مراقبت های بعد از جراحی سزارین و 7 نکته کلیدی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مراقبت های بعد از جراحی سزارین شاید در نظر بسیاری از خانم‌هایی که از ترس از زایمان‌ طبیعی داشتند، کوچک شمرده شود. اما زایمان به صورت سزارین اگر چه در زمان وضع حمل به دلیل بیهوشی چندان دردی احساس نمی‌شود، اما پس از تولد نوزاد و از بین رفتن تاثیر داروهای بی حس کننده یا بی هوشی، کم‌کم درد به سراغ مادر می‌آید. از این رو انجام مراقبت‌های بعد ازسزارین به منظور کاهش درد و رعایت نکات بهداشتی حائز اهمیت است. اگر سابقه جراحی‌سزارین را ندارید، حتما در این باره اطلاعات لازم را کسب کرده و در صورت نیاز مشاوره بارداری دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری و مراقبت های بعد از جراحی سزارین می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

مراقبت های بعد از جراحی سزارین

اهمیت مراقبت های بعد از جراخی سزارین

بعد از سزارین حتما خانم ها باید به نکات بسیار مهمی توجهه کنند. معمولا خانم هایی که سزارین می‌شوند 2 تا 3 روز در بیمارستان تحت مراقبت قرار می‌گیرند. مراقبت های بعد از جراحی سزارین در روزهای اول توسط بیمارستان و سپس منزل صورت می‌گیرد. اما به طور کلی از لحظه ای که متوجه بارداری خود می‌شوید تا زمان زایمان باید تحت نظر پزشک باشید. تا زایمان راحت و خوبی را تجربه کنید.

جراحی سزارین روشی برای تولد نوزاد می‌باشد. که از طریق برشی بر دیواره شم و رحم مادر، توسط متخصص زنان و زایمان صورت می‌گیرد. به دلیل اینکه شکم و رحم مادر برش خورده است، بی توجهی به مراقبت های بعد از جراحی سزارین؛ با آسیب های زیادی همراه خواهد بود. در این مقاله راجع به مراقبت های بعد از جراحی سزارین صحبت کرده ایم.

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

مراقبت های بعد از جراحی سزارین در بیمارستان

مراقبت های بعد از جراحی سزارین، توسط کادر درمانی بیمارستان انجام می‌شود و شامل موارد زیر می‌باشد. برای آشنایی با زایمان سزارین کلیک کنید.

❌ بررسی علائم حیاتی و سطح هوشیاری مادر پس از زایمان

❌ بررسی میزان فشار خون

❌معاینه خونریزی واژینال و میزان جمع شدن دهانه رحم

❌ شمارش نبض و تعداد تنفس

❌ بررسی حالت تهوع و استفراغ

نکته: زنان زائو به دلیل از دست دادن مقدار زیادی آب بدن در حین زایمان می‌بایست تا 24 ساعت بعد از زایمان، مایعات مورد نیاز بدن را از طریق سرم دریافت کنند. در صورتی که زنان زائو از لحاظ سطح هوشیاری، فشار خون و خونریزی در وضعیت مطلوبی باشند، می‌تواند برای رفع خشکی گلو از تکه‌های یخ استفاده کنند.

? خونریزی واژینال

یکی از مراقبت های بعد از جراحی سزارین در بیمارستان، دقت به رنگ خونریزی واژینال تا 3 روز است. و تا 3 روز رنگ خونریزی واژینال قرمز است و مقدار زیادی خون می‌ریزد. سپس کمرنگ شده و به رنگ زرد تغییر خواهد کرد. و معمولا این خونریزی تا 10 روز ادامه پیدا خواهد کرد. و روزهای آخر لکه بینی مشاهده می‌شود. اما در برخی از خانم ها خونریزی تا 40 روز ادامه پیدا خواهد کرد.

? چک کردن علائم حیاتی

یکی از مراقبت های بعد از جراحی سزارین در بیمارستان، چک کردن علائم حیاتی است. از علائمی که حدود 2 ساعت بعد سزارین باید تحت نظر گرفته شود، عبارتند از.

? نبض

? دمای بدن

?رنگ پوست

? تنفس

? فشار خون

? مصرف دارو

از مراقبت های بعد از جراحی سزارین به مصرف دارو نیز می‌توان اشاره کرد. پس از زایمان معمولا به خانم ها قرص آهن، آنتی بیوتیک و داروهایی به تجویز پزشک داده‌می‌شود. برای کاهش درد نیز پزشک داروهای مخصوصی را برای مادر تجویز می‌کند.

? خوردن غذا

از مراقبت های بعد از جراحی سزارین می‌توان به خوردن غذا نیز اشاره کرد. اغلب خانم هایی که سزارین می‌کنند، 8 تا 12 ساعت نباید از طریق دهان آب و غذا بخورند. اما به تشخیص پزشک بعد از مدتی می‌توانند غذا و مایعات مصرف کنند.

مراقبت های بعد از جراحی سزارین در منزل

مراقبت های بعد از جراحی سزارین در منزل بر اساس نکاتی که در این بخش مقاله گفته شد، انجام شود.

? الزاما باید ماساژ دادن و حرکت کردن حتی به مقدار کم را در طول روز انجام دهید تا خون دچار لختگی نگردد.

?به طور جدی از تماس با کسانی که دچار تب خال دهان و لب هستند یا بیماری واگیر داری دارند، اکیدا اجتناب شود.

? بعد از روز دوم سزارین، حمام کردن توصیه می‌شود. نیازی نیست جای بخیه را با کیسه و صابون بشویید. دقت داشته باشید که حتما با استفاده از سشوار جای بخیه را خشک کنید.

? مصرف مایعات و ویتامین‌ها در این زمان بسیار مهم و حیاتی است. زیرا بدن مقدار زیادی از آب و ویتامین‌های اساسی خود را از دست داده است. به دلیل اینکه بافت بدن به واسطه بخیه در حال ترمیم است از مصرف مواد چربی و نشاسته دار خودداری نمایید.

? در هنگام راه رفتن بهتر است از فشار آوردن چربی‌های شکم بر روی قسمت بخیه شده اجتناب کنید. به دلیل اینکه امکان خونریزی بافت بخیه شده وجود دارد، می‌توانید هنگام راه رفتن، دست خود را زیر شکم قرار دهید تا به قسمت بخیه شده فشار وارد نشود.

? به تعداد کافی باید دفع ادرار وجود داشته باشد. اگر احساس می‌کنید میزان بیرون روی شما بیش از اندازه کم است حتما به پزشک معالج مراجعه نمایید.

? خونریزی واژن در روز اول سزارین زیاد است اما با گذشت زمان هر روز مقدار آن کمتر می‌شود. در صورتی که چند روز از زمان سزارین بگذرد ولی میزان خونریزی از روز دوم قاعدگی بیشتر باشد باید به پزشک معالج مراجعه نمود.

شیوه صحیح خوابیدن بعد از جراحی سزارین

خوابیدن بعد از جراحی سزارین

شیوه صحیح خوابیدن در دسته مراقبت های بعد از جراحی سزارین قرار دارد. خوابیدن پس از سزارین باید با مراقبت های صحیح باشد. به علت بخیه ای که در شکم، بغل و شیر به نوزاد برای مادران دردناک است. برای خوابیدن به نکات زیر توجه کنید.

? خوابیدن به پهلو | مراقبت های بعد از جراحی سزارین

یکی از راحت ترین روش مراقبت های بعد از جراحی سزارین در خوابیدن، به روش پهلو می‌باشد. در این روش هیچ فشاری به بخیه ها وارد نمی‌شود و زمن بلند شدن فشار کمتری به بخیه ها وارد می‌شود.

? خوابیدن به پشت

همانطور که گفته شد، مراقبت های بعد از جراحی سزارین به خوابیدن نیز مربوط است. بعد از زایمان، خوابیدن به پشت یکی از روش های مناسب برای عدم فشار به بخیه ها است. در این شرایط مادر می‌تواند به راحتی بخوابد و استراحت کند.

? خوابیدن عمودی | مراقبت های بعد از جراحی سزارین

مراقبت های بعد از جراحی سزارین روشی مانند خوابیدن عمودی دارد. در این شرایط مادر باید در حالت نشسته روی مبل یا صندلی بخوابد. و صرفا برای استراحت موقت این روش توصیه می‌شود.

? خوابیدن در حالت بالا بودن قسمت فوقانی بدن

برای مراقبت های بعد از جراحی سزارین، مادر هنگام خواب می‌تواند به کمک چند بالشت، قسمت فوقانی بدن را اندکی بالا ببرد. در این شیوه تنفس راحت تر و خواب آرام تری داشته باشید. حتی برای راحتی بیشتر می‌توانید برای زیر زانوها از بالشت استفاده کنید.

عوارض احتمالی بعد از جراحی سزارین | مراقبت های بعد از جراحی سزارین

مراقبت های بعد از جراحی سزارین باید جدی گرفته شود. اما در کنار این مراقبت ها ممکن است که عوارضی را تجربه کنید. زایمان سزارین عوارض گوناگونی دارد که در این بخش مقاله به آن اشاره کرده ایم.

سوزش ادرار: اگر پس از عمل جراحی سزارین در حین ادرار دچار سوزش و خارش می‌شوید به احتمال زیاد عفونت ادراری رخ داده‌است. این عفونت با علائم دیگری مانند احساس درد در ناحیه شکم و پهلو هم قابل تشخیص است و باید برای درمان با پزشک خود مشورت کنید. برای آشنایی با سایر انواع زایمان کلیک کنید.

تب: اگر دمای بدن در عرض چند روز از 38 درجه سانتی گراد پایین نیاید، زنگ هشداری است و خبر از بروز آندومتریت ناشی از سزارین؛ عفونت زخم، عفونت ادرای و ترومبوفلبیت خواهد داد، در این شرایط باید حتما نسبت به درمان اقدام نمایید.

درد و تورم پاها: پس از سزارین اگر در پای خود به خصوص در یک پا احساس درد شدید دارید حتما به پزشک مراجعه کنید. در عمل سزارین احتمال بروز خطر ترومبوفلبیت زیاد است.

نکته: تماس جنسی اکیدا تا 3 هفته بعد از سزارین ممنوع می‌باشد. با سپری شدن این مدت زمان و بسته به شرایط جسمی و روحی زن و عدم وجود خونریزی می توان رابطه جنسی برقرار نمود.

کلام آخر

مراقبت های بعد از جراحی سزارین بسیار ضروری است. و باید تمامی خانم ها این موضوع را جدی بگیرند. توصیه می‌شود که حتما تحت مراقبت پزشک باشید تا دوران زایمان خوبی را سپری کنید. در صورت بروز هرگونه تغییرات خلقی نیز حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری و مراقبت های بعد از جراحی سزارین می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

زنان بعد از سزارین با وجود چه نشانه های ترخیص می شوند؟

در صورتی که زائو بتواند چندین متر راه برود و دچار استفراغ و افت فشار خون نشود، اجازه ترخیص داده می‌شود.

آیا بعد از سزارین باید به طور روزانه آنتی بیوتیک استفاده نمود؟

امروزه سزارین و عمل جراحی از طریق تکنیک‌های بسیار پیشرفته انجام می‌شود و احتمال عفونت را بعد از سزارین تا حد زیادی کاهش می‌دهد. تنها در صورتی که بیماری زمینه‌ای وجود داشته باشد یا کیسه آب به مدت طولانی دچار پارگی شود، مصرف آنتی بیوتیک‌ها تجویز می‌گردد.

آیا به جهت کاهش درد می توان مسکن مصرف نمود؟

مصرف مسکن باید به مقدار بسیار کم انجام گیرد به خصوص اینکه داروهای مسکن به واسطه شیردهی می‌تواند برای نوزاد خطر آفرین باشد.

مصرف قرص آهن تا چند وقت پس از سزارین ادامه یابد؟

مصرف قرص آهن تا 6 هفته بعد از عمل جراحی سزارین توصیه می‌شود. بعد از سپری شدن این مدت به پزشک مراجعه نمایید تا با بررسی میزان شیردهی و سطح هموگلوبین خون در بدن شما درباره ادامه مصرف قرص آهن تصمیم گیری نماید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره