موی پیشانی نوزاد | موهای پیشانی نوزاد کی می ریزد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

چگونه می‌توان موی پیشانی نوزاد را از بین برد؟ بسیاری از نوزادان همراه با موهایی کرکی مانند در نواحی مختلف بدنشان مانند پیشانی متولد می‌شوند. اکثرا این اتفاق برای بچه‌هایی رخ می‌دهد که پیش از موعد به دنیا می‌آیند و مسئله نگران کننده‌ای نیست. این موهای کرکی یادگاری از دوران جنینی است. در این دوره بیشتر بدن نوزاد پوشیده‌از این نوع موهاست و نقش حیاتی در حفظ سلامت جنین دارند. معمولا در ماه‌های آخر بارداری این موها خود به خود می‌ریزند اما اگر این اتفاق نیفتاد باید چند ماه پس از تولد صبر کنید تا موهای پیشانی خود به خود شروع به ریزش کنند. برخی از والدین برای زیباتر کردن صورت فرزندشان، اقدام به اصلاح موهای پیشانی او می‌کنند؛ این کار نه تنها به زیبایی کودک کمکی نمی‌کند بلکه باعث آسیب جدی می‌شود. در ادامه به بررسی کامل موی پیشانی نوزاد می‌پردازیم. 

برای دریافت مشاوره در زمینه موی پیشانی نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

علت وجود مو در پیشانی نوزاد

جنین سالم در دوران پیش از تولد موهایی در قسمت‌های مختلف بدنش دارد. این موها لانوگو (Lanugo) نام دارند که در قسمت‌هایی مانند شانه، دست، گوش، پیشانی، گونه، پشت کمر و تمام نواحی دارای فولیکول مو می‌رویند.

این پوشش مویی یا کرکی اولین مویی‌است که روی بدن فرزندتان رشدکرده، گرچه که پایدارنیست و پس از مدتی شروع به ریختن می‌کند. ریختن‌این موها معمولا در ماه‌های آخر بارداری اتفاق می‌افتد. اما گاها دیده‌شده که برخی نوزادان با این موها به دنیامی‌آیند و چند ماه پس از تولد این فرایند ریزش اتفاق می‌افتد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

کارکرد پوشش مویی بدن جنین

گرچه ممکن است موی پیشانی نوزاد کمی غیر طبیعی به نظر برسد اما خوب است که بدانید این موها چه فایده‌ای در دوران پیش از تولد برای کودکتان داشته‌اند:

1. گرم نگه داشتن بدن جنین

هنگامی که هنوز چربی زیر پوست جنین زیاد نشده این موها به او کمک می‌کنند بدنش را گرم نگه دارند و دمای جسمش را تنظیم کند. در ماه‌های آخر بارداری که جنین وزن می‌گیرد و چربی زیر پوستش زیاد می‌شود، این موها کم کم شروع به ریزش می‌کنند.

2. حفاظت از پوست جنین

در رحم مادر مایعی به نام آمونیاک وجود دارد که در ماه‌های اولیه نباید با پوست جنین تماس پیدا کند. برای عدم تماس مایع آمونیاک با پوست جنین، پوششی روی بدن بچه ایجاد می‌شود. این پوشش برای اینکه به پوست جنین بچسبد و از آن محافظت کند، نیاز به موهای کرکی دارد.

3. تحریک کننده رشد جنین

پژوهشگران در سال‌های اخیر به نتایج جدیدی درباره موی روی پوست جنین دست یافته‌اند. این نتایج نشان می‌دهند که پوشش مویی روی بدن جنین سبب تحریک رشد می‌گردد. یعنی در واقع این موها استرس را کاهش می‌دهند و رشد جنین را میسر می‌سازند.

 

چه زمانی موهای پیشانی نوزاد می‌ریزند؟

موی پیشانی نوزاد در پنجمین ماه بارداری ریشه‌زده و رشد می‌کنند. معمولا این موها در هفت ماهگی به نهایت رشد خود می‌رسند و پس از آن در ماه هفتم و هشتم شروع به ریزش می‌کنند. برخی نوزادان قبل از این که به دنیا بیایند تمام موهای کرکی دوران جنینی خود را از دست می‌دهند اما برخی دیگر به خصوص آن‌هایی که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند این فرایند را به تاخیر می‌اندازند.

به طور کلی متخصصان معتقدند که اگر نوزاد شما نارس‌باشد و پیش از 38 هفتگی متولد شده‌باشد، ممکن‌است تا 6 ماهگی موهای پیشانی او باقی بمانند. اگر نوزاد شما نارس‌نباشد و پس از 38 هفتگی به دنیا آمده باشد، در چند هفته اول بعد از تولد این موها را از دست می‌دهد. برای آشنایی با نشانه های نوزاد نارس کلیک کنید.

 

چطور می‌توان موهای پیشانی نوزاد را از بین برد؟

برای از بین بردن موی پیشانی نوزاد فقط باید کمی صبوری کنید. عجله نداشته باشید و بگذارید بدن نوزاد روند طبیعی خودش را طی کند. همانطور که گفته شد این موها نهایتا تا 6 ماهگی نوزاد شروع به ریزش می‌کنند.

برخی مادران برای از بین بردن این موها دست به دامن تیغ موبر، وکس، کرم موبر، قیچی و… می‌شوند. این کار به هیچ وجه صحیح نیست و باعث آسیب به نوزاد می‌شود. نوزادان پوست لطیف و آسیب پذیری دارند، علاوه بر این سر آن‌ها تا حد زیادی شل است بنابراین هرگز توصیه نمی‌شود که برای خلاص شدن از شرموهای پیشانی نوزاد، خودتان دست به کار شوید.

با این حال اگر عجله دارید و می‌خواهید فرایند ریزش موها را سرعت ببخشید، بهتر است با مشورت پزشک کمی روغن زیتون را در ناحیه پیشانی نوزاد ماساژ دهید. این کار اگر با احتیاط و آرام انجام گیرد هم برای نوزاد لذت بخش است هم باعث نزدیکی والد و فرزند می‌شود. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه موی پیشانی نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

موهای بدن نوزاد با رنگ پوست او چه ارتباطی دارند؟

نوزادانی که پوست سفیدی دارند اغلب کم مو هستند یا موهایشان بور و بی رنگ است. نوزادانی که پوست سبزه دارند و به طور ژنتیکی پرمو هستند، موهایشان ضخیم و مشکی است.

بین هورمون‌های مادر و موهای روی پیشانی کودک چه رابطه‌ای برقرار است؟

متخصصان اخیرا به این نتیجه رسیدند که اگر هورمون استروژن در دوران بارداری زیاد ترشح شود سبب پر مو شدن کودک می‌شود. نشانه زیاد ترشح شدن هورمون استروژن، سوزش مداوم سر دل یا سر معده مادر است.

اگر موی پیشانی نوزاد از بین نرفت چه باید کرد؟

اگر پس از 6 ماه همچنان موهای پیشانی نوزاد باقی ماند و سیاه‌تر شد، بهتر است به متخصص کودکان مراجعه کنید. احتمالا علت این مساله به آنزیم‌ها و هورمون‌های بدن نوزاد بر می‌گردد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره