درمان دوقطبی به طور قطعی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

درمان دوقطبی یکی از اولویت های زندگی این بیماران و خانواده‌های آن‌هاست. اختلال دوقطبی یکی از انواع اختلالات خلقی است که طی آن بیمار دوره‌هایی از تغییرات شدید خلقی را تجربه می‌کند. در یک فاز این بیماری که مانیا نام دارد فرد دچار خلق بسیار بالا می‌شود و دست خوش علائمی نظیر تکانشگری، افزایش انرژی و کاهش نیاز به خواب می‌گردد. در کنار این فاز ممکن است دوره‌هایی از افسردگی اساسی نیز بروز پیدا کنند.

متخصصان برای بهبود این وضعیت معمولا ترکیبی از درمان‌های روانشناختی و دارویی را به کار می‌برند. بدون دریافت دارو کنترل بیماری دشوار است، اما هر چه بیمار درمان های غیر دارویی را جدی‌تر پیش بگیرد، مهارت بیشتری در کنترل بیماری بدون دارو خواهد داشت. برای اطلاع از جدیدترین روش‌های درمان دوقطبی و نقاط قوت و ضعف هر روش با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان دوقطبی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

درمان اختلال دوقطبی با توجه به تعریف بیماری

درمان دوقطبی

اختلال دو قطبی یکی از انوع اختلالات روان شناختی است که مشخصه اصلی آن ایجاد تغییرات خلقی شدید است. و درمان دوقطبی به صورت قطعی یافت نشده است. کسانی که مبتلا به این اختلال هستند دوره‌هایی از خلق بسیار بالا، افزایش انرژی، احساس سرخوشی مفرط، تحریک پذیری، افزایش اشتها و کاهش نیاز به خواب را گزارش می‌دهند. همه این علائم تحت عنوان فاز مانیا در اختلال دوقطبی شناخته می‌شوند و به کسی که در این دوره قرار دارد اصطلاحا مانیک گفته می‌شود. مبتلایان به اختلال دوقطبی ممکن است دوره‌هایی از افسردگی اساسی را هم در کنار فاز مانیا تجربه کنند.

فروشگاه آرامیس

از جمله مهم‌ترین و بارزترین علائم افسردگی اساسی از دست دادن علائق و تجربه خلق غمگین در بیشتر اوقات روز است. در کنار این‌ها علائم دیگری نظیر مشکلات خواب و اشتها، از دست دادن تمرکز، بروز مشکلاتی در حافظه، درگیری با احساس گناه و دچار شدن به افکار مرگ و خودکشی نیز از جمله دیگر علائمی هستند که در فاز افسردگی اختلال دوقطبی دیده می‌شوند. با درمان دوقطبی می‌توان شدت علائم را کاهش داد و مهارت‌های لازم برای مقابله با تغییرات خلقی را به کار برد. برای آشنایی بیشتر با علائم و علل ابتلا به بیماری دوقطبی کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

انواع روش های درمان دوقطبی

انواع درمان های دو قطبی

برای درمان دوقطبی ابتدا باید به متخصصی در حوزه سلامت روان نظیر روانپزشک یا روانشناس مراجعه کنید. متخصص با انجام ارزیابی‌های دقیق در مورد ابتلا یا عدم ابتلا به این بیماری به شما آگاهی می‌دهد. در نظر داشته باشید که تنها اطلاع از علائم اختلال های روانی برای تشخیص و درمان دو قطبی کافی نیستند و متخصصان برای اظهار نظر قطعی ملاک‌های گوناگونی را در نظر می‌گیرند.

هرگز صرف وجود چند علامت از یک بیماری به خودتان یا دیگران برچسب اختلال روانی نزنید و از درمان‌های غیر تخصصی یا خودسرانه استفاده نکنید. در ادامه به مهم ترین روش‌های درمان دوقطبی اشاره کرده‌ایم.

? درمان های دارویی اختلال دوقطبی

در بسیاری از موارد درمانگران برای درمان دوقطبی استفاده از داروهای اعصاب و روان را توصیه می‌کنند. از جمله داروهایی که در این شرایط توسط متخصصان تجویز می‌شوند می‌توان به داروهای تثبیت کننده خلقی نظیر دپاکین، داروهای ضد افسردگی نظیر فلوکستین و سیتالوپرام و داروهای آنتی سایکوتیک نظیر الانزاپین اشاره کرد.

البته در نظر داشته باشید که داروها به تنهایی برای درمان دوقطبی کافی نیستند، هرچند در برخی موارد ممکن است مصرف‌شان ضرورت داشته باشد. طبق  پژوهش‌های تحقیقاتی در مورد اثرات درمان‌های مختلف بر روی اختلالات روانی مشخص شد که اگر دارو درمانی در ترکیب با روان درمانی قرار بگیرد، اثرات مضاعفی در بهبودی از خود نشان می‌دهد. در همین راستا کسانی که از دارو درمانی و روان درمانی در کنار یکدیگر استفاده می‌کنند اغلب بیشترین میزان بهبودی را از خود نشان دادند.

? درمان های طولانی مدت اختلال دوقطبی

اختلال دوقطبی اغلب مشکلات روان شناختی مزمنی را برای فرد ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که او در مراحل مختلف زندگی با چالش‌های گوناگونی روبرو شود. این وضعیت به خصوص در کسانی که اختلال‌شان با دوره‌های عود بیشتری همراه است بیشتر دیده می‌شود.

برای درمان دوقطبی در این شرایط بیمار باید به طور بلند مدت تحت نظر متخصصینی نظیر روانشناس و روانپزشک قرار داشته باشند. حتی زمانی که علائم بهبودی دیده شد، باید درمان دو قطبی ادامه پیدا کند. چرا که در این شرایط بیمار باید برای دوره‌های عود بعدی آماده گردد تا در صورت بروزآن‌ها کمترین آسیب را تجربه نماید.

? درمان های  متمرکز بر ترک اعتیاد در بیماران اختلال دوقطبی

یکی از بخش‌های مهم درمان دوقطبی ، از بین بردن پیامدهای اعمالی است که در دوره مانیا بیمار انجام می‌دهد. چرا که در فاز مانیای بیماری خود دچار تکانشگری زیادی می‌شوند؛ به این معنا که نمی‌توانند عواقب کارهای خود را در نظر بگیرند. از همین رو خود را در فعالیت‌های پرخطری مثل سوءمصرف مواد، الکل و برقراری روابط جنسی محافظت نشده درگیر می‌سازند.

به همین خاطر بسیاری از مبتلایان به اختلال دو قطبی، دچار اعتیاد نیز می‌شوند و برای بهبودی کامل نیازمند دریافت درمان‌هایی در این زمینه نیز هستند. امروزه روش‌های متنوعی برای ترک اعتیاد به انواع مواد ابداع شده که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به درمان‎‌های دارویی، روان درمانی فردی، خانواده درمانی و گروه درمانی اشاره کرد. برای انتخاب بهترین روش باید پیش از هرچیز از مشاوره ترک اعتیاد کمک بگیرید.

? بستری در بیمارستان های روان پزشکی

گاه برای درمان دوقطبی بستری کردن ضرورت پیدا می‌کند. برای مثال بیمارانی که دچار رفتارهای خود آسیب رسان نظیر خودزنی و خودکشی می‌شوند یا به دلیل تحریک پذیری بالا  پرخاشگری زیادی از خود نشان می‌دهند، از جمله بیمارانی هستند که متخصصین ممکن است دستور بستری آن‌ها را بدهند. دوره‌های بستری اکثرا موقتی بوده و بعد از فروکشی دوره حاد بیماری و رسیدن به یک شرایط روانی باثبات بیمارمرخص می شود.

? شوک درمانی

یکی از روش های درمان دوقطبی، شوک درمانی است. در زمان هایی که دارو تاثیر خوبی ندارد و فرد دائم در حال خودکشی است؛ از روش شوک درمانی استفاده می‌کنیم. این شرایط در زمان هایی که مادر حامله دچار اختلال دوقطبی شده است و توانایی مصرف دارو ندارد؛ موثر است. تاثیر این روش درمانی روی افسردگی شدید، شیدایی و ترکیب این دو بسیار بالا است. و احتمال بروز مشکل دائمی در حافظه بیمار با کمک این روش کاهش یافته است.

? رعایت رژیم غذایی

از روش های درمان دوقطبی می‌توان به رعایت رژیم غذایی اشاره کرد. رژیم غذایی سالم برای افراد دارای این اختلال باید شامل امگا 3، منیزیم، چربی سالم و نمک باشد. همچنین این افراد باید برخی از مواد غذایی مانند کافئین، الکل، قند، کربوهیدرات های تصفیه شده و گریپ فروت را کاهش دهند.

? آموزش به خانواده | خانواده درمانی

درمان دوقطبی باید در زمینه خانواده نیز باشد. خانواده های این افراد به دلیل رفتارهای افراد مانیا، واکنش های تندی از خود نشان می‌دهند. اما توصیه می‌کنیم که هرچه سریع تر تحت نظر خانواده درمانگر قرار بگیرید تا بتوانید روش های برخورد با این افراد را آموزش ببینید. با برخورد های مناسب خانواده این افراد سریع تر درمان می‌شوند.

کلام آخر

درمان دوقطبی به طور قطعی وجود ندارد. و تنها با کمک دارو درمان و روان درمانی می‌توان نشانه های این افراد را کنترل کرد. اما همین موضوع بسیار مفید است که این افراد دوز کمتری از نشانه ها را بروز می‌دهند. به همین جهت حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید تا مشکلات کمتری پیش رو داشته باشید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان دوقطبی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره افسردگی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

داروی دپاکین در درمان دوقطبی چه تاثیری دارد؟

داروی دپاکین یکی از انواع داروهای تثبیت کننده خلقی است که از تغییرات شدید خلقی پیشگیری می‌کند. از این دارو معمولا در کنار داروهای ضد افسردگی برای درمان دوقطبی استفاده می کنند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره