پدر شدن | نکاتی که هر پدری باید بداند

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

پدر شدن یکی از شیرین ترین تجربه برای هر مردی است. بچه دار شدن تجربه زیبایی است اما زمانی درست است که توانایی فراهم کردن تمام نیازهای فرزند را داشته باشید. علاوه بر اینکه حس فوق العاده ای است، سختی های خاص خودش را نیز دارد. سختی فرزندان فقط برای مادران نیست و پدران هم به اندازه خود از سختی های زیادی برخوردارند. در ادامه مسئولیت های پدر شدن را توضیح داده ایم. شما در این زمینه حتما از خدمات مشاوره کودک هم استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پدر شدن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

پدر شدن

پدرشدن یک اتفاق شیرین و جذابی است که هر مردی آرزوی آن را دارد. شاید سالها منتظر لحظه زیبای پدر شدن باشید. پدر‌شدن حس شادی، بغض، دلگرمی و حال وصف ناپذیر را به مردان می‌دهد. پدر شدن همانطور که بسیار شیرین است، مسئولیت خیلی سنگین و دشواری است. پدران قهرمان فرزندان خود هستند. بنابراین باید بر رفتار خود دقت کافی داشته باشند. تنها پدر‌شدن کافی نیست، تامین نیازهای مالی، نیازهای اولیه و رسیدگی به امور فرزند حائز اهمیت است. هر چقدر هم شما علاقه زیادی داشته باشید و عشق زیادی به فرزند خود بدهید. لازم است که آموزش های لازم پدر شدن را بدانید.

برای آشنایی با نقش پدر در تربیت فرزندان کلیک کنید.

روش های آمادگی برای پدر شدن

پدران آینده که روش تربیتی و نوع رفتار با فرزندشان از اهمیت زیادی برخوردار است. از آموزش های زیر استفاده می‌کنند. در ادامه برای کسب روش آمادگی برای پدر‌شدن را توضیح داده ایم.

فروشگاه آرامیس

1. به دنبال اطلاعات باشید

برای پدر‌شدن لازم است که در مورد مسائل حین بارداری و پس از زایمان اطلاعات بدست آورید تا در تمام مراحل به خوبی از مادر و فرزند خود حمایت کنید. پدر شدن از زمانی که متوجه بارداری همسر خود می‌شوید آغاز می‌شود. همسران باید از لحاظ احساسی و عاطفی حمایت گر همسر و فرزند خود باشند. کتاب هایی وجود دارد که آموزش لازم برای پدر خوب شدن را از ابتدای بارداری خانم تا بزرگ شدن فرزند می‌دهند.

 2. به سلامت خود اهمیت بدهید

قبل از تولد فرزند سعی کنید تا جای ممکن به سلامت خود اهمیت بدهید. اگر سیگار می‌کشید آن را ترک کنید. اگر الکل مصرف می‌کنید آن را کنار بگذارید. قرار گرفتن در معرض دود در دوران بارداری سبب بروز بیماری های قلبی در نوزادان می‌شود. استفاده از موارد پایین کمک به سلامت بدن شما می‌کند. و توان شما در برابر چالش های نوزاد را بیشتر خواهد کرد.

  • استفاده از غذاهای فیبر دار
  • ورزش
  •  رژیم غذایی مناسب
  • استفاده از پروتئین
  • مصرف تقویت کننده های ایمنی

3. با همسر خود درباره مسئولیت پدر و مادر صحبت کنید

هنگامی که متوجه بارداری خانم خود شده اید، بهتیرن زمان برای تصمیم گیری است که چه کاری را پدر و چه کاری را مادر انجام دهد. درباره مسئولیت هایی که فرزند بر دوش والدین خود می‌گذارد، بهتر است از قبل صحبت کنید. برای مثال هنگامی که همسرتان در حال شیردهی به فرزند است، شما مسئولیت خواباندن و آروغ زدن او را بر عهده بگیرید.

4. کارهای فرزند را تقسیم کنید

قبل از بارداری، مادر مسئول حمل کودک و تحمل تمام دردهای دوران بارداری را برعهده دارد. بهتر است شما با آرامش او را همراه کنید. و هنگامی که نوزاد متولد می‌شود، مادر با شب بیداری ها و آرام کردن کودک خسته و ناتوان می‌شود، شما در پوشاندن لباس نوزاد و کارهای روزمره او کمک کنید.

5. در رابطه با نوع پدری که می‌خواهید باشید، تصمیم بگیرید

الگوهای پدرانه خود را شناسایی کنید و تصمیم بگیرید که چگونه پدری دوست دارید باشید. اگر پدر خوبی داشته باید احتمالا دوست دارید مانند او عمل کنید. و اگر رابطه خوبی با پدر خود نداشته باشید تصمیم می‌گیرید که به هیچ عنوان مانند او رفتار نکنید تا رابطه پدر و فرزندی خوبی داشته باشید.

6. با پدران دیگر در ارتباط باشید

با همکاران، دوستان و اطرافیانی که پدر هستند در ارتباط باشید تا از تجربیات آنها استفاده کنید. در رابطه با چالش ها و مشکلاتی که پدر شدن به همراه دارد سوال بپرسید و خود را آماده کنید.

7. همسر خود را در تمام دوران بارداری همراهی کنید

همراه بودن با همسر در جلسات سونوگرافی، غربالگری و جلسات ماهانه پزشکی حس حمایت به مادر باردار خواهد داد. در این شرایط خانم ها خلق و خوی ضعیفی دارند و اختلالات هورمونی حساس تری دارند. ویزیت های قبل از تولد و تجربه مشاهده نوزاد در مانیتور سونوگرافی، برای والدین خوشایند و لذت بخش است.

8. آگاه باشید که رابطه جنسی تغییر خواهد کرد

دوران بارداری و پس از تولد نوزاد، موجب تغییرات رابطه جنسی شما و همسرتان می‌شود. بهترین راه در این باره کمک از روانشناسان مجرب و حرفه ای است. بارداری و زایمان به معنای قطع کامل رابطه جنسی نیست و با آموزش و آگاهی می‌توانید رابطه جنسی ایمن و بی خطری داشته باشید.

9. مراسم مهم را جشن بگیرید

پدران برای جشن های تولد نوزاد، مراسم تعیین جنسیت و … باید به همسران خود کمک کنند. برای خرید لوازم نوزاد، با شریک زندگی خود به خرید بروید و به او کمک کنید. در طول بارداری عکس، یادداشت و فیلم بگیرید تا روند بارداری همسر خود را ثبت کنید.

10. پس از زایمان همسرتان او را همراهمی کنید

همسرتان در تمامی موقعیت ها به حمایت شما احتیاج دارد. در تمام لحظه ها در کنار همسر خود باشید و کارهایی که موجب قوت قلب او می‌شود انجام دهید. در صورتی که همسرتان در طول بارداری علائم افسردگی، استرس و اضطراب دارد از روانشناس و پزشک کمک بگیرید. شما به عنوان ستون خانه باید قدرتمند و قوی عمل کنید تا همسر و فرزندی سالم داشته باشید.

11. راه های مراقبت از نوزاد را آموزش ببینید

پس از به دنیا آمدن نوزاد لازم است تا پدر یک سری از آموزش های لازم برای مراقبت از نوزاد را ببیند. در ادامه این آموزش هایی که کمک کننده به همسر است را اشاره کرده ایم.

  • پوشک نوزاد را در طول روز عوض کنید
  • در حمام کردن نوزاد همراهی کنید
  • رابطه پوست به پوست با نوزاد را انجام دهید
  • برای نوزاد خود آواز بخوانید
  • هنگام خواب برای او لالایی بخوانید
  • آموزش ببینید که چگونه شیر خشک را درست کنید
  • میان وعده های مناسب به همسر خود بدهید
  • در کارهای خانه مشارکت داشته باشید

12. به اندازه کافی استراحت کنید

نوزاد با تمام چالش ها و مشکلاتی که دارد تمام انرژی و وقت شما را می‌گیرد. برای دریافت انرژی کافی و توانایی حل چالش ها نیاز به استراحت و خواب کافی دارید.

اولین بار پدر شدن

پدرانی که برای بار اول طعم شیرین پدر شدن را چشیده اند، ترس و نگرانی را در خود می‌بینند. حس زیبای پدر شدن مخصوصا برای اولین بار فراموش نشدنی است. افرادی که برای بار اول پدر می‌شوند زمانی که برای اولین بار نام پدر را از زبان فرزند خود می‌شوند تا آخرین لحظه عمر این لحظه را فراموش نخواهند کرد. اما تجربیات بزرگ کردن فرزند اول بسیار کم است و باید توسط سیستم های آموزشی و استفاده از تجربیات دیگران این روند را طی کند.

حتما مقاله آموزش پدر و مادر را بخوانید.

مسئولیت پدر شدن

پدر شدن مسئولیت سنگینی است و در حقیقت تنها افرادی می‌توانند پدر فوق العاده ای باشند که تمام نیازهای نوزاد خود را تا بزرگسالی فراهم کند. در ادامه نیازهایی که مسئولیت پدر است را اشاره کرده ایم.

  • مسئولیت برطرف کردن نیازهای مالی
  • برطرف کردن خوراک
  • برطرف کردن پوشاک
  • فراهم کردن هزینه های پزشک
  • و….

کلام آخر

اگر شما تمامی این راهکارها و مسئولیت های خود را به خوبی انجام داده باشید برای تربیت نوزاد خود به کمک روانشناس احتیاج دارید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پدر شدن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره