استرس مصاحبه شغلی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

استرس مصاحبه شغلی مشکلی است که برای بسیاری از تازه کاران و حتی افراد با تجربه نیز پیش می‌آید. پیداکردن شغل چالش برانگیز بوده و طبیعتا وقتی صحبت از مصاحبه استخدامی می‌شود تا حدودی دچار استرس می‌شویم. بااین‌حال استرس مصاحبه شغلی برای همه ما به یک اندازه نخواهد بود. درحالی‌که خیلی‌ها به‌راحتی با این مسئله کنار می‌آیند، گروه دیگری هم هستند که استرس تمام توانایی آنها را تحت‌تأثیر خودش قرار می‌دهد. متأسفانه در چنین شرایطی شما نمی‌توانید تصویر خوبی از خودتان در ذهن مصاحبه‌گران ایجاد کنید. به همین خاطر بهتر است به دنبال راهکاری برای ازبین‌بردن این اضطراب باشید. اگر فکر می‌کنید که استرس های شما بیش از حد هستند بهترین راه این است که برای تغییر شرایط از یک مشاور کمک بگیرید. ما نیز در این مطلب بعضی از راهکارهای مناسب برای ازبین‌بردن استرس مصاحبه شغلی را مطرح می‌کنیم.

دلایل استرس مصاحبه شغلی

همیشه پیداکردن دلیل یک مشکل به این معنی است که شما نیمی از راه را برای برطرف‌کردن آن رفته‌اید. وقتی ما بدانیم چرا دچار اضطراب می‌شویم طبیعتاً بهتر هم می‌توانیم به دنبال راهی برای تغییر شرایط بگردیم. استرس مصاحبه شغلی دلایل بسیاری دارد. بعضی از مهم‌ترین این دلایل عبارتند از:

نداشتن اعتمادبه‌نفس | استرس مصاحبه شغلی

یکی از دلایل جدی برای هر نوع اضطرابی این است که شما اعتمادبه‌نفس کافی ندارید. وقتی ما از توانایی‌هایمان مطمئن نباشیم باور نمی‌کنیم که از عهده یک کار به‌درستی برخواهیم آمد. به همین خاطر وقتی از طرف دیگران مورد ارزیابی قرار می‌گیریم دچار استرس می‌شویم.

برای مصاحبه آماده نیستید

ممکن است شما برای مصاحبه یا برعهده گرفتن شغل موردنظرتان آمادگی کافی نداشته باشید. در چنین شرایطی ما نگران این هستیم که مصاحبه‌گر متوجه ناتوانی ما بشود. به همین خاطر اضطراب بسیاری را تجربه خواهیم کرد.

ترس از موفقیت | استرس مصاحبه شغلی

ترس از موفقیت و پیشرفت یکی از مشکلات جدی است که بعضی‌ها را درگیر خودش می‌کند. در این شرایط فرد از اینکه پیشرفت کند و در شرایط بالاتری قرار بگیرد می‌ترسد. همین موضوع باعث می‌شود که او نتواند در مصاحبه عملکرد خوبی داشته باشد.

اهمیت شغل

هرچقدر یک موضوع برای ما اهمیت بیشتری داشته باشد استرس بیشتری را هم همراه خودش خواهد آورد. به همین خاطر استرس مصاحبه شغلی تا حد زیادی به این موضوع بستگی دارد که شغل و مجموعه موردنظر چه شرایطی داشته باشد. یا اینکه شما چقدر به این شغل نیاز داشته باشید.

راهکارهایی برای استرس مصاحبه شغلی

اطلاعات خود را افزایش دهید

یکی از مهم‌ترین دلایل اضطراب ناآگاهی است. وقتی ما نمی‌دانیم قرار است با چه چیزی روبه‌رو بشویم طبیعتاً اضطراب بسیاری خواهیم داشت. به همین خاطر مشاورین توصیه می‌کنند که قبل از مصاحبه اطلاعات خودتان را راجع به مجموعه‌ای که برای مصاحبه به سراغش می‌روید افزایش دهید. با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت شما می‌توانید اطلاعات خوبی راجع به آن شرکت و زمینه‌های فعالیتش به دست آورید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا حدودی متوجه این موضوع بشوید که قرار است با چه نوع سؤالاتی روبه‌رو بشوید.

تمرین کنید

تمرین مصاحبه از جمله بهترین روش‌هایی است که می‌تواند اضطراب شما را کم کند. از چند روز قبل از مصاحبه مطالبی که می‌خواهید در جلسه راجع به خودتان بگویید را مشخص کنید؛ همه اطلاعات رزومه کاری‌تان را یک جا جمع کنید تا چیزی از قلم نیفتد. سعی کنید به‌خوبی روی مطالبی که قرار است بگویید تمرکز داشته باشید.

کار دیگری که باید انجام بدهید این است که با خودتان حدس بزنید چه سؤالاتی از شما پرسیده می‌شود؟ به‌خصوص اگر تجربه مصاحبه شغلی را داشته باشید بهتر می‌توانید به این سؤال پاسخ بدهید. یادتان باشد این روزها در مصاحبه‌های شغلی معمولاً علاوه بر تخصص و تجربه راجع به ویژگی‌های شخصیتی، روابط اجتماعی، مدیریت بحران و … نیز از شما سؤال می‌شود. پس بهتر است سعی کنید خودتان را برای تمامی این زمینه‌ها آماده کنید.

همه چیز را زودتر آماده کنید

برای اینکه در روز و ساعت مصاحبه دچار استرس نشوید سعی کنید همه چیز را از قبل آماده کنید. لباس‌هایتان، مدارک تحصیلی، شغلی و هر چیز دیگری که لازم است همراه داشته باشید را حداقل از شب قبل آماده کنید. به‌علاوه زمانی را هم برای رسیدن به محل مصاحبه در نظر بگیرید. سعی کنید حساب ترافیک یا سایر مشکلاتی که ممکن است پیش بیاید را نیز کرده باشید. این کار باعث می‌شود از نظر ذهنی و زمانی آماده مصاحبه باشید.

کمی ورزش کنید | استرس مصاحبه شغلی

انجام تمرین‌های هوازی و به‌خصوص پیاده‌روی به شما کمک می‌کند استرس را از خودتان دور کنید. پس این کار را هم در برنامه روز مصاحبه‌تان قرار دهید. ورزش‌کردن باعث آزادسازی هورمون‌های آرامش‌بخش از مغز شده و تأثیر بسیاری در کاهش اضطراب دارد.

برای غلبه بر استرس مصاحبه شغلی نقاط مثبت را در نظر بگیرید

اگر به دنبال کم‌کردن استرس مصاحبه هستید بهتر است چشمتان را به روی نقاط قوت خودتان باز کنید. یادتان باشد قبل از اینکه دیگران شما را باور کنند باید خودتان این کار را انجام داده باشید. تخصصی که در زمینه تحصیلی خود کسب کرده‌اید را فراموش نکنید. به‌علاوه به خاطر داشته باشید که آن مجموعه نیز شما را از بین چندین و چند رزومه‌ای که برایش فرستاده شده انتخاب کرده است. پس حتماً شما ملاک‌هایی دارید که برای این شرکت مهم است. سعی کنید تمرکزتان را روی این نکات جمع کرده و توانایی‌های خود را باور کنید.

تمرین‌های آرام‌سازی را جدی بگیرید

روش‌های آرام‌سازی مجموعه‌ای از تکنیک‌ها است که می‌تواند به شما برای حفظ آرامش کمک کند. پس اگر فکر می‌کنید که دچار استرس شده‌اید بهتر است به این تمرین‌ها توجه داشته باشید. شما حتی می‌توانید چند دقیقه قبل از ورود به اتاق مصاحبه با استفاده از تکنیک‌های تنفس عمیق استرس را از خودتان دور کنید.

از نوشتن کمک بگیرید | استرس مصاحبه شغلی

یکی از بهترین روش‌هایی که می‌توانید با آن اضطراب را از خودتان دور کنید نوشتن است. این کار علاوه بر دورکردن استرس می‌تواند به شما برای جمع‌کردن افکارتان نیز کمک کند. پس اگر نگران یک مصاحبه شغلی هستید بهتر است شروع کنید و نگرانی‌هایتان را به همراه دلایلش بنویسید. خواهید دید که این روش به شما کمک می‌کند به‌خوبی اضطرابتان را مدیریت کنید.

اهمیت مشاوره | استرس مصاحبه شغلی

استرس مصاحبه شغلی برای بسیاری از ما پیش می‌آید. بااین‌حال بعضی از ما در مقابل این استرس آسیب‌پذیرتر هستیم. این موضوع باعث می‌شود شما نتوانید آن‌طور که باید توانایی‌های خود را به دیگران نشان بدهید. و به همین خاطر شاید خیلی وقت‌ها ببینید کسانی که توانایی‌هایی پایین‌تر از شما داشته‌اند در جایگاهی بهتر از شما قرار دارند. اگر واقعاً استرستان برای مصاحبه شغلی به‌قدری زیاد است که نمی‌توانید به‌تنهایی آن را کنترل کنید بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین باتوجه‌به تخصص و تجربه‌ای که دارند به شما کمک می‌کنند باورهایی که باعث این نگرانی‌ها شده را تشخیص بدهید و سپس راه برطرف‌کردن آنها را نیز به شما آموزش می‌دهند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012  تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

آیا استفاده از داروهای ضداضطراب قبل از مصاحبه شغلی ایرادی دارد؟

اگر اضطراب شما به‌قدری زیاد است که نمی‌توانید آن را کنترل کنید و فکر می‌کنید این موضوع روی کیفیت مصاحبه‌تان اثر می‌گذارد می‌توانید از این داروها استفاده کنید. بااین‌حال دقت داشته باشید که داروهای ضد اضطراب نمی‌توانند راه‌حل قطعی برای استرس شما باشند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره