خانواده درمانی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خانواده درمانی همان‌طور که از نام آن پیداست روشی برای درمان مشکلات درون خانواده است. حداقل یک بار برای همه ما مشکلی در محیط خانواده پیش می‌آید. بااین‌حال گاهی مساله به جایی می‌رسد که با روش‌های مرسوم نمی‌توانیم آن‌ها را حل کنیم. بحران‌هایی مثل فوت یکی از اعضای خانواده، ورشکستگی و یا مشکلاتی مانند اعتیاد از جمله این مسائل هستند. در چنین شرایطی تمامی اعضای خانواده نیاز به کمک دارند. به همین خاطر بهترین راهکار برای بیرون آمدن از این بحران استفاده از خانواده درمانی است، در ادامه ابعاد مختلف این روش را بررسی کرده‌ایم. برای شروع می‌توانید همین الان برای مشاوره خانواده کلیک کنید.

خانواده درمانی

روان‌درمانی معمولاً به‌صورت فردی انجام می‌شود. همه ما می‌دانیم که وقتی یک نفر دچار مشکلات روحی یا تعارض می‌شود، برای درمان آن از مشاور کمک می‌گیرد. اما امروزه نوع دیگری از درمان هم اهمیت بسیاری پیدا کرده است. در این روش تمامی اعضای خانواده با یک درمانگر ارتباط برقرار می‌کنند. در حقیقت در این شیوه از درمان اعتقاد بر این است که نه یک فرد بلکه کل یک خانواده یا حداقل بیشتر از یک نفر از اعضا دچار مشکل هستند؛ و تا زمانی که همه آن‌ها مورد درمان قرار نگیرند مشکل برطرف نخواهد شد. به همین خاطر مخاطبین این شکل از درمان همه اعضای خانواده یا حداقل افرادی است که با یکدیگر مشکل دارند. برای آشنایی با راه های حل اختلافات خانوادگی کلیک کنید.

انواع خانواده درمانی

خانواده‌درمانی روش‌های مختلفی دارد. باتوجه‌به نوع مشکلی که برای شما پیش آمده، شدت مشکل و همین‌طور زمانی که برای درمان وجود دارد ممکن است درمانگر از روش‌های مختلفی استفاده کند. و یا حتی چند روش را در کنار هم به کار ببرد. بعضی از مهم‌ترین روش‌های خانواده‌درمانی به شرح زیر هستند.

خانواده‌درمانی ساختاری

این روش توسط یکی از درمانگران خانواده به نام سالوادور مینوچین ایجاد شده است. مینوچین معتقد بود در خانواده‌درمانی می‌بایست به‌جای مشکلات یک نفر تعامل بین اعضا مورد بررسی قرار بگیرد. درحقیقت هدف این روش درمانی این است که کنش و واکنش صحیح را میان اعضا ایجاد کند. تا از این طریق خانواده یک ساختار سالم و روبه‌رشد پیدا کند.

خانواده درمانی راهبردی یا استراتژیک

درمان استراتژیک درمانی است که با ترکیب چند روش درمانی مختلف در کنار هم به وجود آمده است. درمان‌جویان در این روش به ترتیب از پنج مرحله می‌گذرند که عبارتند از:

  1. مرحله اجتماعی ابتدایی
  2. مرحله مشکل
  3. مرحله تعامل
  4. مرحله هدف
  5. مرحله تعیین وظیفه

خانواده‌درمانی سیستمی

نام این روش را به این خاطر سیستمی گذاشته‌اند که به مجموعه‌ای از سیستم‌ها توجه دارد. برای مثال آن‌ها مشکلات اجتماعی و زبان‌شناختی را نیز از جمله دلایل کارکرد نامناسب خانواده می‌دانند. درمانگر در این روش تلاش می‌کند تا روش صحیح ارتباط برقرار کردن با یکدیگر را به اعضا آموزش دهد.

فروشگاه آرامیس

اهمیت خانواده درمانی

حالا که با تعریف خانواده‌درمانی و روش‌های آن آشنا شدیم باید به این سؤال پاسخ بدهیم که اصلاً خانواده‌درمانی چه اهمیتی دارد؟ چرا باید از این روش استفاده کنیم؟ از جمله دلایلی که برای این کار وجود دارد را ادامه شرح داده ایم.

پاسخگو نبودن درمان‌های انفرادی

تصور کنید کودکی در یک خانواده و به دلیل تربیت نامناسب والدین دچار مشکلی مثل کمبود اعتمادبه‌نفس شده باشد. این کودک پس از انجام درمان‌های انفرادی مجدداً به خانه و خانواده‌ای برمی‌گردد که سبک تربیتی اشتباهی دارند. نتیجه چنین وضعیتی چه خواهد بود؟ تحقیقات نشان می‌دهد که در این شرایط میزان تأثیرگذاری درمان کمتر می‌شود. و یا حتی ممکن است نشانه‌های بیماری مجدداً بازگردند.

یکی دیگر از مشکلاتی که معمولاً پیش می‌آید این است که خانواده یک فرد معتاد یا بیمارانی مثل مبتلایان به اسکیزوفرنی دائماً با این افراد دچار مشکل شده و با آن‌ها بدرفتاری می‌کنند. همین شرایط می‌تواند تبدیل به دلیلی برای بدتر شدن وضعیت بیماری آن‌ها باشد. به همین خاطر است که بسیاری از روان‌شناسان معتقدند بهتر است درمان به‌صورت خانوادگی انجام شود. در چنین درمانی تمامی اعضای خانواده شکل صحیح ارتباط با یکدیگر را یاد می‌گیرند. و این می‌تواند به بهبود بهتر مشکل آن‌ها منجر شود.

به دست آوردن خانواده‌ای سالم

خانواده درمانی همیشه هم به دنبال تغییر شرایط بد و درمان بیماری‌ها نیست. شما می‌توانید با استفاده از این نوع مشاوره ارتباط اعضای خانواده را با یکدیگر بهتر کنید. و خانواده‌تان را به سمت یک زندگی موفق و آرام حرکت بدهید. در حقیقت خانواده درمانگر روش‌های ارتباطی بهتر و چگونگی حل کردن مشکلات درون خانواده را به شما آموزش خواهد داد. و همین موضوع می‌تواند تأثیر بسیاری در سلامت روان تک‌تک اعضا داشته باشد. برای آشنایی با ویژگی های خانواده سالم کلیک کنید.

هدف خانواده درمانی

همان‌طور که گفتیم اصلی‌ترین هدف خانواده‌درمانی بهتر کردن رابطه اعضای خانواده با یکدیگر و همین‌طور کمک به آن‌ها برای داشتن یک زندگی سالم‌تر است. در حقیقت خانواده‌درمانی به شما کمک می‌کند تا مشکلات را از بین ببرید و سپس به سمت یک زندگی شادتر و با آرامش بیشتر حرکت کنید.

تعداد جلسات خانواده درمانی و زمان هر جلسه

یکی از سؤالاتی که برای بسیاری از ما پیش می‌آید این است که چقدر باید برای خانواده‌درمانی زمان بگذاریم؟ اینکه شما به چه تعداد جلسه برای درمان نیاز داشته باشید به نوع مشکلی که دارید و همین‌طور روشی که برای درمان انتخاب شده بستگی خواهد داشت. با این حال به طور معمول خانواده‌ها به 12 جلسه درمانی نیاز دارند. و هر جلسه نیز بین 50 تا 60 دقیقه ادامه خواهد داشت.

چه زمانی از خانواده درمانی کمک بگیریم؟

شما هر زمان که احساس کردید نمی‌توانید با خانواده‌تان تعاملی مثبت داشته باشید، می‌توانید برای دریافت مشاوره اقدام نمایید. اما درمانگران تحت شرایطی مشاوره را الزامی و تنها راهکار موثر می‌دانند که در ادامه به برخی از رایج‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید : خانواده های ترکیبی

مشکلات روحی جدی

یکی از مهم‌ترین زمان‌هایی که خانواده نیاز به کمک درمانی دارد بیماری روحی یکی از اعضا است. مشکلات روحی جدی مثل اسکیزوفرنی، اختلالات شخصیت و حتی افسردگی و اضطراب شدید می‌تواند تمام اعضای خانواده را درگیر کند. در این شرایط سلامت روان تمام اعضای خانواده در خطر خواهد بود. به همین خاطر بهتر است که تمامی اعضا از خدمات روان‌شناسی استفاده کنند.

اعتیاد یکی از اعضای خانواده

اعتیاد از جدی‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند شخصی را درگیر کند. اما واقعیت این است که این بیماری تنها خود فرد را درگیر نمی‌کند. مشکلات رفتاری، مالی و قانونی که به دنبال اعتیاد پیش می‌آیند تمام اعضای خانواده را درگیر خود خواهند کرد. به‌علاوه ارتباط نامناسب اعضای خانواده با کسی که دچار اعتیاد شده بسیاری از مواقع باعث می‌شود که آن‌ها بیشتر و بیشتر درگیر اعتیاد شوند. به همین خاطر روان‌شناسان توصیه می‌کنند در این شرایط از مشاوری متخصص برای درمان کل خانواده استفاده شود. برای آشنایی با بهترین روش های ترک اعتیاد کلیک کنید.

مشکلات ارتباطی

ارتباط با فرزندان به‌خصوص نوجوانان یکی از چالش‌هایی است که هر خانواده ممکن است با آن روبه‌رو شود. شاید این سؤال برای شما هم پیش بیاید که بهترین روش برای اینکه بتوانید دوست خوبی برای فرزندتان باشید چیست؟ البته مشکلات ارتباطی تنها به رابطه والدین با فرزندان محدود نمی‌شود. گاهی اوقات ممکن است شما و همسرتان با یکدیگر اختلاف داشته باشید. یا شاید زندگی‌ همراه با پدربزرگ و مادربزرگ در خانواده شما مشکلاتی را به همراه آورده باشد. در تمامی این شرایط می‌توانید با کمک‌گرفتن از مشاورین خانواده راه‌های صحیح ارتباط با یکدیگر را پیدا کنید.

آسیب‌های جدی

گاهی اوقات خانواده درگیر بحران‌های جدی می‌شود. برای مثال طلاق والدین، فوت یکی از اعضای خانواده و یا مشکلات مالی می‌توانند برای مدتی ساختار خانواده شما را از هم بپاشند. در چنین شرایطی بهتر است برای اینکه اعضا و به‌خصوص فرزندانتان آسیب کمتری از شرایط ببینند از یک درمانگر خانواده کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

چه زمان‌هایی می‌توانیم از خانواده درمانی استفاده کنیم؟

هنگامی که ارتباط میان اعضای خانواده به مشکل خورده باشد؛ بروز بیماری‌های روحی و همین‌طور آسیب‌های جدی مثل اعتیاد برای یکی از اعضا پیش آمده باشد حتما باید از مشاور کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره