بیدار کردن نوزاد برای شیر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بیدار کردن نوزاد برای شیر کار درستی است؟ نوزادان در روزهای اولیه تولد، احتیاج به خواب زیادی دارند. اما برای رشد، باید شیر بخورد. بسیاری از والدین نگران این هستند که فرزندن‌شان چندین ساعت متوالی می‌خوابد و شیر نمی‌خورد. طبق گفته متخصصان اطفال، نوزاد باید هر ۳_۲ ساعت شیر بخورند. اما همانطور که گفته شد، نوزادان در هفته‌های اول تولد خواب‌زیادی دارند. وقتی خواب‌نوزاد بیشتر از ۳ ساعت می‌شود، باید نوزاد را با استفاده از اصولی که جلوتر اشاره می‌کنیم بیدار کرده و شیر داد. در صورت هر گونه ابهام حتما از خدمات مشاوره کودک استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیدار کردن نوزاد برای شیر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

بیدار کردن نوزاد برای شیر

برای بسیاری از بزرگسالان جای تعجب دارد که برای شیر باید نوزاد را بیدار کرد. انجمن اطفال آمریکا توصیه می‌کند که اگر نوزاد شما کمتر از ۲هفته از تولدش می‌گذرد، درصورتی که بیشتر از ۳یا۴ساعت می‌خوابد، باید او را بیدار کنید تا شیر بخورد.

برای آشنایی بیشتر با انواع راه حل ها برای مشکلات شیردهی کلیک کنید.

چرا باید نوزاد را برای شیر دادن بیدار کرد ؟

۱_ ظرفیت معده نوزاد کم است

معده نوزادان بسیار کوچک است و ظرفیت پایینی دارد. به همین دلیل شیر زیادی را نمی‌تواند در خود نگه دارد. به سرعت، شیر در معده نوزاد هضم می‌شود. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، هر ۲_۳ساعت گرسنه می‌شوند. نوزادانی که از شیرخشک استفاده می‌کنند، هر ۳_۴ساعت گرسنه می‌شوند.

۲_ تحریک سینه مادر برای تولید شیر توسط نوزاد

نوزاد با شیر خوردن سینه مادر را برای تولید شیرتحریک می‌کند. اگر نوزاد طبق برنامه مشخص و به اندازه کافی شیر نخورد، سینه مادر تحریک نمی‌شود و سینه شیر کمتری تولید می‌کند که باعث می‌شود نوزاد گرسنه بماند.

۳_نوزاد توانایی نشان دادن گرسنگی را ندارد

نوزادی که چند هفته از تولدش می‌گذرد، نمی‌تواند مثل بزرگسالان حرف بزند و بگوید که گرسنه است. همچنین نمی‌تواند مثل شیرخواران بزرگ‌تر گرسنگی خود با رفتارهایی مثل مکیدن دست، گریه کردن مکرر و برگرداندن سر به سمت سینه نشان دهند. به همین دلیل باید مادر هر دو تا سه ساعت به نوزاد شیر دهد. تا نوزاد گرسنه نماند. در صورتی که نوزاد خواب باشد، باید او را بیدار کرد.

۴_ اهمیت وزن‌گیری و بیدار کردن نوزاد برای شیر

نوزادان بعد از تولد حدود ۵ تا ۱۰ درصد وزن خود را از دست می‌دهند‌. آن‌ها باید ظرف ۱۰تا۱۴روز آینده این وزن را دوباره به دست بیاورند. برای جبران این وزن از دست رفته و جلوگیری از مشکلاتی مثل زردی و افت قند، نوزاد باید از مادر به مقدار کافی استفاده کند.

بیشتر بخوانید : اصول شیر دادن به نوزاد

روش های بیدار کردن نوزاد برای شیر

۱_نوزاد را لمس کنید

او آرام قلقلک دهید. یا بدن او را لمس کنید. با ماساژ دادن بدن نوزاد و نوازش بدن او می‌توان به بیدار شدن نوزاد کمک کرد.

۲_پوشک‌نوزاد را عوض کنید

پوشک‌نوزاد را باز کنید. با باز کردن پوشک، نوزاد نسبت به این تغییر از خود واکنش نشان می‌دهد و باعث بیدار شدن او می‌شود.

۳_ بیدار کردن نوزاد برای شیر | لباس های نوزاد را دربیاورید

وقتی نوزاد خواب است، شما می‌توانید آرام‌ لباس های نوزاد را باز کنید. اگر بیدار نشد لباس هایش را از تنش در بیاورید. در آوردن لباس‌های نوزاد باعث می‌شود. او احساس گرما و راحتی نکند. بنابراین بیدار شده و می‌توانید به او شیر بدهید.

۴_در آغوش کشیدن نوزاد هنگام خواب

زمانی که نوزاد خواب است، اگر او را از تخت بردارید نوزاد متوجه تغییر حالت می‌شود. احساس راحتی خود را از دست می‌دهد و باعث بیدار شدن او می‌شود.

۵_ برای بیدار کردن نوزاد برای شیر با او صحبت کنید

آرام نزدیک گوش نوزاد، با او صحبت کنید. برایش آواز بخوانید. این عمل باعث بیدار شدن نوزاد می‌شود. به علاوه صدای آرام مادر به او آرامش داده و از حضور شما احساس ایمنی می‌کند.

۶_ زمانی که کودک در فاز فعال خواب است اورا بیدار کنید

زمانی که نوزاد در فاز فعال خواب است، بهترین زمان برای بیدار کردن او است. برای تشخیص اینکه نوزاد شما چه زمانی در فاز فعال خواب است، باید به علائم او در خواب توجه کنید. علائمی مثل لبخند زدن یا تکان دادن دست و پا نشان دهنده این است که نوزاد در فاز فعال خواب می‌باشد.

۷_ برای بیدار کردن نوزاد برای شیر نور خانه را کمتر کنید

شاید شما فکر کنید که کم کردن نور خانه باعث می‌شود نوزاد بیشتر بخوابد. اما این گونه نیست. چشم نوزاد به نور حساس است و زمانی که نور خانه زیاد است، نوزاد چشم‌هایش را می‌بندد.

چطور نوزاد را در هنگام شیرخوردن‌ نگه داریم؟

بعضی وقت ها نوزاد در هنگامی که سینه مادر در دهانش است و در حال شیر خوردن است، چرت می‌زند و شیر نمی‌خورد. مادر برای اینکه متوجه شود نوزاد به چرت رفته یا نه، باید به گونه ها و لب های نوزاد توجه کند. اگر لب و گونه نوزاد بی حرکت باشد، به این معناست که نوزاد خوابیده و شیر نمی‌خورد. در این مواقع باید نوزاد را هوشیار کنید. برای هوشیار کردن نوزاد راه‌های مختلفی وجود دارد مثل:

کمی شیر روی گونه های نوزاد بمالید. دست‌ها و پاهای نوزاد را خیلی آرام تکان دهید یا با ضربه هایی با شدت کم روی آن بزنید. یا سینه را در دهان نوزاد تکان دهید.

شیر نخوردن کودک در فواصل زمانی مشخص چه مشکلاتی برای نوزاد دارد؟

طبق مواردی که در قسمت های قبل به آن اشاره شد، نوزادان بعد از تولد ۵تا۱۰ کیلو از وزن را از دست می‌دهند. آن‌ها بایدتا ۱۴ روز بعد از تولد این کاهش وزن را جبران کنند. این جبران وزن فقط با شیر خوردن میسر می‌شود. شیر نخوردن یا کم شیر خوردن، باعث می‌شود سلامت نوزاد تهدید شود و نوزاد در معرض مشکلاتی مثل زردی ،افت قند و کند شدن رشد دچار شود.

اصلی ترین نیاز کودک در یک سال اول زندگی وی تغذیه است. پس بیدار کردن نوزاد برای شیر اهمیت زیادی دارد. هرچه رابطه تغذیه‌ای بین مادر و نوزاد قوی‌تر باشد، نوزاد از سبک های دلبستگی ناایمن دورتر است. وحس دلبستگی و امنیت در او افزایش می‌یابد.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیدار کردن نوزاد برای شیر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

ایا زمانبندی شیر دهی بین کودکی که از شیر مادر و تغذیه می‌کند با کودکی که از شیرخشک تغذیه می‌کند، فرق دارد؟

شیر خشک نسبت به شیر مادر سنگین تر و دیر هضم‌تر است. اما شیر مادر زودتر هضم می‌شود. کودکی که از شیر مادر تغذیه می‌کند زودتر گرسنه می شود. بنابراین مادران باید به کودکی که از شیرمادر تغذیه می کند، درفواصل زمانی کوتاه تری شیر دهند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره