افسردگی مردان بعد از زایمان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

افسردگی مردان بعد از زایمان موضوعی است که توجه چندانی به آن نشده است. اگرچه همه ما با نشانه‌های افسردگی پس از زایمان در زنان آشنایی داریم، بااین‌حال کمتر کسی به این فکر می‌کند که مردان نیز ممکن است پس از تولد فرزند دچار افسردگی شوند. مسئولیت‌های سنگین مراقبت از خانواده و فشار اقتصادی یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد افسردگی بعد از زایمان در مردان هستند اما در کنار این موضوع بعضی از مردان نیز احساس می‌کنند پس از تولد فرزند، همسرشان به‌اندازه گذشته به آن‌ها توجه ندارد و این می‌تواند باعث بروز نگرانی و اضطراب در فرد باشد.

صرف‌نظر از دلیلی که برای ابتلا به افسردگی بعد از زایمان در مردان وجود دارد این موضوع می‌تواند مشکلات بسیاری را در ارتباط با همسر و همین‌طور فعالیت‌های شغلی فرد ایجاد کند و به همین خاطر بهتر است نسبت به آن توجه کافی داشته باشید و درصورتی‌که نشانه‌های افسردگی را در خود یا همسرتان مشاهده می‌کنید از یک روانشناس متخصص در این زمینه کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

افسردگی مردان بعد از زایمان

اگرچه مطالعات بسیاری در ارتباط با افسردگی پس از زایمان در خانم‌ها صورت گرفته اما کمتر کسی از احتمال بروز افسردگی در مردان به دلیل زایمان همسر آگاهی دارد. با تولد فرزند تغییرات جدیی در زندگی زوجین اتفاق می‌افتد و این تغییرات گاهی می‌تواند سلامت روان هر یک از آن‌ها را تحت تأثیر خود قرار دهد. مردان معمولاً به دلیل مسئولیت‌های سنگینی که پس از تولد فرزند بر عهده دارند ممکن است احساس نگرانی کرده و درگیر افسردگی شوند. علاوه بر این تغییرات ظاهری خانم‌ها و همین‌طور توجهی که آن‌ها احتمالاً از همسر خود دریغ کرده و تماماً معطوف فرزندشان می‌کنند ازجمله موضوعاتی است که می‌تواند باعث ایجاد افسردگی بعد از زایمان در مردان باشد.

افسردگی بعد از زایمان در مردان بیماری متفاوت از اختلال افسردگی نیست و به همان اندازه می‌تواند سلامت روان فرد و همین‌طور شرایط خانوادگی را در وضعیت نامساعدی قرار دهد. به همین خاطر معمولاً توصیه می‌شود هنگامی‌که برای بارداری و تولد فرزندتان برنامه‌ریزی می‌کنید با کمک گرفتن از مشاورین خانواده اطلاعات خود را راجع به راهکارهایی که باعث حفظ سلامت روان و رابطه شما و همسرتان می‌شود افزایش دهید. همچنین بهتر است درصورتی‌که نشانه‌های افسردگی را در خود یا همسرتان مشاهده می‌کنید در این زمینه از یک روانشناس کمک بگیرید. برای آشنایی بیتشر با علائم افسردگی در مردان کلیک کنید.

دلایل افسردگی مردان بعد از زایمان

دلایل بروز افسردگی بعد از زایمان در مردان می‌تواند با توجه به شخصیت و وضعیت زندگی هر فرد متفاوت باشد. بااین‌حال برخی مسائل با احتمال بیشتری باعث بروز افسردگی در فرد خواهند شد. ازجمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با سایر دلایل افسردگی مردان کلیک کنید.

افزایش مسئولیت‌ها

روانشناسان معتقدند ایجاد هر تغییری در زندگی فرد میزانی از اضطراب و نگرانی را برای وی ایجاد خواهد کرد. به میزانی که فرد بتواند این شرایط را به نحو مطلوب‌تری مدیریت کند احتمال بروز بیماری‌های روحی در وی کمتر خواهد بود. تولد فرزند نیز یکی از جدی‌ترین تغییراتی است که ممکن است در زندگی هر فرد بروز پیدا کند. اگر فرد به دنبال تولد فرزند احساس کند که توانایی مدیریت شرایط جدید را ندارد و یا در مبارزه با وضعیت پیش‌آمده احساس تنهایی کند احتمال بروز افسردگی بعد از زایمان در وی افزایش پیدا می‌کند.

فروشگاه آرامیس

افسردگی مردان بعد از زایمان | کاهش ارتباط میان زوجین

مسئولیت‌هایی که ایفای نقش پدر یا مادر به همراه دارد معمولاً باعث خواهد شد تا کیفیت رابطه میان زوجین دچار تغییر شود. آن‌ها معمولاً ازاین‌پس زمان کمتری را با یکدیگر می‌گذرانند و بیشتر توجه خود را معطوف سلامت و رفاه فرزند می‌کنند. این درحالیست که زوجین در شرایط جدید بیش از گذشته نیاز به همراهی و توجه یکدیگر دارند و این کاهش ارتباط می‌تواند یکی از دلایل بروز افسردگی بعد از زایمان در مردان باشد. علاوه بر این تغییرات هورمونی که به دلیل بارداری در فرد ایجاد شده گاهی اوقات تغییراتی را در میل جنسی زنان ایجاد می‌کند و این موضوع می‌تواند مشکلاتی را در ارتباط میان زوجین ایجاد نماید.

تغییرات ظاهری در زنان

دوران بارداری و شیردهی ازجمله زمان‌هایی است که باعث تغییراتی در ظاهر زنان می‌شود و این موضوع می‌تواند باعث نارضایتی مردان باشد. همچنین رسیدگی به فرزند یا مشکلاتی مانند افسردگی بعد از زایمان گاهی باعث خواهد شد که زنان زمان و انگیزه کافی برای رسیدگی به ظاهر خود را نداشته باشند. نارضایتی از ظاهر طرف مقابل می‌تواند دشواری‌هایی را در ارتباط میان زوجین ایجاد کرده و باعث بروز افسردگی یا مشکلات جدی‌تری در هر یک از آن‌ها باشد.

بروز مشکلات و بیماری‌های جدی

در شرایطی که تولد فرزند با مشکلات و بیماری‌هایی برای نوزاد یا مادر همراه باشد این موضوع می‌تواند دلیل مهمی برای ابتلای مردان به افسردگی باشد. با توجه به اینکه تولد فرزند در زندگی هر فرد تجربه شیرینی است که انتظار بسیاری را برای آن تحمل می‌کند وقوع هر مشکلی در این زمینه می‌تواند باعث احساس ناراحتی و ناکامی در فرد شود.

افسردگی مردان بعد از زایمان به دلیل سابقه بیماری روحی

به‌طورکلی به میزانی که سلامت روحی فرد در شرایط مطلوب‌تری باشد و همین‌طور حمایت اطرافیان و کیفیت ارتباطات اجتماعی به میزانی باشد که زوجین احساس کنند در شرایط سخت می‌توانند روی کمک دیگران حساب کنند آن‌ها با شرایط روحی بهتری از این مرحله عبور می‌کنند. اما به میزانی که سیستم حمایت اجتماعی در محیط اطراف فرد ضعیف‌تر باشد یا سابقه افسردگی در او وجود داشته باشد احتمال ابتلا به افسردگی بعد از زایمان افزایش پیدا می‌کند. برای آشنایی با انواع افسردگی کلیک کنید.

پیشگیری از افسردگی مردان بعد از زایمان

اطلاعات خود را افزایش دهید

هنگامی‌که برای بارداری و تولد فرزندتان برنامه‌ریزی می‌کنید در کنار توجهی که به سلامت جسمی دارید بهتر است به سلامت روان خود، همسرتان و همین‌طور فرزندی که مسئولیت تربیتش را بر عهده دارید توجه کافی داشته باشید. شما می‌توانید با کمک گرفتن از مشاورین خانواده اطلاعات خود را راجع به نیازهای همسر و فرزندتان افزایش دهید و با آگاهی از آنچه پس از تولد فرزندتان تجربه خواهید کرد توانایی کنترل و مدیریت شرایط را برای خود و همسرتان افزایش دهید.

برنامه‌ریزی داشته باشید

به میزانی که شما برای تولد فرزند و شرایط پس‌ازآن برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشید آرامش خیال بیشتری را در این مرحله تجربه خواهید کرد. و بالعکس بارداری‌های ناخواسته یا بروز هرگونه شرایط پیش‌بینی‌نشده می‌تواند شما را تحت‌فشار روانی شدیدی قرار دهد. به همین خاطر بهتر است از ابتدا تمامی تصمیمات را از طریق گفت‌وگو به‌صورت مشترک بگیرید و تا جای ممکن سعی کنید مسائل مختلف را در نظر داشته باشید.

با همسرتان صحبت کنید

بهترین راه برای حل اختلافات و از بین بردن ناراحتی‌ها این است که با همسرتان صحبت کنید. اگر نشانه‌های افسردگی را در خود یا همسرتان می‌بینید و یا در شرایطی که موضوعی باعث ناراحتی شما شده بهتر است راجع به آن با همسرتان صحبت کنید و برای بهبود شرایط به یک راه‌حل مشترک دست پیدا کنید. صحبت نکردن با یکدیگر می‌تواند باعث انباشته شدن کدورت‌ها و مشکلات روی یکدیگر شده و دشواری‌هایی را در رابطه عاطفی میان شما ایجاد نماید.

کیفیت رابطه خود را بالا ببرید

برای جلوگیری از بروز افسردگی بعد از زایمان در مردان بهتر است رابطه خود را با همسرتان بهبود ببخشید. بارداری و تولد فرزند ازجمله شرایطی هستند که توجه تمامی اطرافیان را به سمت زنان معطوف می‌کنند و در چنین شرایطی این شمایید که وظیفه دارید توجه کافی به همسرتان داشته باشید و به او نشان دهید که برایتان مهم است. سعی کنید تا جای ممکن شرایط ارتباطتان را به‌گونه‌ای مدیریت کنید که تفاوت چندانی با پیش از تولد فرزند نداشته باشد.

استفاده از خدمات حرفه‌ای

اگر نشانه‌های افسردگی را در خود یا همسرتان می‌بینید و یا در مراحل بارداری و تولد فرزند با مشکلاتی مواجه شده‌اید که احساس می‌کنید به‌تنهایی از پس کنترل آن‌ها برنخواهید آمد می‌توانید از مشاورین خانواده کمک بگیرید. برای شروع درمان افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب و افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

دلایل بروز افسردگی مردان بعد از زایمان چیست؟

افزایش فشار مسئولیت‌ها، تغییر در کیفیت رابطه با همسر و همین‌طور بروز مشکلات و بیماری برای همسر یا فرزند ازجمله موضوعاتی هستند که باعث افسردگی بعد از زایمان در مردان خواهند شد.

افسردگی مردان بعد از زایمان چه نشانه‌هایی دارد؟

نشانه‌های این وضعیت درست مانند بیماری افسردگی است؛ بی‌انگیزگی، تغییر در خواب و اشتها، ناتوانی در تصمیم‌گیری و قضاوت و همین‌طور احساس گناه یا از دست دادن اعتمادبه‌نفس ازجمله نشانه‌های افسردگی بعد از زایمان در آقایان است.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره