسابقه را در نظر گرفته‌اید.

چرا باید از یک مشاور کمک بگیریم؟

یکی از پیامدهای منفی استرس این است که توانایی ذهنی و جسمی شما را از بین می‌برد. این موضوع می‌تواند باعث شود که به اندازه تلاش‌های‌تان نتیجه نگیرید. به همین خاطر بهتر است برای رسیدن به حقتان از یک راه‌حل صحیح برای کاهش استرس استفاده کنید. یکی از بهترین راهکارها برای کاهش ترس از مسابقه، کمک‌گرفتن از مشاورین روان‌شناسی و به‌خصوص متخصصان روان‌شناسی ورزش است. این افراد با تخصص و تجربه‌ای که دارند به شما کمک خواهند کرد که استرس خود را در مسابقه کنترل کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فوبیا و ترس ها می‌توانید از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس بگیرید.

سؤالات متداول

ترس از مسابقه یعنی چه؟

به اضطرابی که فرد قبل از شروع یک مسابقه احساس می‌کند ترس از مسابقه می‌گویند.

ترس از مسابقه می‌تواند چه پیامدهایی داشته باشد؟

ضعف تمرکز، افت توانایی جسمی، نتیجه‌نگرفتن در مسابقه از رایج‌ترین پیامدهای ترس از مسابقه هستند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره