باورهای محدود کننده و مخرب

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

باورهای محدود کننده و مخرب کدام دسته از باورها می‌باشند؟ همه انسان‌ها در ذهن خود باورهایی دارند که اجازه رشد و موفقیت را به آن‌ها نمی‌دهد. باورهایی که غلط و منفی هستند و به عنوان عامل بازدارنده عمل می‌کنند. هر فردی در زندگی باید توانایی تشخیص باور های غلطی که او را از رسیدن به موفقیت منع می‌کند، داشته باشد و آن‌ها را با باورهای مثبت و خوب جایگزین نمایند. معمولا باورهای غلط از دوران کودکی شکل می‌گیرند و تحت تاثیر حرف‌های اطرافیان، والدین و یا معلمان به وجود می‌آیند و همانند زنجیر بسته به پا از پیشرفت و موفقیت جلوگیری می‌کنند. برای آشنایی با این باورها در ادامه با ما همراه باشید و یا برای مشاوره فردی کلیک کنید.

شناسایی باورهای محدود کننده

همه انسان‌ها در راه رسیدن به اهدافی که در نظر دارند، ممکن است دچار برخی ترس‌ها و یا استرس شوند. در چنین حالتی این افکار و باورهای محدود کننده هستند که مانع از موفقیت و حرکت به سمت اهداف می‌شوند. 

باورهای محدودکننده در ناخودآگاه ما ثبت شده‌اند و بدیهی است که تغییر و یا پاک کردن آن‌ها کار چندان آسانی نمی‌باشد. هر فردی می‌تواند با تمرین و تکرار این باورهای مخرب را از بین ببرد؛ اما این موضوع زمانی امکان پذیر است که افکار و باورهای غلط ذهنی شناسایی گردند.

در واقع افراد پس از شناسایی باورهای محدودکننده خود، می‌توانند ذهن‌شان را برای پذیرش افکار مثبت و رسیدن به موفقیت آماده کنند. در ادامه به راهکارهای شناسایی باورهای محدودکننده اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی بیشتر با راه های رسیدن به موفقیت در زندگی کلیک کنید.

1.شناخت باورهای مرکزی و هسته‌ای خود

شناخت باورهای مرکزی و هسته‌ای خود به شناخت باورهای محدود کننده کمک بسیاری می‌کند. باورهای مرکزی و هسته‌ای، باورهایی هستند که انسان‌ها بر اساس آن‌ها زندگی می‌کنند. 

برای شناخت این باورها بهتر است نگاهی به نقاط ضعف و نقاط قوت خود بیندازید و یا به احساسی که نسبت به خودتان دارید، توجه کنید. تمامی احساسات و انتخاب‌هایی که شما در زندگی‌تان دارید، با توجه به باورهای مرکزی و هسته‌ایتان شکل گرفته‌اند. 

بیشتر بخوانید : علت افسردگی

2. بررسی خاطرات دوران کودکی

خاطرات کودکی نقش تعیین کننده‌ای در شکل‌گیری باورها دارند. به عقیده روانشناسان انسان تا 7 سالگی یاد می‌گیرد و تا 70 سالگی آن‌ها را تکرار می‌کند. برای شناخت باورهای غلط و محدود کننده در زندگی به خاطرات دوران کودکی خود بازگردید.

3. کشف الگوهای تکرار شونده زندگی 

گاهی بروز اتفاقات در زندگی دارای یک دلیل تکراری می‌باشد که نیاز است برای شناخت باورهای محدود کننده در زندگی این الگوهای تکرار شونده را شناسایی کنید. از خودتان بپرسید که چه باورهایی درون شما وجود دارد که سبب بروز اتفاقات تکراری ناامید کننده می‌شود. برای آشنایی با علت نارضایتی از زندگی کلیک کنید.

4. شناخت محرک‌های احساسی

شنیدن برخی کلمات، عبارات، دیدن اقدامات و یا صداهای اطرافیان گاهی سبب بروز عکس العمل شدید در افراد می‌شود. در واقع اینها محرک‌های احساسی هستند که سبب بروز احساساتی همچون درد، ناراحتی، ترس، ناامیدی و یا حتی بی‌ارزشی در افراد می‌گردد. برای شناسایی باورهای محدود کننده خود باید بتوانید این محرک‌های احساسی را شناسایی کنید. چه چیزهایی در زندگی وجود دارد که احساسات ناخوشایندی را در شما ایجاد می‌کند. 

5.شناسایی فرض‌های خود تایید یا پیشگویی خود انجام

برخی از افراد قبل از اینکه در یک موقعیت قرار بگیرند، شروع می‌کنند به نقشه چینی و پیش گویی از اتفاقاتی که دیگران مسئول آن هستند. 

به عنوان مثال اگر قرار است در یک مصاحبه استخدامی شرکت کنند، پیش از حاضر شدن در جلسه مصاحبه، شروع به پیش بینی اتفاقات آینده می‌کنند. گفتن عبارت‌هایی همچون من شانس ندارم، رزومه‌ام هیچ گاه بررسی نخواهد شد، من مهارت و توانایی لازم را ندارم و … همه باورهایی پیشگویی کننده‌ای هستند که در مورد رفتار دیگران پیش بینی می‌شود.

6.تعریف‌هایی که شما را ناراحت می‌کند به یک باور غلط متصلند

برای همه پیش آمده که زمانی یک نفر در مورد آن‌ها تعریفی کرده است، اما آن‌ها ناراحت شده‌اند. در چنین مواقعی بهتر است فرد از خود سوال کند که چه تعریف‌هایی سبب ناراحتی او می‌شود. معمولا فهمیدن این موضوع انسان را به یک باور غلط می‌رساند که در ناخودآگاه او شکل گرفته است.

7.توجه به کلمات و یا ارزش‌های خود

معمولا هر فردی بر روی یک موضوع و یا ارزشی پافشاری و اصرار زیادی دارد. شاید این موضوع برای فرد چندان قابل تشخیص نباشد اما برای دیگران کاملا مشهود است.

به عنوان مثال ممکن است فردی دائما بر روی قدرت زنان تاکید داشته باشد و در حرف‌هایش به خانم‌های اطراف خود نیز توصیه کند که قوی باشند و به راحتی احساس ضعف و با شکست نکنند. این حرف‌ها می‌تواند نشات گرفته از یک باور درونی غلط و منفی مثل آسیب‌پذیر بودن زنان باشد. 

بیشتر بخوانید : خشم و افسردگی

لیست باورهای محدود کننده

شاید برای بسیاری این سوال به وجود آید که باورهای محدود کننده چه نوع افکار و باورهایی می‌باشند. به همین دلیل در این قسمت لیستی از باورهای محدود کننده را ارائه کرده‌ایم:

  • من هیچ وقت شانس ندارم.
  • پول ضامن خوشبختی نیست.
  • من همیشه شکست میخورم.
  • هیچ گاه اتفاق خوب در زندگی من نمی‌افتد. 
  • موفقیت برای من یک آرزو است. 
  • من از توانایی انجام کارها برخوردار نیستم.
  • رسیدن به پول و ثروت از عهده من خارج است.
  • به دست آوردن پول زیاد از راه درست امکان‌پذیر نیست. 
  • من بسیار زشت هستم و برای دیگران دوست داشتنی نیستم.
  • هیچکس به من اهمیت نمی‌دهد.
  • مجردی به معنای آزادی است و با ازدواج کردن محدود میشوم.
  • بعد از ازدواج نمی‌توانم ادامه تحصیل دهم.
  • من آدم گناهکاری هستم و خدا مرا دوست ندارد.
  • فقط کار دولتی خوب است که پیدا کردن آن سخت می‌باشد.
  • و …

برای آشنایی با نشانه های سندرم دختر خوب کلیک کنید.

 

نتیجه داشتن باورهای محدود کننده در زندگی

باورهای محدودکننده انسان، می‌تواند در زمینه‌های مختلفی همچون کسب و کار، رابطه عاشقانه، پول و ثروت و … وجود داشته باشد. باورهای غلط در هر زمینه‌ای می‌تواند مشکلات متعددی را ایجاد کند. به عنوان مثال ممکن است شما در ذهن خود این باور را داشته باشید که عشق خوب در این دنیا پیدا نمی‌شود؛ همین باور غلط سبب می‌شود شما به راحتی جذب هر فردی شوید و یا هیچ گاه نتوانید شریک مناسبی برای زندگی خود پیدا کنید. 

این باورهای غلط و محدود کننده تمامی جنبه‌های زندگی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سبب می‌شود شما نسبت به توانمندی‌های خود ناامید و دلسرد شوید. 

برای آشنایی با راه های تغییر باورها کلیک کنید.

باورهای محدود کننده چگونه شکل می‌گیرند؟

سوالی که ممکن است برای بسیاری از افراد وجود داشته باشد این است که باورهای محدود کننده چگونه شکل می‌گیرند؟ یا منبع شکل گیری این باورها چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که باورها موضوعی نیستند که در یک جریان ساده و طی یک روز ایجاد شوند. شکل گیری باورها سال‌ها زمان می‌برد. 

در واقع زمانی یک موضوع مدام تکرار شود، به مرور تبدیل به یک باور می‌شود. جالب است بدانید بسیاری از باورهای محدودکننده از سنین کودکی ایحاد می‌شوند و در ناخودآگاه انسان ثبت می‌گردند. در ادامه قصد داریم به عوامل مهمی که در شکل‌گیری باورهای محدود کننده نقش دارد، بپردازیم.

1.عوامل محیطی 

همانطور که اشاره کردیم منشا و ریشه بسیاری از باورهای محدود کننده مربوط به دوران کودکی است. باورهای انسان به صورت مثبت و منفی از دوران کودکی و در محیط خانواده، اجتماع، مدرسه و … شکل می‌گیرند.

مغز انسان در دوران کودکی در حال رشد است و آمادگی پذیرش هر حرف و عملی را دارد؛ به طوری که آن‌ها را در ضمیر ناخودآگاه قرار می‌دهد. برخی جملات همچون تو از عهده انجام کارهایت برنمی‌آیی، تو خیلی ترسو هستی، تو باهوش نیستی و نمی‌توانی با درس خواندن به جایی برسی، تو همیشه فقط خرابکاری می‌کنی و … شاید برای بسیاری از افراد در دوران کودکی تکرار شده باشد. شنیدن این جملات از والدین، معلم و … تبدیل به باورهای منفی و بازدانده در ضمیر ناخودآگاه افراد می‌شود.

2. باورهای محدود کننده به دلیل خود کم بینی

بسیاری از انسان‌ها خود را لایق بهترین اتفاقات زندگی نمی‌بینند و تصورشان این است که لیاقت رسیدن به پول و ثروت و داشتن یک زندگی خوب را ندارند.

بنابراین از دیگر علت‌های ایجاد باور های محدودکننده و منفی خود کم بینی است که طی آن فرد احساس می‌کند، نمی‌تواند زندگی همراه با آرامش و موفقیت تجربه کند. پیشنهاد می‌شود مقاله علت زودرنجی را بخوانید.

3.نداشتن مهارت

از دیگر موارد ایجاد باورهای محدود کننده و البته ناامیدی و یاس در کارها، نداشتن مهارت کافی است. در واقع زمانی که افراد در انجام کاری مهارت کافی نداشته باشند، احساس می‌کنند انجام آن کار از عهده آن‌ها خارج است و اصلا توانایی انجام هیچ کاری را ندارند. در حالی که باید از این افکار محدود کننده عبور کرد و به دنبال تحقیق، یادگیری و آموختن مهارت‌های جدید در زندگی رفت.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

از بین بردن باورهای محدود کننده

باورهای محدود کننده عامل بازدارنده حرکت و رسیدن به موفقیت هستند. بنابراین باید شناسایی شوند و از بین بروند. در ادامه به راهکارهای از بین بردن باورهای محدود کننده پرداخته‌ایم:

1. بازیابی ذهن

اشاره کردیم که باورهای غلط از دوران کودکی در ناخودآگاه ایجاد می‌شوند؛ این موضوع به این معنی نیست که آن‌ها قابل تغییر نیستند و می‌توان با تمرین و تکرار آن‌ها را تغییر داد. 

هر فردی باید متناسب با محیطی که در آن زندگی می‌کند، باورهای محدود کننده خود را شناسایی نماید و با تغییر دادن آن‌ها به باورهای مثبت، زندگی خود را تغییر دهد. 

2. کسب دانش و مهارت

یکی از عوامل به وجود آورنده باورهای محدود کننده، نداشتن مهارت و دانش کافی است. بنابراین شما می‌توانید با پرداختن به علاقه‌مندی‌های خود سعی کنید باورهای مثبت را در وجودتان پرورش دهید.

3. جایگزینی عبارات منفی با مثبت

از نوشتن کمک بگیرید و سعی کنید افکار منفی خود را با افکار مثبت جایگزین کنید. بهتر است این نوشته‌ها جایی باشد که شما هر روز آن‌ها را ببینید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه باورهای محدود کننده می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن‌های ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

باورهای محدود کننده به چه معناست؟

باور های محدود کننده به دسته ای از باورهای منفی گفته می‌شوند که از دوران کودکی شکل گرفته و در اثر تکرار در ضمیر ناخودآگاه ثبت شده‌اند. 

باورهای محدود کننده چگونه شکل می‌گیرند؟

ریشه شکل‌گیری باورهای محدود کننده به دوران کودکی، محیط زندگی، مدرسه و اجتماع باز می‌گردد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره