زندگی بدون بچه یا با بچه ؛ کدام بهتر است؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

زندگی بدون بچه و فرزند از آن دسته موضوعاتی است که حتی تصور آن برای بسیاری از ما غیرممکن است. روانشناسان معتقدند همه ما از جایی به بعد در زندگی‌مان نیاز داریم فرزندانی داشته باشیم که با تربیت آن‌ها احساس مفید بودن بکنیم. به عبارتی شاید بتوان گفت داشتن فرزند یک نیاز غریزی و ذاتی در همه ماست. اما زوج‌های زیادی هم هستند که به هر دلیلی ممکن است زندگی بدون بچه را تجربه کنند. اگر هر دو نفر باهم به این توافق رسیده باشند که تمایلی به داشتن فرزند ندارند این شرایط تا حدودی قابل‌تحمل خواهد بود. اما اگر پای دلایلی مثل مخالفت یکی از زوجین یا ناباروری در میان باشد احتمالاً شرایط سختی را تجربه خواهید کرد. در ادامه به ابعاد مختلف زندگی بدون فرزند پرداخته‌ایم. در صورت شک در مورد این موضوع مشاوره خانواده دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زندگی بدون بچه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

زندگی بدون بچه و فرزند و یا پایبندی به نیاز غریزی؟

اریک اریکسون، روانشناس آمریکایی معتقد است انسان‌ها در هر مرحله از زندگی با یک نیاز روبه‌رو می‌شوند. پس از مرحله جوانی و نیاز به پیدا کردن همسر، هرکدام از ما وارد مرحله زایندگی و تولید می‌شویم. در این مرحله شما نیاز دارید احساس کنید در حال رشد دادن و مراقبت از یک‌چیز باارزش هستید که در آینده از شما به یادگار باقی می‌ماند.

شاید تحقق نیافتن این پدیده باارزش یعنی داشتن فرزند و و تربیت آن؛ برای بسیاری از خانواده‌ها سبب بروز احساس ناامیدی و رکود شود. این شرایط می‌تواند بیماری‌های روحی بسیاری را به دنبال داشته باشد. به همین خاطر است که روانشناسان معتقدند داشتن فرزند یکی از نیازهای ذاتی و غریزی هرکدام از ما است که دیر یا زود جای خالی آن را در زندگی را احساس می‌کنیم. برای آشنایی با پارامترهای زندگی مشترک موفق کلیک کنید.

دلایل انتخاب زندگی بدون بچه

دلایل زندگی بدون بچه

زوجین به دلایل مختلفی زندگی بدون بچه را انتخاب می‌کنند. البته گاهی این انتخاب آنها نیست به دلایل ناباروری مجبور به پذیرش این شرایط هستند. اما به طور کلی عواملی که آنها را از داشتن بچه منصرف می‌کند؛ شامل موارد زیر می‌شود. برای اطلاع از نشانه های خانواده سالم کلیک کنید.

?زیر بار مسئولیت نرفتن

زوجین از قبول مسئولیت ترسیده و زندگی بدون بچه را ترجیح می‌دهند. در واقع بزرگ کردن از فرزند و نگهداری از او مسئولیت زیادی را برای کودک دارد. از همین رو والدین باید در این مورد نیز خود را آماده کنند.

?نگرانی در مورد آینده

همچنین گاهی این مسائل اجتماعی و اقتصادی است که آنها نگران می‌کند. زندگی بدون بچه برای آنان راحت تر از فکر کردن و همچنین فراهم کردن امکاناتی برای اوست. به دلیل مشکلاتی که در جامعه وجود دارد؛ افراد به طور کلی از این موضوع منصرف می‌شوند.

?تغییر نقش های در خانواده | زندگی بدون بچه

امروزه به دلیل تغییر نقش ها در خانواده کارکردن بیشتر زنان بیرون از خانه، خانواده ها نیز زندگی بدون بچه را انتخاب می‌کنند. چرا که آنان فرصت کافی برای نگهداری از فرزند خود نداشته و همچنین انرژی کافی نیز برای آن ندارند.

?تعارضات با فرزندان

برخی از زوجین به دلیل اینکه شاهد مشکلات دیگر فرزندان با خانواده هایشان هستند؛ از فرزند داشتن منصرف می‌شوند. فراموش نکنید که حتی در بهترین حالت نیز، فرزندان با خانواده های خود، اختلاف نظر دارند؛ پس این دلیل خوبی برای زندگی بدون بچه نیست.

?وقت گذرانی بیشتر با همسر

یکی دیگر از دلایل داشتن زندگی بدون بچه، تمایل به وقت گذرانی بیشتر با همسر است. برخی از افراد تمایل دارند تا تمام وقت و علاقه همسرشان برای خودشان باشد و این را با فرد دیگری تقسیم نکنند. اما با حضور فرزند نیز می‌توان این تعادل را برقرار کرد.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

پیامدهای زندگی بدون بچه و فرزند

فراموش نکنید که زندگی بدون بچه ؛ مشکلاتی نیز دارد. به همین دلیل باید قبل از هر تصمیمی در این مورد، به خوبی فکر کرده و این موضوعات را در نظر داشته باشید. برخی از این موضوعات، شامل موارد زیر می‌شوند.

1️⃣بیماری‌های روحی

همان‌طور که گفتیم داشتن فرزند یک نیاز ذاتی برای همه ما انسان‌ها است و بی‌توجهی به آن می‌تواند مشکلات روحی بسیاری را به دنبال داشته باشد. تحقیقات بسیاری نشان می‌دهند زوج‌هایی که صاحب بچه شده‌اند کیفیت زندگی بالاتری دارند و بیماری‌هایی مثل افسردگی بیشتر در خانواده‌هایی اتفاق می‌افتد که به هر دلیلی به‌خصوص ناباروری نمی‌توانند فرزندی داشته باشند.

احساس ناقص بودن، ناتوانی و ناامیدی یا حتی تصور منفی راجع به بدن از دیگر مشکلات و افکار منفی هستند که زوجین نابارور با آن درگیر می‌شوند و طور کلی ناشی از زندگی بدون بچه است.

2️⃣ترس از جدایی و تنهایی | زندگی بدون بچه

یکی از اصلی‌ترین ترس‌های زنان و مردانی که درگیر ناباروری و زندگی بدون بچه هستند تنهایی است. آن‌ها احساس می‌کنند در آینده و در زمان سالمندی هیچ‌کس نیست که بتوانند روی کمک‌هایش حساب کنند. به‌علاوه ترس از طرد شدن از جانب همسر یکی دیگر از ترس‌های این افراد است.

آن‌ها از یک‌سو احساس می‌کنند همسرشان حق دارد که برای خودش زندگی بهتری داشته باشد و صاحب فرزند شود؛ اما از سوی دیگر احساس می‌کنند اینکه همسرشان آن‌ها را تنها بگذارد عادلانه نیست؛ یا به خاطر علاقه‌ای که به او دارند نمی‌خواهند از همسرشان جدا شوند. این تعارض خود می‌تواند مشکلات بسیاری را برای آن‌ها ایجاد کند. برای تصمیم گیری بهتر است حتما مقاله بایدها ونبایدهای لازم برای توافق برای بچه دار نشدن را بخوانید.

3️⃣اختلافات زناشویی

اگر تصمیمِ نداشتن فرزند خواسته هردوی شما نیست یا اگر به دلیل ناباروری یکی از شما از داشتن فرزند محروم شده‌اید، احتمالاً اختلاف در زندگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که تجربه خواهید کرد. با توجه به اینکه این اختلافات در مورد زندگی بدون بچه می‌تواند مشکلات بسیاری را در زندگی شما ایجاد کند حتما از یک مشاور کمک بگیرید.

برای آشنایی بیشتر با روش های از بین بردن اختلاف بر سر بچه دار شدن کلیک کنید.

چطور زندگی خوبی بدون بچه داشته باشیم؟

زندگی خوب بدون بچه

با اینکه زندگی بدون بچه دشوار است؛ اما به هر حال باید با آن کنار آمد. برای اینکار می‌توانید از این روش ها استفاده کنید.

✅واقعیت را بپذیرید

پذیرش، اولین قدم برای برطرف کردن هر مشکلی استاز جمله زندگی بدون بچه است. تا زمانی که با واقعیت روبه‌رو نشوید طبیعتاً نمی‌توانید هیچ کاری برای آن انجام دهید. درنتیجه اولین قدم این است که واقعیت زندگی خود را باور کنید. برای این کار دست از چانه‌زنی برای تغییر شرایط بردارید. سعی کنید کنترل ذهنتان را در دست بگیرید و از غرق شدن در خیال اینکه صاحب فرزند شده‌اید خودداری کنید. برای مثال اگر وسایل مربوط به کودک در خانه دارید آن‌ها را کنار بگذارید. این وسایل و افکار نه‌تنها کمکی به شما نمی‌کنند بلکه باعث می‌شوند از واقعیت دور شوید.

✅برای واقعیت برنامه‌ریزی کنید | زندگی بدون بچه

پس‌ازآنکه واقعیت را پذیرفتید باید به این سؤال پاسخ دهید که چه برنامه‌ای برای آن دارید؟ سعی کنید به ابعاد دیگر زندگی خود توجه کنید و برای آن‌ها برنامه‌ریزی داشته باشید. هرچقدر بیشتر بتوانید برای زندگی خود برنامه داشته باشید درگیری ذهنی شما راجع به نداشتن فرزند کمتر خواهد شد.

✅سرپرستی یک کودک

یکی از راهکارها برای کنار آمدن با زندگی بدون بچه این است که کودکی را به سرپرستی قبول کنید. به این موضوع فکر کنید که همان‌قدر که شما در مورد داشتن فرزند احساس نیاز می‌کنید کودکانی هم هستند که نیازمند سرپرستی هستند. می‌توانید با سرپرستی کردن یکی از آن‌ها علاوه بر نیاز خود نیاز یک نفر دیگر را هم برطرف کنید.

✅پیدا کردن زوجین مشابه

یکی از بهترین راهکارها برای اینکه از مشکلات روحی ناشی از زندگی بدون بچه  دوری کنید این است که با افرادی مشابه خودتان رفت‌وآمد داشته باشید یا عضو گروه‌های این‌چنینی شوید. این افراد علاوه بر اینکه به‌خوبی نیازهای شما را درک می‌کنند و می‌توانید در کنارشان احساس آرامش کنید تجربیاتشان را هم در اختیار شما می‌گذارند و می‌توانید با استفاده از این تجربه‌ها بسیاری از مشکلات زندگی خود را برطرف کنید.

زندگی بدون بچه و فرزند و اهمیت مشاوره

زندگی مشترک بدون بچه موضوعی نیست که به‌سادگی بتوانید از آن بگذرید. احساس ناراحتی و پوچی ازیک‌طرف و مشکلاتی که با همسرتان پیدا خواهید کرد از طرف دیگر زندگی شما را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند. این شرایط می‌تواند فشار روانی بسیاری را برای شما به همراه داشته باشد. اگر آن را به‌درستی مدیریت نکنید ممکن است سلامت روان و همین‌طور زندگی مشترک خود را از دست بدهید.

به همین خاطر اگر در این شرایط قرار گرفته‌اید بهتر است از یک مشاور خانواده در این زمینه کمک بگیرید. مشاوران با توجه به تخصصی که دارند می‌توانند به‌خوبی به شما کمک کنند تا این مشکلات را در زندگی مدیریت کنید و اجازه ندهید سلامت روان یا زندگی مشترک شما تحت تأثیر این شرایط قرار بگیرد.

اگر درگیر مشکلاتی مثل ناباروری نیستید و می‌خواهید در مورد داشتن فرزند یا نداشتن آن تصمیم بگیرید مشاورین به شما کمک می‌کنند بهترین زمان برای این موضوع را در نظر بگیرید و همین‌طور پیامدهای تصمیم خود را به‌دقت بررسی کنید تا در آینده دچار پشیمانی نشوید. به همین خاطر معمولاً توصیه می‌شود در چنین شرایطی با یک مشاور خانواده نیز صحبت کنید. برای آشنایی با راه های راضی کردن همسر برای بچه دار شدن کلیک کنید.

سخن پایانی

صرف نظر از مسائل ناباروری، در نهایت این زوجین هستند که باید در مورد زندگی بدون بچه و یا بچه دار شدن تصمیم گیری نمایند. آنها باید در این مورد با دیگران مشورت کرده و حتی از یک روانشناس نیز کمک بگیرند. همچنین این یک تصمیم قطعی و مطلق نیست و زوجین هر زمان که بخواهند می‌توانند در این مورد تجدید نظر کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه زندگی بدون بچه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

نداشتن فرزند چه مشکلاتی را در زندگی من ایجاد خواهد کرد؟

بیماری‌های روحی، کاهش کیفیت زندگی با همسر و همین‌طور ترس از تنهایی و بی‌پناهی در سالمندی ازجمله مشکلاتی هستند که نداشتن فرزند می‌تواند برای شما ایجاد کند.

همسرم با داشتن فرزند مخالف است. چطور می‌توانم او را به این موضوع راضی کنم؟

بهتر است با همسرتان راجع به احساسات خود صحبت کنید، دلایل او را بشنوید و سعی کنید راهکار منطقی برای دلایل وی پیدا کنید. کمک گرفتن از مشاور خانواده نیز می‌تواند بسیار مفید باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫4 دیدگاه ها

  1. اگه از همون اول توافق کرده باشیم برای بچه دار نشدن ولی نظرمون عوض شد چجوری باید به همسرمون بگیم؟

    1. سلام و درود آدم ها ذاتا موجوداتی پویا هستن که در طول زندگی رشد می کنند و طبیعی است که طرز فکرشون هم دچار تغییراتی بشه. همانطور که در ابتدای ازدواج با برهان ها و دلایلی به این توافق رسیده بودید که بچه دار نشوید حال باز هم می توانید با همسرتان در این باره صحبت کنید و علت تغییر عقیده تان را ابراز کنید. شما با به اشتراک گذاشتن احساسات و افکارتان می توانید با او به یک نظر قابل پذیرش برای هر دو برسید. در این زمینه اگر دچار چالشی شدید حتما از کمک های متخصصین خانواده استفاده نمایید.

    1. هر کس دیدگاه متفاوتی نسبت به زندگی داره و ما آدم ها با همین تفاوت هاست که می توانیم رشد کنیم و به همدیگه کمک کنیم. پس اگر این نظر کسی است که با او قصد ازدواج دارید و یا همسرتان هست بهتره با به چالش کشیدن عقاید همدیگر به نقطه نظر مشترکی برسید. با تحقیر و کوچک شمردن دیدگاه یکدیگر دچار تنش بیشتری خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره