هفته بیست و یکم بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

در هفته بیست و یکم بارداری شکم مادر همچنان در حال بزرگ‌تر شدن است این مسئله باعث می‌شود تا سرعت حرکات و فعالیت مادر کمی کند‌تر گردد. هرچقدر که مدت زمان بیشتری از دوران بارداری می‌گذرد هیجانات خوشایند مادر هم بیشتر می‌شود. همچنین در این هفته وضعیت پاهای جنین صاف‌تر و کشیده‌تر شده و چرخه خواب و بیداری او منظم‌تر خواهد شد. به‌طورکلی هفته بیست و یکم بارداری، ناراحتی‌ها و عوارض ناخوشایندی برای مادر به همراه ندارد با این حال برخی افراد کمردرد، یبوست، ورم دست و پا و… را تجربه می‌کنند. آشنایی با راهکارهای خودمراقبتی در سه ماه دوم بارداری می‌تواند باعث کاهش نگرانی و اضطراب مادر شود، برای دریافت خدمات مشاوره بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته بیست و یکم بارداری می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

هفته بیست و یکم بارداری

این همان هفته شیرینی است که مادر دیگر حرکات جنین را حس کرده و بیشتر از قبل از مادر بودنش لذت می‌برد. کم شدن عوارض بارداری در کنار احساس مادرانه، لذت فرزند دار شدن را بیش از پیش خواهد کرد. گلبول های سفید خونی جنین شکل گرفته و سایر قسمت های بدن مثل واژن (البته برای نوزاد دختر)، پلک ها، ابروها و.. تشکیل می‌شود. همچنین نوزاد شروع به خوردن مایع درون کیسه مادر کرده و این گونه بلع و هضم را تمرین می‌کند. او بهتر از قبل قادر به شنیدن صداهای اطرافش خواهد بود.

برای آشنایی بیشتر با مراقبت های دوران بارداری کلیک کنید.

وضعیت جنین در هفته بیست و یکم بارداری

رشد و تکامل جنین در این هفته به سرعت انجام می‌شود به طوری که قدش حدود 27 سانتی متر و وزنش به حدود 360 گرم می‌رسد. با این حال هنوز وزن جفت از وزن جنین بیشتر است. از جمله تغییراتی که در این هفته رخ می‌دهد می‌توان به شکل گیری چرخه خواب و بیداری اشاره کرد. در واقع خوابیدن و بیدار شدن جنین یک وضعیت منظم پیدا می‌کند و حتی می‌تواند پوزیشن مورد علاقه خواب خود را پیدا کند، این مسئله نشان دهنده آن است که مادر ممکن است در این هفته به طور مداوم متوجه حرکات جنین خود نشود زیرا در برخی موارد جنین خواب است و تکان نمی‌خورد.

فروشگاه آرامیس

علاوه بر این ریتم ضربان قلب جنین منظم‌تر می‌شود و صدای ضربان قلب افزایش می‌یابد. نکته جالبی که وجود دارد این است که تعداد ضربان قلب جنین حدود دو برابر تعداد ضربان قلب یک فرد بزرگسال است به طوریکه در یک دقیقه حدود 120 تا 160 بار صدای ضربان قلب جنین شنیده می‌شود. از تغییراتی که در وضعیت ظاهری جنین رخ می‌دهد می‌توان به تکامل شکل انگشت، دست و پای جنین اشاره کرد.

همچنین در این هفته اثر انگشت جنین هم شکل می‌گیرد. برخی از جزئیات بدن جنین مانند رشد ابرو، مژه و ناخن‌ها بیشتر تکامل پیدا کرده و حتی ممکن است حس چشایی در او شروع به فعالیت کند؛ به صوریتکه طعم و مزه مایع آمنیوتیک را احساس می‌کند. از آنجایی که جنین مایع آمنیوتیک را می‌بلعد روده‌ها ممکن است آماده جذب مقدار کمی از قند موجود در مایع آمنیوتیک باشند.

برای آشنایی با مراقبت های لازم در سه ماه دوم بارداری کلیک کنید.

وضعیت مادر در هفته بیست و یکم

در هفته بیست و یکم بارداری وزن مادر و شکم او همچنان در حال بزرگ‌تر شدن و رشد کردن است. این مسئله می‌تواند هیجانات زیادی را برای مادر به وجود بیاورد. در این هفته مادر به وضوح در هنگام بیداری جنین، حرکات و لگد زدن‌هایش را احساس می‌کند. همچنین ناراحتی‌ها و حالت‌ تهوع‌هایی که پیش از این وجود داشت دیگر در این هفته وجود ندارد یا شدت آن‌ها بسیار کمتر شده است.

برخی مادران از این هفته به بعد باید تغییراتی را در سبک زندگی خود ایجاد کنند، به عنوان مثال اگر مادری شاغل است و ساعت زیادی را مشغول کارکردن می‌باشد بهتر است از این هفته به بعد برای گرفتن مرخصی و استراحت تلاش کند. به طور کلی در این هفته مادر تغییرات ناخوشایندی را تجربه نمی‌کند با این حال برخی از مادران عوارضی را تجربه می‌کنند که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

عوارض شایع مادر در هفته بیست‌ویکم

از جمله عوارضی که در این هفته می‌توان به آن اشاره کرد شامل ترک‌های پوستی، رگ‌های واریسی، نفخ شکم، کمردرد، یبوست، گرفتگی عضلات پا و انقباضات رحم می‌باشد. گرفتگی عضلات پا یکی از شکایت‌ها و ناراحتی‌های رایج مادران در سه ماهه دوم بارداری است و این مسئله عمدتا در طول شب و به هنگام خوابیدن رخ می‌دهد. همچنین با بزرگ‌تر شدن شکم مادر ممکن است دردکمر مادر هم بیشتر شود چراکه فشار بیشتری به بدنش می‌آید.

علاوه بر این بزرگ شدن شکم و افزایش وزن می‌تواند باعث ایجاد ترک‌های پوستی و کشیده شدن پوست مادر در قسمت‌های مختلف بدنش شود. یکی دیگر از عوارض احتمالی که به دلیل بزرگ‌تر شدن شکم و رحم رخ می‌دهد سوزش معده است، عامل دیگری که می‌تواند در سوزش معده نقش داشته باشد تغییرات هورمونی در دوران بارداری است.

بیشتر بخوانید: مراحل رشد جنین

خودمراقبتی‌های لازم در هفته بیست و یکم بارداری

اگر تا این هفته به پزشک مراجعه نکرده‌اید بهتر است برای اطمینان از سلامت خودتان و جنین این کار را فوراً انجام دهید چراکه برخی از آزمایش‌ها و غربالگری‌های مخصوص سه ماه دوم بارداری وجود دارد که با توجه به وضعیت مادر و جنین انجام دادن‌ آن‌ها ضروری می‌باشد.

برای برطرف کردن و بهبود درد کمر و درد باسن و گرفتگی عضلات پا بهتر است حرکات ورزشی و کششی ساده انجام دهید. اما قبل از انجام این کار حتما با پزشکتان مشورت کنید زیرا ممکن است با توجه به شرایط جسمیتان انجام حرکات ورزشی برایتان مضر باشد. برای رفع و بهبود یبوست نیز از غذاهای فیبردار و مایعات استفاده کنید و تحت هیچ شرایطی برای افزایش وزن غذاهای پرچرب و فست‌فودی مصرف نکنید.

مسئله دیگری که رعایت آن می‌تواند به بهبود وضعیت و سلامت مادر و جنین کمک کند شیوه صحیح خوابیدن است، بهترین شیوه خوابیدن در دوران بارداری خوابیدن به پهلوی سمت چپ است، به طور کلی خوابیدن به سمت پهلو در دوره بارداری توصیه می‌شود اما به یاد داشته باشید که تحت هیچ شرایطی به روی شکم یا به پشت نخوابید. همچنین برای اینکه ترک‌های پوستی و التهاب ایجاد شده به دلیل کشیده شدن پوست کمتر شود، مایعات زیاد مصرف کنید و شکم و یا ناحیه مورد نظر را با استفاده از کرم‌های مخصوص یا روغن‌ها مرطوب نگه دارید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته بیست و یکم بارداری می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا برقراری رابطه جنسی در هفته بیست و یکم مضر است؟

برقراری رابطه جنسی در دوره بارداری به طور طبیعی مشکلی برای مادر و جنین به وجود نمی‌آورد. با رعایت نکات و پوزیشن‌های مخصوص دوره بارداری می‌توان رابطه جنسی برقرار کرد اما توجه داشته باشید که پزشکتان به دلیل شرایط جسمانیتان این کار را ممنوع نکرده باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره