خلاصی از تعصبات بی جا

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خلاصی از تعصبات بی جا و یا حتی شناخت این تعصبات کمک زیادی به افراد در طول زندگی شان می‌کند. چرا که همه ما کم و بیش در برهه های مختلف زمان گرفتار این تعصبات شده ایم. هر فردی در زندگی خود به برخی از مسائل اعتقاد و باور دارد که تغییر آنها برایش دشوار است. اما صرفا همه این باورها بی جا نیستند. این موضوع کاملا نسبی است و از نظر افراد مختلف، تعصبات بی جا معانی متفاوتی دارند. اما موضوعی که همه بر سر آن توافق دارند؛ این است که افراطی بودن در هر موضوعی  و پافشاری بر آن می‌تواند آسیب زیادی به افراد وارد کرده و واقعا لزومی ندارد. از این رو بهتر است با این مفاهیم بیشتر آشنا شده و حتی در مورد آنها با یک روانشناس نیز مشورت نمایید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خلاصی از تعصبات بی جا می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

چطور تعصبات بی جا را کنار بگذاریم؟

راه های خلاصی از تعصبات بی جا

همانطور که گفته شد شاید خودمان هم از داشتن این تعصبات بی جا مطلع باشیم؛ اما راه خلاصی از آنها را نمی‌دانیم. از طرفی تغییر آنها و داشتن دیدگاهی متفاوت کمی هم دشوار است. از این رو افراد باید در این زمینه تلاش و استمرار زیادی داشته باشند. در این قسمت به توضیح برخی از راهکارهایی پرداخته ایم که می‌توانند در خلاصی از تعصبات بی جا نقش داشته باشند. برای اطلاع از راه رهایی از باورهای محدود کننده و مخرب کلیک کنید.

مطالعه کردن

یکی از راه های خلاصی از تعصبات بی جا ، مطالعه کردن است. اگر توجه کرده باشید بیشتر افرادی که متحجر هستند و یا دیدگاه آنها نسبت به زندگی بسیار محدود است؛ کتاب نمی‌خوانند. چرا که این افراد از تغییر دادن دیدگاه شان می‌ترسند. همین موضوع آنها را تبدیل به افرادی کوته فکر می‌کند. از این رو اگر احساس می‌کنید که روی موضوعی تعصب بی جا دارید؛ بهتر است مطالعه کنید.

خلاصی از تعصبات بی جا با داشتن تفکر نقادانه

برای خلاصی از تعصبات بی جا باید سعی کنید تفکر نقادانه داشته باشید. در واقع باورها و اعتقادات خود را به چالش کشیده و در مورد همه چیز تجدید نظر کنید. نباید همه چیز را سریعا پذیرفت و از آن پیروی کرد. بلکه باید برای خود صاحب ایده و نظر بود و حتی نقد کرد.

تجربه کارهای جدید

یکی دیگر از راه های خلاصی از تعصبات بی جا ، امتحان کردن کارهای جدید است. زمانی که افراد در موقعیت های جدید قرار می‌گیرند؛ مجبور به بروز رفتارهایی هستند که هیچگاه به آن فکر نمی‌کردند. از این رو تا حدودی انعطاف پذیر شده و دیگر بر افکار و عقاید خود اصرار نمی‌کنند.

خلاصی از تعصبات بی جا با تجدید نظر در باورها

همانطور که در قسمت های قبلی هم به آن اشاره کردیم؛ باید سعی کنید هرچند وقت یکبار در باورهای خود تجدید نظر کنید. اینکار شاید در ابتدا کمی دشوار باشد و باعث شود تا فردی سست عنصر به نظر برسید. اما در نهایت منجر به بروز ایده های جدیدتر و بهتر می‌گردد.

پرورش دادن توانایی شنیدن

افرادی که همواره درگیر تعصبات خشک و افراطی خود هستند؛ هیچ تمایلی به شنیدن حرف های دیگران ندارند. چرا که از تغییر نظر دادن می‌ترسند. به همین دلیل باید برای خلاصی از تعصبات بی جا به حرف های دیگران با دقت گوش داد. شاید در برخی موارد حق با آنها باشد.

خلاصی از تعصبات بی جا با معاشرت با افراد جدید

ملاقات با افراد جدید مخصوصا اگر فرهنگ های آنها با ما متفاوت باشد؛ باعث خلاصی از تعصبات بی جا می‌گردد. چرا که این افراد چیزهای جدید را به ما نشان خواهند داد و باعث می‌شوند تا دوباره در مورد برخی از مسائل تجدید نظر کنیم.

بالا بردن روحیه انتقادپذیری در خود

همچنین تلاش کنید تا برای خلاصی از تعصبات بی جا انتقاد پذیری را نیز در خود تقویت کنید. طبیعی است که گاهی دیگران ما را مورد انتقاد قرار داده و مسائلی را مطرح کنند که به مذاق ما خوش نیاید. اما اگر هوشیار باشیم می‌توانیم از این انتقادها در جهت مثبت استفاده کنیم و تعصبات بی جای خود را کنار بگذاریم.

انواع تعصب های بی جا

تعصبات بی جا در هر زمینه ای از زندگی وجود دارند. برای مثال افرادی که در مورد اصول یک مذهب خاص پافشاری داشته و تندرو هستند. و یا افرادی که از لحاظ حذب های سیاسی، به صورت افراطی طرفداری می‌کنند. در نهایت فرقی نمی‌کند که افراد در چه زمینه ای دچار تندروی شده اند. چرا که همه این تعصبات بی جا بوده و منجر به بروز آسیب به خود و دیگران می‌گردد.

ویژگی های افراد متعصب

معمولا افراد متعصب ، یک سری ویژگی های خاص دارند که حتی در یک بار برخورد نیز می‌توان به آنها پی برد. برخی از این خصوصیات شامل موارد زیر می‌شود.

  • داشتن روحیه استبدادی و اقتدارگرا
  • این افراد انعطاف پذیر نیستند نمی‌توانند نظر مخالف با نظر خودشان را تحمل کنند
  • خودخواه هستند
  • پیش داوری می‌کنند
  • دچار خودبزرگ بینی می‌شوند
  • گاها نژاد پرست هستند

چرا گرفتار تعصبات بی جا می‌شویم؟

علت ابتلا به تعصبات بی جا

از طرفی اطلاع از دلیل این موضوع نیز می‌تواند در خلاصی از تعصبات بی جا موثر باشد. افراد به دلایل مختلفی دچار این تعصبات شده و بعد از مدتی دیگر نمی‌توانند در مورد آنها کاری انجام دهند. برخی از این دلایل شامل موارد زیر می‌شوند.

📌جهل و نداشتن آگاهی: یکی از دلایل اصلی داشتن تعصبات بی جا حتی در مورد مسائل بی اهمیت، جل و ناآگاهی در مورد مسائل مختلف است. محیطی که افراد در آن رشد می‌کنند؛ بسیار در این مورد موثر می‌باشد.

📌افراط در عشق و نفرت: چنین افرادی در مورد همه چیز حتی نفرت و عشق به یک چیز هم دچار افراط می‌شوند.

📌تمایل افراد به در گروه بودن: گاهی افراد به دلیل تلاش برای عضو یک گروه شدن، با پیروی از عقاید آنها به صورت کورکورانه دچار تعصبات بی جا می‌شوند.

📌عمومیت بخشیدن به صورت شتاب زده: برخی افراد همه موضوعات را سریعا عمومیت بخشیده و تصور می‌کنند که همه چیز و همه کس مثل هم هستند. در واقع این قضاوت عجولانه و بیشتر تامل نکردن خودشان است که منجر به بروز تعصبات بی جا می‌گردد.

📌سوگیری تایید: سوگیری تایید به این معناست که افراد تمایل دارند چیزی را باور کنند و یا بپذیرند که با باورهای خودشان همسو باشد. در واقع افراد تمایل ندارند که چیزی خلاف اعتقادات خودشان را بپذیرند. این موضوع باعث شکل گیری تعصبات بی جا می‌شود.

سخن پایانی

فراموش نکنید که پیشروی در مورد تعصبات بی جا بسیار می‌تواند خطرناک بوده و تبعات فردی و اجتماعی داشته باشند. از این رو شناسایی این تعصبات و مقابله با آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. طبیعی است که به راحتی نمی‌توان نظرات افراد را در این زمینه تغییر داد. اما همین که تا حدی آنها را متوجه کنید؛ می‌توانید کمک کننده باشد. در این مورد می‌توان از یک روانشناس نیز کمک گرفت.

برای دریافت مشاوره در زمینه خلاصی تعصبات بی جا می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره