همسر خودشیفته

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

همسر خودشیفته در زندگی مشترک می‌تواند مشکلات بسیاری به همراه داشته باشد. شخصیت‌های خودشیفته فقط خودشان را می‌بینند و هیچ‌کس به‌غیراز خودشان در اولویت زندگی آن‌ها نیست. این شرایط باعث می‌شود کسانی که رابطه نزدیکی با بیمار خودشیفته دارند مشکلات بسیاری را تجربه کنند. به همین خاطر خیلی اوقات نیز زندگی با همسر خودشیفته به سمت طلاق پیش می‌رود. بااین‌حال اگر با یک مرد یا زن خودشیفته ازدواج کرده‌اید خیلی هم لازم نیست نگران باشید. اگر بتوانید راه‌های برخورد با آن‌ها را پیدا کنید همیشه هم قرار نیست که ازدواجتان به جدایی پیش برود. برای پیدا کردن این راه‌ها و ادامه دادن زندگی با شخصیت خودشیفته بهترین کار این است که از یک روانشناس کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه همسر خودشیفته می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

همسر خودشیفته چه کسی است؟

همسر خودشیفته

احتمالا تا به حال با افراد زیادی روبرو شده اید که دیگران را دست پایین فرض می‌کنند و احترامی برای دیگران قائل نیستند. این افراد هرگز قابل تحمل نیستند و افراد وحشتناکی شناخته می‌شوند. حال تصور کنید که با چنین فردی باید زندگی کنید. قطعا احساس ناامیدی در شما به وجود خواهد آمد. موضوع خوشحال کننده اینجاست که همسر خودشیفته قابل درمان است و با کمک رواندرمانی می‌توانید میزان نشانه های آن را بکاهید. در این مقاله راجع به نشانه ها و روش های برخورد با همسر خودشیفته صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید. 

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

نشانه‌های همسر خودشیفته

اولین قدم برای برخورد با همسر خودشیفته این است که نشانه‌های این بیماری را بشناسید. بسیاری از مواقع پیش می‌آید که زن یا مردی با همسر خود مشکل دارد اما نمی‌داند که همسرش دچار خودشیفتگی است. یا برعکس؛ خیلی اوقات هم زنان و مردان به‌اشتباه یکدیگر را به داشتن این مشکل متهم می‌کنند. به همین خاطر اولین قدم این است که شما نشانه‌های شخصیت خودشیفته را بشناسید.

🔴 خودشیفته‌ها هیچ مشکلی ندارند

همسر خودشیفته بی نقص و بدون مشکل است. خودشیفته‌ها همان‌طور که از نامشان پیداست علاقه بسیاری به خودشان دارند. آن‌ها در یک کلام احساس می‌کنند همه‌چیزتمام هستند. به عبارتی هیچ نقص یا نقطه‌ضعفی را در شخصیت خود نمی‌پذیرند؛ هر ویژگی که آن‌ها دارند بهترین وضعیتی است که یک نفر می‌تواند داشته باشد.

🔴 همسر خودشیفته هرگز تقصیری ندارد

وقتی همسر خودشیفته معتقد باشد که هیچ عیب و نقصی ندارد پس طبیعتاً این را هم نمی‌پذیرد که اشتباه کرده است. به همین خاطر آن‌ها در هیچ مشکلی مسئولیت اشتباه را نمی‌پذیرند؛ و همیشه تلاش می‌کنند برای اینکه دیگران را مقصر جلوه دهند. به‌علاوه شما هرگز از آن‌ها نمی‌شنوید که بابت رفتاری پشیمان باشند یا از شما عذرخواهی کنند.

🔴 ضعف در همدلی

همسر خودشیفته تان همیشه متمرکز بر خودشان هستند. این شرایط باعث می‌شود گاهی اوقات شما احساس کنید که همسرتان اصلاً حرف‌هایتان را نمی‌فهمد. در حقیقت آن‌ها برای دیگران آن‌قدر ارزش قائل نیستند که صحبت‌هایشان را بشنوند و یا نسبت به احساسات آن‌ها همدلی داشته باشند. یکی دیگر از مشکلات شخصیت‌های خودشیفته این است که رضایت و خوشحالی دیگران برایشان اهمیتی ندارد. همان‌طور که گفتیم تنها چیزی که برای یک شخصیت خودشیفته اهمیت دارد شادی و آرامش خودش است. آن‌ها آن‌قدر درگیر خودشان هستند که دیگر وقتی برای توجه به دیگران ندارند.

🔴 همسر خودشیفته تان انتقادپذیر نیستند

در زندگی با همسر خودشیفته هرگز نمی‌توانید از او انتقاد کنید. روانشناسان معتقدند یکی از دلایل بروز اختلال شخصیت خودشیفته این است که آن‌ها اعتمادبه‌نفس بسیار پایینی دارند. در حقیقت خودشیفتگی و باور به اینکه در تمامی زمینه‌ها عالی هستند پوشش و دفاعی است که در مقابل اعتمادبه‌نفس پایینشان از آن استفاده می‌کنند. به همین خاطر انتقادهای شما به‌شدت می‌تواند آن‌ها را به هم بریزد. شخصیت‌های خودشیفته هرگز نمی‌پذیرند که رفتارشان ایرادی داشته است. به‌علاوه نسبت به انتقاد رفتار بسیار تندی نشان می‌دهند.

🔴 عاشق تحسین هستند

اگر می‌خواهید با همسر خودشیفته تان رابطه خوبی داشته باشید باید آن‌ها را تحسین کنید. خودشیفته‌ها عاشق تعریف و تحسین هستند. درواقع شما با تعریف کردن به آن‌ها نشان می‌دهید که توانایی‌هایشان را باور دارید و این بهترین چیزی است که این افراد می‌توانند به دست بیاورند.

برخورد با همسر خودشیفته

برخورد با همسر خودشیفته

همان‌طور که گفتیم زندگی کردن با شخصیت‌های خودشیفته دردسرهای بسیاری برای‌تان خواهد داشت. بسیاری از خانم‌ها یا آقایانی که با این افراد زندگی می‌کنند دیر یا زود از تلاش برای برقراری رابطه با آن‌ها خسته می‌شوند. این افراد یا به جدایی فکر می‌کنند و یا دچار طلاق عاطفی می‌شوند. با همه این‌ها اگر شما بتوانید راه و رسم برخورد با همسر خودشیفته را یاد بگیرید می‌توانید در کنار آن‌ها به زندگی‌تان ادامه بدهید.

🎀 واقعیت را بپذیرید

اولین و اصلی‌ترین گام برای اینکه بتوانید با همسر خودشیفته تان زندگی کنید این است که واقعیت را بپذیرید. این موضوع را باور کنید که همسر شما بیمار است و تغییر کردن برای او بسیار سخت یا تقریباً غیرممکن است. درنتیجه دست از تلاش برای تغییر شرایط بردارید. بپذیرید که زندگی شما تا حدودی با یک زندگی عادی متفاوت است و می‌بایست در برخورد با همسرتان برخی نکات را رعایت کنید. تا زمانی که شما این واقعیت را نپذیرفته باشید هرگز به آرامش نخواهید رسید.

🎀 اطلاعاتتان را افزایش دهید

در برخورد با همسر خودشیفته باید اطلاعات خود را افزایش دهید. از طریق مطالعه، صحبت با مشاور یا هر راه دیگری که می‌شناسید اطلاعات خود را راجع به خودشیفتگی افزایش دهید. وقتی شما با یک موضوع آشنایی داشته باشید شرایط مختلف برایتان قابل پیش‌بینی خواهد بود. و هنگامی‌که بتوانید شرایط را پیش‌بینی کنید طبیعتاً مدیریت آن نیز برایتان راحت‌تر خواهد بود. برای آشنایی با اختلال شخصیت خودشیفته کلیک کنید.

🎀 راه‌های صحبت با همسر خودشیفته را یاد بگیرید

یکی از بهترین راهکارهایی که می‌تواند به شما برای برخورد با شخصیت خودشیفته کمک کند این است که بتوانید راهی برای صحبت با همسر خودشیفته تان پیدا کنید. صحبت کردن با افراد خودشیفته قوانین خاص خودش را دارد. برای مثال باید سعی کنید صحبت‌هایتان رنگ انتقاد به خودش نگیرد. یا ترجیحاً به‌جای اینکه مستقیم و با عبارت‌هایی مثل (تو) همسرتان را خطاب کنید از کلماتی مثل (ما) استفاده کنید. برای مثال به او بگویید برای بهتر شدن زندگی در کنار او است که فکر می‌کنید شاید بهتر باشد.

🎀 رفتارهای مناسب را تشویق کنید

رفتار های مناسب با همسر خودشیفته را باید در نظر بگیرید. همان‌طور که گفتیم شخصیت‌های خودشیفته علاقه خاصی به تعریف و تحسین دارند. پس وقتی آن‌ها کاری می‌کنند که دوستش دارید حتماً تشویقشان کنید. ایجاد احساس مهم بودن در آن‌ها باعث می‌شود که بیش‌ازپیش به دنبال رسیدن به آن هدف باشند.

🎀 احساسات همسرتان را درک کنید

همسر خودشیفته عاشق یک جفت گوش شنوا است. پس اگر می‌خواهید رابطه خوبی با همسرتان داشته باشید سعی کنید به صحبت‌هایشان گوش کنید و نشان دهید که متوجه احساسات آن‌ها هستید. اگر بتوانید همدلی کافی را به آن‌ها نشان دهید آن‌ها نیز نسبت به صحبت کردن با شما دلگرم خواهند شد.

🎀 مرزها را مشخص کنید

همسر خودشیفته وقتی عصبانی می‌شود ممکن است به دیگران توهین کند. اگر احساس می‌کنید رفتار همسرتان توهین‌آمیز شده هرگز در مقابل این شرایط سکوت نکنید. سعی کنید در زمان‌هایی که احساس می‌کنید بحث‌تان شدت پیدا کرده صحبت کردن را کنار بگذارید و ادامه بحث را زمانی انجام دهید که حال‌تان بهتر باشد.

🎀 خودتان را تقویت کنید

زندگی با همسر خودشیفته مشکلات بسیاری دارد. آن‌ها ناخواسته دیگران را خورد می‌کنند. به همین خاطر کسانی که با این بیماران زندگی می‌کنند معمولاً مشکلاتی مانند افسردگی و از دست دادن اعتمادبه‌نفس را تجربه خواهند کرد. پس اگر همسر شما نیز دچار چنین مشکلی است باید کمی بیشتر به سلامت خودتان حساس باشید. سعی کنید زمان‌هایی را برای تفریح کردن و بودن در کنار دوستان درنظر بگیرید. کارهایی را انجام دهید که احساس خوبی به شما می‌دهند. این شرایط باعث می‌شود از زندگی در کنار شخصیت خودشیفته کمتر آسیب ببینید.

🎀 همه چیز را درون خود نگه ندارید

در زندگی با همسر خودشیفته نباید همه چیز را در درون خود نگه دارید. بهتر است که خود را منزوی نکنید و صادقانه در رابطه با زندگی صحبت کنید. بپذیرید که شخصیت او اینچنین است و باید برای درمان حرفه ای اقدام کنید. فردی که شخصیت خودشیفته دارد؛ حتما باید مورد درمان قرار بگیرد. 

همسر خودشیفته و اهمیت مشاوره

زندگی با همسر خودشیفته کار ساده‌ای نیست. پس اگر به هر دلیلی دلتان می‌خواهد زندگی‌تان را حفظ کنید بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین در این شرایط از راه‌های زیر به شما کمک می‌کنند:

💢 مشاوره‌ های پیش از ازدواج

همسر خودشیفته نیاز به مشاوره های پیش از ازدواج دارد. استفاده از مشاوره‌های پیش از ازدواج به‌خصوص زمانی که احساس می‌کنید طرف مقابل نشانه‌هایی از شخصیت خودشیفته را دارد اهمیت بسیاری خواهد داشت. مشاورین با استفاده از روش‌های مختلف شخصیت طرف مقابل را بررسی می‌کنند و پیش از ازدواج به شما می‌گویند که آیا همسرتان خودشیفته است یا خیر؟ در این صورت هتر می‌توانید برای آینده زندگی‌تان تصمیم بگیرید.

💢 خانواده‌ درمانی

خانواده درمانی از دیگر روش های درمان همسر خودشیفته است. همسر و تمامی اعضای خانواده کسانی که درگیر اختلال شخصیت خودشیفته هستند معمولاً رنج و فشار روانی بسیاری را تحمل می‌کنند. برگزاری جلسات خانواده‌درمانی توسط مشاورین متخصص به این افراد کمک می‌کند که بتوانند راه‌کارهایی را برای ارتباط با بیمار و زندگی در کنار وی پیدا کنند. به‌ویژه اگر این افراد درگیر بیماری‌های روحی شده باشند مشاور برای درمان به آن‌ها کمک خواهد کرد. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

💢 مشاوره‌ های فردی

همسر خودشیفته نیاز به مشاوره فردی دارد. برگزاری جلسات مشاوره با کسی که درگیر شخصیت خودشیفته شده است و کمک به درمان او یکی دیگر از کارهایی است که مشاورین در این شرایط انجام خواهند داد. اگرچه بیماران خودشیفته معمولاً برای درمان مراجعه نمی‌کنند بااین‌حال شما به‌عنوان همسر او و با بهانه‌هایی مثل تلاش برای بهتر کردن زندگی مشترک می‌توانید آن‌ها را برای درمان به مرکز مشاوره بیاورید.

کلام آخر

همانطور که گفته شد؛ زندگی با همسر خودشیفته بسیار دشوار است. به همین جهت حتما باید از خدمات روان درمانی کمک بگیرید تا بتوانید زندگی بهتری داشته باشید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه همسر خودشیفته می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

چطور می‌توانم شخصیت خودشیفته را تشخیص دهم؟

اختلال شخصیت خودشیفته اثراتی از خودش در رفتار بیمار باقی می‌گذارد. برای مثال این بیماران نسبت به انتقاد بسیار حساس هستند؛ همدلی پایینی دارند و هرگز قبول نمی‌کنند که اشتباهی از طرف آن‌ها اتفاق افتاده باشد.

آیا زندگی با یک شخصیت خودشیفته ممکن است؟

با توجه به شدت بیماری و همین‌طور توانایی شما برای تغییر شرایط پاسخ به این سؤال متفاوت خواهد بود. اما راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها شرایط زندگی خود را بهبود ببخشید. برای پیدا کردن این راهکارها بهتر است از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره