رفتار پدر با پسر باید چگونه باشد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

‌پدر بودن یکی از مهمترین وظایف و نقش‌هایی است که یک مرد در طول زندگی با آن مواجهه می‌شود. نحوه برخورد و رفتار پدر با پسر یکی از عوامل تعیین کننده و موثر برای رشد پسران می‌باشد. پسران با تقلید نقش و همانندسازی با پدرشان مسائل مختلفی را به طور مستقیم یا غیر مستقیم یاد می‌گیرند. در نتیجه می‌توان گفت پدر در تعیین مسیر رشد و زندگی پسر نقش بسزایی دارد. در مواردی برخی پسران در طول زندگی با پدر خود درگیر اختلافات و تعارضات مختلفی می‌شوند از این جهت آشنایی پدران با شیوه صحیح برخورد با پسر در دوران مختلف رشدی دارای اهمیت زیادی است، زیرا که رفتار صحیح و اصولی می‌تواند مانع بسیاری از آسیب‌های احتمالی شود و رابطه پدر و پسر را استحکام بخشد.

چرا رفتار پدر با پسر زمینه تعارضات را ایجاد می کند؟

عمدتاً به دلیل تفاوت‌های بین نسلی که بین پدر و پسر وجود دارد، پدران به نسبت مادران درگیری و تعارض بیشتری را با فرزند خود تجربه می‌کنند. تعارض بین پدر و پسر می‌تواند به علت مختلفی رخ دهد، از جمله این مسائل می‌توان به برخورد نادرست پدر با مادر یا پسر، بی‌مسئولیتی پسر، عدم توجه پدر به افراد خانواده، نافرمانی و لجبازی پسر و… اشاره کرد. به عبارتی می‌توان گفت علت این درگیری و تعارض بین پدر و پسر می‌تواند ناشی از مشکلات هر دو طرف باشد.

از این جهت برای پیدا کردن یک راه حل مناسب جهت بهبود روابط بین پدر و پسر در ابتدا باید علت این تعارض مشخص شود، مراجعه به روانشناس می‌تواند در پیدا کردن راه حل مناسب این مشکل کمک کننده باشد. پیشنهاد می‌شود حتما مقاله آموزش پدر و مادر را هم بخوانید.

رفتار پدر با پسر | روش‌های بهبود روابط پدر با پسر

هنگامی که تعارض بین پدر و پسر به شکل جدی نباشد و مشکل اساسی در رفتار پدر با پسر وجود نداشته باشد می‌توان با انجام فعالیت‌های ساده و رفتارهای صحیح رابطه بین پدر و پسر را بهبود ببخشید. با این حال اگر شدت تعارض و درگیری بین پدر و پسر زیاد باشد مراجعه به روانشناس نوجوان و خانواده ضروری است. برای آشنایی با نقش پدر در تربیت فرزندان کلیک کنید.

1- الگوی ارتباطی خوب با همسر 

بسیاری از پسران با پدر خود رابطه خوبی ندارند، چرا که پدر ارتباط خوبی با همسرش ندارد. همچنین این مسئله می‌تواند برعکس رخ دهد، یعنی پسر ارتباط خوبی با مادرش نداشته باشد. با این حال آنچه که اهمیت دارد این است که اعضای خانواده ارتباط بین فردی خوبی با یکدیگر داشته باشند تا تنش روابط کاهش پیدا کند. باید توجه داشت که پسران بیشترین تاثیر را از پدرشان دریافت می‌کنند، اگر پدر الگوی خوبی برای ارتباط با همسرش باشد، پسر هم شیوه صحیح برخورد و رابطه صحیح را با افراد یاد می‌گیرد.

2- بهبود رابطه پدر و پسر با ورزش کردن

یکی از فعالیت‌هایی که می‌تواند باعث تقویت رابطه بین پدر و پسر شود انجام کارها و اعمال مشترک مانند ورزش کردن است. ورزش کردن باعث بهبود خلق و وضعیت روانی افراد می‌شود و همچنین وقت گذرانی پدر و پسر در کنار یکدیگر در قالب یک فعالیت ورزشی می‌تواند رفتار پدر با پسر را بهبود بخشد. بیشتر پسران در دوران نوجوانی به ورزش‌های هیجانی علاقه دارند، همراه بودن پدر در این مسیر با پسر می‌تواند باعث دلگرمی و پشتیبانی او شود.

فروشگاه آرامیس

3- کمک کردن به یکدیگر | رفتار پدر با پسر

انجام دادن فعالیت مشترک و کمک کردن پدر و پسر در یک فعالیت مشترک به همدیگر باعث تقویت رابطه و استحکام رابطه می‌شود. کمک کردن به یکدیگر در طول انجام فعالیتی خاص باعث می‌شود تا پسر مسئولیت فعالیت‌هایی را بر عهده بگیرد و آن‌ها را انجام دهد. در مواردی پدران از اینکه فرزندشان مسئولیت پذیر نیست رفتار نادرستی نشان می‌دهند، با انجام فعالیت‌های این چنینی می‌توان به مرور زمان این مشکل را برطرف کرد و رابطه بین پدر و پسر را بهبود بخشید. اما باید توجه داشت که باید فعالیتی انتخاب شود که پسر به آن علاقه‌مند باشد و از عهده انجام آن بر بیاید.

4- بهبود رابطه پدر و پسر | صحبت کردن با پسر و درک نیازهای او

هرچقدر که پسران بزرگ‌تر می‌شوند میل به استقلال بیشتری پیدا می‌کنند و تمایل دارند وقت بیشتری را با همسالان خود بگذارنند، در نتیجه می‌توان گفت پسران خیلی اهل گفتگو خصوصاً با پدر خود نیستند، اما پدران دوست دارند تا با پسر خود صحبت کنند. به عنوان یک پدر می‌توانید از فرزند خود بخواهید تا در ارتباط با افکار و هیجاناتش درباره یک موضوع خاص و مورد علاقه‌اش با شما صحبت کند.

در چنین شرایطی رفتار پدر با پسر نباید حالت سرزنش کننده یا نصیحت کننده داشته باشد، شنیدن حرف‌های فرزند بدون قضاوت باعث می‌شود تا پسر احساس خوبی داشته باشد و میل بیشتری برای صحبت کردن داشته باشد.

هنگامی که نوجوانان متوجه می‌شوند که پدرشان به خواسته‌ها و علایق آن‌ها احترام می‌گذارد به مرور زمان رابطه خود با پدرشان را بهتر می‌کنند، زیرا که نوجوانان از سرزنش کردن، تایید نشدن و شنیدن نصحیت‌ اجتناب می‌کنند. به عبارتی اگر می‌خواهید به فرزند خود نزدیک شوید و بر روی او بیشتر تاثیر بگذارید در ابتدا باید بتوانید اعتماد او را جلب کنید.

5- علایق مشترک

برای اینکه بتوانید رابطه خوبی با پسر خود داشته باشید باید بتوانید علایق مشترک بین خودتان و او را کشف کنید. همانند بزرگسالان اگر با فردی حرف مشترکی برای گفتن نداشته باشید ارتباط خوبی با آن فرد برقرار نمی‌کنید. رابطه پدر و پسر هم از این قاعده مستثنی نیست. پیدا کردن علایق مشترک با فرزندتان باعث می‌شود تا ارتباط نزدیک‌تری با او داشته باشید و رابطه خود را بهبود بخشید.

به عنوان مثال ممکن است پسر تمایل به انجام فعالیت‌های ورزشی هیجان انگیز داشته باشد، اما پدر تمایل به بازی‌های فکری مانند شطرنج داشته باشد. اگر پدر به علایق پسر احترام بگذارد و با او همراه شود و او راتایید و تشویق کند، پسر هم به علایق پدر احترام می‌گذارد و رابطه بین آن‌ها استحکام بیشتری پیدا می‌کند.

6- بهبود رابطه پدر و پسر با مراجعه به روانشناس 

اگر تعارض و مشکل بین پدر و پسر زیاد باشد بهتر است با مراجعه به یک روانشناس علت این تعارض را پیدا کنید و برای بهبود این مسئله اقداماتی انجام دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار پدر با پسر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره کودک تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک و نوجوان ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا تعارض بین پدر و پسر طبیعی است؟

تعارض و اختلاف ممکن است بین هر یک از اعضای خانواده رخ دهد و این مسئله یک موضوع طبیعی است. خوشبختانه امروزه با مراجعه به روانشناس یا مشاور بسیاری از این مسائل قابل بهبود است.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره