نوزاد از چند ماهگی مادر خود را میشناسد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

نوزاد از کی و چند ماهگی مادرش را می شناسد ؟ این سؤال تقریباً برای تمامی مادران مطرح می‌شود و بسیاری از آن‌ها به دنبال دریافت نشانه‌هایی از فرزندشان هستند که نشان ‌دهد او مادرش را شناخته و کنار مادر بودن را به سایرین ترجیح می‌دهد. به طور کلی در پاسخ به این سؤال که نوزاد از کی مادرش را می شناسد باید گفت در ابتدا شناخت نوزادان جزءبه‌جزء است و مدتی زمان لازم دارند تا این اجزا را با یکدیگر ترکیب کرده و از آن‌ها تصوری به نام مادر در ذهن خود ایجاد کنند. ناتوانی نوزاد در شناسایی مادر یکی از نشانه‌هایی است که می‌تواند بیانگر اختلالات رشدی کودک باشد. پس در برخورد با این شرایط از یک روانشناس کودک کمک بگیرید. با آگاهی از راهکارهای ارتباط با نوزاد و کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید کیفیت رابطه و دلبستگی خود با نوزادتان را تقویت نمایید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد از چند ماهگی مادرش را می شناسد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

نوزاد از چند ماهگی مادرش را می شناسد

متخصصان بر این باورند که نوزاد قبل از تولد مادرش او را می‌شناسد. او در سه‌ماه آخر دوران جنینی‌اش، صداها و تغییرات پیرامون را ادراک می‌کند. اما نوزاد از چند ماهگی چهره مادرش را می شناسد ؟ نوزاد از  همان روز اول بو و صدای مادر را تشخیص می‌دهد. به همین دلیل در آغوش مادر آرام می‌گیرد. چشمان نوزاد هنوز بینایی کامل ندارند. او دنیا رو هنوز تار و مبهم می‌بیند. اما به چهره مادر خیره‌شده و آن را در ذهن ثبت می‌کند. به مرور زمان او قادر به دیدن جزئیات بیشتری خواهد بود. حال او با دیگر حس‌ها بویایی، لامسه و شنوایی بهتر قادر به تشخیص مادرش خواهد بود.

نوزاد در روزهای اول صدا، سپش حالات چهره مادرش را تشخیص می‌دهد. در دو ماهگی به طور کامل قادر به تشخیص مادر از دیگران خواهد بود. او کم‌کم بعد از 6ماهگی حرف های مادرش را نیز می فهمد.

نوزاد از کی مادرش را می شناسد | شناخت جزءبه‌جزء

نخستین شناخت نوزاد از مادر بسیار زودهنگام اما جزءبه‌جزء اتفاق می‌افتد. به این معنی که نوزادان با تک‌تک حواس خود مادر را از غریبه‌ها تشخیص می‌دهند. برای مثال آن‌ها صدای مادر را از صدای سایرین و بوی تن او را نیز نسبت به بوی بدن سایر زنان به‌دقت تشخیص می‌دهند. به‌مرور زمان و با افزایش قدرت بینایی، صورت مادر را نیز خواهند شناخت. بااین‌حال شاید بتوان گفت که نوزاد حداقل تا 2 ماهگی متوجه این موضوع نخواهد شد که تمامی اجزا مختلف نظیر صدا و بویی که به نظر او آشنا می‌آید متعلق به یک فرد به نام مادر هستند. بلکه صرفاً به هریک از آن‌ها به‌تنهایی واکنش نشان می‌دهد.

برخی روانشناسان کودک معتقدند نوزادان از آخرین ماه‌های دوره جنینی می‌توانند صدای مادر خود را تشخیص دهند و همین‌طور پس از چند بار در آغوش کشیده شدن و تغذیه توسط مادر، بوی تن او را نیز خواهند شناخت. با توجه به این یافته‌ها می‌توان گفت نوزاد از روزها یا شاید هفته‌های نخستین پس از تولد به مادر خود نسبت به سایرین شناختی نسبی و در حد توانایی‌های ذهنی خود پیدا خواهد کرد.

فروشگاه آرامیس

برای آشنایی با روند رشد شناختی کودک کلیک کنید.

نوزاد از کی مادرش را می شناسد | شناخت کلی

به‌مرورزمان و با رشد توانایی حافظه و یادگیری کودک، آن‌ها متوجه خواهند شد که صدا و بوی آشنا و همین‌طور چهره‌ای که به‌تازگی برایشان آشناتر از گذشته شده است، همگی متعلق به یک فرد هستند و از این طریق شناخت دقیق‌تری نسبت به مادر خود به دست خواهند آورد. به‌صورت میانگین می‌توان گفت این شناخت در حدود دو ماه اول تولد در فرزند شما شکل خواهد گرفت.

حتما درباره نیازهای نوزاد تازه متولد شده بخوانید.

نوزاد از کی مادرش را می شناسد | اهمیت ارتباط با کودک

اهمیت شناخت مادر توسط نوزاد و برقراری ارتباط میان آن‌ها در این است که کیفیت ارتباط میان مادر و نوزاد الگویی خواهد شد که تمامی روابط آینده فرد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. نوزادان در اولین سال زندگی و با توجه به کیفیت ارتباط والدین با آن‌ها، به این باور خواهند رسید که آیا جهان جای امنی برای زندگی هست و درصورتی‌که نیاز به کمک دیگران داشته باشند تا چه حد می‌توانند به این کمک امیدوار باشند. این باور که از آن به‌عنوان سبک دل‌بستگی صحبت می‌شود، در آینده تمامی ارتباطات نزدیک و روابط عاطفی فرد را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.

با توجه به آنچه گفته شد بهتر است که توجه کافی به ارتباط خود با کودک و میزان شناخت او از خودتان داشته باشید. این موضوع به‌ویژه برای مادران شاغل یا افرادی که به هر دلیل دیگری از فرزند خود جدا هستند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. معمولاً به این مادران توصیه می‌شود که برای جلوگیری از آسیب دیدن کودک، از یک روانشناس کمک بگیرند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

شناخت زودهنگام یا دیرتر از انتظار نوزاد از مادر

شناخته شدن توسط فرزند برای مادران تجربه شیرینی است که از نخستین روزهای تولد نوزاد به دنبال آن هستند. درصورتی‌که شناخت مادر زودتر یا دیرتر از زمان انتظار والدین اتفاق بیافتد، پیامدهایی را به همراه دارد که برای رشد هیجانی بهتر نوزاد باید به آن‌ها توجه داشته باشید. اگر نوزاد مادر خود را سریع‌تر بشناسد و با او ارتباط برقرار کند، باعث دلگرمی و خوشنودی مادر می‌شود. در این شرایط مادر نیز توجه بیشتری به فرزند خود خواهد داشت. درعین‌حال کودکانی که دیرتر به این تجربه دست پیدا می‌کنند گاهی باعث بروز اضطراب یا دلسردی‌هایی در والدین خود می‌شوند که می‌تواند در برقراری ارتباط با فرزند تأثیر گذاشته و حتی شناخت والدین را بیشتر به تعویق بیاندازد.

اگر احساس‌می‌کنید فرزند شما علی‌رغم گذشت‌زمان کافی، هنوز توانایی بازشناسی والدین از غریبه‌ها را به دست نیاورده و یا هیچ واکنش خاصی مانند لبخند در مواجهه با مادر از خود نشان نمی‌دهد، بهتر است راجع به این موضوع با یک روانشناس کودک صحبت کنید. بی‌توجهی به مادر یا سایر اعضای خانواده می‌تواند نشانه برخی اختلالات رشدی باشد. حتی اگر پای هیچ‌یک از این اختلالات در میان نباشد نیز این موضوع می‌تواند اضطراب و ناراحتی را برای مادر ایجاد کرده و در کیفیت ارتباط او با فرزندش تأثیر بگذارد.

نوزاد از چند ماهگی مادرش را می شناسد | راه‌هایی برای شناخت و ارتباط بهتر 

شما با استفاده از برخی راهکارها برای شناخت سریع‌تر مادر به کودک خود کمک می‌کنید. با کمک این راهکارها فرزندتان امنیت و سلامت روان بالاتری را تجربه می‌کند. به‌طورکلی قاعده اصلی در تمامی راهکارها این است که شما هرچه بیشتر حواس کودک را با صدا یا تصویر خود تحریک نمایید. برخی نوزادان این روند را به مانند دیگران طی نمی‌کنند. در این زمان باید حتما نسبت به نشانه های سلامت نوزاد هشیار باشید.

1. صحبت کردن با کودک

در طول روز زمان‌هایی را به صحبت با فرزند خود اختصاص دهید. برای او داستان و شعر بخوانید یا موضوعات مختلفی را برای وی تعریف کنید. ترجیحاً سعی کنید هنگام صحبت با فرزندتان در شرایطی قرار داشته باشید که او بتواند دهان شما را ببیند و تشخیص دهد که این صدا متعلق به کیست.

2. نوزاد از کی مادرش را می شناسد | برقراری ارتباط چشمی

یکی دیگر از راهکارهایی که باعث می‌شود تا نوزاد شما را سریع‌تر بشناسد این است که با او ارتباط چشمی برقرار کنید و اجازه بدهید صورت شما را ببیند. همان‌طور که می‌دانید تکرار یک محرک باعث خواهد شد تا تثبیت آن در حافظه سریع‌تر و بهتر اتفاق بیافتد. درنتیجه به میزانی که شما با فرزندتان ارتباط برقرار کنید، این یادگیری سریع‌تر اتفاق خواهد افتاد.

3. نوزاد را در آغوش بگیرید

در آغوش‌گرفتن نوزاد باعث‌می‌شود که با بوی تن شما ارتباط برقرار کند. برای اینکه نوزاد بوی شما را از سایرین تشخیص بدهد، بهتراست علاوه بر در آغوش‌گرفتن او همواره از عطر به خصوصی استفاده کنید. و یا کمتر از عطر استفاده کنید. تغییر بو و عطر شما موضوع را برای نوزاد پیچیده می‌کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد از چند ماهگی مادرش را می شناسد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

نوزاد از کی مادرش را می شناسد؟

نوزادان از همان روزهای ابتدایی پس از تولد مادرشان را از طریق بو یا صدای او می‌شناسند اما در حدود دو ماه طول می‌کشد تا متوجه این موضوع شوند که صدا یا بو به مادر تعلق دارد و بتوانند به‌طورکلی مادر خود را بشناسند.

ناتوانی نوزاد در شناختن مادر نشانه چیست؟

این ناتوانی می‌تواند نشان‌دهنده مشکلاتی مانند اختلال در حواس مختلف مثل بینایی یا شنوایی بوده و یا به دلیل اختلالات رشدی مانند اوتیسم ایجاد شده باشند. گاهی نیز ممکن است دلیل خاصی برای این مسئله وجود نداشته باشد. درهرصورت بهتر است در هنگام بروز چنین موضوعی حتماً از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

چطور می‌توان روند شناخت مادر توسط نوزاد را سرعت بخشید؟

سعی کنید مرتباً در طول روز با فرزندتان ارتباط برقرار کنید. برای مثال او را در آغوش بگیرید، با وی صحبت کنید و یا ارتباط چشمی برقرار نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره