استرس و ناباروری | آیا استرس مانع لانه گزینی می شود؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

استرس و ناباروری آیا واقعا بر یکدیگر تاثیر می‌گذارند؟ این مسئله که استرس می تواند بر شانس باردار شدن افراد تأثیر بگذارد خیلی مورد بحث می باشد. اما تا چه اندازه این موضوع صحت دارد؟ شواهدی وجود دارد که نشان می دهد زنان و مردانی که تولید هورمون پایینی دارند، سطوح بالاتری از استرس و هورمون کورتیزول را تجربه می کنند که می تواند بر توانایی آن ها در آزادسازی تخمک تأثیر بگذارد.

با این وجود، ما از سطوح غیر عادی استرس صحبت می کنیم، حتی شاید استرس مزمن. نه استرس روزانه ای که ممکن است به خاطر مصاحبه کاری یا تأخیر در ارائه پروژه تجربه کنیم. در این مقاله درباره ارتباط استرس و ناباروری صحبت خواهیم کرد. اگر سوالی دارید حتما برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

 

استرس چیست و با بدن چه می کند؟

مشکلات خانوادگی، امتحانات، مصاحبه شغلی و… همه این ها می‌توانند موجب استرس بشوند. استرس یک چیز فردی است. چراکه فقط شخص شما را تحت فشار قرار می‌دهد و دیگران احساس شما را نخواهند داشت. با این حال، حتی اگر علت استرس چیز شخصی باشد، بدن ما به آن واکنش نشان می‌دهد. زمانی که استرس دارید، بدنتان دچار مشکلاتی مشابه زیر می شود.

  • تغییرات هورمونی ( ازجمله افزایش کورتیزول)
  • تغییرات تنفسی ( ممکن است متوجه تنفس نامنظم بشوید)
  • قلبی عروقی ( مانند ضربان قلب نامنظم)
  • تغییرات سیستم عصبی ( برخی افراد در لحظه تجربه استرس، لرزش یا عرق کردن را گزارش می دهند)

این روش بدن ما برای موقعیت های چالش برانگیز، مانند تجربه استرس است. اما سطوح بالای استرس، به ویژه استرس مزمن خوب نیست و جنبه منفی دارد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

استرس و ناباروری

استرس عامل مهمی است که بر وضعیت جسمی و روانی یک فرد تأثیر می گذارد و هموستاز بدن را مختل می کند. درحالی که بعید است استرس و ناباروری ارتباط مستقیم داشته باشند، اما می تواند در توانایی زن یا مرد برای باردار شدن اختلال ایجاد کند. استرس روانی می تواند با هدف قرار دادن سطح تخمدان، فولیکول و تخمک، بر بیولوژی تولید مثل زنان تأثیر منفی بگذارد.

بدیهی است که بیماران نابارور، پریشانی، افسردگی، اضطراب و کاهش کیفیت زندگی را تجربه می کنند. تحقیقاتی نشان داده که زنان با سابقه افسردگی، دو برابر بیشتر از سایر افراد در معرض ناباروری هستند. استرس و اضطراب همچنین می توانند زمان لازم برای رسیدن به بارداری را طولانی کنند. بنابراین نمی توان ارتباط استرس و ناباروری را به طور کل نادیده گرفت.

برای آشنایی با سایر دلایل بچه دار نشدن کلیک کنید.

استرس و ناباروری چگونه از یکدیگر تاثیر می پذیرند؟

استرس-چگونه-باعث-ناباروری-می-شود؟

 

در حقیقت، کمی استرس در طول بارداری بر باروری هیچ خانمی تأثیر منفی نمی گذارد. اما ارتباطی بین سطوح شدید استرس مزمن و ناباروری وجود دارد. هنگامی که استرس مزمن شدید دارید، دو اتفاق می افتد که روند بارداری را مختل می کند: 1_ کاهش میل جنسی 2_ عدم تخمک گذاری. در واقع استرس و ناباروری از طریق سایر هورمون ها از هم تاثیر می پذیرند.

کاهش میل جنسی می تواند ناراحت کننده باشد، به خصوص اگر برای بچه دار شدن تلاش می کنید و یک دلیل واضح وجود دارد آن هم این است که شما در حال و هوای رابطه جنسی نیستید. بنابراین به اندازه ای که لازم است برای باردار شدن رابطه برقرار نمی کنید.

از سوی دیگر، عدم تخمک گذاری زمانی که شما یک تخمک را رها نمی کنید، پیچیده تر است.

تخمک گذاری به دو هورمون بستگی دارد که در غده هیپوفیز تولید می شوند: 1_ هورمون محرک فولیکول  2_ هورمون لوتئینیزه کننده. استرس بیش از حد فیزیکی یا احساسی، بر غده هیپوفیز تأثیر می گذارد و تولید این هورمون ها را مختل می کند. بنابراین تخمکی آزاد نخواهد شد. استرس و ناباروری جدا از زندگی شخصی و کاری زوجین نیز نیست. پس در این وضعیت دریافت مشاوره های خانواده و ازدواج ضرورت بیشتری پیدا می کنند.

برای آشنایی با سایر علل ناباروری در زنان کلیک کنید.

چگونه با استرس ناشی از ناباروری مقابله کنیم؟

تلاش برای باردار شدن در نهایت می تواند برای بسیاری از زوج ها استرس زا باشد و این استرس به احتمال زیاد ناشی از عدم بارداری پس از چندین اقدام است. برخی از زوج ها و به خصوص زنان، خود را برای باردار شدن تحت فشار زیادی قرار می دهند. ناباروری تأثیرات مستقیمی بر وضعیت روحی خانم و حتی آقا دارد و می تواند بر روابط آن ها با یکدیگر، خانواده و حتی دوستانشان تأثیر بگذارد.

استرس و ناباروری می تواند موجب جدایی زن و شوهر نیز بشود. پس اگر می خواهید با استرس ناشی از ناباروری خود مقابله کنید، در ادامه ما راه هایی را به شما پیشنهاد داده ایم تا ارتباط استرس و ناباروری را از بین ببرید.

برای آشنایی با سایر روش های درمان استرس کلیک کنید.

?ارتباط برقرار کنید

با شریک زندگی تان در مورد نیازها و احساسات خود صحبت کنید و به او اجازه دهید تا با احساسات متفاوتی که دارد کنار بیاید. درمورد اختلافات صحبت کنید و سعی کنید از درگیری اجتناب کنید. همچنین به برقراری ارتباط با خانواده و دوستان خود ادامه دهید تا از منزوی شدن پیشگیری کنید. شما می توانید بدون وارد شدن به جزئیات در مورد وضعیت خود صحبت کنید و به دیگران بگویید چگونه می‌توانند از شما حمایت کنند.

?استرس و ناباروری | تکنیک های تمدد اعصاب را تمرین کنید

بدن انسان در مقابل شرایط دو نوع واکنش 1_ جنگ و گریز 2_ آرامش دارد. پاسخ جنگ و گریز آن چیزی است که در بدن شما هنگام احساس خطر اتفاق می افتد. این همان پاسخی است که در هنگام استرس روانی تجربه می کنید. اما پاسخ آرامش زمانی است که بدن شما در استراحت عمیق است. تکنیک های تمدد اعصاب مانند آرام سازی پیشرونده عضلانی، تنفس عمیق، مدیتیشن و تصویرسازی می توانند به شما کمک کنند تا به این حالت برسید.

این تکنیک ها به شما کمک می کنند تا با هر استرسی، از جمله استرس مربوط به ناباروری مقابله کنید.

?مراقب سلامتی خود باشید

تغذیه سالم داشته باشید، به طور منظم ورزش کنید، خواب کافی داشته باشید و زمانی را برای تفریح در نظر بگیرید. به طور کلی، اگر سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرید می توانید به راحتی میزان استرس ناشی از ناباروری را کاهش دهید.

برای آشنایی با مراقبت های قبل از بارداری کلیک کنید.

? استرس و ناباروری | سعی کنید وزن نرمال داشته باشید

یکی از عوامل کاهش استرس، تمایل به پرخوری است. اضافه وزن یا چاقی بارداری را سخت تر می کند. برخی از تحقیقات نشان می دهد که زنان چاق، ممکن است 3 برابر بیشتر از زنان دیگر در باردار شدن دچار مشکل شوند.

 

آیا لازم است برای درمان استرس به درمانگر مراجعه کنیم؟

غلبه-بر-استرس-و-ناباروری

 

تحقیقات نشان می هد زوج هایی که تحت درمان قرار می گیرند، در مقایسه با سایر زوج هایی که استرس مزمن خود را درمان نمی کنند دو برابر بیشتر میزان موفقیت در باروری دارند. درمان مستقیما به شما در بارداری کمک نمی کند، اما قطعا باعث می شود که سطح استرس خود را کاهش دهید و به شما این امکان را می دهد که سبک زندگی سالم تری داشته باشید. این عوامل به نوبه خود بر روند باروری تأثیر مثبتی می گذارد.

 

سخن آخر

استرس مزمن یا شدید، بر سلامتی و شانس باردار شدن تأثیر بدی می گذارد. مهم است که مراقب خود باشید و در صورت امکان سطح استرس خود را کاهش دهید. همانطور که گفته شد، استرس مستقیما بر توانایی شما برای باردار شدن تأثیر نمی گذارد. بلکه اثرات غیر مستقیم آن مانند کاهش میل جنسی و عدم تخمک گذاری است که روند بارداری را مختل می کنند.

اگر فکر می کنید استرس مزمن شما موجب بروز این عوامل شده اند و نگران آن هستید، با پزشک یا درمانگر صحبت کنید تا بتوانید شرایط را تحت کنترل بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس و ناباروری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی زنان از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا استرس مانع لانه گزینی می شود؟

به طور مستقیم استرس نمی تواند مانع لانه گزینی بشود. بلکه با تاثیر بر روند تخمک گذاری و میل جنسی موجب کاهش شانس بارداری می شود.

آیا استرس و ناباروری ارتباطی با یکدیگر دارند؟

طبق مطالعات انجام شده استرس و ناباروری با یکدیگر ارتباط دارند اما به طور مستقیم. استرس موجب ناباروری نمی شود اما می تواند شانس بارداری را کاهش دهد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره