کمک به پدر و مادر چقدر اهمیت دارد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

کمک به پدر و مادر یکی از وظایف همه ما است. پدر و مادر برای بزرگ کردن ما زحمات بسیاری را تحمل کرده‌اند. اکنون وظیفه ما است که بخشی از این زحمت‌ها را برای آن‌ها جبران کنیم. یکی از راه‌هایی که برای جبران وجود دارد کمک به پدر و مادر است. بااین‌حال بهتر است به این موضوع نیز توجه داشته باشید که کمک‌کردن حال روحی خود ما را هم خوب می‌کند. در واقع کمک به پدر و مادر شاید به‌نوعی کمک به سلامت روان خود ما نیز باشد. اما گاهی کسانی که ازدواج کرده‌اند یا با پدر و مادر خود اختلاف دارند، نمی‌دانند که چطور می‌توانند به آن‌ها کمک کنند. در ادامه نکاتی در این باره ذکر شده است؛ اگر احساس می‌کنید در این زمینه نیاز به راهنمایی بیشتری دارید می‌توانید از مشاوره خانواده کمک بگیرید.

اهمیت کمک به پدر و مادر

سلامت روان

همان‌طور که گفتیم کمک‌کردن به پدر و مادر در اولین قدم کمک به سلامت روان خود فرد است. هنگامی که شما همه آنچه را می‌توانید برای پدر و مادرتان انجام می‌دهید از درون احساس آرامش و رضایت خواهید کرد. اما برعکس؛ زمانی که احساس کنید برای آن‌ها کم گذاشته‌اید احتمالاً درگیر عذاب وجدان و احساس ناراحتی خواهید شد. این عذاب وجدان می‌تواند فشار روانی بسیاری را برای شما به همراه داشته باشد. به همین خاطر است که می‌گویند اولین تأثیر کمک به پدر و مادر روی خود فرد است.

ایجاد فضای آرامش در خانواده

اگر همراه با پدر و مادر خود زندگی می‌کنید کمک‌کردن می‌تواند فضای مناسبی را در خانواده‌ایجاد کند. از این طریق به پدر و مادر خود نشان می‌دهید که آن‌ها را دوست دارید و برای شما مهم هستند. این موضوع باعث می‌شود محبت و صمیمیت میان اعضای خانواده افزایش پیدا کند؛ و این یکی از شرایط مهم برای داشتن خانواده‌ای شاد و آرام است.

یاد گرفتن بچه‌ها

اگر صاحب فرزند هستید باید بدانید که آن‌ها بیش از هرچیز از روی رفتارتان یاد می‌گیرند. وقتی در رفتار خود به پدر و مادرتان کمک می‌کنید در واقع کمک‌کردن را به فرزندان‌تان نیز یاد می‌دهید. در نتیجه آن‌ها با یک اصل مهم در زندگی اجتماعی آشنا می‌شوند. به عبارتی می‌توان گفت کاری که شما برای پدر و مادرتان انجام می‌دهید حتی روی فرزندان‌تان اثر تربیتی خواهد داشت.

انواع روش‌های کمک کردن به پدر و مادر

تقسیم وظایف

اصلی‌ترین راه کمک‌کردن این است که بخشی از وظایف پدر یا مادر را برعهده بگیرید. این کار باعث می‌شود آن‌ها زمان بیشتری برای استراحت و رسیدگی به کارهای شخصی داشته باشند. به‌علاوه همان‌طور که گفتیم احساس می‌کنند که شما آن‌ها را دوست دارید؛ و این احساس علاقه را در خانواده شما افزایش خواهد داد. برای آشنایی با بایدها و نبایدهای نگهداری از پدر و مادر کلیک کنید.

همفکری کردن

یکی دیگر از روش‌های کمک‌کردن این است که در کارهای مختلف به والدین‌تان مشورت بدهید. همه ما در کارهای‌مان نیاز داریم که از دیدگاه‌های دیگران استفاده کنیم. به‌خصوص زمانی که شما بیش از پدر و مادرتان در جامعه حضور دارید این راهنمایی‌ها می‌توانند بیشتر کمک‌کننده باشند.

کمک‌های مالی

اگر در شرایط مالی هستید که می‌توانید به خانواده خود کمک کنید بهتر است بخشی از درآمد خود را به شکلی که آن‌ها را ناراحت نکند صرف کمک به پدر و مادر تان بکنید.

به پدر و مادرتان توجه داشته باشید

یکی از مهم‌ترین روش‌های کمک کردن به پدر و مادر این است که به آن‌ها توجه داشته باشید. به‌مرور که فرزندان در حال بزرگ‌شدن هستند والدین رو به میان‌سالی و پیری می‌روند. به همین خاطر آن‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارند. این مراقبت می‌تواند از یک هم‌صحبتی ساده تا مراقبت‌های درمانی متفاوت باشد. به‌هرحال آنچه که اهمیت دارد این است که شما حواس‌تان به پدر و مادرتان باشد و برای برطرف‌کردن نیازهای روحی و جسمی‌شان به آن‌ها کمک کنید. برای آشنایی با روش‌های جلب رضایت والدین کلیک کنید.

کمک به پدر و مادر از طرف دختران و پسران متأهل

یکی از چالش‌های کمک‌کردن به والدین زمانی پیش می‌آید که فرزندان ازدواج می‌کنند؛ و برای خود خانواده جدیدی تشکیل می‌دهند. در بسیاری از مواقع پیش آمده که زن یا مرد از همسر خود توقع دارد بیشتر اوقات در خانه باشد و عمده توجه خودش را برای خانه و خانواده جدیدش بگذارد. به همین خاطر شاید کمک کردن به پدر و مادر در این شرایط سخت بشود. در چنین موقعیت‌هایی بهتر است به توصیه‌های زیر توجه داشته باشید.

با همسرتان صحبت کنید

در اولین قدم با همسرتان صحبت کنید. هرکدام از شما وظایفی در قبال خانواده اول‌تان دارید که باید آن‌ها را انجام دهید. بهتر است همسرتان را در جریان احساس و خواسته خود بگذارید و با کمک یکدیگر یک برنامه مناسب برای زندگی خود بریزید. برای آشنایی با چگونگی داشتن خانواده موفق کلیک کنید.

جانب تعادل را نگه دارید

یکی از موضوعاتی که می‌تواند بین شما و همسرتان اختلاف ایجاد کند این است که شما بخواهید هنوز هم به‌اندازه گذشته در کنار خانواده اول‌تان باشید. به‌خاطر داشته باشید که شما دیگر ازدواج کرده‌اید. این به معنای آن است که اکنون می‌بایست بیشتر وقت خود را صرف خانواده جدیدتان کنید. به همین خاطر اگر می‌خواهید با همسرتان دچار مشکل نشوید بهتر است از ابتدا جانب تعادل را نگه دارید.

کمک به پدر و مادر وقتی از آن ها ناراحتیم

گاهی اوقات و در بعضی از خانواده‌ها نیز پیش می‌آید که از پدر و مادر خود به هر دلیلی ناراحت باشیم. آیا در این شرایط نیز وظیفه‌ای برای کمک‌کردن داریم؟ بسیاری از ما در لحظه و به‌خاطر ناراحتی که احساس می‌کنیم پاسخ می‌دهیم: خیر؛ بااین‌حال همان‌طور که در ابتدای بحث گفتیم کمک نکردن به پدر و مادر به هر دلیلی که باشد می‌تواند فشار روانی بسیاری را برای خود شما به همراه داشته باشد. احتمالاً شما هم متوجه این موضوع شده‌اید که وقتی ما با والدین‌مان قهر می‌کنیم یا آن‌ها را تنها می‌گذاریم اولین فشار روانی را به خودمان وارد می‌کنیم. در نتیجه بهترین کار این است که اختلافات میان خود و والدین‌تان را حل کنید، سپس برای کمک‌کردن به آنها پیش‌قدم شوید.

والدین سرسخت و اهمیت مشاوره

کمک‌کردن به والدین همیشه هم کار آسانی نیست. گاهی اوقات والدین شما کمک‌های‌تان را نمی‌پذیرند. این موضوع به‌خصوص در اوایل سنین پیری دیده می‌شود. زیرا والدین تلاش می‌کنند تا استقلال خود را حفظ کنند و این می‌تواند مشکلات بسیاری را در رابطه میان شما به وجود آورد. از طرف دیگر گاهی اوقات والدین بیش از حد به فرزند خود متکی می‌شوند. این شرایط نیز باعث خستگی و ناراحتی فرزندان می‌شود. در حالی که آن‌ها احساس می‌کنند بیان ناراحتی و خستگی بسیار اشتباه است.

کمک‌کردن به پدر و مادر حتی می‌تواند باعث اختلاف بین شما و همسرتان باشد. به همین خاطر بسیار مهم است که بدانید به هرکدام از این مشکلات چطور واکنش نشان دهید. بهترین روش برای روبه‌رو شدن با هرکدام از این مشکلات این است که از یک مشاور خانواده کمک بگیرید. مشاورین باتوجه‌به دانش و تخصصی که دارند می‌توانند بهترین راه برای کنار آمدن با این مشکلات را به شما آموزش بدهند. برای داشتن یک خانواده سالم کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده و والدین می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

چطور می‌توانم همسرم را راضی کنم که باید به پدر و مادرم نیز کمک کنم؟

بهتر است راجع به این موضوع با آرامش با همسرتان صحبت کنید؛ دلایل خود را برای او توضیح دهید و از او بخواهید که با هم برای شرایط پیش‌آمده تصمیم بگیرید. به‌علاوه یکی از موضوعاتی که باید رعایت کنید این است که تعادل را بین زندگی با همسر و همین‌طور پدر و مادرتان نگه دارید.

چطور می‌توانم به پدر و مادرم کمک کنم؟

با استفاده از راهکارهایی مانند تقسیم وظایف، همفکری کردن با پدر و مادر و همین طور مراقبت از شرایط روحی و جسمی آنها به پدر و مادرتان توجه داشته باشید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

یک دیدگاه

  1. به نظرم تو کمک کردن به مادر مانع خستگی اون میشه خود دخترم اگه روزی استقلال شخصی پیدا کرده یه چیزی یاد گرفته ?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره